BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: zuylen op 19 January 2015, 09:58:00
-
Beste mensen,
Ik heb al een paar jaar een HO model van DJH liggen van een NS 5500. Deze zou ik graag willen solderen. Aangezien het model van witmetaal is, heb ik hier een beetje huivering voor. Natuurlijk zal het solderen met low melt soldeer net zo werken als een gewone soldeerklus. Alleen mag ik dan de soldeerbout niet te hoog opstoken, wat ik wil regelen met een oude dimmer. Deze dimmer regel ik in op het smelten van het witmetaal. Maar ik heb hier totaal geen ervaring mee. Heeft iemand tips die mij kunnen helpen aan een uiteindelijk goed model?
Weet eigenlijk ook nog niet of het een rood HSM model gaat worden ala Gert Arkema of dat ik hem in NS kleuren spuit. Maar goed.....Het ding moet eerst gebouwd worden.
-
Dag Zuylen,
Je moet even uitkijken met een dimmer op een soldeerbout, ik heb het ook gedaan en mijn soldeerbout overleed in no time. Dan dim je wat veel en wat permanent, dus dat werkt niet. Ik weet niet of er soldeerbouten zijn die er wel tegen knnen. Wat in elk geval wel werkt is een soldeerstation, daarmee kun je de temperatuur traploos regelen.
(Overigen is de rode loc niet van mij maar van Roadster. Rijdt wel op Rhenen :) )
-
Ok, dan ga ik daar naar op zoek. Alleen hebben de meeste soldeerstations niet de mogelijkheid witmetaal te solderen omdat deze net een te hoge temperatuur hebben. Piet Peetoom heeft er wel één, maar die is weer schreeuwend duur. Ik probeer een goedkoper alternatief te krijgen. Heeft u nog tips hiervoor? Waar heeft u uw soldeerbout vandaan? Misschien probeer ik wel iets te veel voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.... en moet ik gewoon toch bij Piet Peetoom langs?
vr gr André
-
Hoi,
Ik heb een soldeerstation welke terug te regelen is tot 150 graden Celsius. Daarmee heb ik nog geen smeltend witmetaal meegemaakt, behalve als je hem te hoog laat staan ::). Deze was ook niet zo extreem duur, dacht ongeveer 5 tientjes.
gr Rik
-
Ah, kijk dat klinkt al beter. Waar heb je die gekocht? Wordt dat soldeerstations soms op de modelspoorbeurs te Houten verkocht? Heb zoiets gezien.
-
Hoi,
Pff, wat een vragen ;D waar ik hem gekocht heb weet ik niet precies meer, ergens in IJsselstein, maar de naam van de zaak.... Is reeds enkele jaren geleden. Het zou best kunnen dat deze soldeerbouten ook in houten verkocht worden, ik moet bekennen dat ik daar nooit zo goed naar gekeken heb. Het merk is HQ, je zou ook eens kunnen kijken bij conrad. Ik zou wel gelijk even kijken of er ook reserve / kleinere/grotere soldeerpunten beschikbaar zijn.
gr Rik
-
Ik gebruik een heel oude ERSA bout van 30W ervoor met zo'n dimmer die je in het stopkontakt stopt met een draaiknop en stekkerplug. Gaat uitstekend, doe het al jaren. Ik denk dat iedere bout van redelijke kwaliteit het kan.
Ik heb een stukje lowmelt soldeer, detailsoldeer en een stukje witmetaal gietboom genomen en dan HEEL langzaam de temperatuur steeds wat opgeschroefd tot lowmelt, dan detailsoldeer en dan witmetaal smolt en dit bij de schroefknop gemerkt.
In het begin was ik erg voorzichtig en ging net boven de smelttemperatuur zitten van het gewenste soldeer maar nu ga ik net onder de temperatuur zitten van het spul dat niet mag smelten.
En als het werkstuk erg groot is en dus een flinke "heatsink" is kan je beter een nog wat hogere temperatuur gebruiken, maar dat vraagt dan wat ervaring/durf.
Succes, Carel.
-
Mecktronics, ze hebben ook verschillende soldeerstiften los verkrijgbaar. Ze staan meestal op de beurzen.
Gr Hans
-
Hallo Zuylen,
Ik heb deze:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/19/939345e17602547e0a0852cdf628ce7d.jpg)
Als je soldeerstation opzoekt in Google, dan zie je allemaal afbeeldingen van dit ding onder verschillende merknamen. Lekker goedkoop en ik soldeer er mijn witmetalen kitjes net zo goed mee als messing. Losse soldeerstiftjes zijn op de beurs (zoals houten) zo te krijgen, net als sponsjes en ook de bout kan je eventueel nog los krijgen. Werkt prima!
-
Ik gebruik al jaren wél een soldeerbout met dimmer en dat bevalt me prima. Ik heb gewoon een rode Weller (ik dacht 60Watt) soldeerbout uit de bouwmarkt en die zit aan een zelfgebouwde dimmer. Daar zit misschien het probleem. Ik heb een dimmer gebouwd uit een Elektuur schema met een thyristor of triac. Ding werkt bij mij al 20 jaar of zoiets. Met de dimmer kan ik de temperatuur prima regelen en ik gebruik ook liever een aparte bout voor witmetaal naast een bout voor messing. Bij een bouwklus heb je vaak dat je afwisselend messing of nieuwzilver soldeert en witmetaal. Bijvoorbeeld bij het chassis en de trapjes onder de voetplaat.
Ik heb al aardig wat witmetalen kits gesoldeerd....
Ik kan zo snel het schema voor de dimmer niet vinden, maar ik zal eens zoeken. Hij is in elk geval handig ingebouwd in een behuizing die je zo in het stopcontact steekt.
mvg,
Ivo
-
Ah juist, ik zag dat Conrad deze ook verkocht. Maar uiteraard ga ik voor het apparaat wat in Houten verkrijgbaar is. Dan hoef je geen dure verzendkosten te betalen. Bedankt voor de tip! (y)
-
Zo'n zelfgebouwde dimmer heb ik ook nog liggen. Ik heb dat ding tijdens mijn MTS tijd gebouwd. Ga ik maar es proberen. Zou kunnen dat halfgeleider soldeerbouten hier minder goed mee om kunnen gaan ipv soldeerbout met hittedraad. Maar dat weet ik niet precies. Als ik mijn huidige soldeerbout opblaas, is dat tevens geen probleem. Komt van de Aldi vandaan. Maar ja, als ik geld uit kan sparen, doe ik dat graag. Het leven is al duur genoeg. En ik geef mijn geld liever uit aan treintjes dan aan soldeerbouten. ;D
Overigens die soldeerbout die IVO_ tb mij aanbeveelt, daar voel ik wel wat voor om die aan te schaffen. Jammer genoeg is de beurs net weer geweest.
-
Ah juist, ik zag dat Conrad deze ook verkocht. Maar uiteraard ga ik voor het apparaat wat in Houten verkrijgbaar is. Dan hoef je geen dure verzendkosten te betalen. Bedankt voor de tip! (y)
Als je genoeg besteld bij Conrad betaal je ook geen verzendkosten ;)
-
Leuk te lezen dat je ook aan de bouw van de 5500 gaat beginnen! (y)
Ikzelf soldeer met een Weller-soldeerstation (WS80 geloof ik; kan ik nu niet nakijken). Een uitstekend apparaat waarmee ook witmetaal goed is te solderen. Een aardige investering, maar ik vond dat het wel waard aangezien ik een hele rits bouwsets nog te gaan had/heb (ook al betwijfel ik of ik het in dit leven red allemaal... ;D). Ik kan me voorstellen dat je voor een goedkopere oplossing wilt gaan!
En mocht je advies nodig hebben bij het bouwen van de loc dan kun je ook aan mij denken; ik heb immers ook zo'n rooie rakker gebouwd en heb daarnaast ook een tweetal NS-versies van deze loc gebouwd. Ik weet niet in hoeverre je al ervaring hebt in het bouwen van (ModelLoco-)kits, maar een tweetal adviezen wil ik je vooraf al geven:
- Vertrouw niet blindelings op de bouwbeschrijving want dan bouw je geheid fouten in. Bekijk goed welke versie je wilt bouwen en zoek de nodige foto's op.
- Als de loc ook moet gaan rijden: besteed hier veel aandacht aan. Zorg ervoor dat alles wat bij de beweging 'geraakt wordt' vlekkeloos loopt en bedenk hoe de stroompjes moeten gaan lopen (toe- en afvoer van de stroom). Ik heb de nodige aanpassingen moeten doorvoeren om ervoor te zorgen dat de stroompjes ook blijven lopen ná het schilderwerk (lees: verf isoleert...) en de loc door krappe bogen te krijgen zonder kortsluiting te veroorzaken en zonder te ontsporen.
Hans.
PS: niet af laten schrikken door bovenstaande punten, hoor. Gewoon lekker gaan bouwen en proberen met bovenstaande rekening te houden. Wordt het locje alleen maar beter van! (y)
-
Grappig, die WS80 heb ik al jaren, maar ik dacht altijd dat die 150gr. wel eens te hoog zou kunnen zijn. Dus voor witmetaal heb ik rode 25W weller gekocht (da's de goedkope serie van weller) en dat hangt aan een dimmer van Elro (bouwmarkt). Witmetaal smelttemperatuur is met een streepje op de dimmer door mij aangegeven.
Gebruik als vloeimiddel overigens Carrs Yellow Flux.
-
Als ik me niet vergis, heb ik hem zelfs op 200 graden staan voor solderen van witmetaal. Maar ik test het natuurlijk altijd eerst op een afvalstukje, wel zo veilig.
Als vloeimiddel gebruik ik fosforzuur (te verkrijgen bij GM&S). Wel goed blazen tijdens het solderen want de lucht die tijdens het solderen met dat goedje vrijkomt, kun je beter niet inademen (direct irritatie aan de luchtwegen).
Hans.
-
Goed dat je het zegt. Ik heb tijdens de aanschaf van het boekje solderologie van Piet peetoom een stukje low melt soldeer gekregen en een beetje Piets Pis, eeeh ik bedoel vloeimiddel voor witmetaal. ;D Alleen ik weet niet of het genoeg is. Piet zei dat je er een gehele loc mee in elkaar kon solderen. Alleen met witmetaal ben ik echt een beginneling. Het solderen van messing kan ik blindelings. Eh, dan hoop ik niet dat de soldeerbout aan de verkeerde kant beet pak. Da's pijnlijk. ;D Ervaring André? eh jaaa. Zulke dingen gebeuren onder het mom van: "even iets snel solderen. ;D
André
-
Solderen van witmetaal met low melt soldeer en Piet's water is kinderspel, mits de temperatuur van de bout goed staat ingesteld. Soldeer je wat grotere stukken dan zal je de temperatuur wat hoger moeten instellen dan bij kleine onderdelen. Zoals gezegd door Hans (HaHoHo) even uitproberen op een afvalstukje of de temperatuur goed is.
Gerrit
-
Heb hier een El Cheapo 30 watt soldeerstationnetje (ouderwetsch ende niet digitaal) staan met een dimmer. Ging prima en heb er een DJH/Model Loco 3700 er mee in elkaar gebakken. Ik vond het witmetaal solderen veel makkelijker dan de messing/nieuwzilver delen solderen.
Recentelijk echter even de buffers van mijn KleinSPoor 1500 even vast gesoldeerd met een digitaal station op 150 graden. Ging best ok, eerst even geprobeerd op een restje witmetaal of dat niet smolt als ik de bout er tegen hield. Toen wat soldeerwater tussen de buffers en druppel low melt soldeer er tussen laten vloeien.
Veel plezier met bouwen,
Robert.
-
André, het solderen met witmetaal is anders dan messing, maar als je het eenmaal te pakken hebt eigenlijk makkelijker. Het is een beetje lijmen met soldeer. Wat is de volgorde? (misschien heeft iemand anders het ook al opgeschreven ;))
Eerst maak je de te solderen witmetalen onderdelen schoon. Er zit altijd wel een oxide laagje op. Met het bekende glasvezelpotlood gaat dat prima. Dan zet je de onderdelen tegen elkaar zoals ze moeten zitten. Je doet er het bekende fosforzuur op (niet zuinig, gewoon dat je het nog ziet zitten en met je bout neem je een beetje soldeer aan de bout. Dat blijft vaak als een bolletje aan de soldeerstift hangen. Met de soldeerbout leg je vervolgens het bolletje op de las en vaak is dan de verbinding al gemaakt. Als het grote stukken zijn moet je ook de bout zelf nog even op de las houden. Maar pas op: te lang op een las betekent bijna altijd het smelten van de gietstukken. Hoewel je je bout op de goede temperatuur instelt (het soldeer smelt wel, maar een stukje restmateriaal van het witmetaal niet=moeilijker smelten) smelt uiteindelijk toch het witmetaal. Met één ding moet je verder nog uitkijken en dat is dat je met het solderen niet een deel van je soldeerbout per ongeluk tegen een stuk witmetaal aanhoudt. Je kent het wel: door schade en schande ;D
mvg,
Ivo
-
Weten jullie of DJH bij brandgaten de gietstukken gemakkelijk vervangt? (Ik probeer me natuurlijk een beetje met zekerheden in te bouwen, voordat ik mijn loc weg zie druipen.) Ik hou uiteraard rekening met mijn eigen onhandigheid! ;D.
-
DJH levert een goede garantie: dwz als ik een onderdeel afkeur qua gietfouten stuur ik een foto bvk nog in de plastic verpakking naar DJH en dan krijg ik bijna per omgaande een nieuw onderdeel. Heb ik bijvoorbeeld wel eens gehad op de sealnaad in de plastic verpakkingen. Zelf verbranden is wel zichtbaar, dus voorstellen onderdeel te betalen. Krijg je misschien toch service.
Maar voorkomen is beter dan genezen. Bijvoorbeeld in de voetplaat zitten dikke stukken witmetaal in het midden dat je eruit moet zagen / knippen. Als je nu eerst eens die stukken in stukjes knipt en weer aan elkaar soldeert, krijg je er gevoel voor en zal smeltschade niet zo snel voorkomen. Anders de tips volgen van Len de Vries. Die ging altijd zelf boetseren met witmetaal soldeer bij gaatjes die niet de bedoeling waren ;D ;D. Maar ik denk dat bij echt beschadigde stukken DJH gewoon levert.
mvg,
Ivo
-
Ik heb bij mijn J10 de cabine compleet gesloopt nadat er iets op het dak gevallen was.
Ik heb toen een formuliertje ingevuld en van DJH gewoon nieuwe onderdelen gekregen.
Leen.
-
Dat is fijn te horen. Dan hoef ik geen al te grote rampenplannen in werking te laten treden, gezien mijn twee linkerhanden met witmetaal. Ach ja met messing ging alles in het begin ook niet vlekkeloos. Nu kan ik die dingen zoals gezegd wel strak in elkaar bakken. Maar zo mooi en strak zoals Karst Drenth ze bijvoorbeeld bouwt, krijg ik ze niet in elkaar. Zeker als het de eerste keer is niet!
Na het bouwen van de MK platluis heb ik geleerd dat ik één specifieke loc als voorbeeld moet nemen. Bij de platluis bouwde ik volgens de aanwijzingen van verschillende bouwtekeningen en foto's van verschillende platluizen. Iedere loc zit weer ietsje anders in elkaar, ook al zijn ze van dezelfde serie. Zeker als tussentijdse wijzigingen zijn geweest.
Maar al doende, leert men.
vr gr Andre
-
André,
Zoals anderen al hebben geschreven: Witmetaal solderen is niet moeilijk. Maar zoals altijd is goed gereedschap het halve werk.
Als je van plan bent om meer van die kits te bouwen, kan ik je aanbevelen om toch een "duur" soldeerstation te kopen.
Zelf heb ik zo'n 15 jaar geleden een Antex 660TC gekocht en het was een investering waar ik nooit spijt van heb gehad. Hij is regelbaar vanaf 70 celcius en daardoor prima in te stellen voor ook de kleinere witmetalen onderdelen. En ook voor messing solderen is het een puik apparaat.
Verder kan ik je het boekje "White metal locos: A kitbuilders guide" (http://www.amazon.co.uk/Whitemetal-Locos-A-Kitbuilders-Guide/dp/0906867770) van Iain Rice aanbevelen. Makkelijk leesbaar (wel in het Engels) geschreven met een schat aan tips en trucs. Ook hoe je de schade kan herstellen als je met een soldeerbout dwars door een gietstuk gaat.
Grtz,
Ton