BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: WWestley op 18 January 2015, 14:14:23
-
Ja met de ingang van het nieuwe dienstrooster is er ook op Gouvy (lijn 42) hier in de Ardennen wat veranderd. Normaal hadden we dan altijd over het weekend de bekende reeks 18/19 met zijn 10 rijtuigen en een stuurstandwagen en een tweetal AM96 of te wel Gummineuzen.
Dit alles is verdwenen en hebben we dus nu te maken met het nieuwere spul de AM08 Desiro. Tegenwoordig staan hier van maandag tot vrijdag altijd een tweetal stammen geparkeerd. In het weekend staan er dan maar liefst 5! Het zijn allemaal van de reeks 085 welke door Siemens zijn afgeleverd. Afgelopen week heeft de 08529 een week rust hier kunnen houden. Kennelijk heeft men teveel materiaal op lijn 42.
Ik doe hierbij een aantal opnames welke ik vanochtend 18/01 rond 11 uur heb gemaakt : Uiteraard dank aan het personeel welke mij wederom de mogelijkheid gaf hiervoor:
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBSAM08085390852908554Gouvy101_zps09bec6ae.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBSAM08085390852908554Gouvy101_zps09bec6ae.jpg.html)
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBSAM080853908576Gouvy101_zpsf7f6f5b0.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBSAM080853908576Gouvy101_zpsf7f6f5b0.jpg.html)
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBSAM08085540852908539Gouvy101_zps7a11c160.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBSAM08085540852908539Gouvy101_zps7a11c160.jpg.html)
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBSAM080857208576Gouvy101_zpsfd805de4.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBSAM080857208576Gouvy101_zpsfd805de4.jpg.html)
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBSAM080857608572Gouvy101_zps16802796.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBSAM080857608572Gouvy101_zps16802796.jpg.html)
In deze winterperiode met in de nacht onder het vriespunt laat men de panto's omhoog en als je langs de stammen loopt hoor je een zacht gezoem van de generatoren. Maar als iemand mij kan vertellen waarom dan bij alle stammen de sluit lichten branden ben ik ook weer een ervaring rijker.
Wim
-
Hebben die sluitlichten er niet mee te maken dat het stel wel 'aan' staat, maar er geen stuurpost in bedrijf is?
De SLT's hebben ook zoiets dat deze automatisch 1 rangeerpit geven.
-
Die gaan automatisch aan, wanneer we buiten/binnen de batterijschakelaar bedienen.
In normaal bedrijf, met alle stuurposten buiten dienst, blijven de uiterste eindseinen van de ganse samenstelling op rood.
Wanneer je een uiterste stuurpost in dienst neemt, gaan die automatisch over op wit. Bij het terug uit dienst zetten gaan die automatisch terug op rood. Met een keuzeschakelaar kan je die wel met de hand nog bedienen.
Je kan die Desiro's bezwaarlijk de nieuwe klassiekjes noemen. Deze laatsten gaan in een snel tempo er tussenuit.
En de Desiro's kan je nu zowat overal in alle windstreken in België tegenkomen. d'r Zijn al een heus aantal nieuwe stellen in bedrijf genomen.
Gr,
Jan
-
Dag Jan
We wonen dan ook in de Ardennen en is dit voor ons iets "nieuw" te noemen. Wie weet hoeveel jaren het zal duren voor hier nog iets nieuw zal komen. Of dat lijn 42 helemaal dicht gaat wie weet? CFL heeft weinig zin meer om te rijden.
zal nog even duren voordat de serie 085 mag door rijden naar Lux. stad. Helaas van d andere 080 en 081 zien we hier niets en daar zou ik ook dolgraag foto's van willen hebben.
Wim
-
Jullie 'wasdraad' van 25KV~ zou die andere éénspanningsversie (3KV=) niet bevallen.
De 085** zijn voorzien om onder beide spanningen te rijden.
Dus je moet wellicht naar Rivage, Angleur of Luik om die dingen te gaan spotten (heb ik niet echt zicht op).
Gr,
Jan
-
En onder welke spanning staat de bovenleiding van het Luxemburgse deel van de lijn eigenlijk?
Gr,
Jan
-
Jullie 'wasdraad' van 25KV~ zou die andere éénspanningsversie (3KV=) niet bevallen.
De 085** zijn voorzien om onder beide spanningen te rijden.
Dus je moet wellicht naar Rivage, Angleur of Luik om die dingen te gaan spotten (heb ik niet echt zicht op).
Gr,
Jan
Ik heb ook de mogelijkheid om naar Bertrix, Libramont, Athus te gaan. Zou een keer met de trein naar Luik kunnen en naar Lux.Stad. Naar het laatste kan ik beter dan vanaf Troisvierges in Lux aan de andere kant van Gouvy gaan want dat is heel wat goedkoper dan een ticket van deze kant. Maar d gezondheid heeft het niet toegelaten afgelopen jaar om dergelijke trips te doen. Hopelijk dit jaar beter.
Maar dank voor je antwoord en de uitleg ik weet nu iets meer over de sluitseinen
Wim
-
Eh..., Wim,
De lijnen Dinant- Bertrix-Libramont en Libramont-Bertrix-Virton zitten ook met 25KV~
Dus daar rijden ook de 085** Desiro's
Ik wens je verder een goed herstel. Maar vooral treinplezier komende zomer!
Gr,
Jan(tje)
-
En onder welke spanning staat de bovenleiding van het Luxemburgse deel van de lijn eigenlijk?
Gr,
Jan
Hoi Jan,
Luxemburg heeft grotendeels 25Kv,vanaf Rivage België is dat ,de nog 3Kv lijnen worden nog omgebouwd,in Luxemburg stad is nog een spoor die schakelbaar is van die twee spanningen,
Gr,Jo
-
Eh..., Wim,
De lijnen Dinant- Bertrix-Libramont en Libramont-Bertrix-Virton zitten ook met 25KV~
Dus daar rijden ook de 085** Desiro's
Ik wens je verder een goed herstel. Maar vooral treinplezier komende zomer!
Gr,
Jan(tje)
Dag Jan
Bedankt voor je reactie , het persoonlijke en de info. Ik heb dus altijd gedacht dat op die lijn welke volgens mij maar corrigeer mij a u b wanneer fout dat deze uit Namen kwam. Ik heb een keer een spotterslijst gezien van 1 dag dat waren er 30 stuks!!! waarvan ook diverse 080/081 maar ook uiteraard de 085. Gaan deze dan tot Namen?
Nooit te oud om te leren bedankt!
Wim
-
Hoi Jan,
Luxemburg heeft grotendeels 25Kv,vanaf Rivage België is dat ,de nog 3Kv lijnen worden nog omgebouwd,in Luxemburg stad is nog een spoor die schakelbaar is van die twee spanningen,
Gr,Jo
Jo
als ik het allemaal goed begrepen heb maar mijn Frans is nog niet helemaal zoals mijn Nederlands dat t z t de Desiro's gaan doorrijden naar Lux. stad. Maar dan zullen de grijze haren bovenop wel verdwenen zijn denk ik?
Wim
-
Zoals eerder,
De Desiro motorrijtuigen zijn zowat in alle windstreken in België te vinden. In de zomer of ontreddering van het treinverkeer, komen ze al eens als toeristentrein of noord oplossing op lijnen die ze normaal niet berijden.
De 085** zijn hoofdzakelijk voor de Athus-Meuse als jullie Ardennenlijn voorzien. Echter, er zijn meer dan voldoende 085**'en zodat je ze tijdens de gewone diensten ook, naast de stoptreinen rond en door Brussel, ook te Zeebrugge kan aantreffen (stoptreinverbinding Zeebrugge-Brugge-Gent St. Pieters-Mechelen) of in de IC Antwerpen-Gent-Oostende.
ook bv op de verbinding Leuven-Ottignies, en zo kunnen we nog eventjes door gaan.
Doorrijden naar Luxemburg; Rijsel of Maubeuge zit er (voorlopig?) niet in. Ze zijn hiervoor (nog?) niet geschikt.
Dit heeft te maken met de benodigde beveiligingssystemen/homoligatie voor de SNCF/CFL netten.
Dinant wordt, dacht ik, bediend door de IC verbinding Brussel - Namen - Dinant/Huy. Te namen worden de 2 treingedeelten gesplitst een deel richting Huy en het ander naar Dinant via de lijn 154. Vroeger moest je te Dinant overstappen. Maar blijkbaar is er een 2uur verbinding Namen-Dinant-Bertrix-Libramont zonder overstap.
Het rijpad is een groot kwartuur na de IC trein Brussel-Namen-Dinant
http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/infodiensten-reistools/~/media/E30CAE91034C41108CBF9862E194D1F2.ashx
De Athus-Meuse lijnen zijn de lijnen 166 Dinant-Bertrix en 165 Libramont-Bertrix-Virton(-en verder richting Rodange)
Gr,
Jan
-
CFL heeft weinig zin meer om te rijden.
Wat bedoel je hiermee Wim?
Doel je op het aantal CFL treinen dat nog naar Gouvy rijdt?
Sinds 14 december rijdt CFL een halfuursdienst op de noordlijn waardoor dat niet meer mogelijk is vermoed ik.
-
CFL rijdt nu nog steeds om de twee uur een dienst Gouvy - Luik. Maar gelet op het zeer minimale aantal passagiers heeft CFL er eigenlijk geen zin meer in. Maar het wachten is dat alles op elkaar is afgestemd en dan zouden de Desiro's deze dienst moeten gaan overnemen.
Maar het personeel is heel bang dat deze lijn in zijn geheel opgeheven zal worden. Het aantal reizigers is minimaal om de kosten op te brengen. Alleen in de vroege ochtend en in de late namiddag is er veel aanbod van/naar Luik, maar wees eerlijk een treinstel te laten rijden die vrijwel leeg rijdt en amper 2 of 3 passagiers overdag in/uit stappen daar kan je geen Lijn 42 van onderhouden.
Het zou mij ook niet verbazen als deze lijn helemaal dicht gaat. Ook het personeel denkt hierover. Dan de grote investering in een spoor wat ook zinloos is. Men heeft een zijspoor aangelegd naar een hout verwerkings bedrijf. Maar dat bedrijf heeft nog geen splinter hout via het spoor afgevoerd. Het is dus een foute investering geweest wat heel veel geld heeft gekost. Het gaat een dode boel worden volgens mij maar laat ik het a u b fout hebben Dit gelet op het personeel wat hier werkt al zijn het er teveel.
Wim
-
Dinant wordt, dacht ik, bediend door de IC verbinding Brussel - Namen - Dinant/Huy. Te namen worden de 2 treingedeelten gesplitst een deel richting Huy en het ander naar Dinant via de lijn 154. Vroeger moest je te Dinant overstappen. Maar blijkbaar is er een 2uur verbinding Namen-Dinant-Bertrix-Libramont zonder overstap. Het rijpad is een groot kwartuur na de IC trein Brussel-Namen-Dinant
Inderdaad is de L-trein vanuit Libramont - Bertrix sinds afgelopen december doorgetrokken naar Namen.
De IC dienst is echter niet meer met een spitsing van de treindelen in Namen:
Sinds december is er een IC-17 die Brussel met Dinant verbindt en gereden wordt met Desiro's.
Daarnaast is er een IC-18 gekomen die Brussel met Liege Palais via Namen - Huy verbindt.
Op de IC-18 zullen 21/27+M4 of 18/19+M6 tot inzet komen.
Op die manier is op lijn 161 een derde IC trein gekomen ten voordele van de verbindingen van Namen en Gembloux met Brussel.
Groetjes Davy
-
CFL rijdt nu nog steeds om de twee uur een dienst Gouvy - Luik. Maar gelet op het zeer minimale aantal passagiers heeft CFL er eigenlijk geen zin meer in. Maar het wachten is dat alles op elkaar is afgestemd en dan zouden de Desiro's deze dienst moeten gaan overnemen.
Maar het personeel is heel bang dat deze lijn in zijn geheel opgeheven zal worden. Het aantal reizigers is minimaal om de kosten op te brengen. Alleen in de vroege ochtend en in de late namiddag is er veel aanbod van/naar Luik, maar wees eerlijk een treinstel te laten rijden die vrijwel leeg rijdt en amper 2 of 3 passagiers overdag in/uit stappen daar kan je geen Lijn 42 van onderhouden.
Het zou mij ook niet verbazen als deze lijn helemaal dicht gaat. Ook het personeel denkt hierover. Dan de grote investering in een spoor wat ook zinloos is. Men heeft een zijspoor aangelegd naar een hout verwerkings bedrijf. Maar dat bedrijf heeft nog geen splinter hout via het spoor afgevoerd. Het is dus een foute investering geweest wat heel veel geld heeft gekost. Het gaat een dode boel worden volgens mij maar laat ik het a u b fout hebben Dit gelet op het personeel wat hier werkt al zijn het er teveel.
Wim
In de dieseltijd had deze lijn ng hun charmes,ik weet niet of er nog autoslaaptreinen over deze lijn rijden?
Of de Desiro deze lijn gaat rijden, is afwachten,zolang nog niet alle kinderziektes verholpen zijn.
gr,
Jo
-
@ Davy:
Bedankt voor de toelichting!
Gr,
Jan
-
Jo
Neen die autoslaaptreinen rijden hier niet meer. Misschien 1 a 2x per jaar komt er een diesel uit de reeks 62. Voor de rest rijden hier de Desiro's nu dan en de CFL serie 3000. Voorheen hadden we de bekende Gumineuzen (AM96) en de reeks 18/19 maar deze zijn nu ok verdwenen.
Er was begin vorig jaar een enquête o a in Gouvy maar ook andere plaatsen langs lijn 42. Dit ging er om dat men niet tevreden was over de service van de NMBS. Ze reden met oud materiaal! En men noemde dit de vlees in blik lijn.
Men wilde beter materiaal!
Nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik in 1996 voor het laatst in NL met de trein heb gereden. En dat was dan omdat ik geen zin had om die afstand te moeten rijden. Ben van Dordrecht naar Groningen (stad) gegaan en met zo'n trein/taxi ticket. Dat was mij best bevallen. Ik heb heel wat werk kunnen verzetten die ik anders in de auto niet had kunnen doen.
Ik woon nu 11jr in de Ardennen en ben ik nog nooit met de trein geweest. Ik kan dus niet zeggen wat er goed/fout is aan de I10 of I11 rijtuigen in tegenstelling tot de Desiro. Of het nut heeft gehad die enquête hebben we nooit mogen vernemen.
Ik doe wat opnames toekomen van de cabine van een reeks 085. De trein bestuurder zag dat ik stond te fotograferen en nodigde mij uit. Erg vriendelijk van deze man. Deze cabine is volgens mij anders dan die van de reeks 080/081?
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBSMS0808515GouvyCockpit101_zps89ba82b9.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBSMS0808515GouvyCockpit101_zps89ba82b9.jpg.html)
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBSMS0808515GouvyCockpit102_zps843c95af.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBSMS0808515GouvyCockpit102_zps843c95af.jpg.html)
(http://i1175.photobucket.com/albums/r623/erescesar/NMBSMS0808515Gouvyinterieur101_zps14ef6680.jpg) (http://s1175.photobucket.com/user/erescesar/media/NMBSMS0808515Gouvyinterieur101_zps14ef6680.jpg.html)
Maar ik ga binnenkort toch maar eens met het spoor reizen om enkele stations te bezoeken en daar wat te fotograferen. Kan ik ook een indruk krijgen van de rijeigenschappen en het overige en dan pas oordelen.
Wim
-
Jan
Bedankt voor de tekst en uitleg
Wim
-
Hoi Wim bedankt voor de info
Gr, Jo
-
De I10 rijtuigen dateren van ca 1987 en zijn de laatste rijtuigen die planmatig gebouwd werden voor de internationale treindiensten.
De I11'en zijn oorspronkelijk gebouwd voor de lange afstand assen in België en een kleine 10 jaar later gemaakt.
Doordat ze volgens de internationale normen gemaakt zijn reden ze dan later toch ook op de diensten Oostende-Keulen en later op Brussel-Luxemburg-Zwitserland. Deze laatste was omdat ze de enige NMBS rijtuigen waren, geschikt voor snelheden >160 km/u voor de INT/EC diensten op SNCF lijn Metz-Nancy-Straatsburg-Basel
De I10 rijtuigen werden pas later door Airco voorzien en aangepast voor hogere snelheden.
Stuurposten Desiro:
Die zijn identiek te noemen.
Behalve de keuzeschakelaars van de panto 3Kv-O-25Kv / 3Kv-O dan. Maar die zitten wel degelijk op dezelfde plek.
Autoslaaptreinen: De laatste jaren van hun bestaan reden ze vanuit Luik, via de Ourthe lijn Rivage-Jemelle naar Luxemburg.
Ik weet de huidige reisweg niet van de autotreinen van de Nederlandse Privé operator.
Als reiziger blijft voor mij de gemoderniseerde I10 m'n favoriet om te reizen.
Gr,
Jan
-
Jan
Dank voor je uitleg voor alles. Leuk je uitvoerige verslag te mogen lezen. Volgens mij ben je een treinbestuurder?
Nogmaals dank
Wim
-
Zoiets:=>Ik ben idd ook op schaal 1:1 bezig, krijg er voor betaald, maar m'n actieradius is zonaal.
Echter, Door dit onregelmatig leven, samen met m'n Ierlandpassie. Zit m'n 1:87 project wat op de langere baan... .
Al hoop ik komende zomer eindelijk eens te kunnen starten met 'Ballyleprechaun/Leprechaun Valley'
Gr,
Jan
-
Duidelijke taal Jan
Nogmaals dank voor alles
groet
Wim