BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: hendrikstuurman op 17 January 2015, 14:25:27
-
hallo ik heb een rare vraag ik heb een jouef 1306 helemaal schoongemaakt
wat een haren en draadjes vloerbekking om de assen heen
maar er is iets waar ik een dikke?????? achter zet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1511129_631060667037795_6764605461630450829_n_jouef_1306.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1511129_631060667037795_6764605461630450829_n_jouef_1306.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1470136_631060903704438_8929394897220142565_n_jouef_1306.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1470136_631060903704438_8929394897220142565_n_jouef_1306.jpg)
waarom zitten de wielen in het midden van de treinstel vast met wel een aandrijving er aan
of zie ik dat verkeerd
mvg hendrik
-
Hallo Hendrik,
De Jouef NS1306 heeft draaistellen, die zeer sterk vereenvoudigd zijn. De middelste wielen in beide draaistellen zijn dummy wielen, die vast in het draaistel zitten, zowel bij het stroomafnemende draaistel als bij het aangedreven draaistel. Het zijn ook geen volledige wielen, maar zijn circa driekwart wielen. Ze worden dus niet aangedreven en nemen ook geen stroom af.
Alleen de buitenste wielen in elk draaistel zijn functioneel. Dat is kennelijk gedaan om minder problemen in de bogen en op wissels te hebben.
-
Dat is kennelijk gedaan om minder problemen in de bogen en op wissels te hebben.
Ik heb eerder het idee dat het met kostprijs te maken heeft.
-
maar misschien raar gezegt he als ik die tandwielen aan de as vast maak met twee volle wielen er in creeer ik meer tractie (mijn idee)
-
Hallo Hendrik,
De trekkracht van de Jouef NS 1306 was volgens mij sowieso niet heel erg groot. Bovendien zaten, als ik me goed herinner alleen op de buitenste assen tandwielen en was de middenas loos. Je kunt dat natuurlijk om gaan bouwen, maar dat wordt een stevige klus. Ik denk dan dat je met gewichtsverzwaring, eventueel gecombineerd met het aanmeten van antislipbandjes, op een eenvoudigere manier meer trekkracht krijgt.
@Calimero: Productiekosten zullen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld, maar als dat het hoofdmotief was, zouden er loze, volle wielen in gezeten hebben en geen wielen die gedeeltelijk waren afgeslepen. Dat is extra werk en dus extra kosten.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1619482_631674090309786_2189133102490640057_n_jouef_onderstel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1619482_631674090309786_2189133102490640057_n_jouef_onderstel.jpg)
en dat is bij deze niet de middelste is een vaste wiel met tandwielen
maar ga het proberen draaiende te maken en waarom
kost volgens mij alleen maar kracht als het wiel over het spoor sleept inplaats van rollen
mvg hendrik
-
Op 6 assen gaan enkele assen die niet meewerken niet veel invloed uitoefenen hoor ;) Zeker niet in een Jouef loc, waar modellen van zijn die erom bekend staan extreem simpel in elkaar te zitten en ook een slechte gewichtsverdeling te hebben.
-
Middelste as heeft meer een tandwiel functie, ik denk dat ze in die tijd nog niet wisten hoe ze alle wielen gelijk konden laten draaien (gelijke snelheid)
Heb zelf deze lok ook gehad in mijn jeugd, lokkie was toen al dikke 20 jaar oud, en slechts 1 as aandrijving wel via soort van cardan achtig idee.
Deze zaten ooit in sets van de V&D met 3 wagonnetjes in de jaren 70, Jouef was een concurrent van Lima (Hema)
Afwerking en kwaliteit, was Lima wel duidelijk beter.
Piko heeft ook ooit zon 1300 lok gemaakt, een Franse kap op een Duits onderstel met een NS jasje eroverheen ;D
-
maar is wel leuk voor de kinderen het oude spul weer te laten draaien
heb de motor weer aan de draai zat vast met heel veel vloerbedekking resten er in
en ach simpel of niet dit is een low budged baan
-
hallo beste mensen ik heb hem getest zonder kap
rijd als een speer
met kap ook maar zodra er waggons achter hangen man o man wat een slippartij
heel klein beetje druk op het gewichtje gezet gaat hij wel laat ik los alleen maar slippen
denk dat ik er een beetje gewicht erbij doe op de voorste as
maar dat word nog een gepriegel (weinig ruimte)
-
Hallo Hendrik,
Als ik me goed herinner zag mijn draaistel er anders uit, maar dan zou ik hem eens moeten opzoeken om te kijken. Het lijkt me sowieso goed om op het aangedreven draaistel wat extra gewicht te zetten. Dat kun je ook op het frame vastzetten, als het niet lukt om het op het draaistel vast te krijgen.
-
na een hoop gepruts en gepiel op het draaistel 30 gram lood eropgeplakt
en 30 gram in de behuizing
;Dhet rijd iets langzaamer
maar trekt nu met gemak 6 passagiers rijtuigen zonder exstreem te slippen
mvg hendrik
-
Hallo Hendrik,
Bedankt voor je bericht. Mooi te horen dat het verzwaren heeft gewerkt.
-
natuurlijk doe ik een bericht terug als het gelukt is
maar foei toch jouef was het dan zo duur om wat lood extra toe te voegen in de behuizing en op het aandrijfstel
en zoals ik verneem (persoonlijk) alle oudere jouef treinen hebben er last van
mvg hendrik
-
Ik heb die lok , als overblijfsel uit mijn jongere jaren in de vitrine staan. De ver _ NS te , Franse rijtuigen heb ik niet meer.
-
Hallo Hendrik,
Mooi te horen dat terugmelden voor jou vanzelfsprekend is. Zo hebben we er allemaal wat aan.
Die oude modellen van Jouef zaten meestal in goedkope startsets - deze in één van V&D toen dat nog een echt warenhuis was en allerhande zaken verkocht - en daar werd door Jouef niet al te veel energie en geld aan besteed. Verbeteren moest je zelf maar doen.
-
Ook met Jouef lok van Franse spoorwegen begonnen. Werd slechts op één as aangedreven. Eindigde geregeld met pluisjes in 't wormwiel. >:( Trekkracht was niet super. Trok drie vierassige (die te kort waren in schaal) wagentjes die in de set zaten. Later kreeg ik een Lima SBB restaurant wagen erbij. Ligt nog ergens, al willen de wielen nogal eens een andere spoorbreedte aannemen. Tja het is al veertig jaar oud.
-
misschien een vraag naar de bekende weg maar hebben alle jouef motoren
ook koolborstels ;D
eh tja ik kom uit leek he
hahahaha (y)
-
Zodra er een deel van de motor draait waar koperdraad opgewikkeld
zit zijn koolborstels een must.
Alleen als er een permanente magneet draait en alle koperdraad stil
staat kun je zonder koolborstels. (voorbeeld: fiets dynamo).
En in Leek (Nienoord) hebben ze Fleischmann bedoel je ? ;D
(ten minste dat was zo toen ik er als kind kwam).
-
okee ik kan namelijk niks vinden op die grote motoren ???
en dat met
ik kom uit leek
doelde ik meer op de gezegde ben maar een leek op dit gebied ;D
maar alles valt te leren
ook voor iemand die uit leek komt :D