BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 17 January 2015, 14:05:44
-
De restauratie van de NS 6513 in een mooi overzicht:
http://www.museumstoomtram.nl/sites/all/themes/museumstoomtram/uploads/Restauratieverslag%20locomotief%20NS%206513.pdf
Dat belooft werkelijk een snoepje te worden (y)
-
ziet dr erg gaaf uit! en dat appelgroen is dus meer mosgroen. Wel mooi kleurtje (y)
-
Er waren 2 kleurstellingen bij de SS, dit is geloof ik een latere kleurstelling. Deze is ook terug te vinden op een van de stoomlocs van het NSM.
Kenmerkend zijn de schaduwlijnen in plaats van volledig dubbelzijdige witte biezen.
Groeten,
Rutger
-
ziet dr erg gaaf uit! en dat appelgroen is dus meer mosgroen. Wel mooi kleurtje (y)
Ik heb van Erwin Werps ooit begrepen dat de eerste SS-loc's de kleuren had van de Zweedse stomers uit die tijd aangezien de SS-serie 1 tot en met 4 op zeer korte termijn werden geleverd en van de Zweedse order werden afgesnoept. Dit was een donkere kleur groen. Later is het appelgroen (lichtere kleur) geïntroduceerd.
Zien we hier wellicht die eerste kleur groen i.p.v. appelgroen?
Het wordt inderdaad een hele mooie machine!
Hans.
Edit: oops, even over de reactie van Rutger heengelezen, maar het lijkt mij juist de eerdere kleurstelling te zijn! Zou dat kunnen?
-
Hans, ik weet persoonlijk niet welke de eerste was. Wel dat er 2 kleurstellingen waren en dat dit een juiste kleurstelling is voor de 6500 met tram stoot- en trekwerk.
Zie het boek over de 6500 en 8100 op pagina 32 en 51.
Groeten,
Rutger
-
Bedankt voor je reactie, Rutger. Ik heb zelf het boek wat je noemt niet in bezit, maar dat komt wel goed... :)
Hans.
-
Het enige typische is dat het een locomotief wordt in SS-kleuren met een NS-nummer...? ::)
Of gaat het toch de SS 613 (II) worden?
-
De loc verschijnt op de baan met NS nummerplaat en daar onder het doogestreepte SS nummer, zoals de meeste locs rond 1921 hebben gereden.
-
Het wordt wel een mooi Duits eh nee Nederlands machientje ;D. Maar ik ben blij dat er met dit ding toch opnieuw een Nederlandse stoomloc gaat rijden.
-
Laat dat maar aan de SHM over (y)
-
Het laat mooi de overgangsperiode naar de NS zien, wat nog niet gepresenteerd wordt binnen een spoormuseum. En om nou weer het NS kleurenschema van Bello uit de kast te pakken... Het wordt een beauty, zelf nog zo nu en dan geholpen met het een en ander aan de locomotief maar de vaste club doet het hem: Handen vuil maken en het onderzoek naar de juiste gegevens en een stukje engineering!
Groeten,
Rutger
-
Ik heb de voortgang eens bekeken en ik kan niet anders stellen dan dat de loc een pronkstuk gaat worden!
Groetjes,
Emiel
-
Hier wordt je als oud-Hollands liefhebber erg blij van (y) wat een prachtige machine.
Zeker nu de 'kikker' op stal staat voor langere tijd, is het gaaf om de voltooiing van deze Staats te zien vorderen.
Ik had wat bedenkingen bij de kleur, maar de theorie klopt en als je een foto vergrijst zie dat de contrastwaarde met het frame vergeleken aantoont dat een lichtere appelgroen wellicht inderdaad historisch onjuist is. Kijk maar naar de fabrieksfoto van de 610.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6513.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6513.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_610.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_610.jpg)
Latere SS machines hadden, ook in zwart wit te constateren, een veel lichtere groentint.
Natuurlijk wordt de 6(5)13 te mooi: zoveel koper hadden de nevenlocjes niet op de dom en veiligheid. Maar het staat beslist geweldig op dit museumstuk.
-
Fabrieksfoto's zijn ongeschikt om te zien, welke kleuren een stoomlocomotief oorspronkelijk had, omdat men hiervoor een aparte schildering toepaste, grijs met zwarte biezen.
Gerrit
-
Hoeft niet. Op de hier boven staande foto is al duidelijk de witte belijning van de zwarte biezen te zien waardoor je er vanuit kunt gaan dat de definitieve beschildering al op de loc is aangebracht.
Ik heb een heel aantal originele fabrieksfoto's in mijn collectie en er zijn er genoeg waarop de loc al in de kleurstelling van de betreffende maatschappij op de foto is gezet.
Eelco
-
Natuurlijk kun je nooit een kleur definieren van een zwart-wit foto. Maar je kunt wel de (verschil in) kleurintensiteit bepalen door een vergelijk te maken met een zwart-wit gemaakte hedendaagse foto. En dan zie je dat de SHM de plank niet misslaat met dit donkerder SS groen. We praten immers over aflevering ver vóór 1900.
-
Het een sluit het ander niet uit.
Niettemin was het bij veel fabrieken de praktijk om met name stoomlocs te voorzien van een mat-grijze verflaag ("workshop grey") waardoor details op e foto beter uitkwamen. Daarbij werd de belijning soms wel en soms niet op de juiste wijze aangebracht. Soms was een "mooi plaatje voor de catalogus" aanleiding tot concessies aan de realiteit, om over fantasienummers maar te zwijgen.
Wat dus niet betekent dat ELKE fabrieksfoto de waarnemer op een dwaalspoor (no pun intended) zet.
Dirk
-
Hoe afwijkend een locomotief in workshop grey / Fotografieranstrich er uit kan zien is duidelijk zichtbaar op deze foto uit het Spaarnestad archief van een brand op het terrein van Werkspoor (dat toen nog niet zo heette) op Oostenburg:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/zoom/index/&language=nl&i=http%3A%2F%2Fresolver.kb.nl%2Fresolve%3Furn%3Durn%3Agvn%3ASFA03%3ASFA022809522%26size%3Dlarge
Een dergelijke witte olifant/jumbo heeft echt nooit zo rond gereden.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Natuurlijk kun je nooit een kleur definieren van een zwart-wit foto. Maar je kunt wel de (verschil in) kleurintensiteit bepalen door een vergelijk te maken met een zwart-wit gemaakte hedendaagse foto. En dan zie je dat de SHM de plank niet misslaat met dit donkerder SS groen. We praten immers over aflevering ver vóór 1900.
Volgens mij klopt ook dat niet. Er bestaan veel verschillende soorten zw/w films, die allemaal anders op kleuren reageren. Rood bv. verschijnt op sommige oude zw/w films als volledig zwart, op andere dan weer als een grijstint. Het hangt er maar net vanaf welke chemische samenstelling de emulsie op de film had. Een moderne film heeft dan weer een andere chemische samenstelling met andere karakteristieken. Zelfs grijs- en contrastwaarden vergelijken is dan dus appels en peren vergelijken, waarbij je bovendien niet wat de appel en wat de peer is. Of misschien de kiwi.
-
Nogmaals, het kleuren schema van de Kikker en 6513 zijn anders! Er waren twee staatsspoor kleurenschema's dus het is niet te vergelijken. Bij de ene is het groen lichter dan de andere, en de ene heeft aan beide kanten van de zwarte bies witte/creme biezen en de andere maar voor de helft.
Lezen voor het speculeren over zwart-wit foto's waar je toch weinig aan hebt ::) Vandaag het geval weer in het echt gezien, plaatje!
Groeten,
Rutger
-
En ik denk dat we een gedegen onderzoek naar de mogelijke uitvoering van deze loc in 1921 met een gerust hart aan de specialisten van de SHM over kunnen laten (y)
-
En verder zal het publiek waar de SHM op oogt het geen ene moer interesseren welke tint groen er gebruikt is, als er maar stoom uit uit komt ;D
-
Volgens mij klopt ook dat niet. Er bestaan veel verschillende soorten zw/w films, die allemaal anders op kleuren reageren. Rood bv. verschijnt op sommige oude zw/w films als volledig zwart, op andere dan weer als een grijstint. Het hangt er maar net vanaf welke chemische samenstelling de emulsie op de film had. Een moderne film heeft dan weer een andere chemische samenstelling met andere karakteristieken. Zelfs grijs- en contrastwaarden vergelijken is dan dus appels en peren vergelijken, waarbij je bovendien niet wat de appel en wat de peer is. Of misschien de kiwi.
Om die redenen kun je gewoon geen kleuren afleiden van foto's, zelfs met kleurenfilms kan er goed verschil in zitten...