BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sander. op 15 January 2015, 15:13:47
-
Voor de liefhebber.....:
Nu het nog kan een cabine rit van Delft Zuid naar Delft aansluiting.
14-01-2015
Cabine rit Delft: http://youtu.be/H55MF_e4KzI
Mvg
Sander
-
Mooi, Delft zoals je het als reiziger nooit ziet.
Het sein op het eind van het perron is wel apart, met de groene lamp in het midden.
-
Klaas ea,
Groen in het midden is nog niet zo heel uniek. Dat komt wel meer voor. Het aparte is in mijn ogen juist dat dat hoge sein zijn naam niet echt eer aan doet....
Hoe dan ook, een mooi stukje spoor (bekijk de gebouwen en gevels maar eens goed) staat op het punt te verdwijnen. Na het Rotterdamse luchtspoor en de Hofpleinlijn wordt ook dit vervangen door een betonnen put.
(Alle begrip voor natuurlijk, maar uit het oogpunt van Eisenbahn Romantiek blijft er nu bar weinig meer over in ons land)
Mvg
Sander.
-
Ik weet het, dat groen in het midden stamt nog uit de tijd dat een sein ook dubbelgeel kon tonen. Het lage hoge sein staat er ook al heel lang. Ik heb daar lang geleden eens "misbruik" van gemaakt om het op te meten.
Toen ik voor het eerst in Delft kwam waren ze juist bezig met de bouw van dat viaduct. Het spoor van Den Haag naar Delft liep toen al over het viaduct, het andere spoor lag nog laag. En nu gaat dus alles onder de grond.
-
Als oud Delvenaar leuk om te zien.
Kom er alleen nog voor familiebezoek en dan kijk je links of rechts naar buiten.
Wel een uniek stuk spoor.
Eerst op maaiveldniveau (heel vroeger nog langs het water).
Toen omhoog.
En binnenkort (volgens planning eind Februari) omlaag. Komt ook de oude singel weer terug 8)
Hebben we alle smaken wel gehad ;D
En dat lage hoge sein staat er sinds mensenheugenis. Stukje perronkap wat anders in de weg staat ;D
-
Eerst op maaiveldniveau (heel vroeger nog langs het water).
Nog vroeger door het water (per trekschuit) ? ;D
-
Een sein met een groene lamp in het midden komt uit de tijd dat er ook vierhoogseinen geplaatst werden. Die bestaan nu niet meer, maar die seinen konden dubbel-geel tonen, en om dat dubbel geel duidelijk te maken, zaten de gele lampen zo ver mogelijk van elkaar: boven en onder.
Zie ook http://nicospilt.com/lichtseinen.htm en scroll dan door naar 'Volgorde van de kleuren'.
-
Hallo,
Het is afgelopen met het bekijken van de oude stad ,
Geen Kapper Zonder Afspraak, en geen Wasmiddel Zonder Fosfaat. :)
Ik vraag me wel af ,of de singel weer terug komt.
Men zal wel heel graag willen parkeren daar .
Peter
-
Volgens de planning wel:
Tussen Phoenixstraat en Spoorsingel komt een singel, aan de kant van de Spoorsingel. Onder de singel komt een ondergrondse parkeergarage met ongeveer 650 plaatsen.
geplukt van www.spoorzonedelft.nl
-
Mooie beelden van Delft! :D
Wat mij opviel is dat bij 1:07 er een (hoog) sein staat, met een cijferbak aan de paal, en daarvoor ook nog zo'n bak. Weet iemand waarom die dubbel is? (heeft dat misschien te maken met goederentreinen en de komende tunnel?)
Met vriendelijke groet,
Timo
-
Dat is inderdaad een sein met cijferbak en losstaande X/G regimebord voor goederentreinen
-
... mocht het zo zijn dat ik bij daglicht nog een keer in de andere richting rijd, dan zal ik daar ook een filmpje van proberen te maken...
Is toch leuk voor over tig jaar in het draadje 20toen :) (y)
Mvg
Sander.
-
Heel goed Sander!
Denk wel aan het tegenlicht dat je hebt in die rijrichting.
Mss 's morgens doen of anders als er geen zon is?
Sukses,
Peter
-
Ondertussen wordt er ondergronds druk geoefend door de hulpdiensten deze weken..
-
Erg leuk om te zien!
-
Peter ea,
Ik draai in princiepe alleen maar late diensten en Delft aans. -> Delft zuid is voor mij altijd op de terugweg.
Maar wie weet..... ik sluit niks uit
Mvg
Sander.
-
Je hebt nog een week of 3-4 de tijd. :) ;D
Groeten,
Peter
-
Hallo Sander
Bedankt voor de film, elk beeld van het viadukt is welkom en vooral de bovenkant' dat helpt me bij de bouw.
Gr. Joke
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
-
@Johan, bedankt! (y)
-
Gister het "genoegen" gehad de terugweg te filmen. (Het Haantje -> Delft Zuid) Zoals voorspeld: in het donker met als toevoeging flinke mist.
Het moge duidelijk zijn dat de kwaliteit te wensen over laat, maar geeft wel een aardig idee van het zicht wat je hebt (niet hebt) vanuit de cabine.
Tip: wacht tot het donker is buiten, doe alle lichten uit en druk dan op play.
Cabinerit Delft 19-01-15: http://youtu.be/iKH-QjUozfo
Mvg
Sander.
-
dat is ja regelrecht "ein Geisterbahn" .... bedankt (y)
Gr. Joke
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
-
Het is dat ik redelijk bekend ben met dit stukje spoor, anders had ik niet geweten waar ik naar zat te kijken. ;D
-
Nou ik wel hoor, einde perron spoor 2 auto uit, en effe een bakkie doen. Maar helaas dat waren de goeie ouwe tijden 😊.
Gr Hans
-
Leuk om Delft weer op deze manier te zien. Midden jaren 80 nog in Delft gewoond en gewerkt, toentertijd nog Gist Brocades nu DSM. Het spoor doorsnijdt het fabrieksterrein bijna op het eind van de film. Wat vroeger een aantal opstelsporen en losspoor voor ketelwagons was loopt nu de aftakking naar de treintunnel. (y)
-
Update
http://youtu.be/MVfizKMr-c0
Mvg
Sander
NB excuses, maar uw chauffeur moest een keer kuchen ;D
-
Het uitzicht van de machinist is er niet beter op geworden, lang leve de vooruitgang....
-
Wat betekend dat knipperende kruis langs de kant nou,
leuk filmpje,
ik volg er nog wel meer,
ANDREUS
-
"Snelheid zodanig begrenzen dat voor het eerstvolgende sein nr. 279 (vast brandende X) of een lichtsein dat rood licht uitstraalt, kan worden gestopt.
Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, en van treinen die door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen."
Dat is de letterlijke tekst uit het seinenboek.
Mvg
Sander.
-
Mooier wordt het uitzicht niet nee, vond het altijd wel een markant stukje spoor.
Het valt me wel op dat de reflectorplaatjes die het sein aankondigen dat voorbij het perron hangt (1763 meen ik), op een erg merkwaardige plek hangen...
-
Leuke video!
Wat is dat voor spoortje naar rechts als je de tunnel uitkomt? Is dat een aansluiting voor DSM/Gist brocades?
Koen
-
Ja dat is correct. DSM.
Mvg
Sander
-
Mooi dat die aansluiting behouden is gebleven!! (y)
Wel volgens mij alleen voor korte treintjes. Zo te zien moet er achteruit gestoken worden het terrein op.
Koen
-
Sander dank, mooie film,
Ton
-
.... misschien dat de spooraansluiting in de toekomst nog verlengd wordt...? Als de viersporigheid richting Rijswijk voltooid wordt moet overweg het Haantje het veld ruimen en zou er zomaar wat extra (spoor)ruimte kunnen zijn.
Maar ik heb geen idee van eventuele plannen daartoe.
Aan allen: het filmpje is graag gedaan. (Is een investering van ongeveer 2 tellen: 1 om het knopje opnemen in te drukken en 1 om op het stop knopje te drukken. ;D (y)
Het uploaden op youtube vergt meer van me, daar heb je een hoop geduld bij nodig :) ;)
Mvg
Sander.
-
Als de viersporigheid richting Rijswijk voltooid wordt moet overweg het Haantje het veld ruimen.
Wat komt daar dan voor in de plaats? Of wordt die verbinding voor het wegverkeer dan gewoon afgesneden?
-
Wat ik begrepen heb van mijn vader die daar in de buurt woont komt er dan tussen Delft en Rijswijk een onderdoorgang.
Het hele gebied daar wordt zo langzamerhand helemaal volgebouwd.
Sinds ik uit Delft weg ben is er zoveel veranderd dat ik het ook niet allemaal meer terug herken.
Wordt 1 grote agglomeratie :'(
-
Onderdoorgang komt meer richting Rijswijk, maar dan zou nog steeds voor de paar wagens voor DSM een brug over de vaart moeten worden gemaakt, lijkt mij stug dat dat gaat gebeuren.
-
Toen ik hier ruim 15 jaar geleden (waar blijft de tijd!) dagelijks langs kwam stonden er ook vaak korte treintjes bij DSM.
Waarschijnlijk gaat het nooit om veel wagens?
Koen
-
Onderdoorgang komt meer richting Rijswijk, maar dan zou nog steeds voor de paar wagens voor DSM een brug over de vaart moeten worden gemaakt, lijkt mij stug dat dat gaat gebeuren.
Waarom. DSM ligt aan de zuidkant van het Haantje. Kopsporen houden (en hielden) op bij het water.
Dus als je het daar viersporig maakt kan je prima noordelijker een onderdoorgang maken.
Staat daar helemaal los van. Een andere brug over het Haantje is helemaal niet nodig.
@Koen,
Klopt. Was altijd (en zal wel weer worden) een kort treintje.
Terug vanaf DSM (in mijn tijd nog gewoon de Gistfabriek) tegenspoor tot station Delft en dan doorsteken naar spoor 3 of zelfs de goederensporen.
-
Alleen als je ervan uit gaat dat de vaart ook omgelegd wordt, maar daar is geen noodzaak voor, al zou het in theorie kunnen.
-
Je geeft in je profiel aan dat uit Delft komt, maar ben je überhaupt wel eens ter plekke geweest. ??? ::) :'(
Nogmaals. DSM ligt ten zuiden van het Haantje (heeft het altijd gelegen) en de sporen hielden altijd voor het water op. Je hoeft helemaal niets om te leggen.
Anders zal je ook eerst het tuincentrum moeten verplaatsen. En dat heeft er ook echt altijd zo gelegen. Hoe ik dat weet? Was eigendom van de schoonfamilie van een tante. Ben er vaak genoeg geweest om de situatie ter plekke te kennen.
Heb er maar 37 jaar gewoond (geboren en getogen) en ken de plek best genoeg 8)
Jij niet blijkbaar.
-
Aannemen dat ik de plek niet ken is nergens op gebaseerd. Met die rollende ogen dat aangeven gaat een beetje voorbij aan het feit dat ik reageerde op de vraag van Sander over het verlengen van de aansluiting van DSM. Lees nog maar even terug a.u.b.
-
Waarom zou DSM willen verlengen?
Het terrein houdt op bij het haantje.
Of er ruimte is bij een viersporigheid en wegtunnel maakt niet uit. Of DSM zou flink moeten uitbreiden en dan zie ik zo gauw niet meer gebeuren. De kans dat daar een vergunning voor afgegeven zou worden lijkt me nihil.
-
.... misschien dat de spooraansluiting in de toekomst nog verlengd wordt...? Als de viersporigheid richting Rijswijk voltooid wordt moet overweg het Haantje het veld ruimen en zou er zomaar wat extra (spoor)ruimte kunnen zijn.
Was een reactie hierop, verder lijken we het helemaal eens te zijn ;)
-
Waarom zou DSM willen verlengen?
Het terrein houdt op bij het haantje.
Als het traject viersporig wordt, en daarbij wordt 't Haantje gesloten voor doorgaand wegverkeer, dan zou DSM de sporen kunnen verlengen om langere treinen te kunnen opstellen. Maar dan zouden ze een stuk van dat tuincentrum moeten opkopen.
Is overigens allemaal speculatief, ik weet ook niet wat ze allemaal van plan zijn.
Ik ken de situatie ter plekke wel, want ik heb daar een paar keer staan treinspotten.
-
Ik wilde alleen aangeven dat ik geen idee heb of het DSM spoor nu korter is dan in de oude situatie.....
Als de viersporigheid richting Rijswijk wordt doorgetrokken moet de overweg verdwijnen en zal er een nieuwe brug over het water(tje) gebouwd worden. Als je deze brug "een paar meter" breder bouwt zou het DSM spoor verlengd kunnen worden.
Deze gedachte slechts ingegeven door de opmerking dat betreffend spoor wel erg kort is.
Mvg
Sander.
-
Gister nog eens wezen kijken, helaas geen foto genomen, het einde van het kopspoor lijkt ook nog eens op een verhoging te liggen. Voor mijn gevoel ligt de aansluiting zelf vrijwel op hetzelfde punt.
-
En met de ervaring uit het verleden (korte tot zeer korte treinen) zal een langer spoor waarschijnlijk ook niet echt nodig zijn.
Het aantal opgestelde wagons was altijd al zeer laag.
Even uit mijn hoofd waren er vroeger 3 sporen.
Is dat zo weer teruggebouwd?
-
Ik had een andere indruk. Ik dacht dat de aansluiting op het hoofdspoor een flink eind richting Rijswijk was opgeschoven. Nu moet er terug worden gereden als je op het DSM terrein komt en dat was dacht ik in het verleden niet nodig.
Maar ik ben maar een simpele passant op het hoofdspoor, dus misschien heb ik het helemaal fout.
mvg,
Ivo
-
Zou heel goed kunnen, ik heb het ook alleen vanaf de overweg gezien.
-
In het verleden lag het toegangsspoor vanaf Delft het terrein op.
Daarom ook het tegenspoor terugrijden omdat er verder geen overloopwissels lagen.
-
Afijn, op sporenplan.nl staat het schema:
http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/gv-sdm.html
-
Dat is het oude sporenplan 8)
Staat de DSM aansluiting niet op en nog wel het derde spoor in Delft. Dus sinds een paar weken achterhaald en niet meer van toepassing.
-
Hoi Eric,
Even naar het gedeelte kijken Situatie per 22-02-2015. Ajsemenou! De tunnel met in het blauw iets wat voor de spoorweg overgang zit, maar na tunnel noordzijde...
Laat daar nou net DSM/Calvé zitten.
Overigens denk ik dat deze sporen meer te maken hebben met de verdere uitbouw van de tunnel dan DSM, gezien de hoogte boven t maaiveld.
Jan-Peter
-
Oeps, had me te veel gebaseerd op het bovenste gedeelte. Ging er even van uit dat het onderste deel een vervolg op de rest was :-[
Dan lijkt het inderdaad weer veel op de oude situatie met dat verschil dat er nu tot na Delft Zuid tegenspoor gereden moet worden (ook in de tunnel ??? ) voor er weer normaal spoor terug naar Kijfhoek kan. En best wel heel ver. Apart.
-
En vandaar mijn laatste opmerking...
Jan-Peter
-
Aan welke kant komen de extra twee sporen dan?
Als ik het laatste filmpje bekijk dan lijkt me dat dat aan de west kant is, dus niet aan de kant van de DSM aftakking?
Of zie ik dat fout?
Koen
-
Strikt genomen komen de twee extra sporen aan de westzijde (tunneltracé), maar hoe dat dan bij het verdubbelen van het resterende traject uitpakt is mij ook nog onduidelijk.
-
Hoi Koen,
Ik denkdat je het goed ziet. De huidige extra sporen liggen ten oosten van de boog die naar de tunnel leidt. De nieuwe sporen die naar de tweede set buizen leiden (onder het voorlopig nog bestaande viadukt), liggen ten westen.
Als er ook maar iets af te leiden is van de huidige spoor situatie op het viadukt over de A4, lijkt t mij t' minst kapitaal intensief, om aan weerzijde één extra spoor te leggen van de huidige twee. Op die manier hoeft de spoordijk tussen het haantje en het zalen centrum beperkt verbreed te worden.
Jan-Peter
-
En om het allemaal aanschouwelijker te maken, vandaag maar ter plekke wat foto's gemaakt. Zo kan ieder z'n eigen oordeel vellen.
In zuidelijke richting (Centrum/Station Delft)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_004.jpg)
In noordelijke richting (Rijswijk);
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Haantje_006.jpg)
Jan-Peter
-
Er ligt ook wel erg veel grind aan de kant van de DSM aftakking. Dus 1 extra spoor aan die kant klinkt ook wel logisch.
Koen