BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Hans Reints op 14 January 2015, 08:45:18
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_45.jpg)
Het gebouwde glaswolstel compleet in doos
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_44.jpg)
Mat'54-4 in volle lengte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_32.jpg)
De kop zonder naad!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_23.jpg)
Gedeelte van het bouwpakket
-
:o
Fraai, Hans!
Vertel eens wat meer?
groeten
Hendrik Jan
-
Beste modeltreinliefhebber, Erwin Frick liet mij het volgende weten;
Medio juni 2015 zullen de eerste kits beschikbaar komen van het vierrijtuigtreinstel plan P (zogenaamde 'hondekop-glaswolstellen') in schaal H0. Als uitgangspunt voor het model is de Piko-hondekop gehanteerd. Hierdoor zijn de bestaande Piko-tweetjes prima te combineren met de vierdelige treinstellen.
Uitvoering
Bijna alle uitvoeringen van de vierdelige treinstellen van materieel 1954 zullen met deze en de komende kits vervaardigd kunnen worden. Te weten:
grasgroen met rode/gele bies, snor, NS- vignetten, etc.
geel met reclamebanen
intercity uitvoering, “kleine coach”
intercity uitvoering, “grote coach”
Bij voldoende belangstelling zal treinstelnummer 1970 ook geleverd kunnen worden.
Specificaties
model is exact op schaal H0;
model is grotendeels uit messing vervaardigd: zijwanden, daken, bodemplaten, schortbeplating, binnenwanden;
raamlijsten zijn uit nieuwzilver vervaardigd;
zijwanden en daken zijn uit één stuk vervaardigd en in vorm gebogen;
model is voorzien van front- en sluitverlichting;
model is standaard voorzien van binnen(LED-)verlichting;
model is digitaal voorbereid (achtpolige NEM stekker);
cabines, op basis van de Piko hondekop, zijn voorzien van compleet nieuwe cabineramen;
de BBC-pantografen (de dubbele stroomafnemers) zijn geheel eigen ontwerp; het betreft etswerk uit nieuwzilver;
de aandrijving is gebaseerd op de Piko hondekop, de tractie is verbeterd door antislipbandjes op beide aangedreven wielassen van het motordraaistel;
alle wielassen hebben puntlagering; hierdoor is een zeer soepele loop van het model gegarandeerd;
alle draaistellen zijn voorzien van stroomafname;
alle draaistellen zijn voorzien van natuurgetrouwe draaistelzijkanten;
de rijtuigen zijn elektrisch kort gekoppeld middels een zespolige stekkerverbinding;
het interieur is voorzien van geëtste bagagerekjes;
het interieur in de tweede klas is voorzien van eigen ontworpen banken;
Bij voldoende belangstelling voor bepaalde (reserve-)onderdelen, zullen deze later ook los geleverd kunnen worden.
Levering
De modellen zullen in eerste instantie als bouwpakket geleverd gaan worden.
Onderdelen, zoals schorten, draaistelframes, bodemplaten, daken zijn reeds voorgebogen danwel gezet.
Beide soorten pantografen (BBC danwel Faiveley) worden compleet geassembleerd geleverd.
Er wordt alleen op bestelling geleverd.
Geschatte levertijd van de bestelling: 2 maanden (dit in verband met de levertijd van diverse onderdelen).
Informatie over de prijzen, bestelwijze volgt binnenkort.
Met vriendelijke groeten,
Erwin Frick en SK
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_28.jpg)
1e klasse
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_20.jpg)
2e klasse met bagagenetten
-
Mooi hoor.
De bedoeling is één draaistel met een Piko aandrijving?
-
Dat is met voldoende gewicht en goede antislipbandjes geen probleem. Ik heb destijds mijn Lima viertje ook op die manier omgebouwd met een Roco BR215 draaistel in de kop, en een sterke motor met vliegwiel.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14756.msg223626.html#msg223626
Die had minder moeite met de tractie in bochten dan mijn Rivarossi Mat '46 met drie draaistelletjes...
Overigens zou ik zelf bij een dergelijk messing model gekozen hebben voor aandrijving op beide draaistellen en dan zonder slipbandjes, maar dat is de concessie die wellicht gedaan moest worden om de piko-basis te kunnen gebruiken. Bij volledige zelfbouw van de tractie wordt de doelgroep nog kleiner.
Ik vind de wanden en interieurs er heel goed uitzien, maar de cabineruiten kloppen nog niet (moeten vierkantige lijsten zijn binnen raamrubbers met ronde hoeken, het is nu 1 rand) en de zijruitjes zijn nog steeds geen klapruitjes, het was fraaier om dat meteen aan te passen. Dat de frontschorten niet aansluiten is wellicht exemplarisch? Dat is bij Piko immers goed.
-
Natuurlijk, maar er wordt expliciet verwezen naar de Pikoaandrijving en dat is geen krachtpatser. Als die aandrijving het echt moet hebben van vier antislipbandjes, ligt overbelasting van het motortje op de loer. Maar misschien wordt alleen het draaistel gebruikt en wordt in een wat steviger motor voorzien.
Het prpbleem van de mat '46 is van geheel andere aard.
-
Of gewoon net zoals het echt 8 aangedreven assen doen?
-
Tsja, zo'n mooi stel en dan consessies doen op de aandrijving. ::) Gewoon in een keer goed doen.
Als er hier op het forum een goede beschrijving komt van een goede aandrijving, kan iedereen daar zijn voordeel mee doen.
-
Misschien is het eenvoudiger voor de liefhebber om in beide kopbakken een aandrijving in te bouwen. Dan hoef je er wellicht alleen een stukje interieur voor op te offeren..... misschien kan dat als optie geboden worden.
Blijf dit iig met bijzondere aandacht volgen. Mooi initiatief !!
Mvg
Sander
-
Als de basis Piko is, hoeft een extra aandrijving (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=3747) niet zo moeilijk te zijn
Gewoon in een keer goed doen.
Ter illustratie: de materieelbesprekingen van divers nederlands materieel. ::)
IJdele hoop, vrees ik.
Groet,
michel
-
Ziet er errûch mooi uit (y)
Is er al een prijs bekend? Ik heb eens wat foto's bekeken, die rode 1e kl banken lijken mij van Mastica grappig.
Wat betreft de aandrijving heb ik goede ervaringen met de Motraxx FFKSE(A)2Z-K8A15D11(A) (https://www.conrad.nl/nl/motraxx-x-train-elektromotor-285-7-21-v-stationair-toerental-12500-omwmin-238827.html?sc.ref=Homepage) van Conrad die in een testje in mijn Mehano Thalys goed rond ging vermogen 6W bij 1Ah.
-
hoezo is de piko geen krachtpatser? in hun zesassige locs of ICE (8-delig) of wat dan ook zit gewoon hetzelfde motortje....
-
Zelf een viertje gebouwd met piko. Een motor toegepast, wel 4 asb. Rijd als een spreekwoordelijke trein. Normale hellingen geen probleem
-
Probleem zal hem meer zitten in 1 aangedreven draaistel, niet in de motor.
-
Wellicht gewoon met een tweetje koppelen, heb je ook 2 motoren ;)
-
Ik heb een Benelux hondekop gekoppeld rijden waarvan één een dummy, nog nooit problemen gehad met de trekkracht. Ook niet op hellingen.
-
Ik heb een Mat '46 van Rivarossi uitgerust met de Piko aandrijving en daarachter hangen twee Lima Mat '46 zonder aandrijving; dus drie stellen aan elkaar. Ook geen probleem.
-
Het model is standaard voorzien van een motor met een door de fabrikant opgegeven vermogen van 4,5 Watt (ter vergelijking, de Mashima 18x33 motor heeft een vermogen van 3,1 Watt)
Degene die met het model wil rijden op een modelbaan met hoogteverschillen, kan als optie (meerprijs) kiezen voor een dubbele aandrijving (in beide koprijtuigen zit dan een aandrijving). Een deel van het interieur in het Bk-rijtuig maakt dan plaats voor een motor, cardanaandrijving en motordraaistel.
Erwin
-
Leuke ontwikkeling! Ben benieuwd!!! (y)
-
Hi Erwin,
worden de pantografen ook los leverbaar?
Grtz,
Rob
-
Kan je terug vinden op pagina 1.........
-
Te zijner tijd zullen de pantografen ook los leverbaar zijn.
Erwin
-
@FRIE Dat zou mooi zijn (y)
-
In dit bericht vindt u de prijzen van de diverse bouwpakketten en opties van de messing hondekop-vier.
Omschrijving Prijs Art.nr.
groen zonder derde frontsein, met dubbele pantografen € 752,- K54.01
groen zonder derde frontsein, met enkele pantografen € 710,- K54.02
geel met derde frontsein, met dubbele pantografen € 752,- K54.03
geel met derde frontsein, met enkele pantografen € 710,- K54.04
intercity uitvoering, met dubbele pantografen € 726,- K54.05
intercity uitvoering, met enkele pantografen € 684,- K54.06
extra aandrijving (motor, cardan, draaistel, oplegging) € 55,- O54.01
volledig gesoldeerde constructie € 100,- O54.02
decoder € 30,- O54.03
Leveringsomvang
messing etswerk, gebogen en/of gezet waar nodig
benodigde toebehoren
alle benodigde elektronica
transfers
bouwbeschrijving
Naast een geheel messing kit kan ook gekozen worden om diverse onderdelen los aan te schaffen.
Hierdoor wordt het mogelijk om een bestaande Piko hondekop twee om te bouwen tot een zeer fraai vierdelig treinstel voor een aantrekkelijke prijs! Dit betekent wel dat de bouwer nog diverse onderdelen dient aan te schaffen. Ook zal het wat inventiviteit van de bouwer vragen.
In de geheel messing kappen (de zijwanden en daken, bestaande uit één stuk) zijn de kopwanden reeds vast gesoldeerd. De soldeerbout is voor het samenbouwen van de constructie dus niet nodig!
prijzen.
4 complete messing kappen, incl. gesoldeerde kopwanden, raamlijsten, glaswerk, dakopbouw (regengoten, dakrichels, dakleidingen, ventilatoren, pantograafstoelen, vonkhoorns), cabineladders, trekogen, koersborden, windhappers € 280,- P54.01
7 loopdraaistellen (voorzien van aspuntlagering) en een draaistel-frame ter bevestiging onder het bestaande Piko-motordraaistel (incl. 8 wielassen voor de 2 tussenbakken) € 60,- P54.02
enkele stroomafnemers (type “Faiveley”) (4 stuks) € 40,- P54.03
dubbele stroomafnemers (type “BBC”) (4 stuks) € 80,- P54.04
bagagerekjes (nieuwzilver) € 45,- P54.05
eerste en tweede klasse bankjes (niet de intercity uitvoering) e € 20,- P54.06
eerste en tweede klasse bankjes (de intercity uitvoering) € 20,- P54.07
messing platen, waarop het interieur wordt bevestigd (4 stuks) € 24,- P54.08
binnen(LED)verlichting € 16,- P54.09
zespolige messing kortkoppelingen inclusief bedrading en veertjes (6 stuks) € 25,- P54.10
Zie bijgaande foto’s ter verduidelijking.
Indien u het model gespoten wilt hebben, dan kunt u hierover contact opnemen. Een vrijblijvende prijsopgaaf sturen wij u dan toe. Bij voldoende belangstelling (meer dan 15 modellen) zullen andere varianten geleverd kunnen worden. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan treinstelnummer 1970, de treinstellen met draairamen zoals bij materieel 1946 (de zogenaamde asbeststellen) en de treinstellen met de zogenaamde sprinterramen.
Levering
Er wordt alleen op bestelling geleverd. Zodra 4 bestellingen zijn ontvangen, wordt gestart met het samenstellen van deze serie.Geschatte tijdsduur van een serie is 2 ½ maanden (dit in verband met de levertijd van diverse onderdelen). Een kit of onderdelen kunt u bestellen door een i-meel te sturen met de door u gewenste uitvoering en/of onderdelen . Bij de bestelling van een kit (dus geen losse onderdelen) wordt men verzocht om € 150,- euro aan te betalen. Dit in verband met de aanschaf van diverse materialen. Het resterende bedrag volgt dan bij de aflevering van de kit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00299_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00299_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00301_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00301_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00336n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00336n.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00156n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00156n.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00206n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00206n.jpg)
-
Dat hele verhaal klinkt hartstikke goed! (y) (y) (y) Wordt er eigenlijk ook aan de AC rijders gedacht?
Jeroen
-
Als het op basis van Piko is, dan zal AC geen probleem zijn lijkt me..
-
Voor de twee tussenrijtuigen zijn onderstaande onderdelen (de geleiding voor de kortkoppelingen) ook los leverbaar. Dit scheelt de bouwer de aanschaf van twee extra bodems.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00373_2.jpg)
Erwin
-
Hoi,
Ik meen dat er al eens plaatjes geplaatst zijn, maar ik kan ze niet meer vinden; hebben jullie wat foto's van de onderstaande panto's?
- enkele stroomafnemers (type “Faiveley”) (4 stuks) € 40,- P54.03
- dubbele stroomafnemers (type “BBC”) (4 stuks) € 80,- P54.04
Alvast dank!
Erik
-
In antwoord op de vraag een plaatje te tonen van de soorten pantografen, van boven naar beneden:
- een Metrovick (samenvoeging van Metropolitan Vickers) stroomafnemer
- een BBC stroomafnemer
- een Faiveley stroomafnemer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/321_Rtd_20dec1968.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ned013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1781_9mrt1977_Amf.jpg)
Op de hondekop hebben al deze drie type stroomafnemers gezeten; op de materieel 1946 alleen de eerste twee.
Erwin
-
Beste Erwin, dank voor je extra plaatjes en uitleg.
Ik bedoelde eigenlijk plaatjes van de door jou (jullie?) geproduceerde modelpantografen!
Groeten,
Erik
-
Onderstaand een foto van een gepimpte Sommerfeldt pantograaf. Hierbij is het oorspronkelijke schuitje vervangen door een geëtst exemplaar uit nieuwzilver. Wat aan deze pantograaf nog moet gebeuren, is het veranderen van de twee achterste pootjes; het afgebeelde exemplaar heeft vier pootjes; dit moeten er drie zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00631_3.jpg)
De volgende foto is van een volledig zelf ontworpen en gebouwde pantograaf type BBC. Een kenner zal opmerken dat deze niet helemaal klopt. De twee stangen, die het pantograaf frame verbinden met de isolatoren en de pootjes op het dak, zouden eigenlijk tussen de twee liggers van het frame onderbroken moeten zijn. De reden dat dit niet is gedaan, is dat deze constructie voor wat extra stevigheid zorgt. Een purist, die het waarheidsgetrouw wil hebben, knipt of slijpt dit stangetje eenvoudigweg even door.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00633_2.jpg)
Erwin