BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Gamau op 13 January 2015, 21:11:06
-
Ik wil in een analoge Roco-diesellok br361 (Roco 43622) een decoder gaan inbouwen. Het wordt de eerste keer dat ik ga doen. Omdat er weinig plaats is wil ik een mini-decoder inbouwen zoals Uhlenbrock 73410 of ESU 52685.
Ik lees dat de maximale motorstroom 0,6 A en de functiestroom 0,2 A mag zijn. Hoe weet ik nu wat voor verbruik de lok heeft? Er zit een motor Roco 85084 in en heeft twee kleine gloeilampjes 2,8 12-16V (Roco 10021, latere nummer 093518). En kan ik de gloeilampjes laten zitten?
-
Ik weet niet of je een analoge trafo en een multimeter hebt.
Hiermee zou je het stroomverbruik kunnen meten.
Tinus.
-
Hoeveel de motor trekt weet ik niet, maar theoretisch gezien moet het wel kunnen. Er zijn weinig locs die meer dan een halve ampere stroom trekken. Alleen kortstondig wel. Maar meestal staat in de specificaties dat de loc dit wel een seconde aan kan.
Maar het beste is het als je op safe speelt en het even doormeet met een draaiende motor met belasting(je vingers die het motortje afremmen tot stilstand)
-
Meten is weten ;D
Ik heb al eens een ESU Micro LocPilot V4.0 opgeblazen. Die moest in een Fleischmann Sprinter...
In de winkel zeiden ze dat het wel moest kunnen. Maar dat bleek dus niet.
Ik mocht hem omruilen voor een normale LokPilot. Het was tenslotte zijn advies... ::)
Dus... even met een amperemeter tussen de (analoge)trafo en de rails testen en je weet wat die doet. Met belasting in de vorm van wagons of met de hand even de belasting nabootsen (wel voorzichtig doen)
Suc6
Ad
-
En naar mijn ervaring moet je de opgaven van de decoderfabrikanten over de motorstroom van de kleine decoders met de nodige korrels zout nemen.
Maar ik heb een Roco 600 met een ESU Micro rondrijden en dat gaat prima.
-
Bedankt voor de tips. Fijn dat dit forum me helpt om steeds weer nieuwe dingen te leren.
Dus dat wordt een multimeter aanschaffen en ergens een cursus volgen hoe je deze gebruikt.
Nog iemand een tip voor een goede en betaalbare multimeter voor de hobby?
-
Gamma, Praxis, Hubo etc. Simpel model is voor de hobby voldoende.
Cursus? Meetpennen inprikken en meten maar 8)
Voor spanningsmeting over de motor meten.
Voor stroom in serie met de motor meten.
-
Recentelijk had de Aldi ook mooie voor 13,-
Mogelijk heb je mazzel en vind je er nog eentje.
En cursus ?
Maak jezelf het verschil tussen serie en parallel eigen en
leg je toe op de wet van ohm.
Eigenlijk 2 zaken die je je toch wel meester moet maken.
-
En altijd goed kijken op welk bereik de meter staat ingesteld voordat je de meetsnoeren aansluit. 8)
-
En bij twijvel op het hoogste berijk beginnen en daarna de meter pas gevoeliger zetten.
-
Over het algemeen moet je de uiterste stroom die de lampuitgangen kan leveren aftrekken van de totaal te leveren stroom van de decoder. In het begin deed ik dat ook een keer fout, met een kapotte decoder tot het gevolg. De totale stroom gaat uiteindelijk door de eindtrap van de decoder heen(max stroom decoder). Als die het niet aankunnen, betekent het einde decoder.
Het staat misschien allemaal wel in menig decoderhandleiding, maar het kan duidelijker, wat minder kapotte decoders betekent. Maar ja, dat is niet in het belang van de decoderfabrikant. Die wil verkopen.
-
De totale stroom gaat uiteindelijk door de eindtrap van de decoder heen(max stroom decoder).
Niet door de eindtrap, door de ingangstrap ;)
Timo
-
Mij best. This maar welke naam je er aan geeft.
-
Het staat misschien allemaal wel in menig decoderhandleiding, maar het kan duidelijker, wat minder kapotte decoders betekent. Maar ja, dat is niet in het belang van de decoderfabrikant. Die wil verkopen.
Zo moeilijk is die info niet te distileren hoor !!
Als je motor minder neemt blijft er meer voor de rest over dus dat een fabrikant
dan bij elke stroom een voetnoot zet m.b.t. de max. totaalstroom is begrijpelijk.
Zo verwoordt hij de specs zo nauwkeurig mogelijk en is het gewoon een kwestie
van goed lezen en tot je door laten dringen wat er nou werkelijk staat.
-
Ik had nog een multimeter liggen waarvan ik dacht dat die was overleden. Maar een nieuwe batterij doet won deren.
Ik heb in serie het verbruik volgens mij nu gemeten. Ik heb de multimeter op 10A gezet (op de uitgang 10A DC en COM) en de klemmen gezet tussen enerzijds de trafo en anderzijds de rails. Dus als volgt:
Trafo
| |
| Multimeter
| |
Rails
Als ik de trafo voluit zet dan geeft de multimeter tussen de 0.35 en 0.40 aan. Is dit dan een verbruik van 0,35-0,40 Ampere? Zo ja, dan kan ik namelijk een micro-decoder toepassen.
-
Dat is de nominale stroom op het moment dat de loc niet echt hoeft te werken ?
Of heb je de loc ook tegen gehouden (en daarmee belast) ?
-
Dat is idd het verbruik.
Je hebt nu de lok onbelast getest.
Je zou nog even kunnen meten wat het verbruik is als je de lok wat tegenhoud.
Je weet dan ook het verbruik onder belasting.
Tinus.
-
Hartelijk bedankt voor de reacties! Ik weet nu dat een micro-decoder mogelijk moet zijn.
Ik heb de lok overigens wel tegengehouden, want het stukje spoor was maar 30 cm.
-
Ja, klopt. Maar je moet de "stall" (blokkeer) meten ofwel de loc stilzetten bij een blijvende rijspanning. Je zult zien dat de stroom dan snel oploopt naar richting het dubbele. Zo meet je de maximale stroom en die moet je decodertje ook weg zien te krijgen. Aangezien de kleintjes meestal rond 3/4 ampere max liggen kon dat wel eens een probleem worden.
EDIT had de voorgaande antwoorden niet gezien ;)
-
Compleet inbouw voorbeeld voor deze lok http://etecmo.nl/decin/decin.html (http://etecmo.nl/decin/decin.html).
Is een Zimo decoder voor gebruikt, maar andere kan natuurlijk ook.
Een Rautenhaus RMX990A werkt ook prima, is nog kleiner en kan 1 A hebben.
Willem
-
Een beschrijving van de inbouw heb ik in het draadje over mijn modelbaan neergezet.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55614.msg3221535757.html#msg3221535757