BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Timaximus op 12 January 2015, 20:10:40
-
Kenmerken
Lay-out: 0 vorm met 3 lagen.
Afmetingen: 5 bij 3 meter (5,5 bij 3,8m effectief beschikbaar vloeroppervlak).
Blauw: niveau -1 = +750 mm.
Grijs: hoofdbaan niveau 0 = +900mm.
Rood: niveau +1 = +1050mm.
Tafel constructie: open tafel.
Spoor: Märklin C-Rail.
Besturing: digitaal met IB en WinDigipet.
Locatie: zolderkamer (met zadeldak).
Decoratie: geen scenery.
Doel: spelen met treintjes en knopjes ;D.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC1-V1-Ergoman.png)
MvG,
Timaximus
-
Hallo Timaxus,
Zo, dat is nog eens m2 vullen voor gevorderde ;)
Ik vroeg me een aantal dingen af, ontneemt het bovenste opstelterrein je niet heel veel zicht op de middelste laag?
Dat lijkt me toch eigenlijk het paradespoor?
En kom je een beetje uit met je hellingen?
Ik ben niet echt aan het rekenen geweest, maar met een ruwe schatting dacht ik niet dat je onder de 3% hellingspercentage uit zou komen.
Heb je daar naar gekeken?
En is het een idee om het onderste opstelterrein met het spoor op de middenlaag mee te laten lopen (dus onder de draaischijf door) om zo ook de mogelijkheid te generen om aan de andere kant van het opstelterrein weer omhoog te rijden? Anders moet je altijd kop maken en kun je nooit weer zo terug de baan op.
Groetjes,
Marten
-
Beste Marten,
De hellingen zijn volgens mij 1:30.
De baan is een open constructie dus ik kan overal doorheen kijken.
En verder is het waar je staat bepaald wat je ziet.
70% van het hoofdspoor is van bovenaf gezien zichtbaar.
Dat van dat kop maken is in principe de bedoeling, de pendel treinen zoals de ICE en TEE.
Maar ik heb ruimte om met R2 bogen te kunnen keren zodat de treinen gewoon rondjes kunnen blijven rijden.
Ik ga denk voor beide opties dus voeg de R2 lus toe.
Ik kan het omlopen van een loc en weer aan koppelen aan het treinstel wel automatiseren hoor, is alleen een beetje afhankelijk van de kwaliteit en staat van de koppeling maar het gaat wel. Op de oude baan had ik dat ook geprogrammeerd in Win Digipet. Best gaaf.
Ik ben nog niet helemaal uitgetekend maar bedankt voor de opmerkingen.
Ik ga er mee aan de slag.
-
Hey Timaximus! Dat is een tijd geleden. Ben reuze benieuwd. :)
-
Is het een idee om van rood naar blauw te kunnen rijden.
Nu moet je keren in grijs om van rood naar rood, of rood naar blauw te gaan.
-
... de pendel treinen zoals de ICE en TEE. Maar ik heb ruimte om met R2 bogen te kunnen keren ...
Mijn TEE van Roco heeft moeite met de R2 van C-rail.
-
De TEE kan pendelen.
Van rood naar rood rijden vanuit de hoofdbaan is in dit plan niet meegenomen.
-
Hoogteprobleem bij onderdoorrijden aan shuiftafel aan de linkerkant (orange spoor onder rode opstelsporen).
Je moet 10cm (2/3 hoogteverschil + nodige hoogteverschil BS/BS bij kruisingen in H0) dalen op 1/3 van de beschikbare lengte in het orange spoor.
-
Toch ook maar wat opmerkingen.
1. Zowel het rode als het blauwe opstelterrein zijn bereikbaar als een trein tegen de klok in over de ovalen rijdt. Dat betekent dat je na terugkeer op de ovalen, op den duur altijd op een ovaal moet keren om een trein weer naar het rode of blauwe opstelterrein te krijgen. Levert het niet meer rijplezier op als je het ene opstelterrein met de klok mee benadert en het andere opstelterrein tegen de klok in? Dan rij je zonder keren van het ene naar het andere opstelterrein.
2. De draaischijf ligt erg onhandig ten opzichte van het blauwe opstelterrein. Een loc die van het depot komt moet altijd op het toegangsspoor tot het opstelterrein keren om daar een trein op te kunnen pikken. De rolbrug ligt wat dat betreft iets beter ten opzichte van het rode opstelterrein, maar ook daar is het telkens steken voor de locs. Idealiter rij je van een depot zonder meer naar een opstelterrein en dan zonder de treinenloop op de hoofdsporen te hinderen.
3. Keerlussen rond ieder opstelterrein zou denk ik dikke pret zijn. Dan krijg je een eindeloze rijlengte. :)
-
Dat van de sporen bij de traverse klopt en ook de draaibrug moet ik nog juist positioneren en vorm geven. Qua ruimte kan ik ze kwijt. De opmerkingen op de rij bewegingen zal ik verder onderzoeken. (y)
-
Het is wel zo dat deze baan voor pendelen en omlopen van locomotieven is uitgelegd. Het automatiseren van deze bewegingen is zo goed bevallen in het verleden dat ik dit nu ook weer wil gaan doen. De hoofdbaan heb ik driesporig gemaakt om een aantal treinen rond te laten rijden terwijl de operator bij de draaischijf, de traverse bezig is of aan het rangeren is.
-
Dat is goed te zien.
Misschien wordt het rond de draaischijf al handiger als je nog een verbindingsboog maakt tussen het spoor richting draaischijf en het buitenste opstelspoor.
-
Naar aanleiding van uw terugkoppeling(en) heb ik twee extra hellingen toegevoegd, gestippeld weergegeven, zodat je eventueel van niveau +1 ook weer terug kan naar niveau 0 (geel gestippeld) en van niveau -1 ook weer terug kan naar niveau 0 (zwart gestippeld).
De draaischijf kan ik eventueel ook binnen de baan plaatsen (rode pijl) zodat ik ook in de linker bovenhoek eventueel kan staan of zitten in een relaxfauteuil. In dat geval sluit ik de zwart gestippelde helling aan buiten de hoofdbaan (paars gestippeld).
Het plaatsen van een verbinding vanaf het spoor richting de draaischijf naar het buitenste opstelspoor is ook een goede optie (groen gestippeld). De locs laat ik dan tot achteraan rijden zodat ze daarna achterwaarts kunnen aankoppelen. Mocht ik de draaischijf toch buiten de hoofdbaan houden.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC1-V1-Ergoman-Extension1.png)
MvG,
Timaximus
-
rechtsboven rood in de tekening. Waarom haal je daar die wissel ladder niet weg en plaats je op die plaats de traverse?
-
Beste Mark,
Verklaar u nader a.u.b. ;)
MvG,
Timaximus
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bsnl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bsnl.jpg)
-
Oké snap hem nu. :)
Dat is een mogelijkheid inderdaad en wat resulteert in extra loopruimte.
MvG,
Timaximus
-
De nieuwe helling configuratie.
Heuveltje op ... heuveltje af ... ;D
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC1-V1-Extension-Slopes-V1.png)
De rest is ongewijzigd (niet getekend).
MvG,
Timaximus
-
Beste Timaximus,
Om nog even de opmerking van Henk aan te vullen.
Kun je niet zowel de taverse als het rode opstelterrein spiegelen?
Zodat de inkomende wisselstraat van het rode opstelterrein niet van rechtsonder naar linksboven loopt, maar van linksonder naar rechtsboven.
En dan het eerst Y-wissel vervangen door een kruiswissel.
Als je dan de taverse ook spiegelt zodat het toegangsspoor aan de onderkant komt te liggen, kun je die misschien met een bochtje op dit kruiswissel aansluiten en komen zo de locs aan de uitrijdende kant het opstelterrein op.
Gr. Marten
-
In principe kan er nog van alles met de layout, de twee kop stations kunnen ook boven elkaar komen te liggen.
Dat was ook eerst het plan. Tijdens het ontwerpen in WinTrack kwam ik zo uit dat de twee kopstations nu trapsgewijs liggen.
Daarmee heb je dan weer een beter overzicht over het geheel.
Ik kan de twee kopstations bijvoorbeeld draaien door te spelen met kleinere boogstralen aan het eind van de op- en afritten.
Ik kan de rolbrug zo wie zo dichter bij het eindpunt projecteren.
Maar het buitenste opstelspoor is toch het omloop spoor voor de locs, en ook de toegang tot het depot waar ik locs voor langere tijd parkeer.
En als ik locs bij het depot laat bewegen (handmatig of via een programma) dan gebeurt dat verder weg van het in automatisch bedrijf zijnde station.
In het toegangsspoor vanaf de rolrug naar de baan wil ik ook nog een wissel hebben die standaard gebogen staat naar een kort doodlopend spoor zodat de hoofdbaan beveiligd is.
Dit geldt ook voor de draaischijf.
Maar ik ben wel content met de tips want nu kan er ook van blauw naar blauw gereden worden en van rood naar rood en van rood naar blauw en van rood naar grijs en van grijs naar blauw en van rood naar blauw via grijs enz. enz. enz. ;D
MvG,
Timaximus
-
Hallo Timaximus,
Als je vooral het pendelen en omlopen wil uitbeelden is het volgende misschien ook een idee! Het is maar een schetsje maar het gaat dan ook vooral om het idee ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5mx3m.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5mx3m.jpg)
Een hele baan langs de muur, de breedte kan je zelf bepalen. De hele baan kan je dan uit twee etages laten bestaan waardoor je de twee kopstations boven elkaar krijgt. Tussen beide niveau laat je dan een fatsoenlijke afstand zitten zodat je wel mooi op het onderste niveau kan kijken. Door middel van een helix kom je dan op het bovenste of onderste niveau uit. Voor of na de helix zou je dan bijvoorbeeld ook een "schaduwstation" kunnen maken. Je ziet dat het makkelijk moet kunnen met met de lengte van de treinen in het station in ieder geval. Als je dan een draaischijf een een rolbrug erbij wil maken kan je dat eventueel ook gewoon uitbouwen.
Voorbeeldje (http://www.mymocom.com/modellbahnen/turtle-creek-central-2)
Ik weet trouwens niet of je nog met een deur zit o.i.d. waardoor je niet langs de muren kan bouwen!
Groeten,
Allard
-
Hallo Allard,
Er zit een deur op de lange zijde en als ik de deur aan de onderkant projecteer dan heb ik de meeste bewegingsruimte bij binnenkomst.
Ik heb zo'n baan wel overwogen zoals hieronder staat, al vind ik de huidige ovale baan met die wisselstraten in de ruime bogen wel wat hebben.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-5-Trac%C3%A9-RC1.png)
Het pendelen en omlopen is zo op deze baan al mooi zichtbaar in het midden van de zolderkamer.
En deze ovaal kan ik nog wat om zijn z-as draaien om deze optimaal te passen in de zolderkamer met schuin dak.
Ik overweeg wel om een brug te maken over de baan heen aangezien ik in de nok ruim tot 2,6 meter hoogte heb.
Als ik de hoofdbaan nu op 750 mm leg (zithoogte) en niveau -1 op 600mm en niveau +1 op 900mm (stahoogte) boven de vloer dan houd ik 2600 - 1150 = 1450 mm over.
De 1150 = 900 + 150 (doorrijhoogte) + 100 mm (dikte brugconstructie). De werkelijke doorrijhoogte zal kleiner zijn aangezien we ook met rail diktes etc. te maken hebben.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Bridge-Over-Layout.png)
MvG,
Timaximus
-
Hallo Timaximus,
Ik snap niet helemaal hoe je dat voor je ziet met die brug in het ontwerp. Wel dat deze over alles heen gaat maar niet hoe je die inpast in het baanontwerp.
Even voor de beeldvorming, wat is precies de opzet van de baan. Rood is het station als ik het goed begrijp. Maar Is het blauwe station origineel een schaduwstation? Dan vraag ik me af waarom er een draaischijf is.
Maar als dit geen schaduwstation is komen er dan niet wat veel treinen in de station te staan omdat je amper spoor hebt om te rijden, ondanks de drie doorgaande sporen.
Daarnaast vraag ik me af of je ook nog scenery kwijt wil of dat het vooral rijden wordt. Wat probeer je uit te beelden.
Het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen maar dat dacht ik niet. Het zijn zomaar wat dingen die in mij opkomen.
Het is niet zo dat ik veel ervaring heb. Ik ben nu ook bezig met een baanplan, nu ik een eigen huis heb en dus de ruimte :) Maar ik probeer even mee te denken, en wat ervaring op te doen van anderen ;D
Groetjes,
Allard
-
Het is vooral een rijden en spelen baan. ;)
Ik ben zelf geen scenery man, heb wat dat betreft 2 linker handen.
Dus dat komt er niet.
De brug was ff een zijspoor om over de baan te klimmen in het midden van de tafel, niks bijzonders eigenlijk. :)
Ik zal het daar maar bij laten.
Wat de stations betreft heten ze voor mijn part allebei gewoon kop stations.
Een echt schaduwstation kan en zal zeer waarschijnlijk onder niveau -1 komen met een grotere capaciteit wat opstelplaatsen betreft.
Ook de draaischijf is gewoon voor de spielerei.
Mijn doel is vooral de uitgebreide automatisering van deze baan, net als bij de vorige 2 trouwens.
De eerste baan was geautomatiseerd met LISSY van Uhlenbrock, en deze modules gebruik ik nu voor bij effecten.
Dus zoveel mogelijk rij- en rangeer mogelijkheden, dus ook het pendelen en omlopen, en met zoveel mogelijk treinen tegelijk automatisch rijden.
De rolbrug heb ik al eens gemodificeerd voor in een digitaal automatische treinenloop, nu de draaischijf nog.
Een baan zoals deze vroeger in de Märklin catalogus stond met die witte strakke tafelconstructies en kaal M-spoor daarop, en her en der een bruggetje, boompje en een Fallertje en een Preisertje opgeplakt, zo'n baan moet het eigenlijk worden.
De verzameling brugdelen kan ik bijvoorbeeld rechts bovenin de 3 sporen van de hoofdbaan kwijt boven het wissel op niveau -1 (geel).
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC1-V1-Bridges.png)
MvG,
Timaximus
-
Op deze baan zouden we de onderstaande basis block verdeling kunnen maken.
Sectie legenda:
Geel = remmen,
Rood = stoppen,
Groen = effect (toeteren, kolenscheppen of iets op of rond om op de baan te activeren etc.),
Donker en lichtblauw = eveneens remmen en stoppen, maar dan voor kortere treinen.
In het verleden heb ik naar wens extra detectie punten ingebouwd om de treinenloop te verfijnen.
Zodra ik dit tot in detail ga uitwerken kan ik naar behoeften ook nog her en der spoor componenten aanpassen.
Voor de detectie ga ik weer voor de stroom en massa detectie van Uhlenbrock (LocoNet). Ook LISSY modules ga ik weer inzetten (leuk spul).
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC1-V1-Blocks.png)
MvG,
Timaximus
-
Ik heb wat modificaties gemaakt en enkele lay-out delen een naam gegeven.
Voor het rijden van en naar de draaischijf komt er een driewegwissel bij aan het einde van de stations sporen van station 'ROCKANJE'.
Ik maak de twee stations identiek, dus beide met een ICE halte (geïllustreerd met de rode lijn).
Ik zal dit op een later moment uitwerken in WinTrack, samen met de twee extra op- en afritten.
Ik gebruik ook SCARM maar daar kan je niet mee sjoemelen wat kleine discrepanties in het spoor ontwerp.
De ICE pendelt tussen de twee stations.
De overige treinen rijden de dienstregelingen VAST of WILLEKEURIG.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC1-V1-NAMES.png)
MvG,
Timaximus
-
Hallo Timaximus,
ICE die pendelt tussen de twee kopstations zal ergens op de baan kop moeten maken (van richting veranderen). De oprit van de twee kopstations zitten volgens mij in dezelfde richting.
Jan-Peter
-
Dat klopt meneer Jan-Peter (nog een oude bekende) ;)
Dat zal ik gelijk trachten op de lossen in het nieuwe WinTrack ontwerp.
Iets in de rechter onderhoek of zoals eerder geopperd kan ik ook het bovenste station spiegelen.
Dan krijg ik een 0 met een x er in van bovenaf gezien.
Moet ff kijken hoe groot de mangaten dan worden.
De benodigde hellingen zijn er nu toch al.
MvG,
Timaximus
-
Hier de gewijzigde RC1/2 welke nu doorgaat voor RC3 (Release Candidate 3).
Ik heb de binnen sporen van het rondrijspoor even weggelaten.
De rol- en draaibrug worden nog exacter gepositioneerd en ik heb 1 rechtstand van 188mm uit de stations sporen gehaald, deze kunnen wel geplaatst worden als het geheel iets geroteerd wordt.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC3.png)
MvG,
Timaximus
-
Lekker rijden. :)
Maximale treinlengte voor Oostvoorne of Rockanje is een meter of twee?
Krijg je al problemen mee hoor, dwars door de duinen van Voorne. ;D
-
En om het dan helemaal af te maken RC3 versie 2.
De hellingen zijn nu op niveau -1 en +1 gekoppeld.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC3-V2.png)
MvG,
Timaximus
-
Maximale trein lengte in Oostvoorne is inderdaad 2 meter en een beetje. :)
Ik vind de lay-out wel aardig zo. 8)
Uiteindelijk toch tot aardig wat bewegingsmogelijkheden gekomen zo. (y)
Nu nog de zolder renoveren in sneltreinvaart. ;D
En de Win Digipet CD opzoeken en ff diep graven in mijn geheugen hoe ik destijds het een en ander geprogrammeerd en geconfigureerd had.
Duidelijke en volledige aantekeningen maken is ook een vak dat ik niet beheers. :-[
MvG,
Timaximus
-
De baan in zijn volle glorie.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC3-V2-Full-Finall.png)
MvG,
Timaximus
-
Hier wat foto's van de zolder.
Rest nog wat sloopwerk zoals de wasbak, de balken van het verlaagd plafond en de berging schuifdeuren
Daarna gipsplaten en glasvlies behangetje aanbrengen en nog wat aftimmerwerk.
Daarna de zooi latexen.
De zachtboard is al verwijderd en zit in de zakken :)
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Treinen-zolder-1.jpg)
MvG,
Timaximus
-
De bedoeling van het baanplan is in ieder geval helder: rijden, rijden, rijden.
De plaatsing van de draaischijf en de rolbrug blijven wat typisch. Dat komt omdat je liever geen ruimte gebruikt om draaischijf en rolbrug in het verlengde van de opstelsporen te plaatsen en dat is een keuze. Vraag ik me nog wel af waarom je bij de rolbrug voor een extra steek hebt gekozen.
Ik vond het idee van Dirk Mark trouwens best briljant: de rolbrug direct op de opstelsporen aansluiten en gebruiken om locs van spoor te laten wisselen. Gebeurde in het echt ook bij gebrek aan ruimte voor wisselstraten.
-
maar wie is Dirk?
-
Ik denk Mark D., dus Mark met de letter Dirk erachter ;D
Ik vond het ook wel een goed idee van "Dirk" :P Het scheelt enorm in de ruimte en levert ook nog een afwisselend plaatje op. Interessant concept trouwens, deze baan. Waarom moeilijk doen als je niets met scenery hebt?
-
Ja, die Dirk ja.
Past de C-rail qua afstand tussen de sporen eigenlijk op de rolbrug?
-
Ik vind dat van de rolbrug aan het einde van het station ook niet onaardig, zal eens wat knippen en plakken in Paint.
De C-Rail ging bij de vorige baan ook prima.
Ik heb de rolbrug nu zo gepositioneerd omdat ik dit wel een aardige configuratie vind en de loc rijdt niet gelijk de hoofdbaan op.
Maar suggesties zijn altijd welkom.
Zowel de draaischijf en de rolbrug zijn leuke add-ons op een baan.
De draaibrug wil ik nog wat meer in de hoek plaatsen zodat het sta vak met de control units zo groot mogelijk wordt.
De baan moet zoiets worden qua stijl.
(http://huttel.dk/marklin/grafik/500-scan0001.jpg)
foto is geleend van een deense collega
Dit vind ik persoonlijk heel gaaf!
MvG,
Timaximus
-
Dat plaatje komt mij ook erg bekent voor, heb daar heel wat uurtjes naar gekeken.
Een echte old skool marklin baan moet het dus worden. Vind ik leuk en waarom ook niet, dat geklojo met gips etc is ook niet alles.
-
Ik heb de draaischijf positie iets gewijzigd.
Zo past hij beter in de hoek.
Ik heb wat overlengte gekozen zodat hij nu van bovenaf gezien vrij ligt van de hoofdbaan.
Door rechtstanden weg te laten kan ik de draaischijf remise sporen eventueel onder de hoofdbaan sporen schuiven.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC3-V2-Full-Finall-TT-V1.png)
MvG,
Timaximus
-
Bijzonder concept, zo'n kale baan.
Gewoon rijden, zonder tierelantijnen.
Heeft ook wel wat.
Je aanpassingen aan het depot lijken me zinvol.
Komen er nog verzorgingssporen?
groeten
Hendrik Jan
-
Er zal heus her en der een Fallertje, een Preisertje, een boompje komen te staan.
Uiteraard wel veel depot/station/emplacement lantaarns en Seinen.
Mocht ik een leuk Faller pakketje vinden met een verzorgingsspoor functie dan kan het zijn dat die ook op de baan komt te staan, nadat ik deze door vader in elkaar heb laten zetten.
Heb zelf de pest hekel aan bouwvakketjes in elkaar frutten.
MvG,
Timaximus
-
Hoi,
Die foto geeft een duidelijk beeld van wat jij voor ogen hebt. Ziet er best leuk uit eigenlijk!! :D
Is het de bedoeling dat je in de twee gaten naast de stations staat om de boel te bedienen?
Hoe ga je het trouwens met de deur doen die de kamer in draait? En de wasbak aan de andere kant?
Groetjes Allard
-
De hoofdbesturing komt waarschijnlijk in het vak van de draaischijf.
De wasbak gaat naar de overloop in de buurt van de CV.
De overloop wordt net als de treinzolder geïsoleerd en voorzien van gipsplaten en glasweefsel behang met een laagje latex.
De cv locatie wordt ook netjes betimmerd en weggewerkt. Links en recht van de cv bevinden zich de 2 bergzolders en rechts de trap.
De deurzwaai wordt omgedraaid naar de overloop toe.
MvG,
Timaximus
-
Heb het sporenplan ff in Win Digipet gezet dus in principe kunnen ze (de treinen) automatisch rondrijden, tenminste als ik ook het spoor had liggen. ;D
Het instellen van de rolbrug en de draaischijf beschouw ik ff als twee aparte projecten de rest stelt in het geheel niet veel voor betreffende deze baan.
Ook het aan aansluiten van de terugmelders voor de hoofdbaan en de hellingen en het instellen daarvan valt wel mee, zijn er wel meer dan bij de vorige twee banen (300 stuks) maar veel van hetzelfde.
Heb dit keer wel 40 terugmeld modules (Art.-Nr. 63320) van Uhlenbrock nodig, zal binnenkort ff inventariseren wat er allemaal in de dozen zit aan modelspoor spul en een bestellijst opstellen voor het ontbrekende.
Misschien dat ik dit keer meer gebruik ga maken van de massa detectie modules (Art.-Nr. 63330 ) van Uhlenbrock maar in principe maak ik voor de treinenloop altijd gebruik van de stroom bewaking modules en gebruik de massadetectie modules voor schakelbordjes en extra effecten op de baan.
De voeding zal weer via de 3 separate Power 3 boosters geschieden.
Hopelijk werkt alles nog na 7 jaar stilstand. ;)
De tafel overweeg ik van berkentriplex en/of multiplex te maken met een stalen frame.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/WinDigipet1.JPG)
MvG,
Timaximus
-
De volgende uitdaging is de tafel zelf.
Hierbij de 3D interpretatie.
De hellingen moet ik er nog inproppen zojuist gedaan.
Bovenkant hoofdbaan is 0, bovenkant 'Rockanje' -150 mm en bovenkant 'Oostvoorne' is +150 mm.
De dikte van de plateau's is nu ff 20 mm dus de doorrijhoogte is 130 mm.
Materiaalkeuze moet nog gemaakt worden.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-3-Trac%C3%A9-WINTRACK-RC3-V2-Full-Finall-Table-3D.png)
MvG,
Timaximus
-
Er bestaat een kans dat ik naar de garage moet verhuizen.
In dat geval wordt het een meer traditionele Märklin baan met drie niveaus in de eerder genoemde stijl.
Voordelen van deze baan is dat er eenvoudig een niveau boven aan toegevoegd kan worden en dat deze baan bijna in zijn geheel gebouwd kan worden met de bestaande spoormaterialen van de vorige twee banen.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-4-Trac%C3%A9-SCARM-ergo.png)
Vooralsnog houden we het op de zolderbaan.
MvG,
Timaximus
-
Ik heb ff een zolder variant gemaakt op basis van de garage variant.
Daarbij wordt de tafel 3 meter breed en 5,5m lang. Voordeel is dat aan de voorzijde van de tafel een looppad van 80 cm ontstaat zodat de deur niet omgedraaid hoeft te worden.
Verder kan deze baan voor het grootste deel gebouwd worden met de bestaande voorraad C-Rails en dat is ook (veel) voordeliger.
Wit is de 3 sporige hoofdbaan, rood is de enkelsporige keerbaan en blauw is het 4 sporige schaduwstation (buffer).
Elke laag heeft nu een eigen rondrijspoor.
Verder is deze eenvoudige baan makkelijk aan te passen aan de beschikbare breedte van het schuine dak op een bepaalde hoogte en er kan eventueel ook nog een laag bovenop komen. Misschien een brug boven de hoofden van de operator en de toeschouwers van links onder naar rechts boven (doe eens gek zou ik zeggen).
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-5-Trac%C3%A9-WINTRACK-v3-lagen-rwb.png)
Het schaduwstation krijgt ook een keer mogelijkheid onder de draaischijf, zie optie hieronder (de exacte configuratie wordt nog bepaald).
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/keerlus%20shaduwstation%20zolderbaan%20variant%205%20klein.png)
MvG,
Timaximus
-
Ik heb ff alle eerdere suggesties en de voordelen van de diverse schetsen samengevoegd en kom dan toch weer op het eerste ontwerp maar dan met de bestaande voorraad rails.
Voordelen van deze lay-out is dat deze beter aan te passen is aan de ruimte van de zolderkamers, er hoeven slechts een gering aantal extra C-Rails aangeschaft te worden en de tafel is een stuk eenvoudiger van constructie.
Bij het eerste ontwerp bestaat de tafel voor een groot deel uit niet symmetrische gebogen segmenten, een hele hoop timmermanswerk dus.
De hoogtes zijn nu 700, 900 en 110 cm boven de vloer maar tijdens de bouw kijken we wat haalbaar is.
Er zijn ook voldoende grote sta plakken in de tafel en aan de voorzijde, bij de deur, zit dan een looppad van ca. 65 cm breed.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-6-Trac%C3%A9-WINTRACK-v1-lagen-3D-klein.png)
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-6-Trac%C3%A9-WINTRACK-v1.png)
MvG,
Timaximus
-
Hallo Tim,
Ik wil alleen opmerken dat je begon met een baanplan met mooie, 'ruime' bochten en dat daar in de nieuwste versie weinig meer van over is. Die 'ruime' bochten waren m.i. een hele verbetering.
-
Daar ben ik het volledig mee eens!
Die ruime bogen met de slanke wissels er in vind ik zelf ook heel gaaf.
Alleen is die eerste baan, de mooiere variant, niet zo goed aan te passen op de uiteindelijke beschikbare zolder lengte tussen de schuine daken waardoor ik waarschijnlijk een stuk lager moet gaan zitten.
Dan krijg ik bij de deur al direct een trapje.
Daarnaast heb ik nog een fikse voorraad C-Rail waarmee ik het laatste ontwerp vrijwel volledig mee kan maken.
Voor de eerste baan, de mooiere variant, moet ik aardig investeren in C-Rail wat slanke wissels en ruime bogen betreft en aanverwante zaken zoals omzetters en decoders.
En als ik toch naar de garage moet verhuizen, om welke reden dan ook, wordt het toch een smallere tafel met scherpere bochten zoals een aantal plaatjes hier boven.
Maar goed ik ga de eerste baan wel uitzetten op de vloer en dan naar boven meten, want het is nog steeds mijn favoriet.
Na uitzetten: ca. 5,5m beschikbare lengte bij hoogte van 90 cm en ca. 5m beschikbare lengte bij hoogte van 110 cm. Dan kom ik toch op die hoogte van 90 uit met een beschikbare lengte van ca. 5 meter omdat je voor de baan ook tussen de 10 en 20 cm moet rekenen (ook wat vrijloop).
MvG,
Timaximus
-
Zie ik dat nu goed ligt je loc verzorgingsplaats met draaischijf grotendeels verstopt door opstel sporen?
-
Ja de draaischijf zit op niveau -1, het is een open baan zoals de foto hieronder.
(http://huttel.dk/marklin/grafik/500-scan0001.jpg)
Dus het maakt niet uit waar zich wat bevind, ergens onder, of niet. ;D
MvG,
Timaximus
-
Ik heb het eerste ontwerp gepropt op 5 bij 3,5m.
Het ontwerp is ingekort en verbreedt door de rechtstanden uit de lengte in de bochten te plaatsen.
De langere versie was beter maar die past niet.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-7-Trac%C3%A9-WINTRACK-v1-anzicht.png)
MvG,
Timaximus
-
Het wordt de strakke variant denk ik, de recht toe recht aan versie van het oorspronkelijke ontwerp, met de gekruiste stations.
Ik heb zo'n berg bochten over dat ik er ook aan zit te denken meerdere klim spiralen toe te voegen naar een paar brug banen kruislings over elkaar tot hoog in de nok.
Maar dat knutselen we tijdens de bouw van de tafel wel in elkaar.
MvG,
Timaximus
-
Uiteraard kan in dit avontuur ook weer LISSY niet ontbreken.
In het luchtspoor wordt LISSY geïmplementeerd zodat alleen de LISSY locomotieven naar boven zullen rijden door de dienstregeling van WIN DIGIPET heen.
Hoe gaaf is dat mensen.
De spiraal past mooi binnen het gekozen tafel concept en de beschikbare luchtafmetingen maken een redelijke luchtbaan mogelijk boven de hoofden van de operators/toeschouwers.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Rails-Variant-6-Trac%C3%A9-WINTRACK-v1-LISSY-spiraal-luchtspoor.png)
De aansluiting van het luchtspoor op de baan gebeurt in station 'OOSTVOORNE' in het kopspoor bovenaan.
LISSY is een infrarood systeem voor de automatisering van een treinenloop van UHLENBROCK, gaaf spul!
Hopelijk werken de diverse modules nog.
Ik denk om de tafelsegmenten van binnen hol te maken waardoor de kabels lopen, koker systeem zeg maar, daarover later meer.
MvG,
Timaximus
-
Dwars doorsnede van de zolder met de diverse baan hoogtes en de helling percentages.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Zolder%20doorsnede.png)
Het plan in SCARM (geometrie check).
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Hoofdbaan%20met%20luchtspoor%20SCARM.png)
Een deel van de baan verlichting kan ik eventueel ook aan de koker constructie van het luchtspoor hangen, de TL werkverlichting hangt volledig in de nok.
Alternatief: onder de koker constructies van de diverse lagen kan ik eventueel ook LED strippen bevestigen zodat de laag OOSTVOORNE de hoofdbaan verlicht en de HOOFDBAAN de laag ROCKANJE, als ik dan ook LED strippen onder ROCKANJE bevestig dan wordt de vloer verlicht en komt alle verlichting in principe van onder af als je naast de baan staat te kijken. In dat geval zou de verlichting aan het luchtspoor aan de bovenkant moeten zitten zodat deze het witte plafond verlicht. Zit je nooit rechtstreeks in een LED lamp te kijken, de LED verlichting van de seinen, wissel en van de control unit(s) daargelaten. ;D
MvG,
Timaximus
-
Het bijgewerkte ontwerp in Win-Digipet.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/WinDigipetZolderbaan.PNG)
MvG,
Timaximus
-
Tim(aximus), er klopt iets niet in je schema op Win-Digipet.
Je komt van het rechterdeel nergens op het linkerdeel en vice-versa (geen fysieke verbinding) en dat is niet het geval in je SCARM-ontwerp
-
Ik zie dat ik de twee wisselstraten in de hoofdbaan verkeerd om heb getekend nu niet meer. ;D Bedankt, ik ga er naar kijken.
Update: de twee lagen, onder en boven de hoofdbaan, zijn te bereiken via de wisselstraten op de hoofdbaan. Ik had de wisselstraten gespiegeld geprojecteerd in de hoofdbaan maar dat maakte voor de toegang tot de twee lagen niet uit. Er komen nog 4 wissels bij zodat ook op hoofdbaan hoogte gelijk op de op- en afritten rechtdoor gereden kan worden.
-
Heb het baanontwerp in SCARM ff bijgewerkt, en ook gelijk de hoogtes er ingezet.
Het luchtspoor ziet er niet overdreven uit en komt best aardig uit bij de rest van de baan, eigenlijk zoals ik verwacht had.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/3DViews.jpg)
3D Ontwerp in SCARM
MvG,
Timaximus
-
Hierbij het laatste sporenplan.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/HoofdbaanmetluchtspoorSCARM.png)
Ontwerp in SCARM
MvG,
Timaximus
-
Ik heb even de geometrie van de tafeldelen bepaald in AutoCAD.
De globale tafel afmetingen worden nog afgerond op nette maten.
Het luchtspoor deel dat grijs getekend is :) wordt in principe opgebouwd met Märklin brugdelen, de getallen staan voor het aantal brugdelen in de rechtstanden, in elke boog zitten 3 lage R2 brugdelen. Welke combinatie het gaat worden aan brugdeel componenten hangt af van wat er nog op zolder staat.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Zolderbaan%20globale%20tafelafmetingen.png)
Het sporenplan is ook iets gewijzigd, de rit van en naar de draai- en rolbrug loopt nu via het tweede kruiswissel. Deze rijbewegingen, waarbij de locs vanaf alle opstelsporen van en naar de depots gerangeerd kunnen worden, worden geautomatiseerd. Dit gebeurt zoals ook al beschreven staat in ons oude topic uit 2006 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72.90.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72.90.html)) pagina 7 t/m 10.
MvG,
Timaximus
-
Hierbij de 3D weergave van de tafel.
De hellingen moet ik er nog in fietsen reeds voltooid.
De 3 afzonderlijke tafel lagen rusten op elkaar in de overlappende gebieden. Op die locaties komen wandjes of kolommen te staan die de twee boven elkaar liggende delen hard met elkaar verbinden.
1) De hoofdbaan rust in de rechter bovenhoek en de linker onderhoek op het onderste deel 'ROCKANJE' (blauw).
2) Het bovenste deel 'OOSVOORNE' (rood) rust in het midden op het onderste deel 'ROCKANJE' (blauw) en in de linker bovenhoek en de rechter onderhoek op de hoofdbaan (wit).
De gele en groene koppel delen vormen de verbinding tussen de hellingen en de twee stations lagen en hangen/rusten aan/op de hoofdbaan en hangen aan de twee stations lagen.
De onderste helling wil ik aan de hoofdbaan laag hangen met beugels en de helling daarboven op de onderste zetten.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Tafel3D.png)
Verdere detaillering volgt ...
MvG,
Timaximus
-
De HELIX is wat ruimer gemaakt door een mix van R2, R3 en R4. Ik had nog genoeg R3 en R4 over (reeks: R2,R3,R2,R4,R2...).
De helling van de HELIX is daarmee 3,5% geworden bij 6,25 omwentelingen (h=120mm). Het is ook mogelijk om 7,25 omwentelingen (h=103mm) toe te passen, dan komt de helling op ca. 2,8%. Hangt een beetje af van de opbouw van de helix constructie, koker net als de baan of gewoon plaat.
De overige hellingen zijn 3%.
Het volledige 3D model van de tafel komt er dan zo uit te zien.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Tafel3Donly.png)
MvG,
Timaximus
-
Zijn er collegae die mij zouden kunnen en willen helpen bij het kiezen van de juiste seinen op de juiste plaats.
Als er seinen kunnen vervallen dan maak ik die zwart.
En als ik seinen vergeten ben dan zet ik die erbij.
Hieronder het WDP schema met daarin de bedachte seinen.
Bij voorbaat dank.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/wdp-sein.png)
MvG,
Timaximus
-
Ik snap het doel van je helix niet; enorme hoogte overwinnen om dan uiteindelijk na een keerlusje meteen weer naar beneden te gaan? Waarom al die moeite voor niets?
-
2 wissels er in en je hebt een 0 (nul) op 1,85m +maaiveld. ;)
U bent bekend met het concept?
(http://huttel.dk/marklin/grafik/500-scan0001.jpg)
MvG,
Timaximus
-
Nog SEIN adviezen, niemand! ;D
MvG,
Timaximus
-
U bent bekend met het concept?
Nee. Ik begrijp dat het baanplan dus nog niet af is? Dat lusje is iets tijdelijks?
-
Baanplan is voorlopig af. Maar wijzigingen en uitbreidingen zullen er ongetwijfeld komen. Het luchtspoor is de LISSY baan waarop korte treintjes heen en weer pendelen.
MvG,
Timaximus
-
Reactie op je vraag over seinen:
De meest linkse en rechtse seinen zijn blokseinen. Deze beveiligen echter een wissel. Als het de bedoeling is dat het wissel ook afbuigend bereden wordt, dan moeten dit inrij seinen zijn (Hp2).
Overigens ken het concept niet, maar vindt het wel leuk. Dit geeft zeer veel treinen met een minimale scenery zo te zien. Ook een gehele vulling van de ruimte wordt er mee bereikt.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Even vergeten:
Bij de draaischijf/rolbrug heb je ieder spoor voorzien van een dwerg. Dit wordt normaal gesproken gedaan door een sein op de brug. Dus bij de draaischijf/rolbrug alle seinen vervallen en twee op de brug plaatsen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
@Gerard: bedankt voor je reactie en toelichting.
Ik heb het seinenplan hierop aangepast.
Nu heb ik alleen voor de draai- en rolbrug ook een sper sein gezet mocht de draai- of rolbrug niet in lijn staan met het aanrijdspoor.
Is dat goed of fout? ::)
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/wdp-sein.png)
MvG,
Timaximus
-
Die mag ook weg. Alleen seinen op de (rol)brug.
Overigens nu valt mij op dat er in de lus maar een sein staat. Ga je de lus maar in een richting berijden?
Zo niet net als in de andere blokken een tweede bloksein erbij (geel rondje).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
In principe wordt de keerlus maar in één richting bereden.
Ik zit er aan te denken om een eindhalte te maken in de lus voor meerdere (korte) treinen.
Ik pas het seinen plan aan. Bijgewerkt.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/wdp-sein.png)
MvG,
Timaximus
-
Iets anders. Ik zie in de helix en spoor naar lus een bloksymbool. Bestaat dit gedeelte uit meerdere blokken? Zo ja, wat is hier van de achtergrond als ik vragen mag.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
In de keerlus kunnen nu twee treinen staan, elk in een eigen blok.
Zodra de tweede trein boven komt loopt deze het baanvak achter de gereed staande trein voor de rit naar beneden binnen.
De terugmelding met massadetectie is zowel om het Helix tracé te monitoren als te beveiligen. In Win-Digipet kan ik zien of er iets in een baanvak staat (massa detectie).
De verdere automatisering gebeurt met LISSY van Uhlenbrock.
Ik heb nog een aantal massadetectie aansluitpunten over, die plaats ik in de spiraal zelf zodat je het klimmen ook kan monitoren.
Zodra ik eenmaal ga beginnen hiermee dan slaat de automatiseringsdrift toch weer toe! ;D
MvG,
Timaximus
-
Nog even terug komend op de seinen. Nu staat er bij de wissels uiterst links en rechts een inrijsein voor het wissel en een blok sein achter het wissel. Is dat nu goed zo?
Zo ja dan is dit het nette seinen plan.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/wdp-seinen.png)
MvG,
Timaximus
-
Gezien er maar een route over de wissel is wel. Je zou nog kunnen zeggen het gaat over een afbuigend wissel en dus Hp2, maar het kan in dit geval met een simpele 'lastgeving' in het machinisten boekje.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Vond de kleuren versie leuker.
-
@Gerard: bedankt voor het sein advies.
MvG,
Timaximus
-
Onderstaand de voeding secties met elk een eigen booster (4x Power III en 1 x Intellibox).
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/wdp-terugmelding-boosters.png)
MvG,
Timaximus
-
Onderstaand het terugmeld schema en het terugmeld principe.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/wdp-terugmelding-schakel.png)
De traject sporen (ZWART) waarop de dienstregeling wordt gereden worden bewaakt met 5 terugmeld signalen.
De 3 massa detecties die gezamenlijk het hele baanvak overlappen voor een eventueel achtergelaten rijtuig of een ander niet geïdentificeerd storend rijdend stukje materieel. De 2 stroom detecties waar de locs stoppen.
De rangeer en remise sporen (ROOD) worden bewaakt met 4 terugmeld signalen (3 massa detecties en 1 stroom detectie).
De opstelsporen (BLAUW) worden bewaakt door 2 terugmeld signalen (1 massa detectie en 1 stroom detectie). Op deze opstelsporen wordt handmatig of half automatisch gereden (parkeren van treinstellen en rangeren LOC van/naar depot).
Het LISSY traject (WIT) wordt bewaakt met uitsluitend massa detectie i.z.m. de LISSY modules.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/terugmelding.png)
Zowel de bestaande als extra (nieuwe) terugmelders zijn weer van Uhlenbrock in de uitvoering 63320 (2-rail = stroom) en 63330 (3-rail = massa).
MvG,
Timaximus
-
Oke, twee postings, dus twee vragen:
Voeding:
Waarom voedt je de buitenste wissels van de rondgaande baan ook niet uit booster 4 ipv booster 3. Een rondrijdende trein blijft dan op dezelfde booster.
Terugmelding:
1) Waarom zijn je wissels niet voorzien van terugmelding. Hier kan je ook een wagen verliezen.
2) Moet bij het opstelspoor niet nog een detektie komen bij het stootjuk?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
De booster verdeling was in eerste instantie ook met 3 boosters, ging er vanuit dat ik destijds 3 power III boosters in gebruik had maar trof echter laatst 4 boosters aan in de treinen kisten op zolder.
Die vierde hoef ik niet perse in te zetten en zover ik mij herinner hebben de treinen nooit hinder ondervonden bij het rijden in de verschillende booster secties of bij de overgang van de ene naar de andere booster sectie, alles liep als een trein. ::)
De wissels bewaken heb ik in het verleden wel overwogen maar niet toegepast omdat de wissel decoders stroom vreten uit het wissel en ik uitsluitend in de baan met stroomdetectie werkte, en of massa detectie een optie is? Zal er opnieuw naar kijken.
Ik heb nu bij het stootjuk geen detectie omdat ik handmatig hetzij semi automatisch treinstellen weg zet (achterwaarts) op die opstelsporen.
MvG,
Timaximus
-
Wat ik nog mis zijn lange doorgaande opstelsporen. Daarvoor heb ik een voorlopig ontwerp gemaakt. Deze extra laag zal aansluiten op de rij kruiswissels en 1 helling krijgen die in 2 richtingen bereden zal worden. De twee opstelruimtes bevinden zich in een grote keerlus en zijn in principe in twee richtingen te berijden. Tijdens de bouw van de tafel met de 'basis' spoorconfiguratie is er tijd genoeg om nog verder na te denken over een opstel laag voor lange treinstellen.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/3DViewExtraLevel.jpg)
MvG,
Timaximus
-
In plaats van een extra laag met doorgaande opstelsporen hebben we het idee gekregen om een scenery laag toe voegen aan dit treintafel concept.
De onderste lagen worden voorzien van C-Rails en de scenery laag krijgt K-Rails.
De onderste lagen worden alleen voorzien van seinen en op de scenery laag komen seinen en bovenleiding.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Tafel3DonlyPlus.png)
3D illustratie met de extra scenery laag (transparant weergegeven)
Om dit te realiseren worden de stations sporen (rode pijl) van "OOSTVOORNE" verlengd.
Er komt een extra wissel achter het wissel naar de HELIX naar het 'Luchtspoor' (gele pijl).
Deze tweede HELIX loopt 2 lagen mee met de andere HELIX en brengt het spoor op H=1350mm boven vloer (zwart pijlen).
Na deze aansluitingen gaat de C-Rails over in K-Rails.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Layout%20Finall%20plus%20extra%20level%203D.jpg)
3D weergave van de 2e HELIX en aansluiting op de scenery laag
In het onderstaande sporenplan is de nieuwe lengte van de stations sporen zichtbaar, deze lopen tot aan de rand van de tafel over de helling heen.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/Layout%20Finall%20plus%20extra%20level.png)
Bijbehorend sporenplan
Wordt vervolgd...
MvG,
Timaximus
-
Ik heb even een dwarsprofiel gemaakt in Paint van wat er op de scenery laag komt te liggen aan spoor infrastructuur. Normaal gesproken teken ik op schaal en op coördinaat maar nu ff niet. :)
Het wordt heel eenvoudig een twee sporige 0 (nul) op een spoordijk rondom met her en der een brug over water of weg, een overweg en misschien een halte.
Het is de laag waar de NS treinstellen hun rondjes op gaan rijden en uiteraard ook de andere treinen. Ik heb een voorliefde voor mooie locomotieven en treinstellen en het interesseert mij weinig tot niets uit welk land of uit welk tijdperk ze dan komen. Op de vorige banen reden de weinige NS materieel bij mij door de bergen en nu rijden de Duitsers en Zwitsers door een polderlandschap, Boeiuh!
Het sporenplan moet ik nog tekenen maar we kunnen het ook tijdens het werk uitleggen in een slingerbaan over de 40 cm brede strook rondom.
Dat gaat prima met K-Rails. Dus gewoon in het wild een spoorbaan bouwen. Her en der plakken we wel een strookje MDF er aan indien het wenselijk is om meer breedte te hebben.
Hieronder het dwarsprofiel waar we ons aan willen houden.
(https://sites.google.com/site/bovenleidingapplicatiewebaddon/dwarsprofiel.png)
MvG,
Timaximus