BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: becasse op 10 January 2015, 21:54:41
-
Hallo Beneluxers,
Het project koelwagen is afgesloten, op een weathering na. Tijd dus, om verder te gaan. Er is even geen goesting om de ketelwagen af te maken, en en deze heb ik ook nog geen eigen draadje gegeven, dus dat vergeven jullie me vast. Onder het kopje wat heb je in houten gekocht het volgende; twee goederenwagentjes van Roco! Jaha! H0! Maarre....verder alles ok hoor. Is als voorbeeldje voor mijn nieuwe project. Alle drie heb ik in deze foto gevangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2218.jpg)
Als basis heb ik een Hübner schuifwandwagen geslacht(zoals de achterste). Deze zijn voor €150,00 voor spoor 1'ers een koopje, dus dat was een lage drempel die ik over moest. Trouwens, dit mooie, moderne wagentje heb ik al, en gesuperd bovendien.
Voorzichtig heb ik proefondervindelijk en met beleid deze in delen uit elkaar gehaald, en dat ging nog goed ook. Snel uit 3mm. Styreen een vloer gesneden, en na wat noest meetwerk het frame eronder geflanst. Hier even onder het rokje kijken :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2219.jpg)
Met de proxxon en een slijpschijfje de aslagers en veren uit het Hübnerframe gezaagd, en na wat vijlen zo er op geplakt. Alles haaks! Tja, en dit nà de beurs vandaag...dus dat gaat reuzesnel! Maar nu komt nog het lastige: deuren moeten opnieuw gemaakt worden, schuifdak idem. De kopse kanten moeten ook 3mm verhoogd worden.. Maar daar komen we wel uit! En dan heb ik straks nog twee h0 wagentjes in de aanbieding ;)
-
Na die koelbak, zullen dit ook wel weer mooie speeltjes worden..
-
Ja hoor, daar gaat ie weer!
Als een raket.
Leuk he om gelijk met je nieuwe spulletjes aan de slag te gaan?
Ik kon het me niet helemaal voorstellen tot je met die wagentjes op de proppen kwam.
Zo te zien heb je een keuze gemaakt welke het gaat worden. :)
Succes, keep us posted!
grt
Hendrik
-
Hoi Michiel,
Tjee om bij de woorden van HJ aan te sluiten hier hebben we inderdaad te maken met een raket (y) Wel erg leuk om te zien dat jij al weer zo lekker snel met jouw nieuwe wagon project aan de slag bent gegaan. Slopen is leuk maar iets moois daar weer van maken is nog leuker
groetjes van
bernard
-
Zo, een avondje lijmsnuiven, en we zijn weer een heel eind verder! De zijwanden waren een echte uitdaging, maar het is strak genoeg geworden, en stevig bovendien, met 2mm. styreen als basis. De kopse kanten heb ik deels gesloopt en 3mm. verhoogd. Dat zorgt meteen voor een heel ander profiel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2222.jpg)
@HJ, je ziet nu wel welke uitvoering ik gekozen heb? Zonder verstevigingsribben, maar nog het originele ontwerp. Als ode aan de ingenieur, en op jouw verzoek ;D
Ik heb me onlangs getrakteerd op een scribingtool van Tamiya. Onmisbaar voor de styreenbouwer! Nu zijn de knikken in het 1,mm. materiaal lekker scherp, en het omzetten gaat als vanzelf. Een aanrader dus.
@ Bernhard. Ja, dat slopen was ook leuk, maar dit is echt genieten (y) als je nog een Biemowagentje over hebt, kan je ook los! Leuker wordt modelbouw niet :D
Tjongejonge...ik ben gek op die stomme smileys....dusse...nog een :P en nog een :o zo.... Dat lucht op...
-
:o wow. Je tempo is echt indrukwekkend ;D (y)
Met dit tempo is de Tbis volgende week af ;)
op naar de volgende update !!
-
So hee, u gaat weer als de Feuerwehr ! ;D
Gistermiddag waren het nog maagdelijke witte styreenplaten, nu een wagen 8)
Maarre, toppie ! (y)
-
Ha heren,
Ja, in het begin maak je grote stappen, maar dan komt het moment dat je lijkt stil te staan. Is niet waar hoor; beide zijden zijn nu verregaand gedetailleerd, allen het sluitwerk nog. De bak heeft binnen in de lengte nog een strip van 3 mm. Styreen gekregen, en dwarswanden van 2 mm. Al met al begint de wagen nu al heel wat te wegen (y) ik dacht er nog aan om het te verzwaren met lood, maar dat lijk me niet nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2235.jpg)
Nu nog het dak er op!
-
Mooie wagon wordt dat weer (y)
waar kan je deze scribingtool van Tamiya kopen?
want het lijkt mij ook een handige tool
Groetjes Edwin
-
Ik had hem gekocht bij Wentink in Arnhem. De meeste zaken kunnen hem wel leveren, is een standaard item van Tamiya. Nog zo'n topper zijn de pincetten, en dan vooral de kromme variant. Al jaren een perfect intrument gebleken. (y)
-
Hallo Beneluxers,
We zijn weer heel wat verder- zeg maar bijna klaar. Het sluitwerk is altijd de moeilijkste horde die genomen moet worden, maar dat heb ik in een avond toch maar weer gefixt. Toch veel mijn linker hersenhelft (heb ik ook, maar weinig ontwikkeld) aan het werk gezet, want het moet logisch, sterk en mooi worden....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2274.jpg)
Nu wacht ik nog op de in styreen gelaserde loopvlakken voor op het dak, en ik wilde vandaag de vrij unieke L-vormige rangeertredes solderen. Maar het gas is op....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2275.jpg)
Oja, het grote verschil met de laatste foto is natuurlijk het dak. Dat was ook nog even zweten, maar gelukt. Het vlak aan de bovenzijde is niet plat, maar iets gebold. Dat maakte het extra pittig.
Heb zin om het model in de primer te zetten, maar het is nog te vroeg helaas... De beschrifting is al wel besteld.
-
Zo...een heerlijk verplichtingsvrij zaterdagje benut om o.a. deze uniek gevormde rangeertredes te maken. Waarschijnlijk was de L vorm bedoeld om via de zijkant de laadruimte te kunnen bereiken vanaf de grond. Hoe dan ook: dit MOEST op mijn wagen komen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2287.jpg)
Van holle messing vierkantstaf heb ik de houder gebogen. Toen met een tangetje de L- vormige buitenrand van de trede in vorm gebogen. Deze twee delen aan elkaar gebakken met de brander, en toen voorvertind messinggaas er op gelegd. Bout erop, bijvijlen en presto. Oja, ook nog van die microboutjes om het zaakje vast te zetten. Meteen ook maar gesoldeerd voor de stevigheid. Dit ging allemaal echt vlotter dan gedacht!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2288.jpg)
Voor het schilderen even met een tandenborstel met schuurmiddel reinigen, en klaar! Lijmen doe ik met 2K lijm. Lekker stevig en toch flexibel.
-
Helemaal toppy
-
pfffff respect!
-
Heren,
We zijn weer een heel stuk verder, en het lijkt bijna alsof ie af is. Alleen zit het dak nog onder de tape, want dit deel is nog niet af- het zware, zware wachten op de looprooster is nog niet voorbij. Maar zodra dit onderdeel er is, kan ik de puntjes op de i zetten. Wat er nu wèl al opzit zijn fraaie Dingler koppelingen, en zeer fijne, koppelbare (!) remslangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2294.jpg)
Het model heb ik eerst gespoten met een RAL spuitbus in goederenwagen- bruin. Toen de deuren in graubraun- echt zo'n gezellige Duitse kleur. Krijgt het dak ook....ooit...
Straks de wrijfletters van Simrock erop...krijg nu al de bibbers van al die kleine lettertjes...
De volgende wagen zit ook al weer in de pijplijn....ik wil graag deze maken...met de zijkanten van de wagen die ik nu heb gesloopt, en de tweede die ik nog moet aanschaffen, is dat heus wel te doen!
Geen tijd om te vervelen dus!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2295.jpg)
-
:o Waarachtig prachtig!
Jeroen
-
Inderdaad, indrukwekkend hoe je dit bouwt (y)
-
Sodeju, schiet weer lekker op! ;D
Teken je de decals zelf of kun je dat allemaal online gewoon vinden?
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Prachtige bak Michiel! (y)
Groet Jaap
-
Dank voor alle lof. ::)
@ dennis. Bij Simrock hebben ze een databank van standaard- beschriftingen van de DB. Als ik speciaals wil, tekenen ze dat apart- meer knip en plakwerk vermoed ik. Maar wel op zijn Duits: dus grondig en correct.
Groeten,
Michiel
-
Knap freubelwerk,kan niet anders zeggen (y)
-
Hoi Michiel,
Jij heb wel de smaak te pakken qua wagons de eerste is erg mooi geworden. De tweede is ook een mooi model om weer om te zetten naar spoor 1. Wens jou veel bouw plezier. PS heb jij jou oceanblauw -Creme BR 211 al vervuilt of daar nog even geen tijd voor gehad.
groetjes van bernard
-
Ha Bernhard,
Mijn eigen 211 nog niet: daar heb ik de zaag in moeten zetten. Af fabriek zitten er 4 remslangen per front op. Leuk als je een wendezug- lok hebt, maar de meeste waren met maar twee. Ook mijn nummer had dit niet. Dus bufferbalk eraf, remslangen eraf, en in een andere volgorde gezet. De gaten geplamuurd en geschuurd, en alles weer netjes gespoten.. Foto' s houd je tegoed natuurlijk ;D
Grtz,
Michiel
-
He michiel,
Ik sta altijd te kwijlen als ik jouw werk zie.... ;D :o
-
Hoi Michiel,
Dat had ik niet gedacht van KM 1 maar ja je had weer even wat extra te doen (y) Jou BR 211 zal wel heel erg mooi worden daar twijfel ik niet aan. Ben benieuwd naar de foto daar van. Tja V100-10 of V100-20 blijft gewoon hele mooie machines om te zien en te horen rijden. (y) kon ik maar terug in de tijd stappen en dan op bahnhof kleve of Bad Ems waar de V100 in de jaren 70 en 80 nog volop dienst deden. Gelukkig kunnen wij nog genieten van V100 van Lenz of KM1
groetjes van bernard
-
Jongens, ik moet er bijna een zakdoek bij gaan pakken....
snotter snotter....
Hendrik
-
Hoi MIchiel,
Ik zag op het spur 1 forum ook nog een mooie projectje van jou Gs 204/ Gmhs 53 van MBW in spoor 1 die jij zeer mooi vervuilt heb. Ik geloof dat deze wagon ook nog uitkomt voor de spoor nul. Aantal dichte na oorlogse goederenwagons is aardig aan het groeien. Zo dra lenz met hun Ghms 56 en 54 uitgaan komen. Jou achtergrond van die gebouwen is ook erg mooi op de foto.
groetjes van bernard
-
Hoi Michiel
Ik vond nog een mooie voorbeeld van jou wagon alleen is deze wel een beetje erg vuil . Het lokje wat er voor hangt is ook erg leuk om te zien.
(http://up.picr.de/20871617wn.jpg)
Hoi HJ,
tja ach een zakboekje op zijn tijd gebruiken om de tranen weg te pinken kan niet zo kwaad. Jaren 80 is gewoon jeugd sentiment qua Deutsche Bundesbahn
-
Ha Bernhard,
Tjonge, wat een mooie foto! :o Heb jij die gemaakt ??? En indien ja, waar dan ??? Dat type lok ken ik helemaal niet, de wagen des te beter ;D Zo vuil moet wel lukken! Let maar op ;)
En ja, de jaren 80 maken idd heel wat los, maar ik ga er niet van snotteren- gewoon terug naar toen in 1:32 ;) Doet me trouwens goed dat jij "ons" spoor 1 forum volgt, Bernhard (y) Er is nog hoop! ::)
:-* Michiel
-
Even een kleine update. Vandaag is een bijzondere dag voor de Tbis, want de transfers zijn binnengekomen..èn....de looproosters zijn door laser-koning Hendik Jan gebracht. De eerste keer dat we iets in styreen hebben laten laseren, en meteen de grenzen opgezocht. Zie de flinterdunne spijltjes, dat is toch superstrak?! Door voor het laseren aan beide zijden een laagje papier te plakken, kunnen de "smelt -resten" niet aan het gewenste voorwerp kleven. Geniaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2326.jpg)
Ik heb de looproosters eerst aan een evergreen L- profiel geplakt, en toen op het dak gepositioneerd. Daarna een lijntje kibri lijm er langs, en vast. Het sluimechanisme mocht ook niet ontbreken. Door de grote beugel omhoog te trekken, kwam het dak iets omhoog, en kon met mankracht een dakhelft over de andere getrokken worden. Link klusje eigenlijk...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2327.jpg)
Een belangrijke les die ik heb geleerd, en gaarne aan jullie doorgeef( als je het al niet wist) plasticlijm werkt nog wel even door, dus goed laten uitdampen en dan pas schilderen, anders krijg je een ongewenst loslaten van de verf....dus dat fotootje van een volledig geschilderd model laat nog even op zich wachten.
En dan die transfers....een A5'je vol! Dus dat is nog een hele klus!
-
Ik laat lijm en verf altijd 24 uur uitharden/gassen. Dan duurt het maar wat langer.
Het word weer een pracht wagon Michiel. (y)
-
Ha Steef,
Aha, een dagje dus! Dank voor de tip...ik vroeg het me al af hoe lang ik geduld moest hebben!
-
Soldeer?
-
Nee Frits...ik ga niet jaren doen over 1 wagon. Yolo ;D
-
Ik vind het mooi.
Helaas geen 0.
Dat er desondanks nog vele mogen volgen!
groet
Hendrik
PS die foto van Bernard is ook helemaal top! Uit het familiealbum Bernard?
-
Hoi Michiel,
Het enigste wat ik weet van de locje is dat die door Jung gebouwd is type weet ik niet was een buurt verkeer lijntje ergens in Duitsland. De foto was meer bedoelt voor die wagon die er achter hing om te laten zien hoe vuil die kan zijn.
Groetjes van bernard
-
Die foto 'van Bernhard' komt uit een fraaie reportage op drehscheibe-online, het historische forum, klik (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7279022,7279022#msg-7279022). Eigenlijk niet zo netjes om die foto zonder bronvermelding te plaatsen...
Evengoed veel plezier met de mooie foto's daar!
Groeten, Frank
-
Uh, sorry, maar een erg mooie wagen Michiel!
Groeten, Frank
-
@Frank, dank voor de link. Erg mooie foto's!
Zo, voor het echte werk even snel het dak gespoten...dan wel geen 24 uur gewacht, maar dat zien we dan wel weer.... Een laag verf is altijd ontnuchterend: zo zie je maar dat het niet echt suuuupersteak is als je had gehoopt....maar strak genoeg hoor. En als troef heb ik nog een patinering ;)
De looproosters zijn gewoonweg beregoed geworden...smaakt naar meer! Het verfwerk moet nog wel hier en daar bijgetipt worden, en wat overspray verwijderd. Eerst moet ie gewoon zo worden, alsof ie net uit de revisie komt...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2341.jpg)
Nu zie je pas hoe de wagen echt wordt; het dak is toch ook zeer bepalend voor het totaalbeeld, en lijkt nu echt op zijn grote broer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2342.jpg)
-
Hoi Michiel,
Wou je wagon ziet er nu wel heel mooi uit. (y) op na de volgende blijf je volgen.
groetjes bernard
-
Kon niet wachten...nu één zijde gedaan, en weer dat magische moment: Beschrifting maakt het af (y) (y)
De afwrijflettertjes hechten mooi op de lak, en een laagje vernis uit een tamiya spuitbusje trekt de boel lekker strak. Ik ben er blij mee! Niet te filmen :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2343.jpg)
Nu komt de tweede, de Tbis 781. Met een compliment- mailtje aan mevrouw Simrock meteen maar nieuwe beschrifting besteld! Bij de Lippe shop een donorwagen gekocht voor een nette prijs (€145,99) daar zet je dan makkelijk de zaag in.hier het ex hübner model, een korte wagen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2344.jpg)
Hier het voorbeeld; een rocomodelletje dient als inspiratiebron en als referentie voor de beschrifting. Ik ga wel het frame zwart houden. Kwestie van smaak ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2345.jpg)
Ik heb van de vorige nog de zijkanten. Na het demonteren van de wagen zaag ik ong 3/4 van de wand, en dan 1/2 van de oude. Bij elkaar dus een hele zijkant! Eitje toch?...nee...want het middelste paneel van de deuren moet 3 mm. Hoger worden. Dat dan weer wel....dat wordt dus schuren & plamuren. Maar het resultaat is zo geweldig- echt epoche 4 plezier!
-
Knap werk! Ook de 'work around' om styreen te laseren zonder dat er bolletjes aan de randen komen is zeer interessant. Dat gaat zeker voorzien in een behoefte. Succes met het volgende exemplaar.
Groeten, Paul
-
Erg fraai geworden Michiel , klasse ! (y)
Ga je die nog weatheren als ie helemaal klaar is ? ( neem aan van wel 8) )
-
Hoi Michiel,
Wou die Köf staat er ook heel mooi voor dat model köf heb ik in de jaren 80 veel ook gezien bij station Emmerich, werd veel gebruik om personen wagons af te halen of bij te zetten.
groetjes bernard
ps wat ik altijd zo apart van de Köf vond is dat je die ketting altijd goed kon horen vond zo lokje wel iets hebben.
-
@Ferry, weatheren? Hoezo? Dat is echt zonde man!
@Bernhard, dit type had een aandrijving via een cardanas..dan moet je goede oren hebben ::)
Aangezien ik vandaag toch niest te doen had, een gouwe ouwe uit de kast gehaald. Dit model wilde ik verkopen- had het lang geleden gesuperd, overal oogjes en ringetjes, verstevigingsprofielen rond de deuren, sluitmechanisme van de kopdeuren enz. Kortom, een unikaatje. Maar ik vind de lading zo archaïsch...kolen...ik heb er niet zo veel mee.... Maar toen realiseerde ik me dat ik nog een losse bühne had liggen. 1+1=3 dus ....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2346.jpg)
Leuk hè? Eet geen brood, dus mag nog even blijven ;D
En dan deze- zelf gefotografeerd- voor jou Bernhard! Vandaag ook nog gedaan;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2347.jpg)
Ik vind het maar wat...die nullers worden maar verwend, en wij eeners moeten zelfbouwen...de rollen in de loop der tijd omgedraaid ::)
-
Hoi Michiel,
Ik wist niet dat die kof Cardan aandrijving had weer iets geleerd. (y) maar die lenz köf dat model heeft wel ketting aandrijving en die kon je horen soms boven het motor geluid uit. Die kof ziet er ook weer mooi uit
tja voor spoor nul komen dit jaar wederom mooie goederen wagons bij met afneembare lantaarns ben benieuwd na dat laatste.
groetjes van bernard
-
Ha Bernhard,
Je hebt gelijk. In Heilbronn viel me op hoe stil een köf en een V20 eigenlijk zijn. Dat je dan de kettingaandrijving hoort, is dan ook heel begrijpelijk. Ga vandaag een Kö1 in spoor 1 patineren( en voorzien van witte bufferringen (y) ) dat geluid uit dat lokje is echt ongekend- zo fantastisch! En je hoort idd de ketting.
Grtz,
Michiel
-
Wat zie ik nou?
Bernard aan de weathering??
Woww, één van de grootste twijfelaars is overstag?
Als het maar geen verslaving wordt want dan heb je nog wel een keldertje nodig Michiel.
Hendrik
-
Tja, dat is een misverstand ::) hij is niet van Bernard, maar voor...snap je. Dus hij is nog niet om ;)
-
@Bernhard, dit type had een aandrijving via een cardanas..dan moet je goede oren hebben ::)
Hoi
Nee, hoor.
Je had ze met ketting en met vloeistofaandrijving.
De getoonde 323 412-7 was vroeger de Kb 4107. Een lok (Kö) met kettingaadrijving dus.
Loks met vloeistofaandrijving hadden de toevoeging "f" van Flüssigkeitsgetriebe.
In het DB nummerschema kon je geen onderscheid zien.
Bart
-
@ Bart, mij outsmarten met köfs ??? Wel potverdrie >:( Kan wel, maar is lastig....Ja, de foto laat het misschien niet zo goed zien, maar het is een 333. jij bedoelt de rode, op de lakschijf, maar Bernhard bedoelde de oceaanblauwe. Dit is trouwens mijn voorbeeldlok. Daarvoor moest mijn Märklinlokje een kuur ondergaan; rangeerkoppeling eraf, en dus dit nummer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2351.jpg)
Foto; Rolf Köstner
-
Hallo
Ja, de III is hydraulisch ;D
In Kaldenkerken hadden ze er eentje van Daimler :o
Ze hadden in het rooster een Mercedes-ster geplaatst. Zag er wel geinig uit.
Bart
-
Hoi HJ,
Ik ga beslist nog wel eens aan de weathering wil eerst beginnen met de 3yB wagons voor dat er locs voorzien gaan worden van een weathering. en paar Goederen wagons
Met vriendelijke groeten,
Bernard
-
Hallo allemaal,
Nou...ik kan het niet laten; nummer twee staat al weer in de steigers! De uitdaging zijn deze keer de drie schuifdeuren. Dankzij de ervaring die ik heb opgedaan, gaat het nu nog vlotter, en hopelijk nog strakker (y) nu is het basismateriaal 2 mm. styreen ipv 3 mm. Grensgevalletje qua stevigheid, maar het gaat....
De wagon erachter geeft hoop in bange dagen.. Deze wil ik deels in zilver uitvoeren, deuren en dak dus..vind ik mooi ::)
Wordt vervolgd!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2353.jpg)
Michiel
-
Nummer 1 heb ik in het eggie mogen aanschouwen, dat gaat met nummer 2 ook wel helemaal goed komen ! (y)
-
Ha Fer,
Heb je ook daar internet ??? Net echt ;D
Dit is wat ik vanavond heb kunnen doen: de tussenschotjes heb ik deze keer gerecycled. Dat losprepareren is een enorme klus, kan ik wel zeggen. De sluiting heb ik zelfs uit de originele wand gezaagd en vrij gevijld...leek me ook wel makkelijk ipv. messing zelfbouw...maar dat zien jullie later hopelijk. De echte uitdaging van deze kar zijn de schuifdeuren; de ribbels etc moeten echt zeer strak er op. Terwijl in het echt natuurlijk deze dunne wanden flink gebutst zijn.... Maar goed, ik werk nogal haastig/slordig, dus daar zit de bottleneck...voor mij dan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2354.jpg)
-
Ha Beneluxers,
Weer een stap verder; de deuren- helaas niet meer te openen- zitten op hun plaats. Pastte allemaal best wel :) ook bijzonder stimulerend was de post in dit geval: in de bus zat een brief van mijn hofleverancier Simrock met de beschrifting. Ik kan haar niet bijbenen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2386.jpg)
Met enig vertrouwen mag ik stellen dater een gerede kans bestaat dat dit projekt tot een goed einde kan komen. En ik weer plannen krijg voor een volgend model...Dat zorgt er dus voor dat ik een wens die ik al enige tijd had, wil gaan vervullen.
Dankzij een collega op het spoor 1 forum- die toevallig hetzelfde type wagen als ik had uitgekozen, kreeg ik er goede zin in dit exotisch model te gaan bouwen. Daarom deze keer de Uis 632 tiefladewagen. Fleischmann heeft dit model uitgebracht onder nummer 5217. mocht u dit modelletje wilen uitlenen, en weer geweathered terug krijgen, dan houd ik me van harte aanbevolen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2387.jpg)
rongen, een geel draaiwieltje, Warnanstrich op de bovenzijde, schwerlastpuffer..zo veel lekkers! Dat vraagt gewoonr om, nagebouwd te worden!
-
So far so good!
(ja ik begin maar vast een beetje engels met je te oefenen... ;) )
Zo'n Fleischmann wagentje heb ik ook jaren gehad. Die was echter uitgerust met een soort stopwatch op zijn rug zodat je de snelheid kon aflezen. Ik zal nog eens zoeken maar denk dat ik hem een keer in Houten verpatst heb.
Zo'n voorziening zou ik in nul ook wel eens willen hebben om rijwegen en seinen goed op elkaar af te stemmen.
regards
Hendrik
-
Na een overweldigende stroom van reacties( om precies te zijn geen één ;))bleek dit wagentje dichter bij huis dan gedacht....HJ heeft hem toch nog! Die stopwatch heb ik alleen niet nodig ;D kom ik bij de vraag wat een beetje een realistische lading zijn voor zo'n wagen kan zijn?? Die betonbuis is toch een beetje saai...een houten kist weer te klassiek....
-
Wat dacht je van een houten bekisting rondom een machine of een machine onderdeel maar waarbij de bekisting de vorm heeft van de machine of machine onderdeel ?
Een mooi voorbeeld staat in de Hp1 waar we een paar maanden geleden naar hebben gekeken in Houten.
-
Hey Mr,
Hierbij een plaatje van de gelukkige patient.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dieplader_Flm_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dieplader_Flm_1.jpg)
"Patient" omdat jij hem gaat ontleden en "gelukkig" omdat je hem daarna weer in elkaar zet en vervolgens gepatineerd en wel bij zijn baasje aflevert. ;D
Oh ja, een lading-suggestie heb ik alvast voor je aangebracht. Hendig!
groet
Hendrik
-
Ha Maestro,
Tja...zo ontgaat je haast de lust om er één na te bouwen...dank daarvoor!
@ Marc; bij Fine model heb je prachtige kabelrollen in maatje xxl, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Of een trafohuis! Daar heb ik wel wat ervaring mee, en bouw ik zo na.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2388.jpg)
Foto: thomas becker
-
Hoi Michiel.
Ik zou er iets van een graaf machine op zetten of een Fahr of Fend tractor en er op letten dat die uit tijdperk IV vandaan komt, moet wel bij jou thema passen.
groetjes van bernard
-
Hoi Michiel,
Voor jou nieuwe hobby ruimte heb ik nog een leuk idee gevonden op het internet van een fabriek hal wat bij het plaatsje Erndtebrück
(http://up.picr.de/21166503vi.jpg)
Copyright Klaus Meschede
Er zijn meer foto's te zien op de site van Klaus Meschede te zien
Met spoorse groeten,
bernard
-
Ha Bernhard,
Spot on! Dat is mooi!! Jij hebt helemaal door wat ik nou tof vind (y) die 212 lijkt wel een klein lokje in verhouding...ga gauw op de site kijken...
Grtz, michiel
-
Hoi Michiel,
Hierbij nog een foto van de zelfde fabriek hal dit keer met een Oceanblauw/Creme BR 212 Ik vind deze fabriek echt iets voor op jou nieuwe module spoor 1 anlage.
(http://up.picr.de/21176836qq.jpg)
Copyright Klaus Meschede
Ik zou zeggen geniet van de foto. Het aparte of juist het leuke is dat de trein een helling op moet rijden vanaf de fabriek hal, als je de eerdere foto met de Rode BR 212 vergelijk met deze kan je zien dat ze aan de fabriek hal ook wat gewijzigd hebben de roldeur is weg gehaald plus de andere toegang deur.
Met spoorse groeten,
Bernard
-
Ik zou zeggen geniet van de foto. Het aparte of juist het leuke is dat de trein een helling op moet rijden vanaf de fabriek hal, als je de eerdere foto met de Rode BR 212 vergelijk met deze kan je zien dat ze aan de fabriek hal ook wat gewijzigd hebben de roldeur is weg gehaald plus de andere toegang deur.
Ook de sneeuw hebben ze weggehaald ;-). Mooie situatie om als achtergrond te laten fungeren en een lok met een of twee wagons te laten "verdwijnen" (hoeft niet per se in spoor 1, kan ook in andere schalen). Heeft Bünnig ook niet zoiets uitgebracht?
Met groet,
Wies.
-
uuuhhmmm....
Ik denk dat de roldeur juist later toegevoegd is en dat de eerste foto het laatst gemaakt is. :-\
Kan dt kwa loktypes enzo? ???
@Wies: de sneeuw is niet gesmolten maar juist erbij gekomen. ;D
groet
Hendrik
-
In Vierheim reed ook altijd zo'n mooi geweatherd exemplaar rond... ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04926EDIT1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04926EDIT1_2.jpg)
Groet,
Ronald
-
Hoi Ronald81,
Ik zie regelmatig mooie foto's van jou materieel voorbij komen maar nu heb ik toch wel even een vraag aan jou omdat jij ook nevelijn uitbeeld. Wat ik tot nu toe nog niet gezien heb op jou baan en wat er eigenlijk wel bij hoort is een VT 624.
Persoonlijk vind ik de VT 624 in Oceanblauw/Creme heel mooi om te zien ik weet dat deze in 1/87 voor komt in het programma van Bemo. Jammer genoeg is de VT 624 niet in spoor nul. De VT 624 heeft op diverse lijnen dienst gedaan.
groetjes van bernard
-
Ha Ronald, Ies en Bernhard,
Potverdrie! Dat is het dreamteam: een v100 en een Tbis...nog even en ik heb dit schatje ook in 1! Even doorbouwen dus nog. Op de site zag ik ook deze foto, waar de 212 deze rongenwagen die helling op trekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2434.jpg)
Copyright Klaus Meschede
Let op die sluitlantaarn, en het feit dat er een niet-wendezugfähige 212 voor dit soort klusjes werd gebruikt...volgens het boekje!
Dat gebouw is idd. een mooie "afsluiter" voor een modulebak.... En met die warnanstrich, grauw kleuren en roldeuren gewoonweg onweerstaanbaar. Ik neem aan dat er binnen een bokkraan staat om buizenspul op te laden. Maar goed, een tBis er inrijden om droog spulletjes in te laden is ook een mooi motief. Ik heb nog wel wat resin baksteenplaat om zoiets te bouwen. We houden dit nog even warm!
Oja, Ronald, had ik die schuifwandwagen op jouw foto nou ook ooit gehad, of heb jij die later gekocht?
Trouwens, ik heb binnenkort nog twee Tbissen in H0 over....met patina. Iets voor jou? Of voor een ander??
Grtz van michiel, die nu door gaat bouwen aan zijn schuifwandwagen....
-
@ Michiel, weet je zeker dat de loc de wagon omhoog trekt? Wanneer ik de lokführer zie (aan de rechter zijde van de lok), zou ik zeggen dat het geheel richting fabriek schrijdt.
@ Hendrik, zou best eens kunnen dat de sneeuw er later bij gekomen is, samen met de deuren ;). Wat betreft de kleurstellingen, de rode uitvoering heeft nog lang dienst gedaan naast de blauw-beige. Ik heb geprobeerd de nummers van de locs te ontcijferen, maar helaas. Wie de nummers wel kan lezen kan op deze site de levensloop zien: http://www.v100.de/index.php?nav=1000001
Groet,
Wies.
-
Hoi Michiel,
Ik zou dit zeker na bouwen is weer eens iets wat waarschijnlijk nog niemand heeft op zijn modelspoor baan. bovendien ligt Erndtebrück 79 km vanaf Alte Buseck volgens route planner dicht in de buurt van Siegen. Dus als de spoor nul dagen plaatsvinden zit je er niet zo ver vandaan
groetjes bernard
-
De wagon zat bij de baan... ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05777_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05777_4.jpg)
't Is trouwens genieten, met al die jaren '80 platen. (y) Ben onderhand ook aardig V100-fan... ;D
@Bernhard: Ik kan in het huidige assortiment die 624 niet vinden. De Alt-rot versie wordt wel aangeboden...
Groet,
Ronald
-
Hoi Ronald,
Bemo heeft zo ver ik weet de BR 624 in Oceanblauw/creme gehad.
groetjes bernard
-
@ Ies; ook aan de mogelijkheid gedacht van een rangeerder op de bok?
@ Ronald, dank je voor de info. Zie....ik had toen ook al een zwak voor dit type.
Vanavond heb ik weer die rangeertredes en andere details gesoldeerd. Komt er toch nog wat messing om de hoek kijken. Nu nog 18 handgreepjes op de deurposten zien te plaatsen en hij is klaar!
-
Hi Michiel, een rangeerder moet rangeren en niet bokken ;). Trouwens, nu ik er nog een keer naar kijk, zie ik dat hij (de rangeerder) netjes op zijn plek staat, te weten op de rangeertrede aan de voor-/achterkant van de loc, aan de kant van de wagon.
Groetjes,
Wies.
-
Weerom goe bezig Michiel (y)
Grtz,
Samuel.
-
Bijzonder mooie foto's ! Daar gaat het wel van kriebelen ;D
@Bernard; ik heb je een pb'tje gestuurd.
-
Silver bullet
Zo....weer een stap verder....de Tbis is wel klaar qua onderdelen: weer trappetjes gesoldeerd, en handgrepen gebogen. Wel veel werk, waar ik nu wel genoeg van heb voor de komende tijd :-\...dat geknutsel komt volgende herfst vast wel weer...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2436.jpg)
Wat nog te doen? Nou...zo laat ik de silver bullet niet blijven: beschrifting er op en een eindeloze hoeveelheid patches in 50 shades of brown, silver and gray....
Oja, het dak zit er nog los op: ziet er gammel uit, maar maakt het weatheren wel heel makkelijk!
Fijn weekeinde, en misschien tot zondag op ontraxs?
-
Hoi Michiel,
tjee ziet er wederom weer mooi uit (y) Top hoor.
Spoorse groeten,
Bernard
-
Beste Beneluxers,
Zo...bijna klaar! Ik heb het nu wel even gehad met dat bouwen en verven...maar het loont wel, al die moeite. De oneindig veel lettertjes zitten er op, zonder garantie dat ze allemaal er op zitten ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2438.jpg)
De alu wanden waren zeer besmettelijk, dus al snel werden delen ervan overschilderd, later zelfs met bruin. Daar de zwarte beschifting onleesbaar was op bruin, moesten velden uitgespaard blijven. Later werd zwarte en witte beschrifting door elkaar heen gebruikt. Dit ratjetoe heb ik nagebeeld, gesitueerd zo rond 1988. De kopse kanten en onderzijde moeten nog wel een behandeling....
Nu vraag ik om jullie mening; heb ik het te bont gemaakt, of herkennen jullie dit wel??
Alvast bedankt,
Michiel
-
Lijkt wel een prikbord. :)
Groet Jaap
-
Het kan vrijwel nooit te bont!!
grtz,
Samuel
-
Toch iets minder grote velden gemaakt, maar nu ben ik wel tevreden.
@ Ies; zie jij enige overeenkomst met een andere foto??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2440.jpg)
-
Bekijk op YT het filmpje van DanLink maar eens. Dan zie je dat je geheel
goed zit met je wagon. Niks te bont, hij is goed zo! Alleen die 211 is wat schoon..
-
Ziet er weer goed uit Michiel maar die 211 ziet er niet uit en moet snel een behandeling krijgen :P ;D
-
@ Michiel, weet je zeker dat de loc de wagon omhoog trekt? Wanneer ik de lokführer zie (aan de rechter zijde van de lok), zou ik zeggen dat het geheel richting fabriek schrijdt.
@ Hendrik, zou best eens kunnen dat de sneeuw er later bij gekomen is, samen met de deuren ;). Wat betreft de kleurstellingen, de rode uitvoering heeft nog lang dienst gedaan naast de blauw-beige. Ik heb geprobeerd de nummers van de locs te ontcijferen, maar helaas. Wie de nummers wel kan lezen kan op deze site de levensloop zien: http://www.v100.de/index.php?nav=1000001
Groet,
Wies.
Wat betreft de loc met de rangeerlantaarn: http://www.v100.de/index.php?nav=1404556&id=17404&action=fotos (Betreft de beide blauw-beige locs: de 212 162-2)
De rode : (212 160-6) http://www.v100.de/index.php?nav=1404556&id=17402&action=fotos
Tip: op https://www.google.nl/imghp?hl=nl_NL&gws_rd=ssl kun je een plaatje naar de zoekbalk slepen. Daarna krijg je de resultaten van deze foto (of een vergelijkbaar exemplaar). Bij deze resultaten stond deze site: http://www.bahndokumente.de/Wittgenstein/html/body_erndtebruck.html
Onder de genoemde foto stond het locnummer... ;)
Groet,
Ronald
-
Ha heren,
Dank voor de bemoedigende woorden. Soms zie je door een soort blindstaarderij je eigen model niet meer zo als die is ???
@ Ronald; dat is een goeie tip! Vandaag komt een rode V100 voor de lens: full option! Dus met sneeuwschuiver en wendezugeinrichtung...het is me wat....
-
Bekijk op YT het filmpje van DanLink maar eens. Dan zie je dat je geheel
goed zit met je wagon. Niks te bont, hij is goed zo! Alleen die 211 is wat schoon..
Is er een link naar het filmpje?
Zou het ook wel even graag zien...
Groet,
Ronald
-
Hoi Michiel,
Qua Weathering ligt er aan in welke periode jou BR 211 rijdt is dat ergens rond 1992 of begin jaren 80 t/m 1985 / of vanaf 1976 t/m 1980. Als jij periode aanhoud van af 1976 t/m 1985 dan was de lok vaak nog niet zo heel erg vuil meestal alleen rond de wielen en het onder vreem. Is lok vanaf 1988 tot eind 1999 dan was de kap meestal niet meer om aan te zien vaak was dan het blauw helemaal verweert met soms wel erg doffe plekken op de motorhuid. Maar het crema had dan vaak roest sporen.
Voor dat jij jou BR 211 gaat vervuilen zou ik maar eerst eens goed kijken in welke periode jij wil aanhouden als dat het zelfde periode is als je laatste goederenwagon dan kan je jou lok heel erg weathering toepassen. Misschien zou je zelfs rode DB keks op de lok kunnen doen, in de omgeving van Hof heeft de Oceanblauwe /creme BR 211 met rode DB keks rond gereden is ook weer iets anders om te zien.
Als je vroege periode van tijdperk IV aan houdt dan de boven bouw nog niet echt vuil door dat de locs toen nog goed werden onderhouden door diverse BW,s vanaf 1985 werd dat een stuk minder en kon je aardig vuile loks aan treffen
Je KM 1 V100 is niet goedkoop en is een hele mooie machine maar te vuil kan soms ook niet altijd mooi overkomen. maar ja alles is vorm van smaak. Ik zelf mocht ik ooit Oceanblauw/creme locs hebben dan hou ik begin periode tussen 1976 tot 1980 Anders krijg ik te veel verschil met tijdperk III
Met spoorse groeten,
Bernard
-
@ Ies; zie jij enige overeenkomst met een andere foto??
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2440.jpg)
Hoi Michiel, er is inderdaad sprake van enige gelijkenis (het spiegelbeeld vergeten we dan maar). Wat ik nog wel mis, is de Lokführer die uit het raampje kijkt ;) . Maar de rangeerder staat goed gepositioneerd (kijkt in de lens, enz.). Ook het sluitsein staat mooi op een beschut plekje.
Anyway, je hebt een mooie wagon geschapen en daar ging het toch in eerste instantie om (althans voor dit draadje).
Groetjes,
Wies.
-
Ha Bernhard,
Nu had ik dit voor ogen, maar dan nèt een tandje lichter...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2443.jpg)
Copyright Michiel Stolp...maar die deelt dit toch vrijelijk.
-
Hoi Michiel,
Oke ben benieuwd wat je er van maakt Rode DB keks zouden ook leuk staan en is weer iets anders als je tenminste de laatste jaren van de V100 aan houdt.
Het onderstel vind ik erg mooi gedaan alleen de kap is iets te als de lok voor 1985 zit . daarna zou het kunnen misschien is het wel een idee om dan de sommige vlakken ook gelijk stuk lichter te maken. Dat zag je ook veel bij de V100 of van die reparatie vlakken er in het is maar een tip wel krijg je er weer een hele andere lok door.
Als je straks iets grotere module heb zou je zelfs nog eens 1 of 2 silverlingen achter kunnen hangen en daar qua weathering lekker op los kunnen gaan.
groetjes bernard
-
Vandaag komt een rode V100 voor de lens: full option! Dus met sneeuwschuiver en wendezugeinrichtung...het is me wat....
Heb je hier al wat foto's van welke je kunt / wilt delen ?
Ik ben maar een klein beetje nieuwsgierig ::) ;D
-
heb even een link naar je draadje hier geplaatst in MSMforum.Zodoende kunnen die ook meegenieten van je fraaie ombouwen ! Dit is Modelbouw met de grote M !
Vanwaar je idee het onderstel in zwart schilderen ?
Groeten Peter ;)
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22361.new.html#new
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08823.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08823.jpg)
De wagon is al helemaal in het begin van dit draadje voorbijgekomen...
Nu met een andere 212, en in H0... ;D
Groet,
Ronald
-
Hoi Ronald,
Mooi gezicht die BR 212 ook in HO kan niet wachten tot dat Lenz met de Oceanblauw/creme 212 komt begin de kleur combinatie steeds mooier te vinden. Vooral als dit jaar ook nog eens de silverlingen uit gaan komen van MBW.
Met spoorse groeten,
Bernard