BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: MAGG op 10 January 2015, 13:27:41

Titel: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
Bericht door: MAGG op 10 January 2015, 13:27:41
Onlangs ben ik weer gestart met het fröbelen in1:87.
Van de kinderen heb ik de Goethestrasse van Faller gekregen. Tja, eenmaal daaraan begonnen moet je natuurlijk doorgaan... (y)

Het begin is dus niet een sporenplan maar een stadsplan. Een keer wat anders.
Voor het bouwen zelf heb ik inmiddels een draadje gestart. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62483.0.htmlAt-Holthausen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62483.0.htmlAt-Holthausen)
Het is een langzaamaan low budgetproject. En de bedoeling is het modulair op te bouwen. Ik heb niet de mogelijkheid om me een slag in de rondte te kopen.
Ook is het de bedoeling analoog te beginnen en later in het digitale gebeuren te duiken. Het gaat mij om het bouwen en niet zozeer om tig treintypes rond te laten rijden. Hoewel ik in het grote plan wel een dubbelspoor heb bedacht waar dan van alles zou kunnen rijden.

Alt-Holthausen zal een stadje zijn dat aan het eind, of begin, van nevenlijn ligt.

Al denkende over een idee hoe zo'n stad gestalte te geven kwam ik op een kopstation dat eindigt bij een voormalig raccordement van een verlaten textielfabriek. Met een paar oude, verroeste sporen in de scenery, stelconplaten en dergelijke. Op de tekening zijn die roze gemaakt.
In het blauw heb ik dan het gedeelte bij het station en dat leidt naar het hoofdspoor in het groen. Zoals gezegd het hoofdspoor zal pas in de (verre) toekomst komen. Een schaduwstation is dan wel een must maar daar heb ik nu nog helemaal niet naar gekeken.

Plaatje;
(http://i1254.photobucket.com/albums/hh607/Miga-L/Alt-Holthausen/altholtgroot_zps40bd89c9.jpg)

De lange zijde beslaat 3m90 en het stuk waar Alt-H gebouwd wordt is 2m bij 1.10. Het plan is gemaakt met Scarm en met FLM Profirails. Dat leek mij een prima spoor dat 2e hands nog volop te verkrijgen is. Bij het struinen op het internet stuitte ik echter op Tillig. En met name de prijzen. Die kom ik tegen voor bedragen die niet eens zoveel hoger zijn als die van veel tweedehands spul. En naar ik lees ook nog eens een prima spoor. Ik heb het over het type Elite.

Het plan met Tillig;
(http://i1254.photobucket.com/albums/hh607/Miga-L/Alt-Holthausen/ScreenHunter_10Jan091713_zpsa9e7fc2b.jpg)
Het plan moet je zien als een basisidee. Ik zet me er niet echt aan vast en misschien verandert het wel in de loop der tijd.

Graag jullie advies en inzicht. Doe ik er verstandig aan met Tillig Elite rails te beginnen?


Titel: Re: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
Bericht door: Daafs128 op 10 January 2015, 19:04:56
Mooi plan! Tillig elite rails is een goeie rails!


David
Titel: Re: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
Bericht door: Frans Peeters op 12 January 2015, 11:26:42
En heeft mooie wissels.
Een bijkomend voordeel van Tillig Elite is dat je zelfs "flexibele" wissels als bouwpakket hebt, waardoor je een enorme vrijhied krijgt in het leggen van je sporen.

Een kleine opmerking op je plan: stap af van de "standaard" rails en ga flexen gebruiken, je baan wordt veel organischer met mooie overgangsbogen en een natuurlijkere vloei in de uitlijning van je spoor. Het leggen is echt niet moeilijker dan een standaard rail, alleen een beetje meer aandacht geven aan de aansluitingen en de verdeling van de dwarsliggers.

succes mes de bouw van je baan
Titel: Re: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
Bericht door: mass am see op 12 January 2015, 11:59:57
Een kleine opmerking op je plan: stap af van de "standaard" rails en ga flexen gebruiken

Het gebruik maken van flex rail kan ik ook zeker aanbevelen, heb net de laatste storing rail vervangen door flex( kijk maar eens bij mijn draadje)
En met tweede hands profi rail en wissels van fleischmann  moet je goed kijken er zitten wel eens onzichtbare slechte tussen en je merkt het pas als je de rail hebt liggen.

En ik gebruik peko  raillassen die zitten erg goed om de profirails.


mvgr Evert en Bas
Titel: Re: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
Bericht door: MAGG op 12 January 2015, 21:16:12
Het is ook de bedoeling om zoveel mogelijk flexrails te gebruiken. Ik wil ook zo flauw mogelijke bogen hebben voor de sporen die in het zicht liggen. Het ontwerp is ook meer een leidraad.
Voor het plannen in Scarm gebruik ik de standaard lengtes en bogen om een beter idee van de verhoudingen te krijgen.

Voor het oude raccordement zal het wel Lima of Jouef worden; van de rommelmarkt. ;D