BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Marc! op 06 January 2015, 19:50:14

Titel: Baanplan Marklin
Bericht door: Marc! op 06 January 2015, 19:50:14
Hallo,

Ben een baanplan aan het maken en heb een ruimte beschikbaar van 3,50 meter x 2,40 meter.

Idee is om een rondrijdende baan te maken waarbij het dubbelsporige deel aan de onderzijde onder de vensterbank komt, steekt 20 cm uit. Dit wordt niet aangekleed bij de baan.Aan de linkerzijde zit een schuifdeur. Hier moet een uitneembaar deel komen voor het dubbelspoor.

De afmeting van de tafel zelf staat op de afbeeldingen. Voor de schaduwstations wordt de tafel de minimale breedte die nodig is zodat ik er goed bij kan. De hoogte tussen de verdiepingen wordt 15 cm. Ik hoop dat dit voldonde zal zijn om erbij te komen als er iets is in het schaduwstation.

Zit nog met het station. Hier wil ik nog wat opstel en/of rangeer spreoen bij hebben maar nog even geen idee hoe. Mischien iemand een suggestie?
Schaduwstations zijn identiek op 75 en 60 cm hoogte.

Hieronder het sporenplan.

Hoofdbaan, 90cm hoogte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdbaan.jpg)

Schaduwstation 1, 75cm hoogte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_1_1.jpg)

Schaduwstation 2, 60cm hoogte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_2_1.jpg)


Ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen.

Gr,
Marc
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Chris80 op 06 January 2015, 21:45:01
Hoi,

Volgens mij heb je te weinig ruimte om de hoogte te kunnen overwinnen van de bovenkant naar schaduwstation 1 en 2. Stelregel is 3cm dalen of stijgen per meter.

En ik vraag mij af of je met 15cm diepte wel goed bij alle plekken kunt komen in het schaduwstation. Treinen ontsporen altijd op de meest rottige plekken.

Groet,
Chris
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: SteeF_NS92 op 06 January 2015, 22:30:01
Beste Marc,

Zoals Chris al opmerkte lijken de niveau overgangen inderdaad wat te stijl. Veel modelspoorders gebruiken ook nog wel eens een zogenaamde klimspiraal om met beperkte ruimte toch een trein naar een ander niveau te brengen. Voor de rest zou je bij je hoofdstation nog wel 1 of 2 opstelsporen kunnen leggen op zeg maar 11 uur van het mangat. Ook zou je natuurlijk aan de andere kant nog kunnen uitbreiden als het lange rechte spoor (helemaal aan de bovenkant van je illustratie) aan die zijde al laat dalen. Dan zou je de hoek op 13 uur al af kunnen dekken met een plaat en nog een optelspoor naast het andere die je al hebt getekend recht evenredig door kunnen trekken.

M.v.g. Stefan

Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Reinier Z. op 06 January 2015, 22:45:07
Ik denk dat de kamer zo wel heel erg vol is. Nauwelijks manoeuvreerruimte voor jezelf. Als je achter je bureau zit, zit je met de rugleuning klem tegen de baan. De baan is verder zo diep, dat je nauwelijks bij de achterzijde kunt. Wel om een ontspoorde trein op te rapen, maar niet om landschap te kunnen bouwen.

Ik zou de wensen voor de hoeveelheid rails en tafeloppervlakte fors naar beneden bijstellen.
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Marc! op 07 January 2015, 09:05:21
Hoi,

Bedankt voor de reacties. Stijgingen zijn geen probleem. Nergens wordt de 3% overschreden.

Ik dacht dat 15cm wel voldoende zou zijn. De maximale breedte van de plaat in het schaduwstation is 60 cm.

Citaat
Ik denk dat de kamer zo wel heel erg vol is. Nauwelijks manoeuvreerruimte voor jezelf. Als je achter je bureau zit, zit je met de rugleuning klem tegen de baan. De baan is verder zo diep, dat je nauwelijks bij de achterzijde kunt. Wel om een ontspoorde trein op te rapen, maar niet om landschap te kunnen bouwen.
Je opmerking is wel terecht. Ik ga er nog is over nadenken hoe ik de baan wat smaller kan maken.

Gr,
Marc
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Herwim Frank op 07 January 2015, 11:01:20
Hallo Marc

Ik zou willen vragen met wat voor thema ben je van plan de baan op te zetten.
Ik zie alleen heel, heel veel rails liggen met 2 enorme schaduwstations wat is het nut hiervan.
Je hebt volgens mij heel weinig rails in het gezicht en ook dat ligt barstens vol.
Komt er dan geen scenery op je baan.
gr,
Herwim
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Ronald69 op 07 January 2015, 12:11:29
Marc,

Waarschijnlijk heb jij bij de maatvoering iets verkeerd gedaan, hoofdbaan op 90 cm en de beide schaduwstations op resp. 1,75 cm en 2,60 cm en de baan wordt gestapeld?
Ook even de opmerking van Herwim meegenomen, waarom zoveel rails op relatief weinig ruimte?
Qua tussenruimte gaat je het niet lukken om de achterste sporen te kunnen bereiken tenzij je aan de achterkant van de baan kan komen.
Veel gemaakte fout bij Märklin rijders, heel veel rails op te weinig ruimte of je hebt de jackpot gewonnen want de aanschaf van de rails voor dit plan gaat heel wat kosten, alleen aan wissels ben je al +/- € 900,- kwijt.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Marc! op 07 January 2015, 12:30:39
Hoi,

Thema is NL. Nut van schaduwstations lijkt me duidelijk. Is waarschijnlijk te groot maar kan altijd nog 1 of 2 sporen verminderen.
Schaduwstations komen niet in de lucht Ronald69 maar op 60cm en 75 cm. Hoofdbaan op 90cm.
Scenery moet een stadje naar NL voorbeeld worden.

Maar de reacties zijn duidelijk. Ben te enthousiast geweest en ga terug naar de tekentafel om te zien wat op een andere manier mogelijk is.

Gr.,
Marc
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Ronald69 op 07 January 2015, 12:44:38
Marc,

Sorry, te vlug gelezen, de komma's geven een vertekend beeld. Succes met tekenen.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Frans Peeters op 07 January 2015, 13:26:46
Ook voor het wegneembaar deel aan je schuifdeur zou ik opteren om slechts 1 laag te hebben.
Daardoor verlies je het rondrijden in je schaduwstation, maar ik denk dat je een pak minder problemen zal hebben.
Een uitneembaar stuk is mooi, maar het moet ook perfect inpassen, en je gaat dat 3X doen.

Probeer ook een plan te maken dat meer organisch is.
Ik weet niet met welke rails je gaat rijden, maar als je 3-rail gaat (wat ik vermoed aan de hand van de titel) zou ik opteren voor K-rail en zeker gebruik maken van de flex-rails. Gaat je een veel vloeiender verloop geven en je krijgt iets meer vrijheid in je geometrie. Je plan is al uitgewerkt op de computer, maar begin toch maar even met een paar schetsen op papier en houd rekening met een maximale reikwijdte van 60à70cm zelfs al ben je zelf 1,90m groot. Ook je rug verdient aandacht.

De afstand tussen de verschillende lagen is redelijk klein. 15cm spoor-spoor resulteert in misschien 1écm effectief. Grijp eens naar een wagon in een spleet van 13cm hoog dat 60cm ver weg ligt en probeer die dan eens op desporen te zetten. Dat zijn 4 assen, laat staan wanneer je dan een stomer op de railsmoet zetten met 7 assen en een tender die constant wegwiebelt. Je begrijpt het wel denk ik.

Inieder geval wens ik je veel succes toe.
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Marc! op 05 March 2015, 12:09:49
Hoi,

Alle opmerkigen ter harte genomen en terug naar de tekentafel. Het heeft even geduurt, ik kwam niet tot een voor mezelf acceptabel plan. Mijn wensen zijn o.a twee schaduwstations met uitgang naar de hoofdbaan in twee richtingen, hellingen niet stijler dan 3%, treinen kunnen laten rondrijden op de hoofdbaan, kleine rangeer mogelijkheid bij station.

Ik ben nu op onderstaande baanplan uitgekomen. Het station is een afgeleide van het station van Wullem NS met enige aanpassingen naar de ruimte die ik beschikbaar heb.

Totaal vier niveaus, op de volgende hoogtes:
Niveau 0 = 60cm
Niveau 1 = 75cm
Niveau 2 = 80cm
Niveau 3 = 90cm

Niveau 0 - Schaduwstation voor getrokken treinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_0_3.jpg)

Niveau 1 - Schaduwstation voor treinstellen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_1_6.jpg)

Niveau 2 - Sporen vanuit spiraal naar hoofdbaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_2_4.jpg)

Niveau 3 - Station en rondlopend spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau_3.jpg)


Ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen.

Gr,
Marc

Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Herwim Frank op 05 March 2015, 12:38:48
Hallo

Wat is je thema wat je bouwt.
Dit railplan heeft niets meer met de werkelijkheid te maken.
Het lijkt wel of je alleen heel, heel veel rond wil rijden met lange treinen.
Maar nergens zal je zo'n dergelijk railplan in de werkelijkheid terug vinden.
En dat is jammer, eenvoud is de schoonste zaak.
gr,
Herwim

PS: Maar het is natuurlijk je volste recht om dit plan te bouwen
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: SteeF_NS92 op 05 March 2015, 13:16:48
Hallo,

Wat Herwim zegt klopt wel. Ik weet niet wat het budget is en wat en hoeveel treinen je wilt laten rijden maar daarzo zou ik het plan op afstellen. Ook moet je je niet vergissen in al het aansluitwerk wat er na het leggen van de rails nog bij komt kijken. En ja we zijn het er allemaal wel over eens dat je vooral moet doen wat je zelf wil/het mooist/leukst vind want het is tenslotte jouw baan.

Wel zou ik je nog als tip mee geven om binnenkort anders even bij een hobbyclub of beurs te gaan kijken. Dan zie je real-life hoe banen worden opgebouwd en je kan er natuurlijk handige informatie inwinnen. (dit weekend is weer een bekende namelijk Ontraxs in Utrecht).

M.v.g. Stefan
Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: 1200blauw op 05 March 2015, 13:52:26
Dit is inderdaad een echte rijdersbaan. Dat kan. Ik denk dat Herwin en Steef detaillisten zijn, vooral op nauwkeurig nabootsen van de werkelijkheid gespitst. Dat is denk ik hier niet van toepassing. In het station in zicht is metalen M-rails gepland, het paradespoor onderlangs is K-rails en het schaduwstation is kunststof C-rails met bedding. De keuze voor de betrouwbare C-rails in de schaduwstations ligt voor de hand, die voor de mooiere K-rails in het zicht ook. De keuze voor M-rails in het zicht is opvallend. Daaruit leid ik af dat ervoor is gekozen zoveel mogelijk van bestaande middelen gebruik te maken en niet teveel nieuw aan te schaffen.

Ervan uitgaand dat er inderdaad vooral gereden moet worden in afwisselende samenstellingen van vooral lange treinen heb ik wel een paar opmerkingen:
- de sporen in het station zijn korter dan die in het onderste schaduwstation. Treinen die nèt in het schaduwstation passen zullen dus bij stoppen in het hoofdstation buiten de perrons vallen. Dat ziet er niet zo fraai uit, dus daar zou ik een oplossing voor proberen te vinden;
- de keuze voor M-rails betekent doorgaans dat je je qua rijdend materieel òòk beperkt tot Märklin. Veel materieel van andere fabrikanten zal problemen krijgen op M-rails. Ik zie Engelse, meegebogen en driewegwissels liggen, maar ook wissels met (grote) wissellantaarns worden een "uitdaging". Dat geldt ook voor krappe bochten als met ècht 1:87 rijtuigen wordt gereden.

Titel: Re: Baanplan Marklin
Bericht door: Marc! op 05 March 2015, 15:21:53
Hoi,

Bedankt voor de reacties. Thema is NL. Ik ben inderdaad meer een rijders dan dat ik in detail de werkelijkheid wil nabootsen.

@Steef, een hoop aansluitwerk wordt het zeker, maar dat is geen probleem. De bouw zal toch in fases gedaan worden. Ik begin met onderste schaduwstation en zal na aansluiten en testen pas het tweede schaduwstation gaan bouwen.

@1200blauw, ik ben vergeten de artikelnummers uit te zetten voordat ik de plaatstje maakte. De wissels in de schaduwstations worden C-rail, de rechten zijn M-rail, deze herbruik ik. Het zichtbarestation wordt ook in C-rail gemaakt. Voor het ontwerp heb ik M-rail gebruikt omdat ik dit inderdaad heb liggen, maar ik toch de overstap maak naar C-rails voor het station. M-rail wordt alleen gebruikt in schaduwstation, en dan nog enkel de rechte rails. Wissel en bochten ga ik niet meer gebruiken en gaan in de verkoop.

Wat de sporen in schaduwstation betreft worden dit dynamisch blokken aangestuurd met Koploper. Op elk spoor in het onderste schaduwstation komen twee treinen te staan. Deze zullen dus passen op de sporen in het station (wellicht niet elk spoor). In het spiraal gebruik inderdaad een combinatie van R1 en R2 bochten in de binnenradius en R2 en R3 voor de buitenradius. Ik kan niet alles R2 (binnenradius) en R3 (buitenradius) doen, anders wordt spiraal te breed. Ik heb daar maximaal 120cm tot het bureau.

Mvg,
Marc