BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Karst Drenth op 24 September 2007, 22:19:37
-
Hoi,
Ik zit zo nog eens even deze vraagbaak door te lezen.
Wat me opvalt, is dat er kennelijk vraag is naar, behoefte is aan een manier om met een digitaal systeem, zonder computer besturing, pendel-functionaliteit te hebben.
Ik heb m'n gedachten daar eens even over laten gaan. Volgens mij moet het voor de systemen die dit niet standaard in zich hebben, zoals de IB en de ROCO/Lenz familie, het niet zo heel erg moeilijk zijn.
Voorwaarden:
- Geen extra voorzieningen in loc of treinstel
- De trein moet aan het einde van de betreffende trajecten stoppen
- Er moet even (instelbaar) gewacht worden
- Rijrichting omgekeerd en weer vertrokken worden
- ...aan het andere eind idem dito...
- De schakeling moet in een apart, makkelijk aan te sluiten kastje komen
- Geen externe bezetmelders of anderszins dure componenten
- Geen computer nodig voor de programmering
Nice to have:
- De trein kan voor het einde van de betreffende trajecten langzaam afremmen en stoppen op een te programmeren punt
- Lokfuncties kunnen aan of uitgeschakeld worden. b.v. een lokfluit
- Er moet gewacht kunnen worden op een extern event, b.v. het vrijgeven van een wisselstraat, of het binnenlopen van een andere (pendel)trein
- Een wisselstraat kan ingelegd worden
- Een vertreksein kan op groen geschakeld worden
Uitgaande van mijn ervaring met de LocoNetIRIS remote controller, is het besturen van een dergelijk pendel baanvak een vrij koud kunstje.
De pendelcontroller moet extra t.o.v. van de LocoNetIRIS voorzien worden van twee of vier bezetmeld ingangen (al naar gelang het lanzaam rijden wordt toegepast).
Deze ingangen signaleren de controller dan het bereiken van 1 der eindpunten.
De rest kan in software uitgevoerd worden:
- Het locadres kan middels het LocoNet dispatch mechanisme verkregen worden
- Wachttijd te constateren door naar de info voor de betreffende loc te luisteren en met de hand de opdracht te geven om weg te rijden
- Evenzo de functies van de locdecoder
- Eventuele events door op een aangegeven moment naar LocoNet terugmeld info te luisteren
- Wissel- en seinschakel opdrachten door naar het LocoNet te luisteren op het moment dat deze door de centrale bediend worden
- ... etc...
Ik kan nog even doorgaan met opsommen, maar nu de vraag (het is een vraagbaak hier ;) )
Is hier interesse voor ? Het lijkt mij wel leuk om voor de afwisseling tussen de Plan U bouw door wat andere invulling aan de hobby te geven :P
Grtzz,
Karst
P.S. Voor het X-press bus systeem moet ik nog even nader kijken. Ga daar toch mee al mee aan de slag voor iemand die MulitMuizen aan Digitrax wil koppelen :)
-
Multimuizen aan digitrax koppelen, daar heeft uhlenbrock al een kant en klare oplossing voor, dat hoef je niet meer te maken. ;)
Mvg
Wim.
-
Via het LocoNet is er al een voorziening voor.
Was leistet LISSY auf einer Digitalanlage:
Zugerkennung
Pendelzugsteuerung
Lokabhängige Schattenbahnhofsteuerung
Digitale Blocksteuerung
Geschwindigkeitsmessung
Anfahr- und Bremsverzögerung an Signalen
Automatische Steuerung von Sonderfunktionen
Arbeitet ohne jede Gleisunterbrechung
Mvg
Wim.
-
En hoe uitgebreid is dat? Die pendelsturing van Lissy.
-
Hoi Wim,
Idd een heeeeel mooie oplossing, maar ik had iets simpelers, maar vooral iets goedkopers dan Lissy in de gedachten ;)
By the way, in de handleiding van de MausAdapter lees ik het niet, werkt dat ook met adressen > 99 ?? (Aangezien het voor de LM-2 bedacht is, en de MM daarna is gekomen met meer mogelijkheden)
Daar is het namelijk om begonnen ...
@Stig, heeeel erg uitgebreid. Je kunt er de duvel en z'n mallemoer mee programmeren. Je moet echter wel een Lissy zendertje in je loc stoppen...
Ik denk niet dat jij MIBA leest ;) , maar in een aantal nummers in het begin van het jaar heeft er een uitgebreide serie van voorbeelden in gestaan.
Grtzz,
Karst
-
Karst , heb je all bij Viessmann Gekeken.
Art.nr 5214 kost nog geen € 57,- bij MTE.
De pendeltreinbesturing maakt een automatisch verkeer van een trein tussen twee eindstations mogelijk.
De pendeltreinbesturing heeft vele technisch interessante eigenschappen eenvoudige aansluiting met vier draden geen schakelcontacten nodig – de plaats van de trein wordt met behulp van een ingebouwde railbezetmelder herkent actuele bedrijfstoestanden worden via vier LEDs aangegeven langzaam optrekken en afremmen geïntegreerde lichtseinbesturing met langzaam wisselende seinbeelden zoals bij het voorbeeld omschakelbaar tussen half- en volautomatisch, bij halfautomatisch worden de treinen d.m.v. een drukknop handmatig geschakeld geen regeltrafo nodig – wordt direct op 10 – 16 V gelijk- of wisselspanning aangesloten.
Daar de treinbesturing via gelijkstroom wordt verzorgd is het niet mogelijk om met wisselstroom- (Märklin) of digitale locomotieven te rijden.
Gr.Patrick
-
Hoi Patrick,
...Daar de treinbesturing via gelijkstroom wordt verzorgd is het niet mogelijk om met wisselstroom- (Märklin) of digitale locomotieven te rijden...
Van dit soort pendelautomaten zijn er legio ;)
Het gaat juist om een digitale pendelautomaat :D da's de truuk !
Anyway bedankt,
Grtzz,
Karst
-
Hallo Karst,
ich denke dieses System wird nicht wirklich Sinn machen. Dabei denke ich an folgendes:
- Programierung, aber wie?
- Wie willst du sicher gehen, dass Weichen bzw. Gleise frei sind?
- Wie können neue Loks auf der Pendelstrecke eingesetztwerden?
- Was ist, wenn die Lok unterwegs stecken bleibt, verzögert wird, durch gewicht der Wagen, Steigung. Dann sind die Konfigurationen ungültig.
- Wenn das Modul nur für Seperate Abschnitte eingesetzt werden soll, dann ist ein ready-to-run Baustein wohl für 99,9% der Nutzer einfacher.
- Steuerungs Befehle kann man auch sehr schön mit Lissy machen (habe ein paar Module hier rumliegen, echt klasse, nur Optisch empfindlich bei Staub)
- Ich glaube das Problem wird auch der Bausatz sein, den muss man erst einmal bauen. dann kann man sich auch an einen PC heran trauen.
Meiner Meinung nach kommt eine Automatik im offenen System nicht ohne Besetzmeldung aus!
Gruß
Bernd
-
Hoi Karst en Fissy,
Een dergelijke automaat lijkt mij wel wat. In onderstaand lijstje mijn reactie op Fissy:
- Programmeren zoals bij de lokmous (met pijltjestoetsen en een klein display)
- Als je alleen een pendelautomaat gebruikt heb je maar 3 bezetmelders nodig
- Als een lok blijft steken blijft die sectie bezet staan, geen probleem lijkt mij (evt time-out)Als door een verkeerd wissel de trein het verkeerde spoor op gaat moet die lok een stop-commando krijgen.
- Ready to run werkt alleen bij analoge banen
- Bij Lissy moet je de loks aanpassen
- Een PC lijkt me uiteindelijk overkill als je alleen deze functie wilt gebruiken
Ik ben al een paar jaar aan het kijken naar verschillende systemen, waarbij ik altijd tegen de investering in tijd en/of geld aan zit te hikken voor echte centrales. Voor het rijden vind ik een simpele lokmaus prima, op mijn baan kan ik misschien net een pendeltreintkje laten lopen. Voor de rest wil ik vooral zelf rijden en dan is zo'n "echte" centrale overdreven.
Hopelijk heb je er wat aan.
Groet,
Tjalling
-
Vergeef me als ik wellicht over iets heen heb gelezen......maar bij de ECoS kan 8 pendeltreinbewegingen besturen, je hebt alleen per stopplaats een bezetmelder nodig.....dus hij past niet helemaal in het rijtje, maar verder kan hij wel meedoen denk ik zo.
-
Ik ben eveneens op zoek naar een dergelijk systeem. Omdat ik het niet vind ga ik het zelf bouwen. De eerste versie moet voor het MM protocol zijn. Ik voorzie mogelijkheid voor 4 bezetmelders, als er traag gereden wordt zijn 2 melders voldoende. Het adres kan ingesteld worden van 1 tot 79.
-
Hoi,
Lekker wat reacties ;D
@bernd ( maar even in het nederlands ;) is goed voor je taalgevoel :P )
Programmeren zou 'zelf-lerend' moeten zijn: Zet de module in programmeer-mode, kies vervolgens het adres op de centrale, en rij er mee van eindpunt tot eindpunt. Effecten exact hetzelfde. Ook externe acties (wissels, seinen)
Om er zeker van te zijn dat er gereden mag worden, zou je een extern kontakt/LocoNet event kunnen gebruiken. Is in eerste instantie niet voorzien, omdat het een simpel systeempje moet worden zoals Tjalling beschrijft.
Er wordt wel uitgegaan van bezetmelding, 2, 4 of 3/5 ( de laatste voor het detecteren van een achtergebleven wagen, goed idee ;)
Het zou idd een zo goed als 'Ready to run' systeem moeten worden.
@tjalling
Idd voor 'mensen met wensen zoals jij' had ik dit moduletje in gedachten. De 'grote' centrales of computer besturingen kunnen dit allemaal.
@jeroen
De EcOS mag niet mee doen ;) Die kan zelf al 'pendelen' :P
@andre
Dan moet je of de i2c bus hacken, of de computer interface aanspreken om loccommando's te geven...
Voor de rest komt het idee op hetzelfde neer ;)
Grtzz,
Karst
-
Nou heb ik niet zoveel verstand van digitaal, maar wel van programmeren. Mijn eerste vraag is: waarom wil je het digitaal hebben? "Ik heb een digitale baan" is daarbij niet het juiste antwoord.
Je moet namelijk kijken welke meerwaarde een digitale pendelbesturing boven een analoge. Wat je als voorwaarden stelt, is al beschikbaar, maar dan voor analoog bedrijf. Wat je als 'leuk om te hebben' opschrijft, is veel moeilijker te implementeren dan om het te omschrijven.
Dus waarom niet een pendeltreintje op een elektrisch gescheiden baanvak? Want om het digitaal te doen en het zo te doen dat je in kunt grijpen of allerlei algoritmes kunt volgen zal vies tegenvallen - tenminste, zonder computer. Of je maakt een 'doosje' met zoveel capaciteit dat het in feite een computer is geworden, echter zonder de toegevoegde waarde van weten wat er zich op elk moment afspeelt.
Wat dat betreft schaar ik mij achter Bernd; er zijn nog teveel vragen open.
- Peter
-
Hoi Peter,
Nou heb ik niet zoveel verstand van digitaal,
Ahum, moet ik het zelf zeggen... ;) ik denk er wel iets vanaf te weten ::)
...maar wel van programmeren...
Nogmaals ahum... 15 jaar industrieeele automatisering en nu ontwerper en implementator van systemen met op het moment 20.000 eindgebruikers... :P
Goed, dat was de lange p****n show ;D ;D ;D ;D (voor de niet ingewijden, doen it-ers wel vaker ;) )
Waar het mij om begonnen was Peter, was dat er kennelijk mensen zijn die, recent, (her)begonnen zijn met de hobby en veelal een startset(je) hebben gekocht met digitale besturing, b.v. de MultiMuizen Hausse.
Deze mensen rijden sowieso digitaal dus. Een gegeven, geen eis ;) Als je de simpele 'automatisering' van de analoge techniek, zoals die bij de vleet aangeboden wordt, loslaat op deze digitale systeempjes, haal je je een boel problemen op de hals.
Vandaar dus het proefballonnetje: Zijn er mensen die er behoefte aan hebben ?
Verder hebben de huidige microcontrollers ongeveer de kracht van een vroege PC... dus je kunt er lustig op los programmeren. Je zult verbaasd staan wat er mee kan, wat dacht je b.v. van een volledig multitasking RTOS in 244 bytes ?
En zeker, er staan nog veel vragen open. Nog een reden om er hier lekker met elkaar over te brainstormen 8)
De 'digital' Grtzz,
Karst
-
Karst,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3844.0
hier staat het antwoord op de vraag over de Maus Adapter ook met de MultiMaus werkt , met de hogere functies en adressen, het antwoord is dus Ja
Mvg
Wim.
-
Had al een PM van henk (mono-dingetje) gehad.
Thnx, scheelt een boel werk ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Lekker wat reacties ;D
@bernd ( maar even in het nederlands ;) is goed voor je taalgevoel :P )
Programmeren zou 'zelf-lerend' moeten zijn: Zet de module in programmeer-mode, kies vervolgens het adres op de centrale, en rij er mee van eindpunt tot eindpunt. Effecten exact hetzelfde. Ook externe acties (wissels, seinen)
Om er zeker van te zijn dat er gereden mag worden, zou je een extern kontakt/LocoNet event kunnen gebruiken. Is in eerste instantie niet voorzien, omdat het een simpel systeempje moet worden zoals Tjalling beschrijft.
Er wordt wel uitgegaan van bezetmelding, 2, 4 of 3/5 ( de laatste voor het detecteren van een achtergebleven wagen, goed idee ;)
Het zou idd een zo goed als 'Ready to run' systeem moeten worden.
...
Hallo Karst,
Selbstlernend, meinst du das als Recording-funktion? Wenn ja solltest du einen Filter vorsehen, der alle anderen Befehle des Loco-net ausfiltert. Meine DCS 100 sendet periodisch Verwaltungsbefehle, wenn diese in der Recording-Phase mit gelesen werden gäbe es Probleme! ich weiß nicht, wie sich andere Systeme verhalten...
Die Möglichkeit des kabelziehens kann man doch auch mit einem Schalter lösen...
Gruß
Bernd
-
Had al een PM van henk (mono-dingetje) gehad.
Thnx, scheelt een boel werk ;)
Grtzz,
Karst
Dat is nu een van de redenen waarom ik zo'n bloed hekel heb aan dit soort PM-metjes. Wat was er nu mis mee dit ook even in dit draadje te melden. Ik kan er wel om :'(
Mvg
Wim.
-
Even een persoonlijk verzoek aan Fissy (Bernd) probeer je reacties eens in het Nederlands te plaatsen, je kunt het aardig lezen zo blijkt, dus zal het een kleine moeite zijn om het ook te schrijven. Het zal de leesbaarheid van je berichten voor vele, die de duitse taal niet matig zijn, met sprongen verhogen.
alvast bedankt voor je medewerking
Mvg
Wim.
-
Hoi Peter,
Ik denk dat er zeker wel meerwaarde is voor een digitale pendelautomaat.
Nou heb ik niet zoveel verstand van digitaal, maar wel van programmeren. Mijn eerste vraag is: waarom wil je het digitaal hebben? "Ik heb een digitale baan" is daarbij niet het juiste antwoord.
Er zijn meer voordelen van een eenvoudigie digitale baan boven een analoge aansturing. (minder secties, betere stroomafname, onafhankelijk aansturen van 2 treinen, extra functies etc.)
Je moet namelijk kijken welke meerwaarde een digitale pendelbesturing boven een analoge.
Zoals ik me het systeem voorstel zou je het traject waar de pendeltrein overheen rijdt ook kunnen gebruiken voor een andere handmatig gestuurde trein als de pendeltrein op een station staat. De automaat weet immers dat die sectie bezet is en kan de trein stoppen/ tegenhouden.
Het kan uiteraard zijn dat het hele verhaal zo ingewikkeld/duur wordt dat een centrale een betere deal is, maar ik vind het erg leuk dat iemand in ieder geval de moeite neemt deze mogelijkheden te onderzoeken.
Groet,
Tjalling
-
Mijn bedoeling is om een stand alone toestelletje te maken,, dus geen bv 6021 met transformator en een externe controledoos.
Mijn ontwerp zal de sturing, voeding en minibooster in een doosje bevatten. Eerst voor MM. later mogelijk DCC. Dus enkel pendellen tussen A en B.
-
Dat is nu een van de redenen waarom ik zo'n bloed hekel heb aan dit soort PM-metjes. Wat was er nu mis mee dit ook even in dit draadje te melden. Ik kan er wel om :'(
Hoi Wim, geen boze opzet hoor,
Alleen geen seconde aan gedacht omdat Henk het ook al in zijn draadje gepost had...
Posting:
....Dus uiteindelijk zelf maar mijn eigen multimaus gepakt en een loc met een lang adres en naar de dealer toe gegaan en gezegd dat ik best een adapter wilde kopen, maar dat het dan wel moest werken. We hebben het getest en het werkt!...
PM:
...Ik lees net dat je bezig bent om Expressnet aan Loconet te knopen, vanwege Multimausen...
...Einde van het verhaal: het werkt en Henks vader is nu 58 euro armer. De adapter kan lange adressen doorgeven alsmede de functie f0-f8 ...
Let even op de tijden ;) Geen reden om te huilen hoor :D
@Andre
Ambitieus project ! Ben benieuwd ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst, ik heb langer ervaring en meer eindgebruikers. ;)
Even alle gekheid op een stokje, de hardware interesseert me eerlijk gezegd niet zo. Als software-man kijk ik naar de complexiteit van de software en die begint, naar mijn idee, nu al gierend uit de hand te lopen. Een treintje op en neer laten rijden is één ding; een treintje op en neer laten rijden op een baan met andere rijdende treinen is heel wat anders. Je moet namelijk weten wat de andere treinen doen en dat kun je niet weten, omdat je immers geen computer gebruikt.
Dus ga vooral je gang, maar voordat je aan een kastje gaat solderen, lijkt het me zinvol om eerst een prototype in software te bouwen, om te zien of het überhaupt mogelijk is en zo ja, welke problemen je daarbij zoal tegenkomt.
- Peter
-
Ik ben dat met Peter eens. Ga eens terug naar de beginposting van Karst.
Er is inderdaad zo nu en dan een vraag over een eenvoudige pendelautomaat voor digitaal vergelijkbaar met de automaten die je voor analoog kan kopen/maken. Met die analoge pendelautomaten kan je in de regel ook niet veel meer dan treintjes heen en weer laten rijden, soms tussen 3 in plaats van 2 punten. Zodra er rekening moet worden gehouden met andere treinen, praat je over veel complexere analoge beveiligings- en automatiseringssystemen dan alleen een pendelautomaat. Bij digitaal wordt het dan tijd om op de computer of zoiets als Lissy over te stappen.
Als iemand het voor elkaar krijgt dat mensen die zoiets als een Maus hebben, een treintje automatisch heen en weer kunnen laten rijden, zou dat al heel wat zijn.
-
Kan me hierin vinden. Heb ook een pendelspoor liggen bestaand uit langs 1 kant 4 ( spoor c-d-e-f )en langs de andere kant 2 kopsporen ( a + b). Hiertussen een enkelsporig traject. Bedoeling is om dit analoog te houden voor mijn oudere treinen die ik niet wil digitaliseren.
Idee is dat een trein van a vertrekt naar c. D vertrekt dan naar a. B vertrekt naar D, e vertrekt naar b, a vertrekt naar naar e , f vertrekt naar a, b vertrekt naar F en c gaat naar b. Vanaf daar begint de hele cyclus weer opnieuw. Dit met vooraf ingestelde wachttijd en sturing van de seinen en wisselstraten voor de 3 tunnelingangen ( tunnel tussen a+b en enkelspoor en tussen enkelspoor naar overdekt schaduwstation c+d+e+f ) .
Lijkt simpel misschien....voor mij helaas nog niet; Meeste pendelautomaten gaan inderdaad van a naar b met eventueel nog een tussenstop maar dan hé.......
-
Petdig1, gaat het om gelijkspanningsloks?
-
[offtopic]
Karst, ik heb langer ervaring en meer eindgebruikers. ;)
Verduidelijking: in totaal 27 jaar ervaring, waarvan de eerste 15 in de industrie :-* en de laatste 12 in de bureaucratie :'(
Helaas betaald de bureaucratie beter dan de industrie :P ...
[/offtopic]
Grtzz,
Karst
-
Er stond iets degelijks in een modelspoorblad. M.b.v. het LENZ ABC systeem. Maar dat werkt jammer genoeg alleen met Lenz Gold decoders. :(
EDIT : volgens mij stond het in de Miba van September dit jaar.
-
Als iemand het voor elkaar krijgt dat mensen die zoiets als een Maus hebben, een treintje automatisch heen en weer kunnen laten rijden, zou dat al heel wat zijn.
Precies!
-
Er stond iets degelijks in een modelspoorblad. M.b.v. het LENZ ABC systeem. Maar dat werkt jammer genoeg alleen met Lenz Gold decoders. :(
Klopt, heb ik ook gelezen. Ook dat artikel, en vooral de beperkingen die daarin aangegeven werden, was aanleiding tot het openen van dit draadje.
@Tjalling
Precies ! ;)
Grtzz,
Karst
-
omdat je immers geen computer gebruikt.
Ehhh, d'er is nog zowat als een microcontroller, bvk de Atmel ;D
welke problemen je daarbij zoal tegenkomt.
- Loc adres, moet dat in te stellen zijn en zo ja? HOE?
- Welk type decoder? HOE in te stellen?
- Waar is / zijn de loc(s)? S88 gebruiken of anders?
- Welke loc(s) is in welk(e) blok(ken) ?
Vanaf daar begint de hele cyclus weer opnieuw.
Vraagt om een user interface, LCD display of seriele poort bijvoorbeeld
met ANSI oid waar je cyclus kunt instellen...
Zo zullen er velen nog wel nog mooiere probleempjes zien..
Trouwens, de hardware van DigiSys zou je als uitgangspunt kunnen
nemen....
Robert
-
Maar kan iemand mij vertellen waarom een analoge pendelautomaat niet werkt met een digitaal system zoals Lokmaus of multimaus?
-
Omdat zo'n pendelautomaat waarschijnlijk een relais gebruikt voor
wisselen analoge baanspanning. Dan draai je dus de plus en min om
en zal loc andere kant op rijden... (Eigenlijk gelijk aan analoge trafo).
Bij digitaal zit de richtingsinformatie in het digitale signaal gebakken...
Omdraaien baanspanning maakt dus niks uit... Zie signaal voorbeelden
bij Klaas.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Je ziet, omdraaien spannign heeft weining effect...
Robert
-
Een digitaal signaal zend volgens mij verschillende pulsen(frequentie's) uit. Elke lok krijgt zijn eigen loc adres. Dat wil zeggen dat hij dan luisterd naar bepaalde pulsen (frequentie's) en zo weet hoe hij moet rijden. Een anoloog signaal doet dat niet.
Op een osciloscoop zal je bij een digital signaal pulsen zien in de vorm van vierkantjes.
Bij een anoloog signaal wisselspanning zie je een golven signaal.
Bij gelijkspanning zie je een rechte lijn.
Ik weet niet zeker of ik goed denk. Maar dat zie ik wel.
Mvg,
Marcel
EDIT= Ik zie dat iemand me voor is geweest.
-
Maar kan iemand mij vertellen waarom een analoge pendelautomaat niet werkt met een digitaal system zoals Lokmaus of multimaus?
Je kunt de analoge pendelautomaat wel gebruiken, voor de pendelspoor, maar je kunt de lok daarop niet besturen met de MultiMaus, ook mag de spanning van de digitale centrale niet op het analoge pendel gedeelte terecht komen.
Iedere decoder, kan ook overweg met een analoge spanning, dus je digitale lok zal gewoon heen en weer pendelen, van netjes afremmen zal waarschijnlijk geen sprake zijn, netjes optrekken zal hij wel doen.
Bij analoog wordt de rijrichting door de rails bepaald en bij digitaal door de decoder.
Mvg
Wim.
-
Ik begrijp dat het simpel moet.Maar bezetmelders heb je sowieso nodig zowel bij analoog als digitaal.
Als supergoedkope oplossing kun je dan denken aan een oude pc (weet ik je had gezegd geen computer besturing) met MRDirect (heeft nu pendelfunctie) erop samen met een M** 6604 delta kost otussen de 10 en 15 euro.
Nog een paar bezetmelders en je bent voor een paar tientjes klaar.
Gewoon aansluiten aan een apart baanvak en instellen maar.
Volgens mij als je zelf iets ontwikkeld komt dat op hetzelfde neer.
-
Ehhh, d'er is nog zowat als een microcontroller, bvk de Atmel ;D
Ah, maar je begrijpt de strekking mijn uiteenzetting niet helemaal. Zoals ik al zei, boeit de hardware me niet. Of je je modelbaan bestuurt met een PC of een microcontroller of Blue Gene/L, waar het om gaat is dat je je hele modelbaan met hetzelfde apparaat moet bedienen, wil je meer dan alleen een afgesloten deel van je baan waar het pendeltreintje rijdt. En dat was juist niet de bedoeling.
- Peter
-
Hoi Peter,
Ik ben het met je eens dat je hetzelfde systeem voor de aansturing van je hele modelbaan. Digitale systemen zijn er op voorbereid dat meerdere controllers de verschillende loks aansturen.
Als je een module maakt die als extra controller werkt en die aan de hand van de terugkoppeling van een beperkt aantal bezetmelders (zouden zelfs reedcontacten kunnen zijn ???) specifieke commando's voor de trein op het pendelstuk stuurt, heb je al een aardige oplossing lijkt mij.
Dusszzzz... Maak van Technisch lego een constructie die de draaiknop van een lokmaus 1 of 2 draait aan de hand van meldingen van de bezetmelders, sluit deze aan op de slave ingang en stel deze maus in op het juiste adres van de trein op de pendelsectie. :-|
ofzo ;D
Veel moeilijker is het toch niet? ???
Groet,
Tjalling
-
Petdig1, gaat het om gelijkspanningsloks?
Sorry inderdaad ...Gelijkspanning bij mij ;D
-
Petdig1 ik heb u een PM gestuurd.
-
Karst
Is hier ooit nog een vervolg op gekomen? Ook ik ben steeds meer digitaal aan het ombouwen.
Ik zou een digitaal pendelautomaatje zeker kunnen waarderen.
Zonder inbreng van een PC!! (y)
Peter
-
Beste Pieter,
Ik neem aan dat je al een digitale centrale hebt?
Groet, Anne W
-
Ik heb de Fleischmann Profi Boss
-
Nee Pieter,
Daar is nooit een vervolg op gekomen.
Misschien als er ooit nog een veel vrije dagen komen... ::)
Grtzz,
Karst
-
Eerst de hondekop wielstel zijkanten dan maar? ;)
Ik hou me aanbevvolen voor de pendelmodule Karst (y)
Groet Peter
-
Verder hebben de huidige microcontrollers ongeveer de kracht van een vroege PC... dus je kunt er lustig op los programmeren. Je zult verbaasd staan wat er mee kan, wat dacht je b.v. van een volledig multitasking RTOS in 244 bytes ?
Heheh, in het kader van "wie heeft de grootste":
Het jaar was 1979
"computers":
ELF II experimenteercomputertje, 256 BYTES Ram, 17 invoertoetsen (16 hex + 1 x Enter), Programmeermodus (voor invoer van de machinecode vanaf adres 0), runmodus
Commodore64 (in machinetaal geprogrammeerd)
Spoor-N:
Railovaaltje met twee inhaalsporen, terugmelding via reed-contacten
Programmering:
ELF II draait zijn programmatje af en laat de treinen achter in de status die de C64 verwacht en draagt de controle over aan de C64;
C64 draait zijn programmatje af en laat de treinen achter in de status die de ELF II verwacht en draagt de controle terug over aan de ELF II;
Overig
En in de tussentijd 20 jaar aan programmeerervaring - technisch op IBM mainframes (o.a. bij IBM Uithoorn met 140.000 customers in heel EMEA) en administratief bij grote banken en verz. maatschappijen.
Inderdaad, leuke gespreksstof bij IT'ers...
Gerard
-
Hey,
Nog iemand uit de ponskaartentijd :)
De spec's van die ELFII komen me heel bekend voor. Wij deden het met een Motorola bordje met vergelijkbare spec's ... ;)
Grtzz en idd leuke 'verjaardags-en-andere-feesten-of-partijen-met-oude-IT-er's' geprekstof,
Karst
-
[TOTAAL OF TOPIC]
[maar wel leuk]
Jaja, inderdaad, Mijn eerste (COBOL) programma's heb ik geschreven(!!) op codeerblocs en bij de ponstituees ingeleverd. Die ponsten het dan, en we hadden altijd een setje kaarten voor een compilatie-job (JCL) in onze bureaulade liggen. Die gingen, met het geponste programma, dan de card-reader in om een tijdje later, na de compilatie, een listing met fouten uit te spugen.
Langzamerhand kwamen er "terminals" (één op vier programmeurs). Dat was luxe !
We hebben de ponskarten helpen uitzwaaien, opa Drenth !
Dat is niks vergeleken met de huidige generatie "GUI-knippers-en-plakkers", die denken dat ze in 14:37 een geweldig programmaatje in mekaar kunnen plakken, lol...
Gerard
[/TOTAAL OF TOPIC]
Het blijft leuk...
-
[of topic continued]
Eentje uit de ouwe doos, speciaal voor de ouwe IT'ers onder ons:
Melancholie van een ouwe programmeur (op de wijs van “het tuinpad van mijn vader”)
Thuis heb ik nog een gaatjeskaart
waarop een klerk, een man met baard,
een programmeur J. Van der Ven.
Een man, met koffer op de fiets,
het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets,
maar het is waar ik begonnen ben.
DP, ik weet nog hoe het was,
de auto's reden nog op gas,
een printer ratelt boven 't heien.
Ons thuishonk met John Pronk ervoor,
een weg tussen kantoren door,
het vee, de boerderijen.
- Refrein:
En langs de printers en de schijven
zag ik het rekenwonder staan.
'k was programmeur en wist niet beter
dan dat het nooit voorbij zou gaan.
Wat was het werk eenvoudig toen
met COBOL kon je alles doen
zo kraste ieder heel wat weg.
Maar blijkbaar werkten ze verkeerd:
het werk is gemoderniseerd
en nou zijn ze op de goede weg.
Want ziet hoe erg het werk nu is:
projecten gaan steeds vaker mis
zelfs zonder blikken, zonder blozen
't kost flink veel geld, maar bovendien
wil de klant je dan nooit meer zien
wat resulteert in meer baanlozen.
- Refrein
De WEBjeugd klikt wat aan elkaar
een scriptje hier een flashje daar
en brandt haar lievelingsmuziek.
Ik weet wel, 't is hun goede recht,
de nieuwe tijd, net wat u zegt,
maar het maakt me wat melancholiek.
Ik heb de printers nog gekend,
ze deugden allen voor geen cent;
het waren van die grote dingen.
Die tijd van toen, het is voorbij;
dit is al wat er bleef voor mij:
een ponskaart en herinneringen
Refrein
Met toestemming van en dank aan Evert (Plof) ter Haar, collega van het eerste uur
[/of topic continued]
-
;D ;D ;D M E E S T E R L I J K ;D ;D ;D
( en bovendien recht uit het hart )
Grtzz,
Karst
-
BTW: de processor op dat ELF II bordje was een RCA1802. Zo'n ding werd ook in de ruimtevaart gebruikt vanwege de betrouwbaarheid (relatief lage frequentie / hitteproductie) en een (zeer) eenvoudige machine code.
Zoals het een echte techneut betaamt had ik een two-pass assembler geschreven op de C64 om Assembler lines te kunnen omzetten naar ELF II machinecode.
Gerard
-
Tja, C64, VIC20 en PET, dat waren nog es tijden.
Toen was 4K geheugen nog veel........ ;D
Kom ook uit de oude doos. (Back to basic).
Het lied is waarlijk meesterlijk, geheel met Karst eens.
Hans
Ook zo'n oude programmeur die al 20 jaar wat anders doet, want het verdient beter 8)
-
PET is nieuwerwets spul vergeleken bij de ponskaarten.
Maar eh... we raken nu wel heel erg off-topic en niet eens in de 'Ditjes & datjes' rubriek. Wellicht is het een beter idee om de vraag, wie nu de oudste *** is, daar op te lossen. ;)
- Peter
-
Gewoon een simpele pendelautomaat met digitale aansturing zou mooi zijn! (y) Anders maar een gescheiden baan analoog aansturen met een bestaande pendelautomaat.
Marc
-
Beste Pieter,
Mocht je Profi-Boss ooit de geest geven en je gaat wat nieuws kopen, kijk dan even naar de Raptor, daar zit de oplossing op jouw vraag in.
Off-Topic: heren IT-ers, wacht maar tot ik moet beginnen over mijn tijd op het eerste schip wat de grote Cornelis Verolme bouwde, dan krijg je dezelfde lekkere verhalen, maar dan wel over werktuigbouwkundige zaken.
Groet, Anne W
-
Anne, ben je niet wat vroeg met adverteren ? Deze maand is geen beurs in Houten ..... ;)
Sander
-
Volghens mij heeft de centrale, ZF5 van cT Elektronik mogelijkheden voor een digitaal pendel.
Zie Hier (http://krois-modell.at/p_tran/zf5/)
grt
Diederik
-
Er zijn inmiddels vrij veel centrales die dat kunnen - ESU Ecos, Viessmann Commander, de nieuwe Märklin centrales schieten me nog te binnen - maar nou net niet in het instapsegment. Karst dacht aan iets eenvoudigs dat aan een Multimaus of zoiets is aan te sluiten.
-
Geweldig toch hoeveel informatie er ineens vrij komt als ik wat vertel....., toch bedreigend dat eeuwenoude monster?
Groet, Anne W
-
Volgens mij doe je jezelf nou toch royaal teveel eer aan.
- Peter
-
Beste Peter,
Twee opmerkingen:
gelukkig kent de de vragensteller de weg van het PB, dus zag ik ineens een PB.
ken je het spreekwoord wat over kietelen gaat?
Beste Sander,
Ik ben in augustus er niet bij in Houten.
Groet, Anne W
-
Hoi Anne W,
Kietelen is iets heel anders als het voeren van een dergelijk grote propaganda voor een product, dat zelfs bij de lokale zender van hutsitutsi holbewoners erover gerapporteerd wordt ;)
Gr. Remco.
-
Mijn West-Swahili is wat roestig, maar ik meen te begrijpen dat ze ook daar al de boodschap hebben doorgekregen ;D