BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ES44C4 op 05 January 2015, 07:47:17

Titel: Distributed power in Nederland?
Bericht door: ES44C4 op 05 January 2015, 07:47:17
Op www.youtube.com ben ik onderstaand filmpje tegengekomen.
De trein lijkt onbeladen.
Is MAK in opzending of geeft deze ook tractie?


https://www.youtube.com/watch?v=6JbqbEGufSs
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Paducah op 05 January 2015, 07:57:28
Ik zie geen machinist in de MAK. Vindt het bijzonder.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: wimk op 05 January 2015, 08:44:16
Zo bijzonder hoeft dit toch niet te zijn? Hij kan gewoon in opzending meerijden, of er nou een 41ste goederenwagen achterhangt of een locomotief, dat is om het even.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Jeronimos op 05 January 2015, 10:05:20
Zou dit, als de achterste lok wel tractie leverde, wel distributed power zijn?
Treinstellen, zoals de ICE3 en de hogesnelheidstreinen uit Japan, worden vaak via meerdere draaistellen verdeeld over de trein aangedreven. Dit vind ik komtt meer overeen met distrubuted power.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: dh3201 op 05 January 2015, 10:15:41
Soms kan het ook handig zijn om een (diesel)loc in opzending juist helemaal achterop te hangen,
zodat deze na aankomst op de bestemming, de trein gelijk de aansluiting op kan rijden zonder eerst allerlei rangeerbewegeningen te hoeven uitvoeren.
Ligt er dus maar net aan welke kant de aansluiting op is ten opzichte van de aankomstrichting van de trein.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Sander. op 05 January 2015, 13:59:08
....of de opzendloc heeft een heel andere bestemming dan de trein en wordt in dit geval mss op Kijhoek afgehaakt.

Mvg

Sander
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Marc tramt op 05 January 2015, 14:22:11
Zo te zien een loc in opzending en een trein die over de doorgaande sporen Kijfhoek voorbij rijdt. Gezien de rijrichting van de trein gaat het om een lege kolentrein richting Europoort dus een opdrukloc is niet nodig.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Machinist Johan op 05 January 2015, 14:47:11
Al lijken wel de sluitlichten van de loc te branden, i.p.v.dat er sluitplaatjes opzitten. Derhalve zal om de batterij van de loc in leven te houden de motor van de dieselloc wel draaien
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 January 2015, 17:02:23
Komkom, ze gaan toch die grote dieselmotor niet laten draaien om een paar lichtjes te laten branden? Die batterij houdt dat heus wel een paar uur vol.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Machinist Johan op 05 January 2015, 18:00:47
Geen idee of de batterij dat volhoud, maar wat ik schets staat wel voorgeschreve vanuit Vossloh
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Remco vM op 05 January 2015, 19:08:22
Ah de oude CapTrain kolenboot ;D. De reden dat de motor draait heeft met snelheid te maken. Een 1206 met draaiende motor mag met een hogere snelheid gesleept worden dan met een uitgezette motor. Waarom die hier achterop hangt geen idee, in mijn herinnering hingen ze gelijk achter de loc, of er is in Viersen nog eens kop gemaakt.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Thom op 05 January 2015, 20:17:00
Geen idee of de batterij dat volhoud, maar wat ik schets staat wel voorgeschreve vanuit Vossloh
De stroom die die lampjes verbruiken verdampt in het niks bij de stroom die nodig is om een lok te starten, en daar zijn de batterijen op gemaakt...

Verder zal de lok niet zo snel tractie geven achterop, zulk steile bergen hebben we hier nou ook weer niet :p
Plus dat communiceren met de lok helemaal achterop niet echt handig is...

Of je het Distributed power wilt noemen ligt aan de definitie die eraan vast hangt, want die term is niet gebruikelijk in NL.

Dat een ICE hun tractie systeem verdeeld heeft onder de trein is niet zo bijzonder, dat gebeurd bij wel meer treinstellen. Op die manier kan hier in iig geen sprake van zijn, de goederenwagens zijn niet voorzien van enige vorm van kabels oid.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 January 2015, 20:22:03
Een 1206 met draaiende motor mag met een hogere snelheid gesleept worden dan met een uitgezette motor.
Weet je ook waarom dat is? Ik kan niet bedenken waarom dat verschil zou maken.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Michel van den Hof op 05 January 2015, 20:29:57
Smering van draaiende componenten.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Michel van den Hof op 05 January 2015, 20:33:01
Bij een bus of vrachtauto die gesleept wordt dient OF minstens 1 van de 2 steekassen (bij voorkeur beide) verwijderd te worden uit de aangedreven as OF de motor stationair te draaien, zodat delen die door niet uitgenomen steekassen gaan draaien, gesmeerd worden.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Remco vM op 05 January 2015, 20:56:22
Weet je ook waarom dat is? Ik kan niet bedenken waarom dat verschil zou maken.
dit heeft met de stromingen in de voith-bak te maken. Details moet ik je schuldig blijven.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 January 2015, 21:39:07
Aha, het is een hydraulische aandrijving. Dat verklaart het, bij stilstaande motor zou de olie te veel afremmen.
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: timtrein op 06 January 2015, 11:28:19
Het is meer dat de Voith-bak de krachten van gesleept rijden op langere afstand niet goed kan opnemen. Het gevaar bestaat dan dat de bak in puin loopt, ook in de middenstand (sleepstand). Dat zal bij moderne locs niet heel veel anders zijn dan vroeger. Overigens worden V100'en volgens mij ook over langere afstanden gesleept zonder draaiende motor, of zijn ze daar nu een beetje mee opgehouden?
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: Sander Fondse op 06 January 2015, 11:37:24
Misschien een beetje stom, maar worden de lagers in de hydraulische koppelomvormer wel gesmeerd als de motor uit staat ?
Titel: Re: Distributed power in Nederland?
Bericht door: ingenium op 06 January 2015, 19:25:45
Waarschijnlijk wel, anders zou het een beetje stom zijn...

Wellicht zit er een by-pass in.