BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: .joost.s. op 04 January 2015, 21:14:53

Titel: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 04 January 2015, 21:14:53
hallo,

ik ben nieuw hier, ik heb mijn baan al bijna 2 jaar met marklin,
veel mensen hebben roco, piko, enz.
nou wil ik eens de voordelen en nadelen van alle twee de merken weten.

groetjes joost
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: Ronald Halma op 04 January 2015, 21:17:41
Asjeblieft niet, krijgen we weer een 2 versus 3-rail strijd.....
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: Martin Welberg op 04 January 2015, 21:18:27
Pukkels in het midden  ??? Groot nadeel als je realiteit na streeft, komt de geometrie van Marklin erbij en de pizzasnijders onder hun materiaal. Voordelen zijn er haast niet meer bij het digitaal rijden..

Lekker he Ronald  ;) ;D
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: Bert van Gelder op 04 January 2015, 21:21:18
Joost,

Kijk eens in de encyclopedie. Links boven...
En als je dan nog vragen hebt, kom dan hier terug. Dit is een onmogelijk te beantwoorden vraag.

Succes, gr, Bert
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: Falkenberg op 04 January 2015, 21:22:43
Ah, het zoveelste Coke versus Pepsi draadje. Er zijn geen voordelen en nadelen, alleen eigenschappen die iedereen anders weegt (positief en/of negatief)  :)

dirkjan
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: .joost.s. op 04 January 2015, 21:34:17
oke sorry voor de vraag  ;D
ik ga dan maar, gewoon lekker door met marklin. :P
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: Timo op 05 January 2015, 00:48:40
Als jou de eigenschappen van Marklin bevallen moet je gewoon lekker bij Marklin rails blijven. Voor rollend materieel kan je ook gewoon bij de andere fabrikanten terecht, deze maken ook gewoon 3-rail modellen (voor Marklin rails dus).

Maar vind jij het een er groot nadeel dat jij 3-rail (Marklin) hebt en andere 2-rail (Roco, Fleischmann, Piko enz) en je wilt kunnen ruilen/op elkaars baan rijden. Dan zou je eens moeten bedenken om over te stappen. Speelt dit niet, waarom zou je dan overstappen?


Timo
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: geospoor op 05 January 2015, 01:03:48
Wat Timo zegt is waar, maar wat betreft de materieel keuze denk ik dat je meer keuze bij het 2-rail systeem.
Het is geheel afhankelijk de hoeveelheid 3-rail materieel je hebt en uiteraard de omvang van je baanplan om een
overstap  te overwegen naar 2-rail.  Beide systemen hebben hun eigen voor en nadelen.
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 January 2015, 11:38:46
Ah, het zoveelste Coke versus Pepsi draadje.
Als het zo eenvoudig ligt is het makkelijk. Ik ga voor de echte. ;D
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: ZwolsBas op 05 January 2015, 11:56:48
2 rail naar 3 rail ombouwen is best simpel wielen vervangen hoeft niet eens, maar een Marklin lok naar 2 rail ombouwen is een hoop werk en je bent verplicht om alle wielen te vervangen tevens best prijzig.

Beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Titel: Re: wisselstroom of gelijk stroom
Bericht door: Wim Ros op 05 January 2015, 13:45:48

Dat is toch helemaal niet aan de orde. Maar gewoon een slotje op dit onzinnige draadje, voorkomt weer een hoop gelul.

Groetjes
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Bert van Gelder op 05 January 2015, 15:03:16
Ach Wim, dan steekt een soortgelijk draadje ergens anders weer de kop op. Laat maar gaan... ;)

Gr, Bert
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Floris op 05 January 2015, 15:10:18
Volgens mij is het simpel'als je al 3 rail materiaal hebt, ga er lekker mee door.
Digitaal is het overigens ALLEMAAL gelijkstroom tegenwoordig.
Marklin locs zijn behoorlijk duur, maar bijna alle marken hebben ook een 3-rail versie van hun modellen en die willen nog wel eens in de aanbieding gaan!

Aangezien ik zelf zowel 2 als 3 rail rijdt (maar van oorsprong 2-railer) kan ik alleen zeggen dat met de introductie van het digitaal rijden de rij-eigenschappen van 2-rail extreem verbeterd zijn, waar bij analoog bedrijf de 3-rail nog in het voordeel was.

Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 05 January 2015, 16:45:05
hallo,

voor de duidelijkheid ik rij digitaal,
en wat Tim zei klopt bij mij: ik zie veel (''meer?'') mensen met roco, enz.
dan marklin ik was bijna overgestapt maar 1 ding hielt me tegen en dat was:
viezigheid, of is hier een oplossing voor?

groetjes Joost,

(en als ik een last ben met dit draadje sluit ik hem wel hoor  ???)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martin Welberg op 05 January 2015, 16:54:34
Och nee, je bent niemand tot last...maar wat bedoel je met viezigheid ?
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ben op 05 January 2015, 17:01:36

(en als ik een last ben met dit draadje sluit ik hem wel hoor  ???)


Je bent niet tot last. Je kunt hier gewoon vertellen wat je kwijt wilt.

Ik ben ex 3railer. Na jaren K-rail baantjes gebouwd te hebben ben ik een paar jaar terug overgestapt. Ik moet er bij zeggen dat ik nauwelijks Marklin materieel had maar vnl Roco, Piko, Riva enz. Veel heb ik omgebouwd maar vaak ook complete onderstellen geruild met forumleden en vriendjes.

Met 3rail ben je gebonden aan het Marklin railsysteem en dat is hopeloos verouderd. Marklin probeert te innoveren met allerlei digitale gadgets maar vergeet zijn railsysteem te moderniseren met slanke bogen, wissels, lagere profielen etc. Voor mij was dat de voornaamste reden om over te stappen.

Gr, Ben.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 05 January 2015, 17:28:59
Ja, dat vind ik ook het belangrijkste objectieve verschil. Zo is een Mârklinwissel functioneel een wissel maar geen modelwissel. Het zogenaamde 'slanke wissel' heeft ongeveer dezelfde verhoudingen als een Rocoline standaardwissel. En de puntcontacten zijn in de normale rails aardig weggewerkt, maar komen bij de wissels genadeloos naar boven.
Bij tweerail heb je de keuze uit veel railsystemen, variêrend van even grof als het Mârklin railmateriaal tot railmateriaal dat daadwerkelijk oogt als het grote voorbeeld.

Zoals altijd geldt, of je dat boeit is aan jezelf.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 05 January 2015, 17:46:34
voor mij maken die puntjes in het midden niks uit,
en met viezigheid bedoelde ik dat de treinen bij marklin gewoon door rijden maar, bij wisselstroom is
het dat het rails goed schoon moet blijven al kan je het mooier ''bewerken'' (bijv. een overweg)
en ik vind het ook (voor mijn gevoel) goedkoper?

en het is stiller  :P
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martin Welberg op 05 January 2015, 17:51:26
Ook M treinen zijn niet gek op vieze wieltjes en rails..aardig gemerkt in Essen bij Oktorail waar om de haverklap gepoetst werd..
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ben op 05 January 2015, 17:53:26
90 cm Marklin flex kost €12......
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 05 January 2015, 17:56:49
Ah, dat is dan precies twee keer zoveel als de Rocoline flexen die ik net heb gekocht.
Maar ik heb ook het idee dat Joost met 'het' tweerail bedoelt. Anders kan ik de woorden mooier en stiller ook niet plaatsen.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Daan! op 05 January 2015, 18:03:17
Ik weet niet hoe oud je bent, maar toen ik opnieuw begon met de hobby was ik 14. Mijn vader had zich toen laten voorlichten in een winkel die alleen Märklin verkocht. Ik geloofde toen nog alles wat papa zei en ben ik Märklin gaan rijden. Ondertussen had ik me aangemeld op dit forum maar ook het 3-railforum. In de loop der tijd word je dan steeds wijzer en ik kwam langzamerhand ook op andere gedachten. Ik ging waarde hechten aan realisme en wilde minder afhankelijk zijn van het merk Märklin. Dus wilde ik overstappen. Mijn materieel was relatief nieuw en ik had wel al veel. Ik de stap toch genomen en heb er geen seconde spijt van gehad. Ik ben nu zeven jaar verder en merk het heus niet meer in m'n portemonnee. Dat vergeet je namelijk, maar ik was het niet vergeten als ik dezelfde berg materieel in 3-rail had gehad, die ik nu in 2-rail heb.  Dan had ik nu nog elke dag gebaald.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 05 January 2015, 19:02:57
haha sorry voor het foutje, ik bedoelde 2 rail ja,

ik ben 13 maar, heb dat eerder niet gezegd want, ik dacht dat jullie dan zouden zeggen : maak je toch niet druk hou gewoon marklin ofzo.  :-\
ik heb mij ook aangemeld bij het 3-rail forum maar, later dus ook hier,
en het laatste antwoord doe me nu erg twijfelen...

ik ga het nu een beetje berekenen hoe duur het zou moeten zijn het over stappen.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 05 January 2015, 19:07:39
maar, welk materiaal is dan het beste, roco? of piko voor de start.
ik ga waarschijnlijk een startessetje halen om het te proberen.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Menno op 05 January 2015, 19:57:54
Piko en Roco ontloopt elkaar tegenwoordig amper nog. Motortechnisch is het allebei prima in orde en alleen kwa details zul je bij Piko misschien net iets minder zien dan bij Roco.

Naar mijn mening maakt Piko fantastische modellen voor een prima prijs.

Belangrijk bij een startset vond ik vooral het materieel wat er bij geleverd werd: toen ik 8 jaar terug of zo overnieuw begon, wou ik een digitale startset hebben. Er stond een enorme berg sets met een complete TEE erin: leuk, maar voor mijn baan veel te groot en daar ik het zelf ook nooit meegemaakt heb, had ik er niet zoveel mee.

Na speuren in de winkel vond ik een kleinere set met 2 goederenwagens en een BR215 loc. Die laatste heb ik altijd imposante machines gevonden dus de keus was snel gemaakt (het prijsverschil van bijna 1/4de van de TEE-set hielp ook mee)

Dat was een Roco set: als jij Piko wilt omdat je iets leuk of mooier vind, moet je voor Piko gaan. Tweerail is het toch allebei.

Overigens is mijn mening dat 2-rail zeker tegenwoordig flink verbeterd is in eigenschappen kwa stroomafname en de gevoeligheid voor vuil en dergelijke. De laatste paar keren dat ik dingen heb lopen testen zagen de rails er allerminst schoon uit, maar het spul reed wel probleemloos.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 05 January 2015, 21:21:39
Leuk, ik word toch steeds enthousiaster, ik was van plan een klein setje te kopen en niet digitaal (het is puur om te kijken wat en hoe daarom wil ik er niet heel veel aan kwijt zijn)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: 1200blauw op 05 January 2015, 22:31:18
En wat ga je dan met je bestaande spullen doen? Het is jouw geld dat de mannen hier proberen uit te geven. Alleen als die puko's je storen zou ik overstappen. In alle andere gevallen zou ik lekker bezig blijven zoals je nu doet. Met een Märklin Mobile station MS2 ben je ook digitaal voor niet heel veel geld en kun je de bestaande spullen blijven gebruiken. Die hebben immers ook geld gekost...
Argumenten als meer keuze van materieel gaan niet op. Alle fabrikanten maken voor beide systemen modellen, wat exoten daargelaten.
Ik rijd ook op Märklin-rails en kan al jaren zonder veel moeite probleemloos (ook met Roco, Fleischmann, Artitec, LS, Heris) rijden, niks rails gummen, poetsen, schuren of andere contactproblemen. Het principe van 3-rail zorgt voor een beter contact. De techniek is ook eenvoudiger. Keerlussen of driehoeken hoef ik niet over na te denken. Ja, zonder puko's is mooier, vind ik ook. De puko's storen me echter niet voldoende om over te stappen. Dat doen alleen meneren die veel geld hebben (;D).

Kijk even terug naar de allereerste reactie op je openingsmail. Het is een stammenstrijd. Er is er geen beter of slechter. Blijf lekker waar je bent. Dat scheelt je een heleboel geld  ;)

Zo, laat nu de storm maar weer losbarsten en iedereen over me heenvallen. Ik heb m'n zegje gedaan - ugh  ;D
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martin Welberg op 05 January 2015, 22:33:32
Stonden in Essen toch dagelijks te poetsen, zal wel met de toko te maken hebben dan..
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Biesje op 06 January 2015, 01:56:59
Toen er nog messing rails en 2 wielen per spoorstaaf gebruikt werden voor stroomafname had je veel meer ellende met contactproblemen bij 2 rail. 3 rail was toen in het voordeel: één draaistel had stroomafname op alle wielen en de sleper voor de middenrail/puko's. Met de huidige nikkelzilver rails heb je veel minder last van oxidatie (messing oxideert snel) en tegenwoordig nemen alle wielen stroom af, zelfs de wielen met anti slip helpen met de flenzen.

Je moet zelf ontdekken wat jouw 'ding' is. Ik zelf vind de rails van Märklin lelijk en niet realistisch, vooral de wissels, maar anderen storen zich er niet aan en willen gewoon (3)rails leggen en rijden. Als je het geld hebt om vrijwel helemaal overnieuw te beginnen en je vind het 2 rail systeem mooier dan is dat prima, wil je gewoon verder bouwen op wat je hebt dan is het ook erg prima.

2 rail vs 3 rail is hetzelfde als met andere discussies waar persoonlijke voorkeuren de hoofdrol spelen. Volkswagen of Opel, politieke partij A of Politieke partij B, Ferrari of Lamborghini, Apple of Windows, cashew noten of toch pistache noten. De mensen die het ene prefereren zullen niet snel het andere adviseren.

Je kan natuurlijk ook gewoon eens wat foto's bekijken van banen die men heeft gemaakt hier. Of misschien zijn er wel clubs bij je in de buurt waar je de systemen kan besnuffelen (of welwillende forumleden met een baan). Dan kan je zelf de voor en nadelen op een rijtje zetten en een beslissing maken. Een kijkje nemen in een winkel helpt ook.

Onthoud: wat je ook besluit: het is gegarandeerd de juiste beslissing, want het is jouw beslissing :) Je kan het niet verkeerd doen. En mocht je later toch besluiten om het anders te doen dan kan dat altijd nog. Het is maar een hobby, alle hobby's kosten een boel geld, maar belangrijk is dat je plezier hebt.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Boran op 06 January 2015, 12:24:01
Dag Joost,

Zelf ben ik destijds op zesjarige leeftijd begonnen met Marklin. Een vaste treinbaan had ik toen nog niet. De daarop volgende jaren heb ik de verzameling rijdend materiaal en k-rails steeds verder uitgebreid. In de loop van de tijd nam het aantal locs en wagons toe. Die tijd heb ik ook benut om  allerlei technieken toe te passen, destijds bv de overstap naar digitaal. Ik heb geen idee wat je verder met je hobby van plan bent. Als je zoals ik in die tijd de beschikking hebt over veel locs dan lijkt de keuze snel gemaakt. Ook de ontwikkeling voor de 3-rail markt, buiten Marklin, staat niet stil. Een aantal voorbeelden. Als je rijdend materiaal van na 1960 is, dan zou je kunnen overwegen om rails van Peco, code 75 te nemen. De middenrail voor de sleper wordt geleverd door een bedrijf in Duitsland, Weichen-Walter. Het voordeel is dat deze middenrail robuust is en tussen de bielzen wordt geplaatst en na het ballasten nagenoeg onzichtbaar is. Stel dat je in de toekomst met een computerprogramma je baan wilt aansturen, dan kun je deze middenrail  zeer makkelijk in groepen organiseren die overeenkomen met de blokken voor je terugmelding. Op langere termijn zou je ook kunnen kiezen voor het railsysteem van Weinert namelijk “Mein Gleis”.  Ook hier weer de middenrail gebruiken.  De wissels zijn een verhaal apart in verband met kortsluiting door de sleper van de locs. Ook hier is een zeer eenvoudige oplossing voor door gebruik te maken van een kant en klare printplaat.

Binnen het 3-rail gebeuren gaan de ontwikkelingen gewoon door ;) De keuze is aan jou. Het klopt dat deze “aanpassingen” duurder zijn dan de kant en klare sets die je kunt kopen. Je zal dan zelf aan de slag moeten!  Zoals sommige forumleden terecht opmerken is de discussie tussen beide systemen vooral een persoonlijke aangelegenheid. Een Toyota Prius wordt anders  beoordeeld door velen dan de RAV4 van hetzelfde automerk ???

Succes,
Rob
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 January 2015, 12:31:37
De middenrail voor de sleper wordt geleverd door een bedrijf in Duitsland, Weichen-Walter.
€ 10,30 per meter. ::)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Boran op 06 January 2015, 12:52:49
Hoi Klaas,

Citaat Robert:
Citaat
alle hobby's kosten een boel geld, maar belangrijk is dat je plezier hebt.

Afgezien van de prijs, die je wel of niet wil betalen, is dit een elegante oplossing. Ook hier
weer een nieuwe "discussie" over de prijs :'( Nogmaals, het is blijft een persoonlijke keuze.

Groetjes,
Rob
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 January 2015, 14:10:57
Wat ik maar wilde aangeven, die pukostrip kost bijna evenveel als een lengte flexibele K-gleis.
Het kan zijn dat je vanwege het aanzien liever met Peco rails werkt, maar dan is de vraag of je daar vanwege het aanzien toch puko's in wilt hebben.
Märklin is de enige fabrikant die sporen voor hun systeem levert. Dus het is òf Märklin kopen, òf knutselen.
Dan zou ik zeggen: kies voor 2-rail, dan ben je in alle opzichten flexibeler.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ernest op 06 January 2015, 15:20:57
Je twijfelt, want anders stel je die vraag niet.
Komt dat omdat je dingen HOORT of heb je misschien dingen gezien die je mooier vindt dan wat je nu hebt en wat is dat dan ?
Wat betreft het vuil en storingen in de stroomvoering bij twee-rail hoef je je geen zorgen te maken. Ik rijd al jaren twee-rail en ben geen overdadige poetser maar heb zelden of nooit problemen.
Ja...je moet zo af en toe je wielen en contacten even schoonmaken maar dat moet bij drie-rail ook. Mijn kleinzoon heeft een drie-rail baan en moet ook zo af en toe het roco blokje over de rails halen en wielen met wattenstaafjes schoonmaken.
De betrouwbaarheid van twee-rail is net zo groot als van drie-rail.
Het belangrijkste advies wat ik je wil geven is: welk systeem je ook kiest....ga voor digitaal. Dat geeft zoveel meer speel mogelijkheden. Vooral op een nog beperkte baan.
Groeten, Ernest
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 06 January 2015, 16:04:18
Ik twijfel(de?) Omdat veel mensen twee-rail hebben zoals de grootste modelbaan (wunder Hamburg)
Ook vind ik somige sfeer foto's heel mooi en het ba lasten lijkt me ook leuk en dan kan je zelf bepalen wat en hoe.
En een lijstje maken met voordelen en nadelen had ik al eens gedaan maar, daar kwam (voor mij) uit dat twee-rails leuker zou zijn maar, dat wou ik niet geloven?
Ook zei mijn oom (twee-rail) dat ik maar gewoon door moest gaan met wat ik had en dat hij ook het liefst marklin zou hebben (hij was vroeger overgestap) en hij werkt heel mooi in detail (reden dat hij liever marklin had : voor vuil en zo...?)
En ik ga ook voor digitaal maar, niet om te beginnen.

Ben al druk opzoek en denk dat ik er 1 ga halen voor 35,00 (piko h0 57111) (duur? Ik dacht van niet...)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Remunj op 06 January 2015, 16:21:09
Als je die set kunt vinden voor EUR 35,- vindt ik dat knap.
Ik zie die overal voor rond de 70,- euro staan.
Maar om te beginnen een leuk setje.

Ook zei mijn oom (twee-rail) dat ik maar gewoon door moest gaan met wat ik had en dat hij ook het liefst marklin zou hebben (hij was vroeger overgestap) en hij werkt heel mooi in detail (reden dat hij liever marklin had : voor vuil en zo...?)
Typische uitspraak. 2 rail doet qua detaillering echt niet onder voor een marklin loc.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martijn193 op 06 January 2015, 18:20:09
Joost

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.

Van beide systemen vind je bijzonder mooie voorbeelden, ook hier. Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen. En die keuze is helemaal aan jou. Altijd goed, want je maakt hem uit jouw gedachten. De meeste adviezen hier worden vanuit een heel ander uitgangspunt gegeven, namelijk dat van henzelf. En geloof me, geen van de systemen is beter dan de andere.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ben op 06 January 2015, 18:28:32

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.


Onzin.

Waarom kun je niet gewoon een vraag stellen? En dat stammenoorlog verhaal lijkt me wat overtrokken. Mensen reageren vanuit hun eigen beleving dus subjectief. Niettemin kan een ander daar iets van opsteken. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Boran op 06 January 2015, 18:54:19
Hallo Joost,

Je twijfel over de keuze van het "beste" systeem kun je, volgens mijn bescheiden mening, terugbrengen
tot de kernvraag: kun je leven met de zichtbare puko's in de baan ;)

Groetjes,
Rob
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 06 January 2015, 18:58:49
Joost

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.

Van beide systemen vind je bijzonder mooie voorbeelden, ook hier. Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen. En die keuze is helemaal aan jou.

En hoe komt Joost de voor- en nadelen dan te weten? Zolang iedereen gewoon de eigen mening vertelt en niet te veel de mening van een ander becommentarieert, kan ook dit onderwerp prima worden besproken. En op den duur heeft Joost dan de informatie die nodig is om zelf een keuze te maken.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Mark D. op 06 January 2015, 19:10:13
Hoi,

Ik voorheen pizza snijder rijder, nu niet meer, ook geen rubberbanden op mijn baan. Enige spijt die ik heb is, dat ik niet eerder ben overgestapt. ( wel een trix big-boy natuurlijk)

mijn ergernis waren de flenzen en de rail geometrie/ wissels.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 January 2015, 19:12:12
En hoe komt Joost de voor- en nadelen dan te weten?
Zal ik mijn visie daarop eens geven?
Het Märklin systeem heeft twee voordelen: 1. je kunt probleemloos keerlussen leggen. 2. Als je automatisch gaat rijden kun je met massadetectie vrij eenvoudig de hele trein detecteren. Bij het 2-railsysteem is dat veel lastiger te realiseren.

Nadeel van het Märklin systeem (let wel, mijn visie): het spoor ziet er niet uit. Niet alleen de puko's, maar de hele geometrie en het aanzien van de wissels staan ver van het grote voorbeeld af.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Nijboer op 06 January 2015, 23:51:07
Mijn mening:
Kies 2 rail, en neem gelijk het volgende in overweging: laag profiel rail (peco).
Dat is echt geweldig mooi, super realistisch, ook al was het omdat je zelf moet
ballasten... En ook nog eens goedkoop.

Ik ben objectief, want heb N spoor, dat is er alleen in 2-rail ;D
Wist je dat Marklin ook 2 rail heeft? Is wel in schaal Z... :P

Oh ja, ik zag een opmerking over de detaillering, kijk dan bijvoorbeeld maar eens naar de
nieuwe roco 1200... en dat is toch echt 2rail hoor...

Suc6!
Collin
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: jerrytrein op 07 January 2015, 00:10:31
En heeft piko niet een gewone en hobby lijn
en 3 rail locs,net als roco en fleischmann en.....
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Quinzeedied op 07 January 2015, 00:48:15
Piko heeft zelfs Hobby-loks in 3-rail wisselstroom.

Een groot nadeel van wisselstroom vind ik persoonlijk dat de treinen veel duurder zijn, vergelijk de volgende hobby-loks maar eens:

http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=268 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=268)
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=84 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=84)

En dan zijn de verschillen bij Piko nog relatief klein door de gunstige prijzen, de verschillen zijn bij veel andere merken veel groter. Maar met 3 gelijkstroom-hobbylocs, heb je dus al bijna het geld bespaard voor een vierde hobbyloc...
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martin Welberg op 07 January 2015, 01:04:12


Oh ja, ik zag een opmerking over de detaillering, kijk dan bijvoorbeeld maar eens naar de
nieuwe roco 1200... en dat is toch echt 2rail hoor...



http://www.roco.cc/de/product/225086-78675-0-0-0-0-0-002002/products.html
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Tulpendaal op 07 January 2015, 06:34:12

Ach ja twee rail of 3 rail...ik was met 3 rail begonnen hier in Zwizerland bijna het enigste wat je tegenkomt. Zodra ik me ging overleggen wat voor baan ik werkelijk wil bouwen en wat voor materieel ik wou, merkte ik dat in mijn tijdmerk in tweerail meer voorhanden is. Vooral als men ook ouder gunstige tweedehands materiaal in betracht ziet. Daarom zou mijn advies zijn niet algemeen denken, overleg je thema, shop virtuell en zie wat het meest voorhanden is. En waarom weer een start setje, gewoon beginnen met plannen van een kleine module, een thema en tijdperk en focuseren. Als besturing heb ik voor het eerste een Rocomaus, als bijna iedereen die naar beursen sleept voor de besturing van hun showbanen dan schijnt dat een robust systeem te zijn.
Laat je niet gek maken,...
Gr. Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martijn193 op 07 January 2015, 06:46:57
Een groot nadeel van wisselstroom vind ik persoonlijk dat de treinen veel duurder zijn, vergelijk de volgende hobby-loks maar eens:

Vergeet je niet de kosten mee te nemen voor een decoder in het vergelijk ?

Even als destillatie dan voor joost:

Bekijk wat je graag zou willen realiseren en neem dan punten in overweging als:

- Materiaalkeuze: Veel is voor beide systemen te krijgen, maar niet altijd. (zie bijv tulpendaal)
- Prijs: Bedenk daar ook bij dat er een grote tweedehands markt is. En kijk bij vergelijk goed naar uitvoering (analoog of digitaal)
- Railgeometrie
- Electronische voordeel: Zie ook bijdrage Klaas
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Frank103 op 07 January 2015, 08:13:42
Het prijsverschil tussen 3-rail en 2-rail locs wordt vaak voor een groot deel verklaard doordat de 3-rail locs altijd voorzien zijn van een decoder, bij 2 rail moet je die er zelf in bouwen.
Voor mij is een groot en belangrijk verschil dat (de oudere) marklin locomotieven zeer onderhoudsvriendelijk en degelijk zijn gebouwd. Van locs van 40 jaar geleden is bij mij alleen de verf soms iets beschadigd. Van de rivarossi 1300 is spontaan de koppelhaak afgebroken na een botsing met een marklin 1200, de piko fyra was na een rangeerfout een buffer kwijt, de roco hippel/bakkie rijdt zo belabberd dat hij voorgoed in de vitrine staat. Met de reparatie van een roco 2200 na een ontsporing ben ik een avond bezig geweest, het hele ding zit ingenieus in elkaar geklikt waar mijn marklin locs gewoon geschroefd zijn.
Voordelen en nadelen zijn er dus voor beiden, ik zou vooral eerst naar mijn portemonnee kijken!
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: dh3201 op 07 January 2015, 09:17:42
Wist je dat Marklin ook 2 rail heeft? Is wel in schaal Z... :P
En als je Z te klein vindt, Märklín heeft ook de schalen G en 1 (dat is ook 2 rail, toch?)  ;D
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Boran op 07 January 2015, 10:45:57
Beste  Joost,

Ik begrijp uit je verhaal dat je 13 jaar oud bent. Zelf rij je met Marklin materiaal terwijl je oom tweerailer is. Verder maak ik uit je verhaal op dat je twijfelt omdat je oom een voorkeur voor Marklin zou hebben omdat de rails minder zouden vervuilen ??? Ik zou zeggen vraag je oom om wat railmateriaal en bouw een kleine module. Ik weet  niet of je oom digitaal rijdt, in deze tijd zou ik in ieder geval voor een digitaal systeem gaan. Zelf heb ik mijn kinderen die ongeveer jouw leeftijd hadden een eigen baan laten bouwen van mijn eigen materiaal, in dit geval K-rails. Verder hadden ze de beschikking over een aantal digitale locs en wagons en natuurlijk de ECoS van ESU. Speel en experimenteer met je eigen materiaal en dat van je oom … ;) Wie weet krijgt een van de systemen je voorkeur.  Mijn kinderen zijn jammer genoeg niet in de voetsporen … :'(

Succes met je keuze,
Rob
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Quinzeedied op 07 January 2015, 10:46:37
Vergeet je niet de kosten mee te nemen voor een decoder in het vergelijk ?

Daar heb ik inderdaad niet bij stil gestaan.
Dat verklaart het verschil bij Piko, maar niet de vaak 50 of 60 euro bij de "grote" merken...
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: jerrytrein op 07 January 2015, 12:03:40
Het prijsverschil tussen 3-rail en 2-rail locs wordt vaak voor een groot deel verklaard doordat de 3-rail locs altijd voorzien zijn van een decoder, bij 2 rail moet je die er zelf in bouwen.
Voor mij is een groot en belangrijk verschil dat (de oudere) marklin locomotieven zeer onderhoudsvriendelijk en degelijk zijn gebouwd. Van locs van 40 jaar geleden is bij mij alleen de verf soms iets beschadigd. Van de rivarossi 1300 is spontaan de koppelhaak afgebroken na een botsing met een marklin 1200, de piko fyra was na een rangeerfout een buffer kwijt, de roco hippel/bakkie rijdt zo belabberd dat hij voorgoed in de vitrine staat. Met de reparatie van een roco 2200 na een ontsporing ben ik een avond bezig geweest, het hele ding zit ingenieus in elkaar geklikt waar mijn marklin locs gewoon geschroefd zijn.
Voordelen en nadelen zijn er dus voor beiden, ik zou vooral eerst naar mijn portemonnee kijken!
vergeet dan ook niet te melden,de oude locs(marklin,fleischmann en roco zijn vaak geheel metalen onder stellen incl buffers
De nieuwere modellen zijn geheel van plastic en fijner en gedetaileerde
Hierdoor zullen dingen ook eerder afbreken
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Frank103 op 07 January 2015, 12:24:11
Hoi Jerry,

De nieuwere marklin modellen zijn vaak helemaal van metaal, maar hebben inderdaad ook veel meer kwetsbare details. De onderstellen zijn ook van de modellen met kunststof kap van metaal, waardoor bij botsingen de lok meestal weinig schade oploopt.
Ook marklin heeft tegenwoordig een middenmotor die via cardanassen de draaistellen aandrijft, maar daar is niet iedereen even tevreden over, zoals je uitgebreid kunt lezen op het 3railforum.
Ik heb ook fleischmann, piko, roco en rivarossi locs naast marklin (en hag). Mijn voorkeur gaat echter uit naar marklin, omdat die eenvoudiger te onderhouden zijn (maar ook meer onderhoud nodig hebben?).
Voor een natuurgetrouwe modelspoorbaan is 2-rail volgens mij zeker een betere keuze dan 3-rail, zelf ben ik heel blij met mijn marklin speelbaantje.

Vriendelijke groet

Frank
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Boran op 07 January 2015, 12:29:18
Beste forumleden,

Ik krijg niet de indruk dat Joost veel heeft aan de bijdragen. Het lijkt wel of de “stammenstrijd” weer is opgelaaid. Joost is pas twee jaar met zijn hobby bezig en is voorlopig niet gebaat met onze onderlinge discussies ;)

Groetjes,
Rob
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martin Welberg op 07 January 2015, 12:31:12
Krijg niet echt het idee dat hier een welles / nietus, nikon / canon discussie heerst. Er zijn mensen die dingen aandragen wat voordelen kan hebben en nadelen..lees geen enkele mijn p is langer dan de jouwe..
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 07 January 2015, 12:46:07
Op basis van mijn ervaringen is het robuuste karakter van Märklinmodellen toch vooral mytisch. Dat wil zeggen, de klassieke Märklinmodellen zijn tamelijk onvewoestbaar, maar ja dat geldt ook voor de al even eenvoudig in elkaar gezette modellen van Lima of Fleischmann of welk merk dan ook uit die tijd. Het is helemaal niet bijzonder dat een dergelijk model na jaren in een doos te hebben gezeten zonder problemen weer in beweging komt. Oren dicht, dikke pret.  (y)

Hoe meer detail, hoe kwetsbaarder. Hoe meer techniek, hoe groter de kans op defecten. Die ontwikkeling hebben de meeste merken doorgemaakt. Dat had ik niet graag willen missen. Digitaal vind ik nog dikkere pret.  (y) (y)

De techniek heeft ook vroegere verschillen naar de geschiedenis verwezen. Er is al uitgelegd dat het verschil in stroomafname wel is verdwenen. Omgekeerd was een groot voordeel van gelijkstroom vroeger dat het veranderen van rijrichting veel eenoudiger was. Aan dat verschil heeft de digitale techniek ook al een einde gemaakt.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 07 January 2015, 13:07:49
Dank jullie wel voor alle reacties  ;D
Ik ga donderdag avond de startersset halen, ik ga het met plezier bekijken.
Mijn oom rijdt digitaal en is druk bezig om de ecos in orde te maken,
(Veel werk per treintje bij hem).
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: laurent op 08 January 2015, 16:10:44
Ik twijfel(de?) Omdat veel mensen twee-rail hebben zoals de grootste modelbaan (wunder Hamburg)
Die kan je ook andersom zeggen. Miwula heeft een zeer grote Märklin baan liggen. ;)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Railroadtycoon op 08 January 2015, 17:02:17
....Nadeel van het Märklin systeem (let wel, mijn visie): het spoor ziet er niet uit. ....

Dit kun je ook zeggen van Roco Geoline; Fleischmann Profi; Trix C rail; Bachman Rails en ga zo maar door. Er zijn maar weinig railsoorten die realistisch kunnen zijn. Daar zijn hier al draadjes vol over geschreven.

Allie
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 08 January 2015, 17:09:22
Ja, alleen heb je in tweerail de keuze voor wat beters. En zo weinig systemen zijn dat niet: Rocoline, Peco, Tillig, Weinert komen zo snel bij me op en dat zijn nog alleen goed verkrijgbare Europese merken.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Railroadtycoon op 08 January 2015, 17:19:52
Zie ook hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62328.0.html) voor die raildiscussie. Die hoeven we niet opnieuw te voeren.

In het algemeen kun je stellen dat, door het puntcontact systeem (ten onrechte 3-rail genoemd) Märklin ongevoeliger is voor vervuiling van de rails. 2- rail systemen hebben gewoonweg minder stroomopname vlakken (ca 1/3 minder dus) en daardoor kunnen deze meer last hebben van de negatieve effecten van stoffige/smerige rails. Natuurlijk is dat op te vangen met hulpmiddelen.
Maar echt slechte systemen zijn er niet meer.

Allie
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martin Welberg op 08 January 2015, 17:22:56
Die kan je ook andersom zeggen. Miwula heeft een zeer grote Märklin baan liggen. ;)

Heb met sponsoring te maken, is geen weloverwogen beslissing betreffende het uitzien...daarnaast, de grootste speelbaan van de wereld  ;) ;D
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 08 January 2015, 17:35:24
Zie ook hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62328.0.html) voor die raildiscussie. Die hoeven we niet opnieuw  te voeren.

Je start hem zelf weer op met je vorige post.  ???
Feit is dat je bij drietal vrijwel afhankelijk bent van de weinig realistisch ogende Märklin rails en dat er voor tweerail een flinke keuze is variërend van even grof als Märklin tot zeer realistisch ogende rails. Of je dat belangrijk vindt is aan de gebruiker.

Dat van die stroomafname hadden we ook al gehad. Naar mijn ervaring nauwelijks nog een verschil.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Dirk J op 08 January 2015, 18:06:54
In het algemeen kun je stellen dat, door het puntcontact systeem (ten onrechte 3-rail genoemd) Märklin ongevoeliger is voor vervuiling van de rails.

Waarom is het dan dat ik puko rijders (die ik 3-railers noem, en de meesten die ik daarin ken doen dat zelf ook) zie experimenteren met dubbele slepers, en zie poetsen op de puko's?

Wat mij betreft is verschil in poetsen tussen 2- en 3-rail iets van vroeger.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ben op 08 January 2015, 18:22:14

....... zie experimenteren met dubbele slepers......


Een treffend beeld uit het buurforum wat elke discussie over betrouwbaarheid van 3rail overbodig maakt: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.msg943241#msg943241

Gr, Ben.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: rvooyen op 08 January 2015, 19:02:43
Hoi,

Ik ben een puko rijder.
Mijn vader begon 60 jaar geleden, toen was Marklin toonaangevend en vele jaren later ook nog.

Als ik zeg 5-10 jaar geleden zelf was begonnen had ik waarschijnlijk 2 rail gekozen, omdat het zoveel realistischer oogt. Maar aan de andere kant de K rails met ballasten en zo zien er ook redelijk goed uit. Ik heb ook m rails (geld!) maar wil daar vanaf ooit en c rails vind ik speelgoed voor kinderen.

MAAR:

Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit) maar is het de bedrading/aansturing/detectie enz waar 3 rail met gemaak wint.

Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.

Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.

Maar nogmaals als ik zelf had kunnen kiezen 5 jaar geleden dan koos ik voor 2 rail. Maar met 3rails kan je vooral mbt de automatisering heel gemakkelijk uit de voeten.

Een tevreden 3railer, die als geld geen issue was ooit 2 railer zou worden!

Groeten,

Robert

Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Mark D. op 08 January 2015, 19:30:55
Hoi,


MAAR:

Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit)



zo jammer dit. het is geen feit en het is niet waar.

Ik heb de switch wel gemaakt.  8)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: jerrytrein op 08 January 2015, 19:46:58
Hoi,

 Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.

Maar nogmaals als ik zelf had kunnen kiezen 5 jaar geleden dan koos ik voor 2 rail. Maar met 3rails kan je vooral mbt de automatisering heel gemakkelijk uit de voeten.

Een tevreden 3railer, die als geld geen issue was ooit 2 railer zou worden!

Groeten,

Robert
Dus je geeft nu aan dat 3 rail voor arme mensen is die niet het geld hebben om een goed werkende detectie te krijgen,en dat de wissel eenprobleem is
Waarom lees je dan zoveel problemen over de M wissel aandrijvingen
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Calimero op 08 January 2015, 19:48:50
Als je bij 3 rail al 1 rail kwijt bent aan detectie zie ik (als leek) ook
niet in waarom 3 rail langer en beter schoon blijft.

En als ik voor mezelf spreek vind ik juist de nadelen m.b.t. keerlussen
en zo van 2 rail een spannende uitdaging.
Als digitaal niet zo veel voordelen zou hebben zou ik zelfs voor analoog
2 rail gekozen hebben i.v.m. de uitdaging.
En dan is 3 rail gewoon niet leuk ;)
Maar als je mijn uitdaging als groot struikelblok ziet dan is 3 rail mogelijk
best een oplossing omdat het relatief simpel is.
Het is eigenlijk een bovenleiding die naar onderen geplaatst is dus op
basis van die gedachte lijkt het eigenlijk meer op het grootbedrijf dan 2 rail.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 08 January 2015, 19:53:06
hallo,

ik heb de start-set  ;D
hij rijdt heel fijn en kan ook best zacht,
kwaliteit heeft het treintje zelf niet (maar, dat er betere bestaan snap ik  :P)
maar voor de rest is hij heel goed/fijn
over dat viezigheid heb ik (nog) niks  gemerkt (omdat hij net 'nieuw' is)
of ik er mee door ga weet ik nog niet, het rails vind ik zelf ook mooi,
peco rails ga ik niet doen omdat er weinig van is (kwa bochten/recht.)
wat vinden jullie van piko a-rails?

mvg joost
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 January 2015, 19:58:00
Waarom lees je dan zoveel problemen over de M wissel aandrijvingen
Omdat het waardeloze prutsdingen zijn.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: jerrytrein op 08 January 2015, 20:01:23
Ga eens rond neuzen voor rails
ik heb veel peco en flex
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ferry As op 08 January 2015, 20:37:17
Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.

Sorry, maar dit is het vergelijken van appels met peren.....

Ok, misschien iets meer werk om wissels te bedraden in 2 rail ( is overigens niet altijd nodig ) maar dan heb je het wel over een wissel die veel realistischer is dan een Marklin wissel waar de puko's omhoog komen als een rijpe puist en bijna een haakse bocht maakt....

Overigens, ik rij op Marklin 2 rail, dat kan ook  8)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martijn193 op 08 January 2015, 21:30:22
Bueno

En zo mondt het draadje weer uit in een 2-rail/3-rail discussie....

Bravo

En nee,  dit heeft niets meer te maken met het beantwoorden van de vraag....
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 January 2015, 21:41:16
Volgens mij heeft het alles te maken met de vraag. Kijk maar wat Joost in zijn openingspost schrijft:
nou wil ik eens de voordelen en nadelen van alle twee de merken weten.
De gevraagde voor- en nadelen zijn hier uitgebreid opgesomd, en dat is voor Joost van belang, want zo kan hij een afweging maken op basis van alle meningen.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ferry As op 08 January 2015, 21:43:13
Mwah, ik zie wel degelijk genoeg reacties die gerelateerd zijn aan de openingsvraag.....

Een ieder heeft de vrijheid om te kiezen en daar plezier aan te beleven, of dat nu 2 of 3 rail is, Z, N, H0 , 0, 1 of LGB...

De reden van mijn post was als reactie op de eerdere post dat er feitelijke onwaarheden werden vermeld wat een keuze voor de TS niet makkelijker maakt.
Overigens, dat heb ik meerdere malen voorbij zien komen.

Voor en nadelen wegen voor een ieder anders, de verschillen en kenmerken tussen de 2 systemen zijn ondertussen genoeg te vinden op het forum.

Afhankelijk van die voor en nadelen kan de weegschaal doen doorslaan in 1 bepaalde richting, dat moet een ieder voor zich bepalen.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Reinier Z. op 08 January 2015, 21:46:42
Overigens, ik rij op Marklin 2 rail, dat kan ook  8)

Ja da's interessant hè. 3-rail is blijkbaar niet zo'n superieur systeem dat Märklin het ook voor andere schalen dan H0 wil gebruiken.

Ik denk, maar da's mijn interpretatie, dat Märklin alleen maar een drierailsysteem heeft omdat dat destijds, toen ze er lang geleden mee begonnen, technisch gezien makkelijker was dan tweerail. Realisme speelde toen nog niet echt een rol. Als ze een paar decennia later waren begonnen, zouden ze nooit die keus hebben gemaakt. Wet van de remmende voorsprong.

Ik denk dat de samenvatting van de discussie best kan zijn dat Märklin een prima systeem is voor de rijders/verzamelaars, maar dat mensen die hechten aan een realistische omgeving voor de treinen afhaken wegens het lelijke railsysteem. Dus je moet gewoon zelf kiezen. Hoe wil je je hobby invullen?

Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martin Welberg op 09 January 2015, 00:34:05
Citaat
peco rails ga ik niet doen omdat er weinig van is (kwa bochten/recht.)

Leuke aan flexrail is dat je elke bocht en recht stuk kunt leggen..
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ben op 09 January 2015, 08:46:46

......maar dat mensen die hechten aan een realistische omgeving voor de treinen afhaken wegens het lelijke railsysteem.


Dat was ook mijn punt: Marklin innoveert niet met haar railsysteem. Zouden ze dat wel doen was ik wellicht niet overgestapt.

Gr, Ben.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Jeroen Water op 09 January 2015, 08:51:01
Ik denk dat de samenvatting van de discussie best kan zijn dat Märklin een prima systeem is voor de rijders/verzamelaars, maar dat mensen die hechten aan een realistische omgeving voor de treinen afhaken wegens het lelijke railsysteem. Dus je moet gewoon zelf kiezen. Hoe wil je je hobby invullen?

En bedankt.

Dus mensen die Marklin-rail gebruiken die streven automatisch geen realistische omgeving van hun modeltreinen na? Ik vind dat echt een belachelijke uitspraak.

Kijk ik nu naar mijn eigen situatie: Toen ik vijf jaar werd kreeg ik van mijn ouders een Marklin baantje (het was toen november 1982). In de jaren erna breidde dat langzaam uit, want niet alleen ik, maar ook mijn vader ging met modeltreinen rijden. Mijn vader bouwde een heuse baan en ik mocht, waar mogelijk, helpen. Er kwamen dus ook steeds meer Marklin modeltreinen. Op mijn achtste kocht ik mijn eerste model, de marklin NS 1139. In de jaren die volgden kwamen er steeds mee modellen bij, zowel marklin als van andere fabrikanten en zowel bij mijn vader als bij mij. We reden samen op de baan en werkten er ook samen aan.

Mijn verzameling materieel was toen ik het huis uit ging, dermate groot dat ik het financieel niet zag zitten om alles om te zetten in gelijkstroom modellen. En daar ligt denk ik ook een belangrijk punt. Het is HOBBY mensen. Ik heb een jaar of vijf geleden wel de overstap gemaakt van 1:100 naar 1:87 en ben druk bezig met het bouwen van een modelbaan. Daarnaast heb ik diverse modellen in de loop der jaren vervangen, omdat het uiterlijk of de detailleringsgraad niet meer van de moderne tijd was. Zo werd de bleekscheet 1139 een 1144 (Roco's botsneus was er toen nog niet) en de veel te korte 1213 werd de mooi op schaal zijnde 1211. De Marklin NS DE-IV (TEE) werd ingeruild en er kwam een LS Models DE-IV voor teruig. 

In mijn schaduwstation gaan de treinen nog wel haaks de bocht om, maar daar zie je straks niets van en dat levert mij wel extra ruimte op om ook twee keerlussen te kunnen herbergen. In het gedeelte wat in het zicht komt, wil ik zoveel mogelijk de slanke wissels en grote (flex)bogen gaan gebruiken. De puko's in de marklin K-rail zijn natuurlijk niet realistisch, maar verder probeer ik een zo natuurgetrouw mogelijke baan te bouwen. En zo ken ik diverse drierailers die hele fraaie AC-modelbanen bouwen en zeker geen rijder/verzamelaars zijn zonder oog voor realisme.

Nogmaals het is HOBBY en voor veel mensen financieel absoluut niet haalbaar om van het AC-systeem over te stappen naar het DC-systeem.

Jeroen   
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Remunj op 09 January 2015, 09:14:03
Het is misschien niet  zozeer de betrouwbaarheid van de rails (2 rail moet echt veel vaker schoongemaakt worden is gewoon een feit) maar is het de bedrading/aansturing/detectie enz waar 3 rail met gemaak wint.
Jammer van zo'n ongenuanceerde opmerking.
Of je nu 2 of 3 rail rijdt maakt niet veel uit.
In beide gevallen heb je bedrading nodig. Heel basic gesteld twee draadjes naar de rails. En of dat nu de beide railstaven zijn of een rilastaaf en puko's maakt niet uit (bedrading).
In beide gevallen heb je een centrale nodig (aansturing).
Wil je automatisch rijden dan heb je detectie nodig. Voor zowel 2 als 3 rail meerdere mogelijkheden (detectie).

Dus welk gemak?

Als ik zie en lees hoeveel moeite de diverse wissels (electrofrog of insulfrog enz) zijn om te bedraden, de ellende dat keerlussen geeft (Keerlus modules nodig) kruis wissels en vooral baan detectie dan wint puko het gemakkelijk.
Ik rijdt 2 rail en het aansluiten van mijn standaard Fleischmann wissels is niet meer dan 3 draadjes naar de decoder en schakelen maar. Niets moeilijks aan. niet moeilijker dan een Marklin wissel aansluiten.
Welke ellende bij keerlussen. Daar zijn al heel allang gewoon goeie oplossingen voor. Kwestie van een paar draadjes aansluiten en het merkt. Is een eenmalige exercitie dus dat kleine beetje extra werk weegt niet echt op tegen Marklin. Dit  non argument wordt altijd door Marklin rijders aangehaald om de "superioriteit" van Marklin te benadrukken. Ik heb twee keerlussen die gewoon vlekkeloos werken (inclusief detectie in de keerlus).
Kruiswissels? Wat heeft dat er mee te maken. Sowieso gebruik je overduidelijk de verkeerde benaming. Een kruiswissel is niets anders dan 4 wissels verbonden met een kruising. Het zou zo fijn zijn als er gewoon de juiste benaming gebruikt wordt, oftewel een engels wissel.
Baandetectie. Niets anders dan een stukje geisoleerde rail met daaraan een detector. Ongeacht wordt voor soort detectie je gebruikt is dat voor 2  of 3 rail niet anders.

Weer geen grote winst voor Marklin.

Detectie is echt de winnaar (geldwijs gesproken). Twee sneetjes in een k rail en een draad en klaar is kees. Detector 16x voor eu20. Vergelijk dat met de dure en ingewikkelde vormen van detectie die nodig zijn bij 2rail.
Zoals gezegd. Bij 2 rail is dat ook niet anders. 2 sneetjes in de rails om een geisoleerde sectie te maken en die op een detectieschakeling aansluiten. Dus geen idee welke dure en ingewikkelde vormen van detectie jij voor ogen hebt?
En als je het nog simpeler wilt gebruik je reed contacten en magneetjes of een andere vorm van een mechanisch contact. heb je niet eens onderbrekingen nodig.

Winst voor Marklin? Geen of weinig.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 09 January 2015, 10:06:28
In beginsel zijn sommige zaken elektrisch wat ingewikkelder bij tweerail, maar als de oplossingen geïntegreerd worden aangeleverd merk je daar niks van. De detectie is daarvan een goed voorbeeld. Een S88-melder met ingebouwde stroomdetectie sluit je precies zo aan als een gewone S88 op een drierailbaan met massadetectie. De schakelingen zijn ook nauwelijks duurder meer. Ik ken heel wat drierailers die ook maar gebruik maken van stroomdetectie, omdat ze dan geen massarail kwijtraken en het inbouwen van massadetectie bij m-rail of c-rail weer wat ingewikkelder is. Maakt allemaal het grote verschil niet meer.


@Jeroen, welk 'slank' wissel bedoel je?  ;)
Voordeel van loodrecht op de wissels kijken is dat je de puko's niet meer ziet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5214.jpg)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martin Welberg op 09 January 2015, 10:13:29
Ben het toch niet helemaal eens met hetgene gezegd wordt, je zou met Marklin geen realistische baan neer kunnen zetten...kijk eens naar de Flamsbana van Brandl, daar staat toch echt een redelijk baantje met Marklin rail..
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Dirk J op 09 January 2015, 10:14:37
Een gevolg van massadetectie waar ik eigenlijk nooit iemand over hoor is dat de voor de detectie gebruikte spoorstaaf en de daarop rijdende wielen niet meer mee doen voor de stroomafname. Dit in tegenstelling tot stroomdetectie waar de spoorstaaf wel gebruikt blijft worden voor stroomafname.
Wil je op Märklin rails het veronderstelde voordeel van twee spoorstaven voor de stroomafname behouden, dan moet je dientengevolge stroomdetectie toepassen, net als tweerailers doen. (Of een heel ander detectiesysteem toepassen natuurlijk.) Voor de complexiteit van de bedrading maakt het niet uit: in beide gevallen is het 1 draad per bezetmeldsectie naar de terugmelder.

En ja, terugmelders met een stroomdetectie ingang zijn iets duurder dan die voor massadetectie. Samen met een eventuele keerlusautomaat zijn dat de meerkosten voor een tweerailer. In het algemeen vallen die kosten ruimschoots weg tegen de voordelen die je behaalt met een aanzienlijk goedkoper railsysteem.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Tjalling op 09 January 2015, 10:25:58
Het enige argument wat volgens mij een werkelijk verschil is, is de keuze in railsystemen: voor tweerail heb je meer aanbieders en daardoor meer keuze.
Alle andere verschillen zijn te klein om tijd aan te besteden, of hebben bij beide systemen goed werkende oplossingen.
Het gaat er om dat je plezier hebt in je hobby, op jou manier. Wat bijvoorbeeld Walter en Jeroen laten zien aan modelbouw ligt op een aanzienlijk hoger niveau, dan dat van veel twee-railers. Aan het railsysteem ligt het dus niet.

Groet,
Tjalling

Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Remunj op 09 January 2015, 10:27:58
En ja, terugmelders met een stroomdetectie ingang zijn iets duurder dan die voor massadetectie. Samen met een eventuele keerlusautomaat zijn dat de meerkosten voor een tweerailer. In het algemeen vallen die kosten ruimschoots weg tegen de voordelen die je behaalt met een aanzienlijk goedkoper railsysteem.
En niet te vergeten de over het algemeen iets duurdere 3 rail modellen.
Van het verschil met een 2 rail variant kan je dan weer de bezetmelders e.d. bekostigen.
Zo maakt het per saldo weinig uit.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: rvooyen op 09 January 2015, 10:29:46
Als sommige zin hadden gehad om mijn gehele stuk te lezen ipv gelijk in de stress te geraken had men kunnen lezen dat ik VOOR 2rail had gekozen als ik het opnieuw kon doen! Maar dat ik met tevredenheid 3rail blijf rijden.

Beide hebben voor en nadelen.

Wat bereft de Marklin geometrie - die is gemaakt voor de geimiddelde Europese huis met een beperkte ruimte. Ja die prachtige lange bochten en slanke wissels zijn heel mooi, ALS je voldoende ruimte hebt om ze uit te leggen.

Mensen - het is een hobby, geen ideologie!

Groeten,

Robert
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Remunj op 09 January 2015, 10:44:27
Ik heb je stuk helemaal gelezen. Daarom ook mijn reactie.
Doet niks af aan jouw keuze. Alleen jouw stellingen kloppen niet (meer).
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Jeroen Water op 09 January 2015, 10:55:27
Inderdaad Robert, zo denk ik er ook over. Ik ben al heel blij als ik in de zichtdelen van mijn baan alleen de Marklin slanke wissels kwijt kan en toch niet hier en daar een short wissel moet toepassen, omdat ik anders niet uit ga komen. het is niet anders. Ik ben al dolblij dat ik een fantastische hobbyruimte heb ik huis. En natuurlijk is het bovenste wissel wat Henk laat zien nog veel fraaier en realistischer dan de onderste (Marklin slanke wissel). maar als je dan echt realistisch wilt bouwen, leg dan enkel een recht stuk spoor in je hobbykamer en zet de bovenleidingsportalen op de werkelijke schaalafstand en gebruik de juiste diameter bovenleidingsdraad. Veel succes.

M.a.w. we moeten allemaal compromissen sluiten. En niemand hoor je erover dat de bovenleidingsportalen veel te dicht op elkaar staan, wat toch echt iets meer opvalt dan die puko's in de dwarsliggers bij de drierailers.

Al met al denk ik dat we wel kunnen concluderen dat met de digitale systemen van tegenwoordig de voordelen die Marklin vroeger wellicht had, nu teniet gedaan zijn. En wat Robert schrijft, deel ik absoluut. Ik zou als ik nu met de hobby zou beginnen ook twee rail gaan rijden. Maar kijk ik nu naar mijn twee zonen (6 en 4 jaar), die zijn momenteel helemaal gelukkig met hun Marklin My World. De oudste heeft vorige week van zijn zakgeld een oud marklin trafootje gekocht zodat hij naast zijn batterijentrein ook het oude stoomlocje dat hij van opa had gekregen kan laten rijden. Deze jongens spelen nu dagelijks met hun Marklin en vinden het een groot feest. De oudste begint dus ook al met uitbreiden. Ook al zal ik ze (als ze wat ouder zijn en er meer van begrijpen) adviseren om met twee rail te gaan rijden in het geval ze deze hobby serieus willen gaan oppakken, dan zou het toch zomaar kunnen dat ze op dat moment toch ook voor Marklin kiezen, omdat ze het op dat moment wellicht ook zonde vinden om al hun spullen weg te doen. En dat is nu het leuke als je je hobby als hobby beschouwd en niet als obsessie.......   

Jeroen
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 January 2015, 11:13:16
Mijn verzameling materieel was toen ik het huis uit ging, dermate groot dat ik het financieel niet zag zitten om alles om te zetten in gelijkstroom modellen.
Weten we het nog? Dit draadje is begonnen door Joost, die voor een keuze staat. Zijn materieelpark is gelukkig nog zo klein dat een overstap geen grote financiële problemen oplevert. Dus hij kan beter nu overstappen dan wachten tot hij 20 is.

Citaat van: diverse personen
Het is hobby mensen
Inderdaad, en ieder wil dat op zijn manier invullen.
Nog één keer over het aanzien van de wissels: voor mij geldt dat het spoor net zo goed een model is als de treinen die er op rijden. Daarom wil ik dat het spoor en de wissels zo goed mogelijk op het echie lijken. En ik heb het idee dat diehard Märklinisten gewoon niet zien dat een Märklin wissel veel minder op een echt wissel lijkt dan een wissel van b.v Peco of Tillig.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 09 January 2015, 11:44:40
Inderdaad Robert, zo denk ik er ook over. Ik ben al heel blij als ik in de zichtdelen van mijn baan alleen de Marklin slanke wissels kwijt kan en toch niet hier en daar een short wissel moet toepassen, omdat ik anders niet uit ga komen. het is niet anders. Ik ben al dolblij dat ik een fantastische hobbyruimte heb ik huis. En natuurlijk is het bovenste wissel wat Henk laat zien nog veel fraaier en realistischer dan de onderste (Marklin slanke wissel). maar als je dan echt realistisch wilt bouwen, leg dan enkel een recht stuk spoor in je hobbykamer en zet de bovenleidingsportalen op de werkelijke schaalafstand en gebruik de juiste diameter bovenleidingsdraad. Veel succes.

Dank je, want dat is dan ook precies wat ik op het zichtbare deel ga nastreven. Dan maar wat minder rails. Een grotere of kleinere hobbyruimte dwingt echt niet tot het gebruik van krappe wissels. Het blijft een keuze die de tweerailer dan in ieder geval heeft.
Op het niet zichtbare deel is het natuurlijk de bekende kermis, overigens met wissels die ongeveer dezelfde verhoudingen hebben als de 'slanke' wissels van Märklin.  ;)

Ik denk overigens dat Märklin terecht inschat dat er te weinig markt is voor beter railmaterieel in drierail. In die zin is er toch wel een verschil in de doorsnee klandizie. Ik vind het al verbazend hoe Märklin wegkomt met die hopeloze aandrijvingen en het maar niet uitbouwen van he assortiment 'slanke' wissels.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Martijn193 op 09 January 2015, 11:53:04
Nog één keer over het aanzien van de wissels: voor mij geldt dat het spoor net zo goed een model is als de treinen die er op rijden. Daarom wil ik dat het spoor en de wissels zo goed mogelijk op het echie lijken. En ik heb het idee dat diehard Märklinisten gewoon niet zien dat een Märklin wissel veel minder op een echt wissel lijkt dan een wissel van b.v Peco of Tillig.

Jazeker wel, ik heb geen pukkels nodig voor mijn vingers  8) 8) 8), mijn ogen werken prima.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Tulpendaal op 09 January 2015, 12:15:50
Dank jullie wel voor alle reacties  ;D
Ik ga donderdag avond de startersset halen, ik ga het met plezier bekijken.
Mijn oom rijdt digitaal en is druk bezig om de ecos in orde te maken,
(Veel werk per treintje bij hem).


Toch wel grappig, de stamtisch gaat door en de vrager heeft al 2 bladzijdes terug zijn besluit doorgegeven, en later ook al aan gegeven dat de set gekocht is en hij er tevreden mee is.

De hele diskussie komt er op neer dat ieder een persoonlijke beslissing maakt en dat er geen echte verschillen zijn die het ene of het andere systeem. Afhankelijk wat je wil en kan of durft, neem je het ene of het andere en soms is het gewoon makkelijker eenvoudig dat te nemen wat in je schoen valt, je krijgt of wat je kennis ook heeft.
Hoofdzaak de hobby macht spass...
Gr. Joke


Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Mark D. op 09 January 2015, 12:46:38


Mensen - het is een hobby, geen ideologie!

Groeten,

Robert

Jij begint over rail schoon maken en dan: "het is een feit"  maar dat is het niet
Verder heb je helemaal gelijk met een hobby geen ideologie , wat maakt het uit wat je mooi, of fijn vind.
maar beetje zeuren en plagen over 3-rail hoort daar ook bij

maar wanneer zijn de rij dagen?  want dan interesseert  twee of drie rail mij helemaal niks.   (y)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: prutser op 09 January 2015, 13:01:04
Toch wel raar dat je als Märklinrijder niet eens de keuze hebt om een slank wissel te gebruiken.
Ik wist niet dat het zo erg was.

Stephan.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Jeroen Water op 09 January 2015, 13:03:34
Hoe bedoel je Stephan?

Jeroen
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Reinier Z. op 09 January 2015, 13:05:37
Dus mensen die Marklin-rail gebruiken die streven automatisch geen realistische omgeving van hun modeltreinen na? Ik vind dat echt een belachelijke uitspraak.

Dat mag hoor. Ik zal het iets anders formuleren: Het is mijn opvatting dat je met Märklinrails de realiteit in de verste verte niet zo dicht kunt benaderen als met diverse tweerailprogramma's. Je kunt de realiteit dus wel nastreven, maar je bereikt het -op spoorgebied!- in mijn ogen niet met Märklinrails.

Dat zegt niets over de kwaliteit van de overige modelbouw rond de Märklinbaan: er zijn voorbeelden van zeer fraaie scenery op Märklinbanen.  Maar ja, de afknapper voor mij is dan toch dat er door die fraaie scenery een spoorlijn ligt met lelijke puntcontacten en lelijke wisselgeometrie. Dat is iets wat gewoon niet te camoufleren is. Märklin-slank vind ik niet slank.

Dit zijn dus mijn opvattingen en het staat iedereen volkomen vrij om iets anders te vinden of er niet om te malen.

Je voert zelf aan dat je al te veel spullen in bezit had om over te stappen naar tweerail, en dat geldt voor meer reageerders hier. Dat is ook een prima argument voor jou om bij drierail te blijven. Het is ieders eigen hobby, dus zelfs zonder goede argumenten zou iedereen lekker mogen doen wat 'm goeddunkt.

In dit draadje geven we onze eigen mening en keuzes weer en daar mag iedereen mee doen wat hij wil. Ik ook.

Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Jeroen Water op 09 January 2015, 13:12:55
reinier,

Ik reageerde zo, naar aanleiding van:

Ik denk dat de samenvatting van de discussie best kan zijn dat ....

Al had je geschreven: Mijn persoonlijke samenvatting van deze discussie luidt: ...
 dan had ik er waarschijnlijk niet eens op gereageerd. Zoals je het in je post hierboven schrijft, schrijf je dat het inderdaad JOUW mening is. En jouw mening respecteer ik volledig en zonder morren. Het zat hem dus even in de nuace hoe je iets formuleert.

Jeroen 
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: prutser op 09 January 2015, 13:22:52
Hoe bedoel je Stephan?

Jeroen

Nou, dat er niet eens een slanke wissel in het Märklin railassortiment zit, ik verbaas mij daar over.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: dh3201 op 09 January 2015, 13:34:05
Dat is toch ook helemaal niet nodig? Die ingekorte Märklínrijtuigen komen met gemak ook de krappere wissels wel door  :P ;D
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Jeroen Water op 09 January 2015, 14:02:43
Nou, dat er niet eens een slanke wissel in het Märklin railassortiment zit, ik verbaas mij daar over.

Het slanke wissel (zoals dat bij marklin zo tenminste bekend staat) laat Henk zien in bijdrage 82.

Jeroen
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 09 January 2015, 15:51:13
Nog mischien handig om te weten dit is mijn baan (op het 3rail forum) http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52917.0
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 28 March 2015, 11:50:51
ik heb de starteset weer verkocht, deze hele discussie zegt mij al genoeg: het maakt niet uit, het is wat je maar fijn vindt.
ik ben wel overgegaan op k-rails omdat ik dat mooier vind.

van mij mag hier wel een slotje op en allemaal bedankt voor de reacties het heeft aardig geholpen maar, ik ben blij met wat ik heb.

met vriendelijke groeten,
Joost.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: S&TL op 12 April 2015, 07:48:14
(Ik blijf even buiten de 2 - 3 discussie)

Je hebt die startset verkocht. Wat ga je nu doen?
Ik heb ooit een startset gekocht voor de digitale apparatuur erin.
Die kon ik zo goedkoop aanschaffen. Een voordelige start!
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 14 April 2015, 14:00:02
Gewoon door met mijn modelbaan met marklin k-rails  ;D
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Ronaldk op 14 April 2015, 18:48:08
van mij mag hier wel een slotje op en allemaal bedankt voor de reacties het heeft aardig geholpen maar, ik ben blij met wat ik heb.

Slotje doen we niet zo snel.... Zoals je ziet kan er nog een reactie of wat komen en mogelijk later andere vragen en nuttige opmerkingen.

In ieder geval goed om te horen dat je verder gaat met wat je al hebt en daar blij mee bent.

Groet Ronald.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Boran op 14 April 2015, 21:24:04
Citaat
Hallo Joost,

Je twijfel over de keuze van het "beste" systeem kun je, volgens mijn bescheiden mening, terugbrengen
tot de kernvraag: kun je leven met de zichtbare puko's in de baan ;)

Groetjes,
Rob

Ik vind het leuk dat je gekozen hebt voor k-rails. Ook al ligt de ontwikkeling bij Marklin al tientallen jaren stil, toch zijn er nieuwe ontwikkelingen.
Wisselaandrijvingen, bijvoorbeeld,  worden steeds meer vervangen door servo aandrijvingen. Weinert levert op dit moment zeer slanke zelfbouwwissels (1:6.6 en 1:9). Als je de gebruikte profielen (Code 75) van deze wissels vervangt door Code 83 en verder bij de flex rails van Weinert Modellbau ook code 83 toepast,
en niet vergeten de puko's te bestellen bij Weichen-Walter,
dan krijg je een natuurgetrouw spoor :) Een beetje knutselen hoort toch bij het vak van modelbouwer  ;D  Alleen zie bovenstaand citaat ....... ;)

Met spoorse groeten,
Rob

Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: zuylen op 15 April 2015, 09:42:25
Op basis van Marklin K rails kan je zelfs twee systemen door elkaar rijden. Noot is dan wel dat alles digitaal is. Bij Railclub Utrecht is dat ingevoerd. Dan moet je wel een centrale hebben die dat kan. Robert Evers heeft dat ontwikkeld. Echter deze centrale is niet voor beginners. Er komt nogal wat soldeerwerk bij kijken. Ik heb deze centrale pas werkend gekregen. En dat voor pak em weg 50 euro. Het systeem herkent zowel digitaal gelijkstroom als digitaal wisselstroom. Alsmede eventuele kortsluitingen. Ingenieus systeem, al zeg ik het zelf. Je kunt er ook een Roco multimuis op aansluiten. Hiermee kun je de "wisselstroomlocs", zo noem ik ze maar even voor het gemak, aansturen.
vr gr Andre van Zuijlen
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Wijbe op 15 April 2015, 10:32:35
Digitaal  gelijkstroom en digitaal wisselstroom  zijn begrippen die niet bestaan. Digitaal is digitaal. Noem het 2 en 3 rail. ;D
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: gvandersel op 15 April 2015, 10:37:49
Digitale wisselstroom = MM of mcf
Digitale gelijkstroom = DCC of Selectrix

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Van het elektrisch standpunt heb je volkomen gelijk.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 15 April 2015, 10:54:06
Maar wat doet die centrale nu precies?
Het gebruik van meerdere digitale protocollen die bij tweerail of drierail gebruikelijk zijn, is niets bijzonders.
Ziet het knutselwerk kans om tweerail- en drierailmodellen tegelijk op een k-rail baan in te zetten. Bijvoorbeeld door afhankelijk van het type trein de aansluitingen per blok te schakelen?
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Olav op 15 April 2015, 11:50:12
Die kan je ook andersom zeggen. Miwula heeft een zeer grote Märklin baan liggen. ;)

Dit kun je ook zeggen van Roco Geoline; Fleischmann Profi; Trix C rail; Bachman Rails en ga zo maar door. Er zijn maar weinig railsoorten die realistisch kunnen zijn. Daar zijn hier al draadjes vol over geschreven.

Allie

Destijds heeft Miwula gekozen voor 3-rail vanwege de betrouwbaarheid. Voor Scandinavië hebben zij later gekozen voor 2-rail vanwege het beschikbare materieel dat in 2-rail meer voorhanden was. Dit soort zaken laten zij tegenwoordig meewegen met de keuze van het railsysteem (zover mij bekend althans). De luchthaven heeft weer 3-rail, maar is ook aangesloten op de oudste delen van de baan waar 3-rail gebruikt wordt.

Ook M treinen zijn niet gek op vieze wieltjes en rails..aardig gemerkt in Essen bij Oktorail waar om de haverklap gepoetst werd..

Ben benieuwd waar dit door komt. Zie ze bij Miwula eigenlijk nooit schoonmaken tijdens normaal bedrijf.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Olav op 15 April 2015, 11:53:30
Nog even het slanke wissel verhaal. Veel banen hebben weinig ruimte. Waarom zou je dan extreem slanke wissels willen hebben. Als je echt realistisch maakt, begrijp ik dat wel, maar heb je ook minder mogelijkheden qua ruimte en dus een "kleinere" baan.

Verder waarom slanke wissels als de trein daarna zichtbaar in veel te krappe bogen rijdt. Zie je zelfs bij de Märklin demo baan. Slanke C-wissels en dan "scherpe" bogen waar de trein zich doorheen wurmt.

Gebruik je slanke wissels, dan geen zichtbare bogen tenzij deze heel flauw zijn zou ik zeggen.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 15 April 2015, 11:59:29
Met dat laatste ben ik geheel eens en pas ik dus ook toe.
Maar ieder zijn lol. Jij kan vast veel redenen bedenken waarom je slankere wissels overbodig vindt. Ik kan tig redenen bedenken waarom ik per se zo slank mogelijke wissels wil. Gezien het hedendaagse aanbod van Roco, Tillig, Peco, Weinert enz. is er voldoende vraag naar slankere wissels. Kennelijk wil niet iedereen een maximale hoeveelheid sporen op de baan.
De kern is dat je bij tweerail veel meer te kiezen hebt dan bij drierail, van hoogst realistische rails tot even grof als Märklin rails. Een Märklin wissel is functioneel een wissel, maar oogt niet als een modelwissel, ook de zogenaamde 'slanke' wissels niet. Een Märklin 'slank' wissel heeft ongeveer de verhoudingen van een Rocoline standaardwissel. En dat was het dan.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Olav op 15 April 2015, 13:00:11
Zo sta ik er ook in Henk, zelfs gezien ik 3-rail rij. Ik gebruik dus wel de "slanke" K-wissel. Ik heb alleen teveel materieel om de overstap, zou ik dit van plan zijn, te maken naar 2-rail.

In het verleden had ik een "slanke" boog met flexrail met een straal van 6 meter (niet een halve cirkel hoor, ongeveer 30 graden over de baan) zichtbaar. Was schitterend om de treinen in de boog met een beetje verkanting te zien rijden.  :)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 15 April 2015, 13:51:33
Ik snap dat wissel verhaal niet helemaal, zijn dus de 'slanke' k-wissels dan best scherp ???
Zelf heb ik nu die hele 'scherpe' wissels dus, niet heel echt maar meer ruimte heb ik niet echt, en als ik ruimte had dan ga ik er een draaischijf plaatsen, (echt heel erg mijn droom) maar ik heb gewoon een hele kleine kam er helaas anders kwam er ook nog een schaduw station ;D

En pas daarna slanke wissels (voor bij de draaschijf :P)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Olav op 15 April 2015, 14:18:35
Joost,

Dat maakt ook niet uit. Het gaat erom dat je er plezier aan beleeft.  :)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 15 April 2015, 14:29:16
Met een paar sfeer plekjes natuurlijk  :)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: henk op 15 April 2015, 18:28:15
Ik snap dat wissel verhaal niet helemaal, zijn dus de 'slanke' k-wissels dan best scherp ???

De railprogramma's van de verschillende merken verschillen Joost. Märklin legt geen prioriteit bij slankere wissels. Het resultaat is dat een 'slank' wissel van Märklin ongeveer overeenkomt met de krapste wissels van Roco, Peco of Tillig. In die assortimenten vindt je ook wissels van 30 of 40 cm lang met zeer flauwe hoeken. Märklin doet ook niet erg zijn best als het gaat om een natuurgetrouw uiterlijk van de wissels. Dat gaat niet alleen over de bij wissels best wel opvallende Puko's, maar ook over de andere onderdelen.
Dat is een objectief feit dat iedereen kan zien. Vervolgens is het maar net wat de doelgroep belangrijk vindt en ik denk dat de verschillende merken dat goed hebben ingeschat. ieder zijn lol.

Persoonlijk leg ik liever wat minder rails in ruil voor treintjes die zich door flauwe wisselbogen slingeren. Dat vind ik een mooi gezicht. Maar het zichtbare gedeelte van mijn baan krijgt dan ook precies vier wissels.  :)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 15 April 2015, 18:41:05
toch nog een ontwerp, kan niet op mijn baan want hij is net 1m te lang helaas, let niet op die draaischijf want die kan daar niet ivm de helling van het rails, ik weet ook niet of het niet te veel stijg/daald : (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plategrond_67.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plategrond_67.jpg)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 15 April 2015, 18:42:42
ps: dat ene stukje met die heleeee scherpe bocht is voor industrieel matrieël of kleine treintjes maar geen planv/y ofzo (al heb ik die nog niet eens 8))
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: ivanzon op 15 April 2015, 21:29:34
Welke radius is dat? Kleiner dan 360mm gaat niet werken met kort koppelingen is mijn ervaring.
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: .joost.s. op 16 April 2015, 15:42:07
Ik heb geen idee, ik weet alleen dat er heel weinig door kan dus die zou ik dan weg halen, scheelt weer een wissel ;)
Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Te 2/2 op 16 January 2016, 17:28:00
Op basis van Marklin K rails kan je zelfs twee systemen door elkaar rijden. Noot is dan wel dat alles digitaal is.
Ik ben blij dat Noot hier met een t eindigt. Dat had een woordgrap kunnen zijn.
Bij Utrecht werken ze met de Aswin Krol aanpak: digitaal hybride, oftewel 2+3 rail digitaal mixen op k-rail (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hybridebaan_%28Tweerail/Drierail%29).

Dat gemixt rijden op k-rails doe ik ook, maar analoog. Het gekke is dat mensen nog steeds denken dat het analoog niet kan. Terwijl dat minder hardware vergt dan digitaal. Hoe minder elektronica in een baan, des te minder er stuk kan gaan, is mijn variant op Murphy's Law.

Er zijn allerlei treinclubs in Nederland die jaren lang 2+3 rail analoog gemixt reden, tot er niemand meer was die de schakelingen begreep. Dat lijkt een voordeel van digitaal: je hoeft niet meer te weten hoe de componenten werken als ze maar eenmaal geassembleerd zijn (maar dat is een drogreden, voor analoog geldt dat net zo hard).

@Joost
Ik ben blij dat je eruit bent, dat je wensen min of meer gestalte hebben gekregen, en dat je net als ik k-rails rijdt. Ik ben benieuwd hoe je vorderingen zijn? Kun je al wat laten zien?
 
Railtypes zijn niet perfect, overal valt iets aan te verbeteren, ook aan k-rails. Daar kom je wel achter als je bezig bent, of als je een k-railtje omdraait in je hand, de onderkant betast, en aan oude natuurkundige wetten over oppervlakte, materiaalweerstand en stroomspanning gaat nadenken. Waarom is peco of piko rails , met tussen geplaatste puko's minder storingsgevoelig dan k-rail?

Waarom trof ik op een demonstratiebaan onder een slank wissel een miniscuul geleidend draadje aan? Het ging om een keerlus, dus achter de "schermen" min of meer.

(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0zutphen-9.jpg)


Titel: Re: 2-rail, of toch 3-rail??
Bericht door: Meppelspoor op 08 November 2017, 19:39:50
ik zit ook weer te dubben tussen 2-rail en 3-rail, heb ze nu allebei, maar ik wil overgaan op 1 soort, alleen ik kom er niet uit welke van de 2, is een gevoelskwestie. Op Eurospoor heb ik zowel een fleischmann baan bekeken als een marklin baan met k-rails.