BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: martijnhaman op 03 January 2015, 14:17:01
-
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2014_2541_zpsb66a8375.jpg)
Recentelijk fotografeerde ik diverse oude goederenwagens, waarvan ik tot op heden weinig concrete informatie kan vinden over het type. Vermoedelijk gaat het om materieel dat afkomstig is uit de Verenigde Staten en tijdens de Eerste Wereldoorlog naar West-Europa is verscheept ter ondersteuning van de geallieerden.
Uit de vrijwel onleesbare opschriften maak ik op dat het materieel nadien bij de SNCF in gebruik is geweest.
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2014_2545_zps497e2289.jpg)
Opvallend bij de gesloten goederenwagen zijn de deuren in de beide kopwanden en de aan de bovenzijde afgeplatte buffers. Bij een ander exemplaar van dit type wagen is nog het opschrift transport automobiles te ontcijferen.
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2014_2547_zpsab920694.jpg)
Waarschijnlijk gaat het bij de ketelwagens om het type TP, dat door Makette ook in model wordt gemaakt: klik (http://www.makette.de/makette/citernesTP.html)
De voorste ketelwagen draagt het nummer SNCF 30 87 973 1 283-9 .Ua. Op de achterste ketelwagen is het opschrift point d'attache / depot Metz / exercice relevage te lezen.
Wie kan meer vertellen over deze typen goederenwagens?
Martijn
-
Veel kan ik je er ook niet over vertellen, maar je vermoeden betreft een Tp lijkt mij juist. De goederenwagon lijkt op een type dat Fleischmann (http://www.train-modelisme.com/mag.php?goto=bout.php&id=16605&famille=Wagons%20de%20marchandises&cat=%20%20&pro=o&cat2=$cat) in zijn assortiment heeft gehad, kennelijk ook een type Tp???
Dit soort gesloten wagons zoek ik nog wel eens bij Amerikaanse merken, omdat die wat gunstiger geprijsd zijn dan de Europese. Tot nu toe helaas nog niets echt gelijkends gevonden.
Groet,
michel
-
Het lijkt erop dat de bemaning TP gebruikt wordt als typebenaming voor het onderstel waarop vervolgens diverse opbouwen mogelijk zijn (tank, box etc). Op deze pagina zijn diverse wagens te zien die allemaal als vermoedelijk type TP worden genoemd: klik (http://www.tvnp.fr/PFF/?cat=64)
Bij het verder zoeken naar informatie op internet vond ik ook deze pagina: klik (http://anlauras.pagesperso-orange.fr/pages_msts/LR/Fiches%20Wag.html)
Dit is een lijst van ouder goederenmaterieel waaraan in het Franse tijdschrift Loco-Revue aandacht is besteed. Te zien is dat in de jaren '70 diverse artikelen zijn verschenen over wagens type TP:
- type T.P. (USA 1918) (1971)
- Couverts à bogies USA/TP (type Pershing) (1970)
- Couverts à primeur type USA dits "TP" .Gahm (1975)
- Wagons plats type USA 1918 dit "T.P." .Rklmm 0.31 (1974)
- Wagons à bogies type USA (?)
- Tombereaux courants à bogies type USA 1918 dit "TP" .Eaklmo 9 31 (1978)
Mocht iemand beschikken over het tijdschrift waarin een van deze artikelen staat, dan houd ik me aanbevolen voor een kopie/scan van het betreffende artikel.
Martijn
-
Altijd gaaf om op oude foto's van SNCF goederentreinen ergens nog zo'n oude Amerikaan te kunnen spotten... weet uit mn hoofd natuurlijk niet wáár, sorry.
-
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2014_2571.jpg)
Bij nader inzien zal bovenstaande goederenwagen dan ook van het type TP zijn. Hij heeft in de basis erg veel weg van het Fleischmann-model in de link in de posting van tothebeach.
Gezien deze (http://www.tvnp.fr/PFF/?p=4441) wagen zal het gaan om een voormalige ongevallenwagen. In de onzichtbare kopzijde van de wagen zitten ook hier deuren. Op de zijwand zijn nog vaag diverse opschriften te lezen uit verschillende perioden. Ik meen het oude opschrift 999423 [X] en het nieuwere opschrift SNCF 97 ..... .Ua te kunnen ontcijferen.
Martijn
-
(http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2014_2545_zps497e2289.jpg)
Nog wel aardig om de resultaten van een vraag op een Frans forum terug te melden.
De wagen op bovenstaande foto is gebruikt voor het vervoer van luxe auto's en waarschijnlijk van het type HJAy. De wagen was ook geschikt voor het vervoer per veerboot naar Engeland, wat het smalle (Britse) profiel verklaard. Blijkbaar bestonden er van dit type maar een paar exemplaren.
Met deze wetenschap zijn enkele slecht leesbare fragmenten van opschriften op de zijwand tot een leesbare tekst te reconstrueren: transport d'automobiles en return to Dover
Voor de liefhebbers tenslotte nog een filmpje van de belading van soortgelijke wagens (maar van een ander type) in Groot-Brittanië:
https://www.youtube.com/watch?v=OvFdo3tjFTY (vanaf 04.50 min)
Martijn