BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: bertjeivens op 01 January 2015, 13:22:59
-
Hallo iedereen,
Een 20 tal jaar geleden had ik een Fleischmann startset gekregen en door plaatsgebrek heeft de set (met enkele uitbreidingen) 15jaar in de doos gezeten. Ik weet zeker dat die toen nog werkte. Nu heb ik de trein terug opgezet en de locomotief reageert niet. De transfo en de DC 6803 FMZ controller zetten spanning op de rails en het adres in de controller is correct. Ik heb het spoor en ook alle contacten van de loc volgens de handleiding proper gemaakt.
Ik dacht dat misschien de decoder stuk was en dacht dat als je de loco maximaal aanstuurt dat de spanning van de transfo qausi volledig op de motor van de loc zou komen dus heb ik de spanning rechtstreeks op motor gezet.
OEPS op een fractie van seconde verscheen er rook. de condensator lijkt nog intact. Ik vrees dat er een van de rotor spoelen is doorgebrand. Het vervangen van de rotor zou 30 euro kosten. Maar dan zit ik nog steeds met het originele probleem.
Weten jullie een manier om te testen of de encoder nog werkt (niet enkel spanning op de sporen zetten maar ook het gecodeerd signaal) of hoe weet ik of de decoder nog werkt.
Op het internet heb ik niet zoveel kunnen vinden over FMZ en het is ook afgevoerd door fleischmann.Ik heb gemeten op de rails heb ik 30VAC maar ik denk niet of de motor zelf ac is en op welke spanning de motor zelf werkt?
Ik zou graag zo goedkoop mogelijk oplossen en later misschien overstappen op dcc als ik aan een permanete opstelling begin.
IIg bedankt voor jullie advies.
en allen een gelukkig nieuwjaar toegewenst.
-
Ik zou de motor even schoonmaken want ik neem aan dat daar de rook vandaan kwam. Vergeet met een schroevendraaier niet even het grafiet tussen de koperen collector (die drie plaatjes op de motoras aan de spoelen gemonteerd) van het motoranker te schrapen. Dar zet zich olie vuil en grafiet tussen waardoor het gaat roken. De rook kwam toch niet uit de decoder? Dan is er veel meer mis en moet je echt op zoek naar een ander systeem. Ombouw is niet moeilijk overigens. Zoals je al aan gaf is FMZ niet meer verkrijgbaar, dus wordt waarschijnlijk DCC.
-
Hallo ?,
Allereerst welkom hier op het forum.
Tja, FMZ... het zal best nog gebruik worden door een aantal liefhebbers, maar misschien kun je er beter afscheid van nemen omdat het idd afgevoerd is en er totaal geen support meer voor is. Als ik jou was zou ik voorzichtig de overstap naar een DCC systeem maken waarbij de Multimaus van Roco een zeer geschikte kandidaat is.
Verder zou ik eerst kijken of de motor wel rond wil draaien zonder spanning. Lijkt meer dat t ding vastzit als er direct rook komt. De onderdelen voor oudere FL modellen is dacht ik niet zo een groot probleem en zijn wel te verkrijgen.
-
De decoder is in rook opgegaan! wanneer een gedigitaliseerde lok met aangesloten decoder rechtstreeks spanning op de motor wordt gezet dan gaat de decoder in rook op.
Motor los van decoder proberen.
Grt. Jo
-
Tja de motor rechtstreeks met decoderdraden eraan laten draaien is meestal niet best voor de decoder. Maar ik zou hem toch nog even proberen. Eerst decoder lossolderen en dan motor rechtstreeks op transformator laten draaien. (Dus niet op digitale spanning!) Als dat werkt lijkt het probleem aan de decoder te liggen.
Draait de motor niet, dan eerst zorgen dat deze wel draait door schoonmaken. Dan de decoder even proberen, als die nog leeft. FMZ decoders zijn niet meer leverbaar zoals iemand anders al zei.
-
Als de boel rookt zonder dat de motor heeft gedraaid ligt het niet aan de collector... die gaat pas roken als de boel te warm wordt, inclusief lichtshow
-
Nou ik heb dat regelmatig anders meegemaakt. Vuil en vet kan ook voor rook zorgen.