BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Biem op 23 September 2007, 17:00:07
-
Eindelijk komt er schot in de zaak, de kamer waar de baan komt is verbouwd, centrale verwarming komt er half october in , dus ben ik nu eens begonnen met het maken van een schaduwstation
(http://img101.imageshack.us/img101/7702/geert1ax2.th.jpg) (http://img101.imageshack.us/my.php?image=geert1ax2.jpg)
Bij A verlaat de trein het schaduwstation en komt op de hoofdbaan, vandaar naar C en dus naar het schaduwstation, of om C heen weer terug naar B.
Is dit een beetje realiseerbaar ?
Bvd Geert
-
ik denk dat wat je wilt, wel realiseerbaar is, ook wat afwisseling.
Servé
-
Begin dan morgen eindelijk eens met het bouwe, nu is mijn vraag, wat voor een afstand kan ik aanhouden tussen 2 sporen in het schaduwstation
-
nem 112 (http://nemnormen.zoeffie.nl/NEMreeks100.pdf)
-
De afstand tussen de sporen: gewoon de geometrie van je rails aanhouden, dat werkt het makkelijkst.
Kees-Jan
-
@Biem; Heb je ook een baanplan met alle rails enz erop?
Ik vind deze een beetje onduidelijk ::)
-
2Theo nem 112 , merci ,zie dat de afstand tussen 2 parallelle sporen ,hart op hart 46 mm is.
@Peter H , baanplan met rails erop ,ben ik eigenlijk niet van plan om te maken voor het schaduwstation, ik ben van plan om eerst de wissels te leggen, en de rest vol te leggen met flex rail, afhankelijk van de breedte van de tafel (wordt waarschijnlijk +/- 80 cm) , zie ik dan wel hoeveel rails ik naast mekaar kan leggen
-
De afstand tussen de sporen: gewoon de geometrie van je rails aanhouden, dat werkt het makkelijkst.
Kees-Jan
Heb het door, als ik gewoon de flexrail aansluit op een stel wissels naast elkaar, rolt daar vanzelf een parallelle afstand uit.
-
Oke ;)
-
Klopt Biem. Zo doe ik het ook. Als je geen railafstandhouder hebt om het tweede spoor er netjes naast te leggen kun je ook een mal maken of een schuifmaat als meetinstrumentje gebruiken (iets lastiger maar werkt ook).
Succes
Kees-Jan
-
merci ,zie dat de afstand tussen 2 parallelle sporen ,hart op hart 46 mm is.
Als verder uit elkaar liggend kan, zou ik het zeker doen.
Voor vrijliggend spoor is de aanbevolen afstand voor H0 46 mm.
Voor rails in (schaduw) stations is dit 52mm(!) (NEM 112) (1e blad)
Ben zelf een schaduwstation aan het bouwen met erg beperkte ruimte en heb net vanmorgen alles uit elkaar getrokken >:( :( omdat ik met een hartafstand van ca. 44 mm niet uit kwam met de langste wagons langs afgestelde treinen. Met 52mm lukt het om net een (lange) wagon per opstelrail meer neer te zetten. Dus als de ruimte beperkt is, zou ik voor (schaduw) stations tenminste naar 52 mm gaan. (8mm meer maakt bij mij veel uit) Wellicht bij jou ook. Suc6 met bouwen! Greetz, Paul
-
@Paul , bedankt voor de de tip, mijn schaduwstation wordt max 80 cm breed, dus kan ik inderdaad de sporen beter wat verder uit elkaar leggen.
-
Test naast of de sporen goed liggen ook de bereikbaarheid van alle sporen. 80 cm is best wel breed en als je er maar van één kant bij kunt moet je erg lange armen hebben.
Kees-Jan
-
@Kees Jan, die tip heb ik al eerder hier gehoord ;) maar toch bedankt hoor, ik heb dat opgelost door het lange stuk, vanaf de "achterzijde"een strook van 30 cm vrij te houden, voordat de baan het dak raakt, dus daar kan ik me net tussen door wurmen om erzo bij te kunnen.
De beide uiteinden van de "u" worden spiralen met een diam van +/- 110 cm, dus daar komt in het midden een gat ,zodat ik vanuit het midden in de spiraal overal bij kan.
Het schaduwstation komt op een hoogt van 70 cm, wil dan de hoofdbaan een 30 cm hoger maken, zodat deze dus 100 cm vanaf de grond komt
-
Dus je hebt er goed over na gedacht, mooi zo. Het is alleen maar ellende als je er om wat voor reden straks niet meer bij kunt.
Ik ga zelfs over tot demonabele delen landschap in het nieuw te bouwen deel van mijn baan zodat ik er altijd bij kan.
succes met bouwen verder,
Kees-Jan
-
Zover ben ik nu
Linkerkant
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/rechtsSmall.jpg)
Midden
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/middenSmall.jpg)
Rechterkant
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/linksSmall.jpg)
Het zijn 8 opstelsporen geworden van elk 4 mtr
Links en rechts komen nog 2 spiralen, rechts naar boven en beneden, links alleen naar beneden.
Nu ga ik eerst het schaduwstation helemaal digitaal maken, en dan de spiralen en de hoofdbaan
-
Ziet er erg goed uit! hou wel genoeg hoogte tussen je zichtdeel en je schaduwstation. Bouw dus spiralen met minimaal 3 tot 4 windingen.
succes verder,
Kees-Jan
-
zoo, dat is een flink schaduwstation, netjes gedaan. ;)
Wesley
-
Het was een flink karwei, maar tis inderdaad goed gelukt, nu weer een hele lading rails doorslijpen en daarna weer aan mekaar lijmen :P, wisseldecoders plaatsen, bezetmelders aansluiten, stroomringleiding aanleggen, oftewel nog zat te doen
@Kees Jan, het worden drieeneenhalve winding, dus iets meer als 30 cm hoogteverschil
-
Mooi zo Biem. Ben er net ook één van3,5 windingen aan het bouwen.
Ik zag in de vensterbank een Damtor staan. Ga je het station hoger dan de stad (straat) bouwen?
Zo ja dan heb ik een tip:
Dit ben ik momenteel ook aan het doen en om de berijkbaarheid onder de baan zo goed mogelijk te houden bouw ik alleen het station met verhoging vast op het frame.
De bebouwing komt als losse modules rondom het station te staan. Daardoor kan ik de modules ook super detaileren omdat ik ze naast de baan op kan bouwen.
Kees-jan
-
@Kees Jan , station Dammtor , gaat de deur uit, de bouw ervan is mij zo tegengevallen, qua het netjes inmekaar passen van de losse delen, dat ik heb besloten om een ander station te laten bouwen, deze wordt het
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/Faller110111.jpg)
Met deze overkapping en perrons erbij
(http://i232.photobucket.com/albums/ee217/biem123/Faller120197a.jpg)