BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 23 September 2007, 15:18:23

Titel: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Chris op 23 September 2007, 15:18:23
Trix H0 opnieuw gepositioneerd

Tijdstip: zaterdag 22 september, 16.49 uur

Sinds Märklin een aantal jaren geleden Trix heeft overgenomen heeft de fabrikant uit Goppingen geprobeerd synergie te bereiken tussen H0-wisselstroommodellen en H0-gelijkstroommodellen. Pogingen om de drierailuitvoering ook als tweerailversie uit te brengen bleken in de praktijk niet zo eenvoudig. Gelijkstroomrijders laten zich bij de aanschaf van modellen toch leiden door andere criteria op het gebied van detaillering en eigenschappen dan de Märklinrijders.

Deze week kondigde de fabrikant dan ook aan om Trix H0 opnieuw te gaan positioneren. De modellen worden niet langer afgeleid van de Märklinmodellen, maar geheel nieuw ontwikkeld volgens de wensen van het gelijkstroompubliek. Volgens de berichten gaat het om bijzonder verfijnde detaillering, 5-polige motoren en voorbereiding voor digitaal door middel van een 21-polige stekkerverbinding. Als eerste worden de ÖBB-locomotief Rh 1012 en het NS/SBB-treinstel Ram volgens de nieuwe constructie uitgebracht. In 2008 volgen meer modellen.

Bron : TT site.






Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: NS 1100 op 23 September 2007, 15:27:40
Dat is natuurlijk mooi nieuws! Qua detaillering waren de laatste Märklin modellen meestal best goed, maar de motoren van de lokomotieven en treinstellen waren ronduit slecht te noemen. Hopelijk wordt dit punt nu écht eens goed verbeterd.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Reinier Z. op 23 September 2007, 15:39:05
Stellen Marklinrijders dan geen prijs op bijzonder verfijnde detaillering en vijfpolige motoren?  ??? Kostentechnisch lijkt het me het handigste om 2- en 3-railmodellen qua uitvoering zoveel mogelijk identiek te maken (synergie dus). Verbeter dan bij de Marklinmodellen dezelfde dingen die ook bij Trix worden verbeterd, zou ik zeggen. Overigens is er voor mij als tweerailrijder nog een belangrijk criterium om geen Trix te kopen, en dat is de prijs. En daar lees ik dus niets over.

Ik vind het sowieso een vreemd stukje. Er wordt eigenlijk gezegd dat Trixmodellen die van Marklinmodellen zijn afgeleid, qua detaillering minder zijn dan het tweerailpubliek verwacht. Da's voor het eerst dat ik Marklin hoor zeggen dat ze op een bepaald punt onderdoen voor een ander.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Robert_N-Nm op 23 September 2007, 15:53:35
Hoi

Op de trix site staan twee PDF files, een van de ICE1 (klik 1) (http://www.maerklin-info.de/trix/Trix_Flyer_22628_Der%20ICE1.pdf) en een dubbeldekstrein met BR 146.2 en BR 185.2(klik 2) (http://www.maerklin-info.de/trix/Trix_Flyer_22632_TRAXX-BR185-2.pdf). Volgens mij zijn dit de nieuwe producten die in die ontwikkeling moeten gaan passen, 5polige motor, kunststof opbouw, 1:87 en met digitaalstekker. Of ze ook voor fatsoenlijke prijzen bij horen staat er niet bij.

Robert
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Bob R. op 23 September 2007, 15:59:20
Slecht nieuws, behalve als Hamo terug komt.
Er zijn toch vaak modellen van Marklin die ik ook wil gebruiken voor mijn gelijkstroombaan.
Ik hoop niet dat Trix te duur wordt, ze hebben in het verleden ook al finescale/messing exclusieve modellen in hun programma gehad.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Herman05 op 23 September 2007, 16:08:43
Opmerkelijk bericht  ;D. Dit is toch echt al paar maanden bekend. Maar goed, blijf het raar vinden dat het toch zo moeilijk schijnt te zijn.
Over de modellen zal het inderdaad zijn dat Märklin meer kiest voor metaal, waardoor een loc zwaarder wordt en steviger en Trix meer de kant van Roco op gaat door gebruik te maken van kunststof kappen met iets betere detaillering maar minder stevig.

Groeten,
Herman
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Sicco Jan op 23 September 2007, 16:17:11
stellen M rijders minder prijs op detailering of stelt M prijs op het voeden van een markt ouwe lullen die nog steeds een industrieboogje als maatstaf hebben voor minimale boogstraal?

Ik ben zelf M liefhebber, maar moet zeggen dat als je dan toch een model maakt van de werkelijkheid je maar beter kan zorgen dat alle verhoudingen kloppen, in de juiste schaal. Dat zou best beter kunnen, en wordt bij 2-rail blijkbaar verwacht. Trix aanpassen naar M standaard is blijkbaar niet handig, M aanpassen naar 2-rail standaard niet 1:1 mogelijk.

Persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft met het tevreden stellen van trouwe klanten, wat in Neudeutsch met 'backward compatibility' te maken heeft.
En die 'Kundenpflege' zal de 2-railers worst zijn.

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: ReesCees op 23 September 2007, 16:34:25
Marklin maakt naast andere merken ook mooie treinen vind ik (zie mijn nieuwe aanwinst, een Marklin loc in een Hamo uitvoering met metalen kap).

Marklin is altijd anders geweest dan de andere merken en dat heeft ze een marktaandeel gegeven (drie rail systeem!). Met hun visie op H0 bereiken ze veel liefhebbers.

Andere merken moeten om hun materiaal aan Marklin rijders te gaan slijten ook nog eens een 3 rail model uit gaan brengen naast hun 2 rail uitvoering wat dan vaak nog duurder is ook.

Blijkbaar is Trix onder Marklin nu niet het gene wat Marklin beoogd dus gaan ze proberen met Trix een specifieke kant op te gaan om zo weer net anders te worden.

NB In de jaren 60 had Marklin zich bijna in de N markt gepositioneerd. Daar zijn ze niet mee doorgegaan want anders waren ze één van de velen die met N op de markt was. Dus hebben ze zich weer onderscheiden door Z op de markt te zetten.

Kortom Marklin is een soort Rivella (net een beetje anders maar wel lekker).

Kees-Jan
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: sneek op 23 September 2007, 17:54:42
Die nieuwe positionering zal dus ook betekenen dat het leuke NS nieuwtje wat Trix in 2008 wil aankondigen, niet automatisch in wisselstroom uitvoering komt?! 
Trix gaat nu de serieuze concurrentie aan met die Oostenrijkse firma die 'koploper'   :-X in het H0-gelijkstroomsegment is...
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Esperopt op 23 September 2007, 18:02:04
Tja, ik sluit me maar aan bij Reinier in het begin al meedeelde. Nl dat het nu lijkt alsof drierailrijders niet zo gesteld zouden zijn op detaïlering, maar ik neem aan dat het niet de bedoeling was dat dit zo over zou komen.

Ook wat Bob zegt is waar. Heb zelf nota bene net een 1117 van märklin voorzien van een trix onderstel omdat dit model niet in hamo uit is gekomen.

Maar ik neem aan dat de dames en heren bij märklin hier toch wel goed over na zullen denken. Dus afwachten maar.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Ralf Wittkamp op 23 September 2007, 18:23:53
Hello.
The information about the own Trix product line is a little bit older  :). First details were announced at the end of 2006, as the Trix OEBB 1012 was announced in Vienna.

The problem is, that the Trix OEBB 1012 was announced as a model with a lot of realized optical details, good driving conditions and so on and so on.

The following link shows some pictures of the Trix OEBB 1012.
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?10,3470370

The reaction in an austrian forum (you have to be logged in, when you want to see the pictures, posted there):
http://www.bahnforum.info/smf/index.php?topic=56042.0

When you compare the pictures with pictures of the "real" loco, you would realize, that there are many (to much) mistakes, which would not be necessary. There were a few mistakes which I detected and a lot of more mistakes, which were detected from users in that austrain forum.

On the fair in Göppingen the Trix product manager told me, that the tooling of the model had been finished.

But the product manager get informed about this mistakes (not only from me  :)) and because of that he said, that Trix would check the possibilitis of modifications. But he hadn't promised any. So let's see the result on the fair in Vienna (I hope, somebody would take pictures, because I'm not there).

So Trix has to take a lot of lessons to get the same standard as Roco or L.S. Models. And I hope that Trix is willing to take this lessons  :).


By the way:
Trix would produce the DB ICE 1 and the DB AG "Doppelstockwagen" completly in 1:87 in late 2008 and the Bombardier TRAXX locos (second serie, same as the 2007 announced Roco ones) in the middle of 2008.


greetings
Ralf Wittkamp
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Peter Korsten op 23 September 2007, 18:33:30
Tja, met een beetje kwade wil kun je dit bericht interpreteren als dat de producten van Märklin het wat betreft detaillering het niet halen bij de andere merken en dat merkentrouw bij tweerailers in veel mindere mate aanwezig is. En dat de merkentrouw (en metaaltrouw) voor Märklin er toe leidt dat ze voor de wisselstroommodellen niet zo hun best hoeven te doen.

Maar goed, zoals gezegd, dat is een negatieve kijk op de zaken. Voor mij als tweerailer is het goed nieuws, al is het inderdaad even afwachten welke kant het met de prijzen opgaat. Een kwestie van kat en boom.

En als ze nou nog even de tussenrijtuigen voor de NS ICE3-M zouden willen uitbrengen, alsjeblieft. :)

- Peter
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Bello op 23 September 2007, 20:03:09
Het is volgens mij een goede beslissing om in zo'n groot consortium dat verschillende merken omvat ieder merk een eigen positie in de markt te geven. Dat zie je bij Hornby ook. Een Marklin trein is heel herkenbaar als Marklinloc , dat was vroeger bij Trix ook zo, maar is wel een beetje verdwenen sinds het bij Marklin zit.
Ik hoop ook dat LGB en Marklin 1 los van elkaar blijven.

Bert

Ik vind de detailleringsdiscussie wel grappig, want het lijkt nog steeds het punt waarop we een model het meest waarderen. Het extremer gedetailleerd, hoe beter.
Mij spreekt de sfeer die een model uitstraalt vaak meer aan dan de mate van detail.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Wim55 op 23 September 2007, 20:15:05
Hallo,
ik begrijp het nog steeds niet...

Maak nou gewoon, nou ja gewoon? een mooi gedetailleerd model
en breng het uit voor zowel 2- als 3- rail.

Of is het soms een hint dat de detaillering nog niet aan Roco kan tippen?

Ik denk het laatste, ofschoon de mooiste Marklin modellen van Trix schijnen te komen...

Zowel Roco als Marklin hebben naar mijn idee toppers en lozers!

Overpeizingsgroeten
van
Wim
 
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: henk op 23 September 2007, 21:02:18
Is toch oud nieuws?
Bij de aankondiging van de TEE Ram werd al vermeld dat men met Trix een andere kant op wil, omdat er toch vrij grote verschillen tussen de drierailwereld en de tweerailwereld bestaan. Niet zozeer beter of slechter, maar wel anders.
Overigens is juist dat TEE-stel een goed voorbeeld van een ander kenmerk van de tweerailwereld: uiterst competatief.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Rocodil op 23 September 2007, 21:02:52
Ik begrijp hier ook nog steeds niet van. Een van de verbeteringen na de overname van Trix was dacht ik, meer detaillering op de Märklin modellen aan te brengen. Ik heb een jaar geleden een T3 stoomlok gekocht, waar qua detaillering niks mee mis is. Wel met de herrie van de sleper en de herrie iha die deze lok produceert. De modellen die hierboven genoemd worden zijn qua detaillering volgens mij niet zo moeilijk te maken.

Het viel me gisteren in Houten wel op dat er weinig Trix te vinden is (Roco ook niet zo ganz viel). Ik denk wel dat het ontbreken van mooi rail mteriaal bij Trix ontbreekt. De C-rails voor gelijkstroom is dat naar mijn idee niet.

Groeten
Hans
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Peter Korsten op 23 September 2007, 21:34:25
Märklin-rijders hechten kennelijk erg veel aan metalen kappen. Tweerail-rijders heel wat minder en dat ene Trix-model dat ik heb (waar ik overigens bijzonder veel waarde aan hecht) is dan ook van kunststof. En met metalen kappen heb je niet de mogelijkheid tot dezelfde detaillering, tenzij je met messing gaat werken en je meteen in een andere prijsklasse zit.

Het is niet onredelijk te veronderstellen dat Märklin-rijders traditioneel zijn ingesteld, in de zin dat je vooral die dingen belangrijk vinden waar Märklin goed in is.

Dus de synergie die men dacht te bereiken door typische Märklin-kenmerken in een Trix-jasje te gieten, dat is dus bepaald niet van de grond gekomen.

Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het weer, het is gewoon een kwestie van marketing. Märklin-rijders kopen Märklin omdat het Märklin is. Tweerail-rijders kopen Roco (of welk ander merk dan ook) omdat het een hoge mate van detaillering heeft in combinatie met stille motoren (en geregeld matige verlichting, maar goed). Dus dan kun je nog met zo'n geweldig mooi model in een drierail-uitvoering op de markt komen, maar dan krijg je te horen "toch jammer dat 'ie geen metalen kap heeft".

Het zal voor Trix echter wel een uitdaging worden om zich te positioneren tegenover de andere merken, want Mehano en Piko en zelfs Roco zitten in een lagere prijsklasse. Dan moeten ze veel te bieden hebben, willen ze een hogere prijs kunnen verantwoorden.

- Peter
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Ralf Wittkamp op 23 September 2007, 22:50:51
Hello.
You have to make a difference, if it is a model, which is "primary" a Märklin model or a "primary" Trix model. The Trix DB BR 218 (for example) is a primary Märklin model. This model has an "compact sinus" which is not really "the non plus ultra" when you want to use it with an analogue DC system (you can read some test reports in german modelrailway magazines and in some forums). The Trix DB E 50 would have the same problem.

On the other hand you have the "primary" Trix models (like the OEBB 1012 and the DB 146.2 and 185.2). The Trix construction department must not take care about the "wishes" of AC users. So this locos have to fit into the "normal" DC market. And for that the Trix locos must have good driving conditions (no big problem, because the construction is the same as at Roco locos) and a nearly perfect optical impression. And the Trix OEBB 1012 doesn't have this nearly perfect optical impression. And because this is the first loco, for that new Trix product line, Trix should make it better.

You never could make a "first impression" of the same item a second time.

Roco would offer an optical nearly perfect OEBB 1216 for around 180,00 €. And the Roco loco carries 4 pantographs. The Trix OEBB 1012 with 2 bad looking pantographs should cost 200,00 €. So what would the most people prefer?


greetings
Ralf Wittkamp
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: sneek op 23 September 2007, 23:23:05
het NS-nieuwtje schijnt volledig 1:87 te worden, een schaal waar Märklin moeite mee had...
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: ZwolsBas op 24 September 2007, 00:08:19
Wat voor nieuwtje is het dan?.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Chris op 24 September 2007, 00:09:47
Wachten tot Februari 2008.
Back on topic.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: ReesCees op 24 September 2007, 00:13:40
plan st"U"reen misschien?

Kees-Jan
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Marijn op 24 September 2007, 01:02:03
Ik zeg nix  ;)
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Huup op 24 September 2007, 01:31:30
Wel!

Overigens: Het ligt 'm zeker niet aan de metalen kappen. Brawa bereikt daarmee ook een zeer hoge detailleringsgraad.
Het is gewoon het onderscheid tussen Märklinisten en de rest  (http://www.my-smileys.de/smileys3/1a_teuflisch_2.gif) :-*
Met andere woorden: de verlangens, eisen liggen anders. Niks mis mee. We weten dat allemaal al lang, en nu weet Märklin het kennelijk ook!

Groet,

Huibert
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: KNed op 24 September 2007, 11:31:08
Vreemd bericht inderdaad.
Volgens mij bedoelen ze gewoon dat de huidige Trix modellen te duur zijn (metalen kap etc?).
Ik vind het best dat ze plastic kappen gaan produceren, zeker als ze die nog beter gedetailleerd kunnen maken.
Maar breng dan ook Marklin modellen uit met deze aanpassingen! Dan worden die ook wat goedkoper (lees: beter voor mijn portomonnee).
Ik ben echt niet zo super gehecht aan metalen kappen...

En het moet volgens mij niet zo moeilijk zijn om bij de ontwikkeling van een nieuwe loc rekening te houden met een 2 of 3 rail aansturing. Dat doen andere fabrikanten (vooral Roco) ook.

Koen
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Wim Romijn op 24 September 2007, 14:03:55
Ik hoorde eens een detailist zeggen een Marklin rijder koopt per definitie Marklin ook als het zelfde model bijvoorbeeld bij Roco te koop is.
Volgens hem ging dat in Nederland niet 100% op maar in Duitsland beslist wel.

Andersom gaat niet op de tweerail rijder koopt op details, rijeigenschappen etc. Zelf kijk ik of de lok wel een trein kan trekken van minimaal 6 wagons en dan vallen er direct al enkele merken af, vooral op lage snelheid in de bogen. Doe mij dan ook maar minimaal een 5 polige motor.

Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Ernest op 24 September 2007, 15:11:02
Wat mij betreft uitstekend als Trix een hogere detaillerings-graad en een beter aandrijf systeem gaat hanteren.
Ik zie echter niet in waarom men dat ook niet voor Marklin zou gaan doen.
Marklinisten mogen dan meer merktrouw zijn dan tweerial rijders maar door je merk artikel te verbeteren bind je je klanten toch alleen maar meer  en neem je voor de beginner in ieder geval wat argumenten weg om geen Marklin te nemen.
Maar nogmaals...als Trix zijn kwaliteit (en prijs) gaat verbeteren koop in die 1200 misschien nog eens.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Arkadas op 24 September 2007, 16:13:56
het enige merktrouwe aan marklin voor mij is dat de rail niet bij een ander merk te koop is...

verder kijk ik naar de wat ik mooi vindt of de kwaliteit van het materiaal, hoewel...bij mij vindt je toch ook wel oude Lima NS modellen..niet omdat ze zo mooi  rijden (verre van dat), maar omdat ze gewoon weg niet bij andere merken gemaakt worden...mat 64, koploper etc etc.

Het opnieuw kopen van rails is geen optie, we hebben gewoon weg te veel rails en wissels om te vervangen...

Ik denk zelf dat er veel mooie alterantieve modellen zijn, zoals de fleischmann plan v en sprinter.

Dus een rare redenatie van marklin / trixx

groet,

Arkadas
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Gert1 op 24 September 2007, 16:39:58
Plan V is bij mijn weten door Fleischmann gemaakt. Misschien bedoel je materieel '54 i.p.v. mat '64?

Maar wat het feitelijk onderwerp betreft: Het is duidelijk dat Kingsbridge bezig is de verschillende merken te (her)positioneren. Gezien het feit dat bedrijven als Kingsbridge gemiddeld na vijf jaar hun investering willen terugverdienen (door de boel - desnoods in stukjes - weer te verkopen), is het helemaal niet zo gek dat ze Trix min of meer loskopelen van Märklin.

mvg,
Gert
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Bob R. op 25 September 2007, 08:04:52
Ja natuurlijk, de investeerders willen weer geld zien en zullen proberen alle onderdelen weer apart te verkopen zoals je zo vaak ziet in de industrie.
Als trix (H0) alleen een omgebouwde Marklin is en dus afhankelijk is, dan is het niet te verkopen.
Als H0 is Trix nu nog alleen een merknaam.

Nu maar hopen dat Marklin behouden blijft voor gelijkstromers. Er is niks mis met de kwaliteit van Marklin producten in vergelijking met andere merken als om techniek en detail gaat.

Nou dit is mijn vertaling van het opmerkelijke bericht
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Gert1 op 25 September 2007, 21:00:58
Tsja, voordat het 2010 is, heeft Kingsbridge de hele handel weer verkocht, wedden?

En als ik even mag speculeren: Ze verkopen Trix als H0-gelijkstroommerk (eventueel met Minitrix erbij, da's wel logisch), vervolgens verkopen ze allle grote schalen (Marklin 1, LGB en Hübner) vermoedelijk onder één noemer, namelijk LGB (toch de sterkste merknaam, zeker in Amerika) en tenslotte verkopen ze het hele drierail-wisselstroom gebeuren uiteraard onder de - ijzersterke - naam Märklin.

En daarmee is Märklin dan 'back to basics'. Bewaar dit berichtje maar goed, dan kunnen we over drie jaar eens kijken of ik er ver naast zat.

mvg,
Gert
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Rick op 25 September 2007, 21:05:50
Dat zou best wel eens kunnen, maar ik gok wel dat ze dan het Z-spoor bij Maerklin houden. ;)
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Gert1 op 25 September 2007, 21:07:58
Je hebt gelijk Rick. Ik heb schaal Z gewoon helemaal over het hoofd gezien. Hoe zou dat nou komen?    :D

mvg,
Gert
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Rick op 25 September 2007, 21:13:41
Een keertje niezen en het is weg? ;D
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Wim55 op 25 September 2007, 21:21:52
Nou Gert,
ik krijg het gevoel dat jij er niet ver naast zit
met je speculaas... 8)

groeten
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: ucsdcom op 26 September 2007, 16:56:52
Dat zou best wel eens kunnen, maar ik gok wel dat ze dan het Z-spoor bij Maerklin houden. ;)

Bij verkoop verwacht ik eerder dat Z-spoor uitgefaseerd wordt: veel te kleine markt voor, in Nederland is het net als spoor 1 slecht verkrijgbaar. Verder zijn de spoor Z locs lastig te digitaliseren, dus de verkoop van extra randapparatuur is ook niet te verwachten. Als investeerder wil je natuurlijk een compleet pakket: loks, wagons, rais en besturingsapparatuur.

Terzijde: wat Märklin h0 betreft: er worden steeds meer details toegevoegd. Wat je wel ziet dat veel "oude" fabrikanten hun modellen heel lang uitgekauwd hebben. Hoe lang die Fleischmann 1200 al ongewijzigd in de boekjes stond....bij Märklin zag je de meest mooie nieuwe modellen naast erg verouderde modellen waar al jaren niets meer aan was verandert. Nu zie je dat de oude modellen stuk voor stuk een restyling krijgen (kijk maar eens naar de rode railbus: voorheen een gruwel van een model, het nieuwe model hiervan is prachtig en heeft sound, dat doet in niets meer onder voor de modellen van Roco & co. Duurde alleen lang voor het kwam, en is nu veel duurder geworden.

Bij andere merken zie je vooral in N-spoor nog steeds modellen als analoog en zonder NEM stekker in de boekjes. Dat lijkt mij nu juist de meest lonende remake: zet er een NEM stekker op, dan kan het model weer even mee. Bij Märklin is alles standaard digitaal en meestal ook al met hoogvermogensaandrijving. Voor de digitale rijder snap ik dat je liever een Märklin model koopt, dan het Roco model. De rijeigenschappen van een nieuw ontwikkeld digitaal Märklin model kunnen niet tippen aan veel Roco modellen. Daarnaast merk ik af en toe haperingen in de decoders van gelijkstroomlocs of tikken ze na jaren trouwe dienst opeens tegen de middenleider op een wissel.

Ik denk ook dat Märklin rijders blij zouden zijn als de K-rail een upgrade krijgt: bij voorkeur heb ik de C-rail, maar dan zonder bedding. Bij K-rail zijn de railprofielen plat, waardoor vuil er op blijft liggen, bij C-rail zijn ze licht afgerond, waardoor het vuil wordt weggedrukt. Vooral de contactzekerheid is een rden voor veel treinkopers om mij heen om bij Märklin te gaan zitten of daar te blijven.

Je ziet dat Märklin intussen op 2 gedachten hinkt: ze willen voor 3 rail zoveel mogelijk de oude klanten met Metalen rail ook nog mee laten doen. Tot nu toe is bij Märklin nagenoeg alles backwards compatible: van rails tot aan koppelingen en het digitale systeem, past alles op elkaar. Zelfs op spul van meer dan 50 jaar terug. Dat geeft compromissen in maatvoering (en lengte van loks en rijtuigen). Bij de nieuwste meer gedetailleerde modellen, zie je dat ook Märklin langzaam dit pad verlaat aangezien de compromissen anders te groot worden. Of dat goed is of niet, moet ieder maar voor zich uitmaken. Wel denk ik dat Märklin er niet aan gaat ontkomen meer in kunstof te produceren (al hoop ik wel dat de metalen onderstellen blijven). De huidige prijzen van topmodellen zijn hoog (wel inclusief decoder en als enige nog in de EU gefabriceerd) maar zullen starters daar wel om malen? Dan is een prijs toch belangrijk. De digitale kunstof Märklin E-Lok modellen kosten intussen nog slechts zo'n 89,- euro. Maar helaas zijn die alleen voor moderne Duitse rijders interessant.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Bob R. op 26 September 2007, 19:30:23
@ Gert
Drie jaar ? ik denk dat dit veel sneller zal gaan. Het lijkt mij een gezonde ontwikkeling.

Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Gert1 op 27 September 2007, 10:23:24
@Bob: Ik win weddenschappen graag, dus houd ik een veilige marge aan.  ;)

Maar vooruit: laten we zeggen dat tijdens Neurenberg 2010 alles rond is.

mvg,
Gert
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Arnold op 30 September 2007, 11:44:55
Welke gevolgen zou dat hebben voor de 1200?
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Rob Ellerman op 30 September 2007, 12:18:20
Laten we hopen dat er dan een echt mooie 1200 komt met:

- de juiste asafstand
- een fatsoenlijke aandrijving
- mooie fijne handgrepen

ergo: een goede prijs-kwaliteitsverhouding anno 2007/2008
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: elt-178.516 op 30 September 2007, 12:29:41
Zolang Trix en Marklin één bedrijf blijven, valt te verwachten dat nieuwe 1200'en van Marklin ook als Trix model worden uitgebracht.

Als Marklin en Trix twee afzonderlijke bedrijven worden zijn er vele scenario's te verzinnen. Bijvoorbeeld:
- Trix produceert zelf gelijkstroom 1200'en (al dan niet nieuw ontwikkeld) en verkoopt die onder de merknaam Trix.
- Marklin verkoopt gelijkstroom 1200'en aan Trix die het verkoopt onder de merknaam Trix.
- Marklin verkoopt gelijkstroom 1200'en onder een eigen merknaam, bijvoorbeeld Hamo.
- Marklin stopt geheel met de productie van gelijkstroom 1200'en.

Wie het weet mag het zeggen. En mogelijk heeft Marklin/Trix zelf nog niet eens besloten hoe ze het aan gaan pakken (als er al een splitsing komt!!!).

Tot Marklin/Trix met nieuwe informatie komt blijft deze hele discussie speculaas.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Peter Korsten op 30 September 2007, 14:01:55
En het is niet eens 5 december... ;)

- Peter
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 September 2007, 14:37:12
Tja, Märklin/Trix is ook Sinterklaas niet, want die geeft tenminste dingen voor niks weg. ;D
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Chris op 30 September 2007, 14:58:07
Het enige zekere van de hele zaak, zoals het er nu voor staat, is dat er modellen ontwikkeld worden bij Marklin die niet bij Trix zullen voorkomen en visa versa.

Mooi voorbeeld, de TEE Ram/DE IV

Scheiding van beide merken juich ik toe, ik stond niet te juichen toen Trix werd overgenomen door Marklin.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Reinier Z. op 06 October 2007, 20:22:37
Da's zeker een mooi voorbeeld.... en precies iets waar ik met m'n pet niet bij kan. Trix ontwikkelt een TEE, waarmee men moet concurreren met Roco en LSM. Het vragen van een al te hoge prijs kan niet, want dan koopt iedereen het stel van de concurrentie. Maar aan spreiden van de kosten over Trix en Marklin doet men ook niet, want er komt geen Marklin-variant. Dat zal financieel dus wel niet zo'n succesnummer worden voor Trix.

Het wordt des te maffer als je ziet dat Roco wél een drierailuitvoering op de markt brengt!

't Zal wel aan mij liggen, maar het Marklin-beleid kan ik niet zo goed volgen...  :-|
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Hanzelijn op 06 October 2007, 21:14:06
dus nooit meer een Marklin ns 1700 variant voor Trix, jammer
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Arnold op 06 October 2007, 21:21:11
Het TEE stel van Trix onderscheidt zich waarschijnlijk van de rest door het ontbreken van een naad!
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Peter Korsten op 06 October 2007, 23:17:17
't Zal wel aan mij liggen, maar het Marklin-beleid kan ik niet zo goed volgen...  :-|

Wel, Märklin heeft een bepaalde strategie die al tijden goed werkt voor de drierail-markt. (Voor het gemak vergeet ik even de niet-h0-schalen.) Nou is voor Trix de afgelopen jaren dezelfde strategie gebruikt, alleen is men er bij Märklin erachter gekomen dat wat werkt voor drierail, niet noodzakelijkerwijs werkt voor tweerail. Ondanks dat het hier gaat over kleine treintjes in h0, zijn er aanmerkelijke verschillen. Vandaar dus dat men Trix gaat aanpassen aan de wensen van de tweerailmarkt, waarschijnlijk omdat de gewenste synergie niet van de grond is gekomen.

- Peter
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: henk op 07 October 2007, 09:36:25
dus nooit meer een Marklin ns 1700 variant voor Trix, jammer

Märklin heeft al 20 jaar geen tweerail 1600'en geproduceerd, juist omdat de verkoop daarvan moeizaam verliep. Misschien wel een heel goed voorbeeld van een drierailmodel dat niet zomaar naar tweerail is om te zetten in een markt waarin alternatieven bestaan.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Arkadas op 07 October 2007, 15:27:33
Citaat
Wel, Märklin heeft een bepaalde strategie die al tijden goed werkt voor de drierail-markt.

Dure modellen, weinig details.........zeker...

Ik ben 3- rail rijder, ik zie de verschillen van behoeften tussen 2-rail en 3-rail niet....

Mijn behoefte is nederlands materieel, redelijk van detail en van wie het komt, maakt me eigenlijk niet uit.

Mischien is het wel een voordeel dat ze apart gaan, meer verschillende nederlandse modellen...alleen jammer dat het dan weer alleen voor 2-rail of 3-rail is......dan maar weer met z'n allen (2 en 3 railers) aan de ombouw...

arkadas
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: henk op 17 January 2010, 22:17:24
Tsja, voordat het 2010 is, heeft Kingsbridge de hele handel weer verkocht, wedden?

En als ik even mag speculeren: Ze verkopen Trix als H0-gelijkstroommerk (eventueel met Minitrix erbij, da's wel logisch), vervolgens verkopen ze allle grote schalen (Marklin 1, LGB en Hübner) vermoedelijk onder één noemer, namelijk LGB (toch de sterkste merknaam, zeker in Amerika) en tenslotte verkopen ze het hele drierail-wisselstroom gebeuren uiteraard onder de - ijzersterke - naam Märklin.

En daarmee is Märklin dan 'back to basics'. Bewaar dit berichtje maar goed, dan kunnen we over drie jaar eens kijken of ik er ver naast zat.

mvg,
Gert

Wordt spannend.  ;D
Titel: Re:Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Gert1 op 18 January 2010, 14:11:50
Henk, petje af voor jouw olifanten-geheugen!  (y)
Ik was warempel mijn eigen speculaties alweer vergeten, maar nu met Lionel als serieuze gegadigde, zou het deels nog wel eens uit kun komen ook.

mvg,
Gert
Titel: Re:Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Huup op 20 January 2010, 02:22:52
Lionel.... dat was vroeger toch ook iets met drierail?
Titel: Re:Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: prutser op 20 January 2010, 05:48:13
Kijk maar eens op hun site, ziet er uit als Trix Express uit de jaren 50, alleen dan meer speelgoedachtig.

Stephan.
Titel: Re: Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Bob R. op 20 January 2010, 08:23:59
Hoort Trix/LGB niet bij een eventuele overname ?
Titel: Re:Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Gert1 op 20 January 2010, 10:07:20
Vast wel, maar ik gokte er destijds (2007) al op dat een potentiële koper het toch vooral om de naam Märklin te doen zou zijn en de merken Trix en LGB weer door zou verkopen. Ik vermoed dat de modelspoorwereld er na de komende Messe weer anders uit zal zien.

mvg,
Gert
Titel: Re:Trix H0 opnieuw gepositioneerd (opmerkelijk bericht)
Bericht door: Markyboy op 20 January 2010, 12:15:52
Kijk maar eens op hun site, ziet er uit als Trix Express uit de jaren 50, alleen dan meer speelgoedachtig.

Stephan.

Ach wie weet. Wellicht een herintroductie van Trix Express in het verschiet. Dit is nog altijd zeer gewild.

gr

Mark