BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Patrick1975 op 25 December 2014, 13:32:09
-
Wil ik net rageren op onderstaand draadje, zit ie op slot???
"" Rails in h0, wat zijn jullie ervaringen qua fabrikanten? ''''
Dan maar een nieuwe aan maken ;D ;D
Leuk railsje uhhh draadje ;D
Ik breek effe in om graag te horen in Fred en Ria taal hoe je de wissels elektrisch maakt van Peco.
Bij de Fleischmann wissel is het haast plug and play. Kan mij iemand vertellen hoe dit bij Peco is?
Heb al wel op internet en dit forum gekeken, maar word er nog niet wijs uit.
Ook ik ben nu Fleischmann modelrail aan het verzamelen maar twijfel nu wel, vooral als je rechtstreeks Peco koopt in Engeland. Voor de prijs maakt het niet uit, Peco flex van een meter of 2de hands goed modelrail.
De wissel liggen ook dicht bij elkaar qua prijs...
Wie kan me hier iets over vertellen?
By the way, goede dagen gewenst!
-
Hoi Patrick,
Er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome... 😁
Zelf hebben wij alle wissels aangesloten met Glöckner aandrijvingen, Han heeft ons toen overtuigd die te nemen.
In het midden van de tong zit een gaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141225_13_35_42_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141225_13_35_42_Pro.jpg)
En van onder ziet het er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141225_13_36_21_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20141225_13_36_21_Pro.jpg)
Het nadeel is natuurlijk dat het nu even zoeken wordt om nog aan Glöckners te komen, maar dat moet volgens mij wel lukken. Zelf vind ik ze echt prima werken, en bij aanschaf van zo'n 75 stuks waren ze per stuk zelfs een stuk goedkoper dan tweedehands wisselmotoren voor Fleischmann... 😉.
Groet,
Richard
-
Met servo's kun je ze heel langzaam en realistisch omzetten. Zoek er maar op, voorbeelden genoeg.
(weet niet of er in die glockners servo's zitten?)
-
Nog even ter aanvulling, op de foto's kun je zien dat peco en Fleischmann door elkaar wordt gebruikt. Dat geeft met 100 rails geen problemen.
Fred.
-
Nope, maar dit is allemaal nog schaduwstation werk... 😊.
Betrouwbaarheid vond ik hier het belangrijkste 😊.
Het idee is echter wel hetzelfde, gewoon een ondervloerse aandrijving. Heb wel een paar servo's liggen, maar nog niet mee gestoeid... iets met tijdgebrek 😉.
Groet,
Richard
-
Dit is een mogelijkheid:
http://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/11/13/mounting-a-servo-drive-for-a-point-under-the-table/
Heb vanochtend net de eerste servo onder de tafel gemonteerd.
Aangedreven via een DCC decoder op basis van Arduino een zeer low cost oplossing.
-
Ik gebruik de Glockner's gewoon in mijn modules bij zowel
Tillig, Peco en Roco wissels. Dat realisme ziet het publiek toch niet.
Die kijken naar de scenery en het materieel. Heb nog 26 stuks liggen.
-
Wat ik me dan weer afvraag:
zowel met die Glöeckner als met servo hoe schakel je dan de polariteit van het puntstuk?
Bij de z.g. electrofrog uitvoering uiteraard.
Als je de aandrijving PL10 van Peco zelf neemt kan je daar direct een schakelaartje onder plakken.
Of dat in praktijk een beetje goed werkt weet ik niet, zijn er medespoorders die daar problemen tegenkomen?
Maar hoe je dat schakelen met die andere systemen zou moeten doen daar ben ik wel benieuwd naar.
Patrick bedoelde je dat ook met plug en play of wilde je enkel weten hoe de wissel zelf te schakelen?
-
Bij die glockner zie je nog een paar contacten (die ik niet heb aangesloten) voor die omschakeling.
Ik ben zelf echter toch wat lui: in heb insulfrogs genomen 😉.
Groet,
Richard
-
Maar niet te lui voor het juiste antwoord ;D
bedankt ik had ze over het hoofd gezien.
Op mijn leeftijd moet je beter meteen op vergroten klikken ;)
-
ik heb de veertjes uit de wissel verwijderd. Heb je niet 5 Amp nodig om de wissel om te zetten. Dat wissel omzet relais wat je op de foto's ziet zorgt voor genoeg aandruk kracht.
-
In principe wordt het punstuk gewoon gevoed door de tongen... je hoeft de puntstukken dus niet perse apart te schakelen.
Echter... het is wel bedrijfszekerder om ze apart te voeden. Tal van mogelijkheden, relais, schakelaars etc. Peco heeft zelf ook mooie oplossingen, miscchien iets voor de topicstarter om daar eens te kijken: peco smartswitch https://www.youtube.com/watch?v=D4nT3aO1jmU
-
Ja, in principe zou het zo aan moeten sluiten dat je meteen spanning op de wisseltongen hebt, maar ik vond dat niet echt goed werken. Ik heb dus onder het wissel steeds even een doorverbinding gesoldeerd 😊.
En inderdaad ook het veertje er uit gehaald, de glockner geeft genoeg druk en dan gaat hij in ieder geval lekker soepel om :).
Groet,
Richard
-
De Glöckner is feitelijk een bistabiel relais dat je ook handmatig kunt bedienen met dat rode pikje. Daar hebben ze een houder aan vastgezet met een extra hefboom om het wissel te bewegen. En een kenmerk van een relais is dat er ook een contact in zit.
Verder is het dus een klik-klak aandrijving.
-
Moggel,
Ben weer wat wijzer alleen heb ik geen idee hoe eenvoudig het is om die aandrijvingen onder de
tafel te monteren ???
Wat ik bedoelde met plug and play is dat de Fleischmann wissel aandrijving heel eenvoudig is aan te brengen, zowel normaal als omgekeerd zodat je ze niet ziet.
Ik ben niet zo'n techneut op dit gebied, ben meer een bouwer, tenminste dat moet nog gebeuren.
Daarom wil ik nu zoveel mogelijk info hebben voordat ik een keuze maak.
Kan natuurlijk ook een setje kopen en gaan knutselen, dan kom je er van zelf achter.... ;)
Is er iemand die in de buurt van Deventer woont die Peco wissels heeft waar ik effe mag kijken?
In Rijswijk zullen ook wel baantjes staan waar ze onder zitten toch ;)
Groet,
Patrick
-
Ik moet toegeven dat ik met de eerste 5 aardig heb lopen foeteren, maar ik was die FLM aandrijvingen zoo zat... :-\.
Ondertussen zijn wij over de 50 geïnstalleerde motoren heen, oefening baart kunst 😉. En eigenlijk hebben we praktisch nooit enig probleem meer... 😁.
Je mag best komen kijken, alleen zitten we wel 1,5 uur van Deventer af, in Castricum 😉.
Groet,
Richard
-
Hallo Patrick
Als je wat wilt weten over wissel onder aandrijvingen kan ik je zeker het e.e.a.vertellen en laten zien.
Momenteel heb ik geen wissel aandrijving in werking, je zal ongetwijfeld in mijn topic gelezen hebben dat
ik een totaal nieuwe baan aan het maken ben.
Maar als ik weet dat je misschien langs wil komen kan ik een proefopstelling maken.
Ik hoor je wel.
gr,
Herwim
-
Bedankt heren, kom graag eens langs. (y) Mot het wel eerst plannen.
Komt goud!
Bedankt.
Groet,
Patrick