BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: l.de vos op 24 December 2014, 00:06:11
-
Ik ben begonnen met het digitaliseren van mijn locomotieven
Bij het plaatsen van een decoder rijd de loc de verkeerde richting uit.
Ik heb de stekker al een keer omgedraaid dat rijd hij in de juiste richting maar dan brand de sluit verlichting niet.
De decoder is een locpilot v4 met een Nem 652 deze moet van onder in de print plaat gestoken worden.
Met Pin 1 aan de linkerzijde gezien in de rijrichting.
De loc is een Liliput L1124..
Is er iemand die hier een oplossing voor weet?
Leen
-
Je moet even cv29 aanpassen, even de waarde uitlezen en dan +1 doen
-
Of de loc andersom op het spoor zetten.
-
Ja, wat bedoel je met de 'verkeerde richting' Leen? Een digitaal bestuurde loc rijdt voor- of achteruit en trekt zich niets aan van een pijltje of zoiets op je rijregelaar.
-
Trein rijdt in tegenovergestelde richting dan de frontverlichting?
-
Wat Klaas zegt, oppakken omdraaien en weer neerzetten.
-
Soms kan dit ook aan de aansluiting van de motor liggen. Is die niet omgedraaid?
-
Draai bij de motor aansluiting de oranje en de grijze draad om.
Waarschijnlijk is het probleem dan verholpen.
Mvg jamie diks
-
Knap al die adviezen als je niet weet wat Leen bedoelt. Gezien het feit dat het zijn eerste digitalisering betreft, denk ik dat Klaas gelijk heeft en Leen nog niet door heeft dat een digitale loc geen vaste rijrichting heeft. In dat geval is er helemaal niets mis.
-
Hallo Allemaal
De rijrichting van de multimouse (het lokomotiefje op de mouse) rijd naar rechts maar de loc rijd dan naar links.
Andersom op de rails zetten heeft geen nut dit veranderd de rijrichting niet.
-
ja natuurlijk wel, want dan rijd ie wel in de richting van het pijltje :)
Totdat je je multimaus ondersteboven houd, rijd ie weer de verkeerde kant op ;D
Als je lok echt een andere voor- en achterkant heeft, kun je CV29 aanpassen (de rijrichting).
-
Jawel Leen, zoals Jowi als zegt. Probeer het maar eens.
Dat komt omdat bij een digitale loc de rijrichting door de decoder wordt bepaald. Als een loc met cab1 vooruit rijdt, dan blijft cab1 na omdraaien de voorkant en gaat de loc dus de andere kant op rijden. Bij een analoge tweerailloc wordt de rijrichting bepaald door de polariteit op de rails en dus verandert de rijrichting door omdraaien niet.
Je moet van het analoge denken af. :)
-
hallo allemaal
Ik heb het advies van jowi geprobeerd en de loc rijd nu de goede richting op (pijl op multimouse naar rechts en loc rijd naar rechts) en de verlichting is ook goed.
Bedankt voor de hulp en allemaal fijne dagen toege wenst
-
Je moet van het analoge denken af. :)
Niet alleen de TS moet van het analoge denken af. Ook voor de gevers van de "goedbedoelde" adviezen geld dat :'( 8)
Ik heb het advies van jowi geprobeerd en de loc rijd nu de goede richting op (pijl op multimouse naar rechts en loc rijd naar rechts) en de verlichting is ook goed.
Rijdt je op een ovaaltje, dan rijdt ie aan de andere kant weer de "verkeerde" kant op ;D
Het pijltje op de MultiMause geeft niets anders aan dan dat de loc vooruit (pijltje naar rechts) of achteruit (pijltje naar links) rijdt.
En zoals je gemerkt hebt is dat onafhankelijk van hoe je loc op de rails staat 8)
Je ziet dat het duidelijkst bij een loc met een duidelijke voorkant, zoals bv een stoomloc.
Bij een elektrische loc kan je dat alleen herkennen aan een eventuele 1 en 2 op de cabine.
Eerlijk gezegd let ik niet eens op het pijltje. Ik draai aan de regelaar en kijk welke kant de trein op rijdt. Is dat verkeerd dan draai ik de andere kant op ;)
-
Ik draai aan de regelaar en kijk welke kant de trein op rijdt. Is dat verkeerd dan draai ik de andere kant op ;)
Inderdaad, dat doen machinisten van echte treinen ook altijd. ;D
-
Als je lok een duidelijke voor- en achterkant heeft dan kun je dit wel verdedigen... dan spreek je bijv. af dat pijl rechts = vooruit rijden, pijl links = achteruit.
Ook al gaat je lok dan 180 graden de bocht om, hij rijd dan nog steeds 'vooruit'... alleen niet meer in de richting van de pijl ;D Maar zo kun je wel ten allen tijde de lok meteen goed aansturen zonder te 'gokken'. Maar werkt dus alleen als je lok een echte verschillende, of herkenbare voor- en achterkant heeft (bijv. een 2200).
Maar daar zit hem dus de kneep, de fysieke richting van de pijl wordt verward met de fysieke rijrichting...
-
Hoe dan ook, je wilt toch dat je trein naar rechts rijdt als je de knop naar rechts draait. Als dat anders is, ervaar ik dat tenminste als heel vervelend.
Groet,
Ruud
-
Maar daar zit hem dus de kneep, de fysieke richting van de pijl wordt verward met de fysieke rijrichting...
Inderdaad, maar dat wordt bij de Multimaus veroorzaakt doordat de pijl links of recht wijst. Daarmee wordt gesuggereerd dat dat ook de fysieke rijrichting is.
Andere centrales,b.v. de Intellibox, geven dat anders aan. Daar wijst de pijl naar boven (vooruit) of naar beneden (achteruit). Daarmee komt de pijlrichting los van de fysieke richting.
-
Hoe dan ook, je wilt toch dat je trein naar rechts rijdt als je de knop naar rechts draait. Als dat anders is, ervaar ik dat tenminste als heel vervelend.
Dus op een ovaal draai jij op iedere helft de lok met de hand weer om? ;D
-
;D Je hebt gelijk, er zit iets kroms in mijn redenering. Maar als startpunt vooraan op de baan vind ik naar rechts draaien = naar rechts rijden wel fijn.
Groet,
Ruud
-
Ja ik heb dezelfde afwijking hoor :)
-
En dan natuurlijk ook geen draaischijven of keerlussen inbouwen. :)
Voor mij heeft het pijltje geen betekenis. Als ik al met de hand rijd, dan kijk ik even naar de verlichting.
-
En als de loc ogenschijnlijk de goede kant op rijdt en de verlichting doet het niet, dan zou je ook eens naar de instelling van de rijstappen moeten kijken. Instelling van de centrale en de decoder moeten wel hetzelfde zijn; dus niet de een op 14 en de ander op 28/ 128, want dan rijdt de loc wel, maar laat de verlichting het ook afweten!
groet,
Bierwagen