BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rinus H0 op 21 December 2014, 18:09:59
-
Goede avond,
Gestaag bouwend aan mijn baan “De Werelden” begon de ruimte, een kleine kamer, me tegen te staan. Tijd dus om een andere ruimte te betrekken. Binnenkort is het zo ver en kan ik een ‘nieuwe’ kamer helemaal inrichten voor de hobby. Deze ruimte biedt me niet zo veel oppervlakte winst, 3.85mtr x 3.05mtr (ipv 325x325) maar vooral veel meer comfort. Er is geen schuin dak wat me nu de mogelijkheid biedt op 1.00 of 1.20mtr te bouwen. Bovendien is er veel meer daglicht inval wat wel zo prettig is, overdag.
Momenteel ben ik “De Werelden H0 2.0” aan het tekenen, in feite min of meer een uitbreiding van het vorige baanplan. Tijdperk nog steeds IV met voornamelijk NS materieel. In het zicht stap ik over naar Roco Line (had voorheen Geoline dus met bedding). Ik wil de baan automatiseren maar in hoeverre weet ik nog niet. Een dienstregeling rijden zou al mooi zijn.
De vorm van het baanplan is wellicht wat saai maar ik probeer het geheel niet te druk te laten worden. Er moet ruimte voldoende voorhanden blijven voor scenery. Mijn voorkeur gaat uit naar een omloop via 2 niveaus, waardoor de (verdwijn-)illusie gewekt word dat treinen op doorreis zijn. Een behoorlijk CS gaat ruimte bieden aan langere treinen. Een tweede haltestation is er voor de stoptreinen. Ook komt er een klein rangeer emplacement met dubbel(straat)spoor voor cargo afhandeling, daar krijgt de Post ook een aparte loods.
Het 1e concept baanplan dat ik nu laat zien is het zichtgedeelte, dus niveau 0. Er komt een schaduwstation op niveau -1, in en uit te rijden via hellingen. Het CS+emplacement heb ik in alle 4 de hoeken en de lange zijdes getekend, de ligging in deze tekening is definitief want de meest economische (voornamelijk vanwege entree-deur kamer waardoor de achterkant vrij moet blijven en dus benut kan worden voor bereikbaarheid).
Enfin, graag jullie op- en aanmerkingen. Ben ik iets vergeten? Zie ik iets niet? Of wellicht kan het veel beter en fraaier. Het idee wil ik echter niet meer wijzigen, de uitvoering uiteraard wel…
Het plan;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bnls_21_12_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bnls_21_12_14.jpg)
A = Centraal Station, met 2 of 3 perrons.
B = rangeer emplacement, komt in z’n geheel 1 tot 1,5cm lager te liggen dan CS.
C = Cargo, (Straat?)spoor met ruimte voor 1 of meer goederenloodsen.
D = eventuele positie voor een haltestation.
E = helling richting schaduwstation.
F = helling vanuit schaduwstation.
G = Muurkast, deze moet sporadisch bereikbaar zijn. De baanbouw ervoor moet uitneembaar zijn.
H = Deur, entree ruimte.
NB. Roco Line rails voor niveau 0, Roco Geoline voor schaduw.
Dank & mvg,
Martijn
-
Hoi Martijn.
Dat ziet er al indruk wekkend uit.
Mooi dat je weer aan de baan kunt beginnen.
Ben benieuwd naar het verdere verloop.Ik ga dit zeker blijven volgen.
Succes, (y) Marco
-
Hoi Martijn,
Geen opmerkingen over je sporenplan "an sich". Gezien de positie van de toegangsdeur ga ik er vanuit dat je ergens onder je centraalstation doorkruipt om midden in de kamer te komen. En dat je schaduwstation dan niet onder je centrallstation ligt, omdat je dan wel heel laag moet gaan kruipen om er nog onderdoor te kunnen. Klopt dat?
En is dat dan ook de reden dat het centraal station voor de toegangsdeur ligt en niet precies in de andere hoek (daar waar nu F en E vermeld staan)?
-
Ik vind het een knap in elkaar gestoken plan, met veel rij- en rangeer mogelijkheden.
Zou hoogstens overwegen aan de zuidkant iets meer afstand tussen A en B te creeeren, zodat er iets meer ruimte is voor een 3e perron CS en misschien een laad/los perron bij B?
-
Beste Rinus,
Ik sluit me aan bij VFR, ik weet natuurlijk je leeftijd niet. Maar iedereen wordt een dagje ouder en om dan onder je modelspoor te moeten kruipen om in het midden van je baan te komen is niet heel erg practies. Zo niet op den duur onmogelijk :P,
Ik zou je baan spiegelen, dan kan je bij de deur een brug of iets dergelijks maken waardoor je op een normale manier toegang krijgt tot je baan. Een takel-module is hiervoor trouwens ook een oplossing. Deze til je met een lier naar het plafond van de kamer waardoor je vrije toegang krijgt.
Succes met het ontwerp.
-
Dank je voor de reacties. Toch goed om een baanplan even hier op bnls te zetten. Want, na veel geschuif met rails, passen en meten maakt zich een soort blindheid van je meester. Oorspronkelijk zat ik met een CS-design in de hoek tegenover de CS-positie uit de huidige tekening. Kwam daar door bepaald inzicht terecht om daar vervolgens aan vast te houden.
En nu het min of meer af is, na jullie opmerkingen, nu zie ik het ook. CS gaat dus terug naar de andere hoek want inderdaad wat zou ik -met ook nog eens een schaduwstation/omloop onder de gehele baan!- lopen klooien met een onderdoorgang bij de entree-deur. En er is in die gespiegelde "nieuwe" hoek voldoende ruimte om te werken. Bovendien is het ook nog eens zo dat de hellingen in/uit schaduw dan bij de deur samen komen op hoogte, en dus 1.20 mtr onderdoorgang beschikbaar is, of inderdaad de 'lier' oplossing. De suggestie van Rudy ga ik ook nog bekijken. Morgen ga ik weer tekenen, nieuwe schets volgt dan. Merci!
Martijn
-
Oorspronkelijk zat ik met een CS-design in de hoek tegenover de CS-positie uit de huidige tekening. Kwam daar door bepaald inzicht terecht om daar vervolgens aan vast te houden.
Ach joh, dat is zo herkenbaar. Om een hele goede reden iets op een bepaalde manier ontwerpen. En dan opeens ontdekken dat, door het vele ontwerpen, plannen en schuiven en nog weer nieuwe ideeën daarna, die oorspronkelijke reden al lang vervallen is en je het opeens heel anders kan doen.
Dit soort dingen delen met anderen kan altijd helpen.
-
Goede avond,
Het ontwerp is aangepast nalv de adviezen links en recht. De baan is nu gespiegeld wat de "drukte" voor de deur weg haalt. Er is voldoende ruimte aanwezig bij I. om te kunnen werken en CS en rangeer zijn dusdanig in proportie dat er voldoende scenery gebouwd kan worden aan de achterkant van CS. Ook de aansluiting rangeer op hoofdbaan is aangepast wat meer ruimte geeft voor een derde perron en logistieke afhandeling cargo.
Hoe ik het met de toegang/uitgang hellingen ga doen moet ik nog even laten bezinken. In principe zijn deze bij E+F nu zo getekend dat ze vast op de onderbouw blijven.
Ik hoor weer graag jullie opmerkingen. Ik ga in elk geval nog een keer alle rails fine-tunen want eigenlijk wil ik uitsluitend met flex gaan werken. Wens iedereen verder een paar geweldige kerstdagen!
Groeten,
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bnls_24_12_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bnls_24_12_04.jpg)
-
Hoi Martijn,
Jij ook fijne feestdagen :D.
Ik had nog niet gereageerd op je plan omdat ik toch wel met wat ideeen zit waar je misschien iets mee kan.
Je gaf aan het idee zo te willen houden dus ik kom ook niet aan met wisseltje dit en wisseltje dat, dat laat ik gewoon zo.
In mijn lange zoektocht naar een geschikt plan waren er veel ideeen.
Je noemt je plan misschien wat saai maar dat is het niet en hoeft al helemaal niet.
Je zou minder diep kunnen gaan werken en je baandelen opsplitsen en uitelkaar trekken.
Dan krijgen je treindiensten meer betekenis en doel.
De volgende punten:
- rekening houdend met die kast zou ik D gebruiken om daar B te doen. Goederen wordt gescheiden van personen vervoer.
Grondslag hierin ligt dat in stations goederen en rangeersporen vaak voor en na de personenvervoersporen liggen hoe groot of klein ook.
Je krijgt dan gelijk een andere indeling, als je de baan bedient heb je gelijk scheiding daarin, je staat aan het een of ander en je automatiseert een deel .
- je zou C voor A kunnen doen en verbinden met B op D. Je houdt genoeg plaats over voor scenery en gebouwen en landschap.
- je kan nog overwegen tussen F en A een G te ontwerpen, dat kan nog een extra fabriekscomplex zijn of een kleine voorstadshalte.
In feite benut je zo alle ruimte en houdt je je baan smal ongeveer 60 cm. Bij A iets dieper.
Als je modulair opbouwt kun je deel voor deel afwerken. D bijvoorbeeld verrijdbaar. :)
Het wordt er speelser door als je alle segmenten loskoppelt van elkaar en dat moet makkelijk kunnen in Anyrail, gewoon per deel losmaken en verplaatsen.
Met een ruime 3 mtr, jawel, langs elke wand moet dat geen probleem zijn. (y)
Met schaduwstations (heb 'm echt nodig? Een goede treindienstleider wel :P) heb ik niet veel ervaring maar die zou je onder A kunnen plaatsen.
Hoop dat anderen daar jou in kunnen adviseren.
-
De "noodzaak" van een schaduwstation hangt in mijn ogen af van het feit of dat je je treinen "rijtijd" wil geven of dat je ze constant in t zicht wilt hebben al rondjes rijdend.
Het laatste lijkt mij niks,dan heb je een fraaie baan,maar een trein "realistisch" ergens heen sturen en die uit het zicht zien verdwijnen lijkt me mooier.
Zeker als je wilt dat die trein ook lang bezig is om weer is terug te keren naar je baan,is een parkeer mogelijkheid erg wenselijk/een must.
Bovendien als je veel treinen hebt dan kan je die daar mooi stallen tot je ze nodig hebt ;)
Over je plan heb ik na vluchtig te hebben gekeken,slechts 1 ding waar ik zoiets van heb,als dat nou anders kan dan is het mooier.
Dat bocht wissel bovenin je plan(het enigste exemplaar dat ik zo zie),is daar niet iets aan te doen zodat daar een normaal/recht wissel in gepast kan worden ?
E+F gebruiken als op en afrit naar zo'n schaduwstation lijkt me een aardig idee,schaduw station bouwen onder B+C,kan je dr makkelijk bij denk ik,plus dat je door je grote bovenplaat die ruimte eronder toch al "kwijt" bent om er iets anders kwijt te kunnen,dus dan vul je het tenminste nuttig op daaronder ;)
-
De volgende punten:
- rekening houdend met die kast zou ik D gebruiken om daar B te doen. Goederen wordt gescheiden van personen vervoer.
- je zou C voor A kunnen doen en verbinden met B op D. Je houdt genoeg plaats over voor scenery en gebouwen en landschap.
In feite benut je zo alle ruimte en houdt je je baan smal ongeveer 60 cm. Bij A iets dieper.
Goed idee Koen. En door D te gebruiken om daar B te doen (dit klinkt als geheimtaal ;D), heb je ook direct een reden om bij B een halte te hebben. Alle industriewerkers moeten daar de trein uit en niet op het hoofdstation.
-
Over wat Koen voorstelde moest ik is even goed nadenken met dat X plus X gedeeld door X gebeuren ;D
Maar idd,hopende dat ik die geheime formule goed heb begrepen,dan zou dat wel is erg fraai kunnen uitpakken (y)
-
Goede middag,
Bedankt voor de tijd die jullie genomen hebben om eea te bekijken en van kritische noot te voorzien.
@Koen;
Sinds het moment dat ik zekerheid had over deze nieuwe ruimte ben ik aan het denken geslagen. Heb diverse thema's overwogen, diverse baanplannen van héél simpel tot redelijk druk overwogen, met pen en papier geschetst, zelfs in anyrail uiteen gezet. Op beurzen zie je soms hele simpele baanplannen die in het scenery thema verwerkt als prachtige trajecten naar voren komen. Voorbeelden te over dus. Maar, gaandeweg kwam ik steeds maar weer terug op het plan van mijn oude baan. Het wil me maar niet los laten; een hoek van de baan reserveren voor CS én rangeeremplacement én goederen overslag op 1 terrein, met op de achtergrond hoger gelegen bebouwing. Een situatie van een middelgrote stad bouwen. Je zegt dat Stations, goederen en rangeer sporen vaak voor en na elkaar liggen maar volgens mij even zo vaak -simpel gezegd- naast elkaar. Hoe dan ook, ik wil hier niet meer aan tornen. Ik sluit niet uit dat er elders op de baan gaandeweg nog een plan ontstaat voor een stukje industrie waar dus een zijspoor noodzaak is oid, maar de hoek van A+B+C wil ik zo houden. En dat word dus bouwen in de diepte maar is van twee kanten goed bereikbaar. De rest van de baan wil ik inderdaad max op 60 houden. Of ik dit modulair ga bouwen is nog te overwegen maar ik denk het niet.
@Floris;
De gedachte die je schetst is precies waarom de baan 2 hellingen heeft waarop het dubbelspoor altijd (dus elke trein) uit het zicht verdwijnt, zijn dienst doet, om daarna al dan niet weer ten tonele te verschijnen. Ik ga een schaduwstation bouwen maar al zou ik dat niet doen dan op z'n minst inderdaad 'parkeergelegheid'.
De bochtwissel, hier ga ik zelf weer eens naar kijken. Maar word moeilijk. Vervang ik die namelijk door een rechte wissel dan kom ik de problemen met ligging spoor elders etc. Heb voor en na het CS extra slanke wissels liggen die veel mooier ogen, deze zijn feitelijk oorzaak voor het ruimtegebrek, wil deze er ook niet uit halen.
Enfin, het word tijd om het schaduwstation te gaan tekenen in elk geval. Sluit wijzigingen natuurlijk niet uit en goede ideen of aanvullingen welkom maar nu weten jullie ook een beetje de motivatie van een en ander.
Groeten,
Martijn
-
Martijn,
Die boogwissel is volgens mij zonder echt grote ingrepen makkelijk te vervangen/verplaatsen.
Door het spoor vanuit B een stukje parallel te laten lopen met deze vanuit A en de overloop wissel in D te voorzien van een bijkomend rechte wissel ben je er uit. Je kan de overloop in D dan ook maken met een normale wissel en een engelsman.
Succes met de verdere uitbouw van je plannen.
grtz, Frans
-
Hallo Frans,
Dat is een mooie optie om in elk geval even uit te werken, op klad iig. Enige wat ik me er zo 123 nu tegen bedenk is dat het emplacement als geheel wel steeds groter word in het geheel. Want hoe je het ook wendt of keert dat in/uitrijspoor hoort natuurlijk wel bij het emplacement, wat in dat geval weer te dicht op D komt te liggen. Hoe dan ook ik kom hier op terug.
Gr.Martijn
-
Is dit een idee? Moet je wel de hele baan iets naar beneden laten zakken en ik weet niet of je linksonder in de hoek genoeg ruimte hebt hiervoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bnls_24.jpg)
Zo maar een idee. Kijk maar of het je iets lijkt.
-
Allereerst iedereen nog de beste wensen voor 2015 en bovenal een goed gezondheid!
De laatste opmerkingen heb ik verwerkt in een nieuwe tekening. De bochtwissel is nu vervangen door een normale wissel. Hiervoor moesten wel, aan de oostkant CS, de slankere W10 wissels vervangen worden door de W15 wissels om ruimte te creëren voor een beetje vloeiende bocht richting D. Enige "punt" voor mij is nu hoe ik de stijging van/naar CS aan die kant (komt min.1CM hoger te liggen dan rangeer+cargo) nu netjes kan laten verlopen. Heb 35cm nodig om vloeiend omhoog te gaan, lijkt me het beste dat ik de stijging voor/na de wissel laat plaats vinden en dus niet die wissel in de stijging betrek.
Wat mij betreft is dit de definitieve versie voor het zichtgedeelte van de nieuwe baan.
Mvg
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_2.jpg)
-
Het definitieve baanplan. Het zichtniveau is ietwat aangepast ivm de hellingen, verder geen veranderingen. Ik heb even zitten worstelen met het schaduwgedeelte. Een uitgebreid schaduwstation bleek vrijwel onmogelijk. Voor een schaduwstation heb je bereikbaarheid nodig waarvoor het niveau (nu -10cm) zou moeten zakken. Daarvoor zou dan weer minimaal 1 helix nodig zijn terwijl ik zelf veel liever met een of meerdere hellingen werk.
Een schaduwstation is ook niet strikt noodzakelijk. Heb nu gekozen voor twee lange lange wachtsporen waar treinen die in de dienstregeling rijden en even uit het zicht moeten zijn kunnen wachten.
Mocht iemand nog een goede suggestie hebben dan laat het maar weten, tot ik echt ga bouwen kunnen goede nuances natuurlijk gewoon verwerkt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_20_Zicht_versie_Jan_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_20_Zicht_versie_Jan_15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_20_Schaduw_versie_Jan_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_20_Schaduw_versie_Jan_15.jpg)
-
Lijkt me als basisplan helemaal goed. Je krijgt een mooi ruim stationsgedeelte. Zowel reizigers als goederen. Is er nog plek voor een klein depot voor de rangeerdiesel (of rangeerstomer)?
-
Hallo Hijlco,
Bedoel je een depot op het rangeer bij het station? Of bedoel je een diesellijn richting iets van industrie? Dat laatste namelijk heb ik nog in de planning zitten MAAR ga ik pas beslissen om aan te leggen tijdens de bouw.
-
Hoi Martijn (ik heb wel steeds de neiging om je Rinus te noemen ;)),
Goed dat je er op reageert, blijkbaar heb ik me onduidelijk uitgedrukt. Ik bedoel een locloodsje voor de rangeerdiesel, met een klein dieseltankje, wat vaten met smeermiddelen, enzo. Gewoon alles wat je nodig hebt om een rangeerloc te onderhouden. Puur als scenerystukje en natuurlijk als doel om de aanwezigheid van een rangeerloc te verduidelijken op je baan.
Goed om te horen dat je nadenkt over een eventuele lijn voor industrie (noemen we dat een stamlijn?). Maar er zit al heel veel in je basisplan. Goed plan. (y)
-
Hoi VFR ehhh Hijlco ;D
Dan had ik je toch begrepen alleen ik vermoedde dat je bedoelde ergens anders dan op het rangeer. Maar inderdaad op het rangeer komt ergens een plek met de nodige voorzieningen voor dieselonderhoud. En inderdaad een stamlijn voor industrie, weet dus alleen nog niet exact waar de stamlijn komt en welke industrie.
Nu het baanplan af is (voor zo ver op dit moment) kan ik wat meer gaan nadenken over de exacte vorm van scenery. Grof gezegd, als je de ruimte in 2en deelt met een lijn van links onder naar rechts boven dan word het Noord-W gedeelte stedelijke bebouwing, het Zuid-O gedeelte landelijk. Bij de deur/entree wil ik de sporen (naar de hellingen) via tunnels onder een stuk autobaan laten verdwijnen. Dat is het in grote lijnen.
-
Hallo Martijn (Rinus H0),
Ik vermoed dat je rechts rijdt op de baan.
Een kort vraagje over je "schaduw"station
Als je tegenwijzerzin rijdt heb je de mogeijkheid voorzien om de 4 sporen te benaderen.
Waarom heb je die mogelijkheid niet voorzien als je wijzerzin rijdt?
-
Hallo Frans,
Bedankt voor de opmerking. Had t zelf (nog) niet gezien.
Ga de wissels vervangen door Engelsman bij inrijden/uitrijden 'parkeerplaats'.
Binnenkort nog een keer een update tekening.
Gr.Martijn
-
Zo'n zelfde grapje kan je uithalen midden/rechts boven waar je sporen weer naar 2 sporen verlopen.
Die wissels in je inrit/uitrit rechts(bij dat bovenste rooie balkje) naar t bovendeel opschuiven ri eind opstelsporen en dr een kruising toevoegen.
Kan je helemaal alle kanten op ;)
Zomaar een idee.
-
Hallo,
Het plan is natuurlijk ondertussen aangepast nalv de opmerkingen. Floris, jouw suggestie heb ik ook ingetekend, het kan maar ik heb het er weer even uitgehaald ivm ruimtegebrek. Goed, niets is nog definitief en qua scenery ben ik natuurlijk ook een beetje aan het nadenken, plannen.
Nu kwam iets heel anders in me op. Wat als ik CS en goederenemplacement ga scheiden dmv 2 niveaus? Op zich lijkt me dat wel fraai maar het moet ook niet te veel fantasie gaan worden. Mijn vraag is dan ook, bestaan er in Nederland, of hebben er bestaan, stations met een goederen of rangeer emplacement gescheiden en op 2 niveaus? Ik denk het haast niet.....????
Gr.Martijn
-
Hoi Martijn.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen,is t antwoord zover ik weet,eigenlijk niet.
Tegenwoordig geloof ik zowiezo al niet,stations hebben tegenwoordig enkel nog maar wat opstelsporen voor als bv een goederentrein aan de kant moet voor reizigers spul,als ze al van die sporen hebben.
Ook is men in de loop der jaren steeds meer het goederen spul op grote centrale emplacementen gaan proppen zoals bv Kijfhoek.
Vroeger en dan moet je denken aan de jaren 30-40-50 en wellicht nog tot de jaren 80 zijn er wel emplacementen geweest bij stations in de buurt,en van 1 weet ik dat die wel zoiets had als wat jij wilt maken,dat is Breda,daar had men een aardig emplacement waar op het laatst 2200 werden gestald voor ze naar de sloper gingen,toen die locs daar weg waren is men ook gelijk begonnen met het weghalen van het emplacement.
Nog iets met verhoging erin maar niet met een emplacement zoals jij dat bedoelt ,had je bij Tilburg.
Ofwel de Werkplaats van NS dat lag ook lager dan het station,maar is dus niet echt een emplacement te noemen voor goederen vervoer,hoelang dat(als dat al het geval was) voor Breda telt weet ik niet.
Maar laat het ontbreken van zoiets je vooral niet tegen te houden om het op je baan wel toe te passen ;)
-
Michel(tothebeach) had er n voorbeeldje van weet niet waar precies, Rotterdam.?
-
Hi Floris, Koen,
Bij nader inzien is deze side-kick een slechte. Inderdaad erg on-nederlands (heb zitten googelen en je komt echt niets tegen in Nederland van dien aard) en ik ga op die manier een weg inslaan die te veel veranderd. Het komt eigenlijk door het scenery-idee dat ik tot nog toe had. CS+emplacement min of meer als één geheel met aan de achterkant een stadsmuur + "stedelijke" bebouwing op +8cm. Zoals bij mijn oude baan. Dat idee wil ik anders gaan invullen. Ik wil de situatie juist andersom maken, dus stad en bebouwing om het CS+Emplacement op een lager niveau. Dat brengt een stuk meer variatie (tunnels+bruggen!) in het geheel. Wat ik dan wel moet gaan doen is het emplacement in z'n geheel iets slanker maken en dichter tegen CS aanleggen, ten faveure van de scenery. Maar dat is geen punt want slechts een kwestie van tekenen totdat het naar wens is. Wel zal ik de schaduw-parkeersporen elders moeten gaan aanleggen en dat zal nog niet meevallen want ik zit met beperkt ruimte-aanbod op niveau -1 ivm de hellingen.
Gr.Martijn
-
Of blijven bij wat ik al eerder zei:
Dat iets niet zo vaak voorkomt in de werkelijkheid,moet je vooral niet tegen houden om het op jouw baan wel te doen.
Het is tenslotte jouw baan en jouw visie die telt,of moet je dr soms iemand anders blij mee maken ::) ???
Je grootste probleem zal zijn teveel verandere aan zaken die je nu wel bevallen en je hebt een plek voor je schaduwstation als je je idee aanhoud.
Kortom dat wordt wel veel wijzigen om een vrij simpel iets wat niet conform de werkelijkheid is.
Alsof mijn baan in opbouw geheel conform de waarheid is :-X
-
Goede avond,
Het baanplan wat ik getekend had was min of meer definitief. Maar zo lang ik niet kan starten (ik wacht op vrijkomen ruimte) kan ik natuurlijk het baanplan blijven aanpassen. Op zich was ik ook tevreden met het ontwerp tot ik een baanplan (in een qua oppervlakte vrijwel exact dezelfde ruimte) tegenkwam op het net. Dat had langs de muren als basis een omloop dat deels zichtbaar en deels onzichtbaar was. Daarmee waren er veel meer mogelijkheden om langere hellingen te maken en dus iets met de hoogtes te kunnen doen. Bovendien vond ik de positie van mijn schaduwstationnetje ook niet echt 'lekker'.
Daarmee ben ik maar eens aan de slag gegaan, het volgende is er uit gerold.
Korte toelichting;
De eerste tekening is het zichtbare deel van de baan. In de Noord Oostelijke hoek draait het spoor via een dubbele kruiswissel het CS/cargo-emplacement op. Komend uit dit CS gaat het spoor via een dubbel baanvak omlaag (waar het exact 10CM gaat dalen ligt nog niet vast, ruimte voldoende) om uiteindelijk in de noord oost hoek onder het spoor door te steken en uit het zicht richting schaduwstation te gaan. Dat schaduwstation komt nog wat centimeters lager te liggen en kan via twee richtingen in en uit gereden worden. Eenmaal uit het schaduwstation komend gaat er een helling omhoog in het aantal benodigde centimeters richting noord oost hoek.
Tweede tekening; inclusief de hellingen uit het zicht. Het schaduwstation heb ik getekend maar laat ik hier maar even weg. Omdat het niet zo interessant is en omdat het ook nog niet optimaal ingetekend is.
Tot zo ver maar weer eens,
Martijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_20_versie_13_03_15_zicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_20_versie_13_03_15_zicht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_20_versie_13_03_15_zichthellingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_Werelden_20_versie_13_03_15_zichthellingen.jpg)
-
Levert in ieder geval extra rijlengte (in het zicht) op, dat is altijd goed.
Ben benieuwd hoe je de sporen aan de oostkant in het landschap opneemt. De binnenste baan daalt vanaf het zuiden en de buitenste baan daalt vanaf het noorden. Dat wordt een interessant stukje modelbaan.
-
Hallo Hijlco,
Die sporen aan de Oostkant, richting het zuiden, worden niet in het landschap opgenomen. Zoals ik al schreef, plaatje 1 toont het baanplan in het zicht. Plaatje 2 toont extra de sporen (hellingen) uit het zicht.
Gr.MArtijn
-
Ahrgggg, je hebt gelijk, niet goed gelezen. >:( ;D
-
Hallo mensen,
Even een update; de nieuwe ruimte (kamer) is inmiddels beschikbaar. Afgelopen week een noodzakelijke reparatie verricht waarna een muurtje opnieuw gestuct moest worden. De oude baan ben ik momenteel aan het afbreken zodat dadelijk de overgang naar de andere ruimte plaats kan vinden.
Ook ben ik begonnen aan een nieuw baanplan. De baan die ik getekend had (eerder in dit topic) is me na verloop van tijd toch tegen gaan staan. Heb nu een nieuw idee dat ik in anyrail aan het opzetten ben. Binnenkort hierover mee.
Gr.Martijn
-
Kom maar op met dat nieuwe plan. ;D
-
Kan er niet op wachten, ben te nieuwsgierig naar het vervolg. 8)
-
Hoi,
Lange tijd niets meer van me laten horen. Soort zomerstop, in elk geval een hobby-dip. Goed, ik heb inmiddels een nieuwe tekening gemaakt, een ruwe schets. Min of meer gebaseerd op Station Weert maar door ruimtegebrek wel een erg uitgeklede versie. En dat zette me weer aan het twijfelen en denken en en....
Een grotere ruimte heb ik niet. Maar zou ik wel kunnen maken natuurlijk! Een overdekt terras in de tuin (dat sowieso een modernisering moet ondergaan) zit aan een uitbouw van het huis vast. Ik zou hier ook een soort van tuinhuis kunnen maken en dat natuurlijk geheel ten behoeve van de hobby. Kan me brengen op een ruimte van 3.90 x 5.60 mtr. Dat word dan een serieus verhaal natuurlijk. Maar ik ben nog niet enthousiast want er hangt een kostenplaatje aan vast wat behoorlijk uit de klauwen kan lopen. Dat ga ik eerst maar eens op een rijtje zetten. Dat is het nieuws voor dit moment, binnenkort meer.
Gr.Martijn
-
Ach Martijn, mijn plan is tig keer veranderd. Enerzijds omdat ik vaak verhuisde. Anderzijds omdat de ideeën ook steeds maar bleven komen. Sinds een jaar of vier zijn die plannen niet meer veranderd, dus blijkbaar ben ik er wel tevreden mee. Wel komen er zo nu en dan wat nieuwe ideeën voor scenery, maar dat valt allemaal er in te passen. Dat zijn eigenlijk meer een verdere detail uitwerking van de plannen. Had nooit gedacht dat ik het stadium zou bereiken dat ik gewoon tevreden zou zijn met de algemene opzet. Is toch gelukt.............na 16 jaar denkwerk.
Ik bouw de baan wel in segmenten op. Zodat als ik weer verhuis, ik de diverse delen zo mee kan nemen zonder echt iets af te hoeven breken. En dan maar kijken in welke vorm de delen in de nieuwe ruimte passen (of niet).
-
Hey Hijlco,
Ja, je snijdt nog zoiets aan; de ideeën die maar blijven komen oftewel het vorige idee weer teniet doen. En dat van die segmenten, dat is ook iets om te overwegen. Ik wil in elk geval over niet al te lange tijd beginnen al is het in huis in die kamer die ik nu beschikbaar heb. Wellicht delen inderdaad in segment of module die ik dan weer mee zou kunnen nemen in een nieuwe ruimte. Ik ga maar weer eens verder met tekenen (trouwens dat plannen vind ik dan wel weer een leuk onderdeel, zo is het wel).
Gr.Martijn
-
Beste mensen,
Lang geleden begonnen aan een ontwerp. Niet snel tevreden, veel 'geschoven' en getekend. Uiteindelijk kan ik me goed vinden in het plan dat er nu ligt. Om een lang verhaal (meer in het bouwtopic) kort te maken; in het zicht komen een centraal station met rangeer emplacement voor oa wat goederen overslag. Hier kan ik natuurlijk tot aan het ballasten flexibel zijn mocht de realiteit me niet bekoren. Genoeg ruimte voor scenery in de vorm van een stad om het centraal heen. Aan de linkerkant van de baan komt op het lange stuk een halte station voor stoptreinen.
Verder natuurlijk een schaduwstation. Inmiddels ben ik aan de onderbouw begonnen, bouwtopic zal ik binnenkort openen.
Mvg
Martijn
plaatje 1; niveau zicht
plaatje 2; hellingen
plaatje 3; schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_zicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_zicht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hellingen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hellingen_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_26.jpg)
-
Hoi,
Weer leven in de brouwerij (y).
Ik zie weer wat aanpassingen. Als je eenmaal aan het bouwen bent zie je vanzelf nog ruimte voor van alles en nog wat.
Groeten Koen.
-
Zo is het Koen, merci (y)
-
Strak plan. Rechts de mogelijkheid om helemaal los te gaan met scenery. Spoortechnisch zeer doeltreffend en logisch.
-
Waarom die wisseloplossingen in de hellingen?
Te duur en nutteloos m.i. want wisselen kan in schaduwstation en het gewone station.
Keep it simple.....
-
Martijn, rechtsrijdend heb je alleen de mogelijkheid om tegenspoor je hellingen te benaderen bij het verlaten van het station. Eerstvolgende kruisingsmogelijkheid is dan inderdaad het Koppel overloopwissels in de helling.
Kan de bedoeling zijn om het een beetje spannend te houden, maar is wel een belemmering op een vlot treinverkeer.
Verder is het een eenvoudig opzet dat je mooie speel mogelijkheden geeft.
Ik kijk uit naar je "bouwdraadje"
-
Hallo Frans,
De eenvoudige opzet was uiteindelijk mijn wens na vele 'spaghetti' varianten in een ruimte die zich er niet echt voor leent, vind ik dan. Maar ik begrijp je opmerking wel degelijk. In het dubbele "rechte" baanvak links in de zicht-tekening komt +/- halverwege een halte station, wellicht dat ik daar nog overloop wissels kan plaatsen, voor en na het station. Of heb jij nog andere, betere suggesties?
@Hijlco; dank je. Ik heb inderdaad doelbewust behoorlijk ruimte voor scenery vrijgelaten.
@Sandar; vreemde opmerking. De kruiswissels liggen voor het schaduw en zijn feitelijk onderdeel daarvan.
Mvg,
Martijn
-
Hi Martijn, als jij met die situatie kan leven en rijden, zie ik geen noodzaak om je baanplan te wijzigen. Een eventuele ingreep zou wel drastisch kunnen zijn omdat je wisselstraten nu echt op de uiterste plaats liggen voor de bocht.