BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Esperopt op 22 September 2007, 02:42:17

Titel: Kortkoppelings mechanisme aan loc
Bericht door: Esperopt op 22 September 2007, 02:42:17
Ik heb eerst een hoop draadjes over dit onderwerp nagekeken (niet allemaal) maar kan het antwoord toch niet vinden. Daarom hier mijn vraag. Zijn er ook kortkoppelingsmechanismes voor loc's?
Titel: Re: Kortkoppelings mechanisme aan loc
Bericht door: TonM op 22 September 2007, 09:20:42
Volgens mij is er in wezen geen verschil tussen een kortkoppelingsmechaniek voor een wagen en een kortkoppelingsmechaniek voor een loc. Het verschil zit hem erin dat het mechaniek bij een loc vaak moeilijk te plaatsen is. En dan vooral bij draaistel-locs.
Er zijn een heleboel verschillende mechanieken in de handel en welke geschikt is voor jouw loc, is vooral afhankelijk van dingen als de ruimte tussen draaistel en bufferbalk en / of de mogelijkheid om een mechaniek in of aan het draaistel te zetten. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Lima NS1200 van kortkoppeling voorzien door gewoon een Symoba bij het niet-aangedreven draaistel te zetten.

Zet even in dit draadje welke loc of locs je kortgekoppeld wil maken, misschien zijn er mensen die het al gedaan hebben en je kunnen laten weten hoe.
Titel: Re: Kortkoppelings mechanisme aan loc
Bericht door: Esperopt op 22 September 2007, 14:54:28
OK, de loc's die ik graag wil kortkoppelen met m'n rijtuigen zijn:

roco 200/300
roco 500/600
roco 2200/2300
roco 1000
roco 1100
roco 1600/1700/1800

elcetroten 1300

Hamo 1100
Hamo 1200

Trix 1100
Trix 1200

Eers maar even tot zover. Weet iemand of deze loc's inmiddels standaard met kk verkocht worden?
Titel: Re: Kortkoppelings mechanisme aan loc
Bericht door: TonM op 22 September 2007, 17:10:52
Esperopt,

De Electrotren 1300 wordt al geleverd met een kk mechaniek . Dat is dus gewoon een kwestie van koppeling naar keuze in de schacht frotten.

Voor de rest heb ik eens gekeken naar de locs die bij mij in de kast staan. Ik zeg er van tevoren bij dat ik zelf in geen van die locs een kk mechaniek heb ingebouwd. Gewoon omdat ik er nooit behoefte aan heb gehad. Maar ik denk dat er wel het een en ander mogelijk is, als je avontuurlijk bent aangelegd (niet bang om te gaan frezen, vijlen en boren in je locs) en een paar centen wilt uittrekken voor de mechanieken.

Weinert heeft een paar mechanieken in het programma die geschikt zijn om op kleine plaatsen in te bouwen: een smalle onder cat. nr. 8656 en een hele korte onder cat. nr. 8654.

De 8656 kan je volgens mij precies inbouwen in de Roco 200/300. Vergt wel een paar aanpassingen aan  het onderstel om ruimte te maken.
De 8654 kan zo op het oog vrij gemakkelijk worden ingebouwd in de Roco 500/600. Moet je wel de bestaande koppelingen en -houders weghalen. Ik denk dat je in die loc ook uitkomt met een Symoba N-koppeling.
Bij de Roco 1000 zou ik het niet eens proberen: Het lijkt mij dat het loopdraaistel in de weg zit, welke koppeling je ook kiest.
Bij de Roco 1100 zit de bufferbalk aan het draaistel. Je zal daarom een evt. mechaniek in het draaistel moeten zetten. Ik weet niet welke daarvoor geschikt is. Hetzelfde geldt voor de 1600 van Roco.
Bij de Trix 1200 zit de koppeling ook in het draaistel. Een Symoba zou een mogelijkheid zijn bij het niet-aangedreven draaistel, maar dan moet je van dat draaistel wel een stuk weghalen. Zou ik niet doen: zonde van zo'n mooie loc.

Misschien is het beste als je de Weinert mechanieken eens uitprobeert op je 200/300 en je 500/600 en dan met zo'n mechaniek erbij eens kijkt wat de mogelijkheden zijn voor je andere locs.

En nogmaals: ik heb het zelf (nog?) niet uitgeprobeerd, dus ik laat mij graag tegenspreken door iemand die er wel ervaring mee  heeft.

Succes,
Ton