BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Yuri166 op 20 December 2014, 00:01:41

Titel: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 20 December 2014, 00:01:41
Hallo allen, ik ben tegen een probleempje opgelopen met wat wissels...

Ik zit nog altijd in het verzamelstadium, maar dacht dat het nu leuk was om een klein baantje om de kerstboom te bouwen, met een klein schaduwstation om af en toe van treintje te kunnen wisselen.

Ik had eigenlijk alles in huis, maar het leek me makkelijker de wissels elektrisch te maken. Aangezien al mijn spoor Roco Geoline is, was het dus makkelijk om een aantal Geoline wisselmotoren te bestellen, en dat heb ik dus gedaan. Afgelopen week in huis, en nu aan het klussen geslagen.

De eerste wissel ging perfect, motor er in, en aangesloten op het juist gemaakte bedieningspaneel. Werkt zonder enige problemen. De overige drie wissels volgen, en niets werkt naar behoren... De motortjes ratelen bij bekrachtiging, en de wissels willen niet (altijd) om. Soms doen ze het wel, soms niet, soms hebben ze een aantal pogingen nodig... Eventueel een beetje druk op het manuele hendeltje zetten helpt wel. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling...
Ook is er een motortje bij dat maar een kant op werkt. Aanvankelijk niet, maar nu wel... En nee, ik ben voorzichtig geweest met de bekrachtigingstijden, de spoel zal niet verbrand zijn... Eerder het idee dat er iets is los gekomen door het geratel/geklapper...

Is dit een veel voorkomend probleem voor de Geoline wissels en motoren? Doe ik iets fout? Is het eenvoudig op te lossen? Of is het een kwestie van Terug sturen en garantie vragen? Dat laatste gooit dan wel roet in het eten voor de kerst natuurlijk... Heb ik gewoon een slecht partij te pakken, of kan ik mijn geld in het vervolg beter aan een andere motor geven?
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: FreekH op 20 December 2014, 00:23:38
Zomaar een idee: probeer je soms alle vier de wissels tegelijk om te zetten?
Doe ze dan eens stuk voor stuk zodat de spanning minder inzakt.

Freek.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 20 December 2014, 00:33:50
Thanks for the tip.
Maar nee, het is individueel.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 20 December 2014, 22:08:21
Vandaag een paar dingen geprobeerd...

Wisselmechaniek smeren zodat de weerstand op het motortje minder is, zonder resultaat.
Motortje weer uit een wissel gehaald, en los geprobeerd, werkt naar behoren, motortje in een nieuwe, ongebruikte wissel gemonteerd, weer hetzelfde verhaal...

Ben bang dus dat ik een slechte partij heb getroffen. 3 van de 4 niet goed. Maandag eens contact opnemen met de leverancier, maar denk dat ze terug kunnen...

De vraag die rest, is dit normaal voor Roco wissels en motoren? Komt het vaker voor, of hebben ze een slechte reputatie? Kan het me haast niet voorstellen, maar als het zo is, wil ik het wel weten voordat ik straks alle wissels met deze motoren uit rust. Vooralsnog ga ik er van uit dat ik pech heb...
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Chris80 op 20 December 2014, 22:13:34
Hoi,

Ik denk dat je een pechpartij hebt. Zelf heb ik een stuk of 12 van die roco wisselmotoren en ze werken allemaal prima. Ik schakel ze dmv drukknopjes. Lekker makkelijk.


Groet,
Chris
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: santerdam op 20 December 2014, 22:17:00
Yuri,

Wat bedoel je precies met "de motor" ? Heb je het over de standaard spoelen-aandrijving ?

Hoe heb je dat minimaal kleine stekkertje van de wissel aangesloten op de spoelen ? Jouw probleem klinkt een beetje alsof die aansluiting niet helemaal juist is - het snoertje is verbonden met een klein schakelaartje tussen de rails van de wissel.

Kijk eens goed naar de manier waarom je dat stekkertje hebt ingeprikt.

Sander
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Rinus H0 op 20 December 2014, 22:18:21
Ik ken het probleem maar al te goed. Tot op de dag van vandaag weet ik nog steeds niet de oorzaak. Alles, werkelijk alles geprobeerd toen.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 20 December 2014, 23:25:18
Yuri,

Wat bedoel je precies met "de motor" ? Heb je het over de standaard spoelen-aandrijving ?

Hoe heb je dat minimaal kleine stekkertje van de wissel aangesloten op de spoelen ? Jouw probleem klinkt een beetje alsof die aansluiting niet helemaal juist is - het snoertje is verbonden met een klein schakelaartje tussen de rails van de wissel.

Kijk eens goed naar de manier waarom je dat stekkertje hebt ingeprikt.

Sander

Hallo Sander, bedankt voor het mee denken.

Motortje is inderdaad niet de goede naam... wisselaandrijving... Het gaat om de Roco 61195, de aandrijving speciaal voor de Roco Geoline wissels, en in die combinatie pas ik ze ook toe. Dus, het zou, zoals Chris aan geeft, prima moeten werken... En dat mag ook wel, het  is niet bepaald gratis.

De stekkertjes heb ik ondertussen al tig keer gecheckt... Kan eigenlijk niet mis gaan, want is met kleurcodes precies aangegeven welke draad in welk gaatje moet, en zo zit het ook. Zo zit het bij alle vier de wissels, dus ook bij die ene die het wel goed doet...
Ik dacht overigens wel dat het stekkertje van de wissel voor de puntstukpolarisatie was... Maar kan het mis hebben, maakt ook niet uit, als het stekkertje goed zit, moet het werken.

Het lijkt er op dat de aandrijvingen niet genoeg kracht hebben om over het zware punt van de wisselomzetting te komen. Hij begint er aan, en valt weer terug, wordt dan gelijk weer aangestuurd, en een ratelend geluid en een bibberende wisseltong zijn het gevolg. Totdat je of het knopje los laat, of hij soms wel alsnog over gaat. En soms werkt het ook wel gewoon een of twee keer goed, om' dat weer in ratelen te vervallen...

Thanks Rinus voor de feedback...
Duidelijk dat ik dus niet de enige ben. Deze aandrijvingen gaan terug, en wil er goede voor in de plaats hebben, want zoals Chris aan geeft, het kan dus wel goed werken. Ik zal dus bij het verzamelen elke aandrijving die binnen komt controleren op de werking, en ze niet nieuw in de doos weg leggen tot de dag dt ik kan gaan bouwen, maar de grantie al lang verlopen is...
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: santerdam op 20 December 2014, 23:33:52
Yuri,

Als ik het goed begrijp heb je een werkende en (minstens) een niet werkende wissel. Heb je de aandrijvingen van die wissels al eens omgewisseld - de werkende aandrijving naar de 'slechte' wissel ?

De ervaring van Rinus H0 deel ik zeker niet, hier werken alle wissels (22 stuks) en aandrijvingen probleemloos.

Sander
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 20 December 2014, 23:41:22
Dat is een goede tip, tnx.

Ga ik morgen nog even proberen.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Station W op 21 December 2014, 14:22:00
Hallo Yuri,
Zelf heb ik geen ervaring met Geoline. Toch even een opmerking: Is je voedingsspanning wel in orde?
Als ik het verhaal zo lees zou ik zeggen dat de voeding te kort schiet of ergens zit een slechte verbinding. Wat voor voeding gebruik je?
Wisselspoelen trekken een behoorlijke stroom. Geen idee wat voor stekkertjes bij Geoline een rol spelen, maar een stekkerverbinding die niet strak klemt kan meteen een probleem zijn.

Ik zelf zou niet gauw twijfelen aan de technische kwaliteit van de Rocoproducten.

Groeten en succes
Henk
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 21 December 2014, 15:49:17
Goed punt Henk.

Ook bedankt voor het mee denken. Ik gebruik een Fleischmann 6735 trafo. Net gemeten, en die levert 16,5 VAC op de accessoire aansluiting. Zou toch genoeg moeten zijn?

In de tussentijd heb ik de suggestie van Sander ook geprobeerd, en een van de slechte aandrijvingen in de "goede" wissel gezet, en de goede aandrijving in een van de "slechte" wissels. Maar het blijft hetzelfde, dwz, de "slechte" aandrijving is de gene die problemen blijft geven. De goede aandrijving doet het in de "slechte" wissel goed...
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: LouisH op 21 December 2014, 16:29:56
Mijn wisselaandrijvingen (Roco 61195) zijn gisteren bezorgd. Ik heb hetzelfde probleem, precies zoals hier omschreven. Ik blijf het topic volgen, maar ik denk dat ik die van mij alvast maar terugstuur naar de leverancier.

groet
Louis
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Calimero op 21 December 2014, 16:32:58
Ik gebruik een Fleischmann 6735 trafo. Net gemeten, en die levert 16,5 VAC op de accessoire aansluiting. Zou toch genoeg moeten zijn?

Het gaat niet alleen om de spanning, de stroom is ook belangrijk !
Vermogen is spanning keer stroom (P = U x I  of  W = V x A).
En als een trafo de gewenste stroom niet kan leveren kakt de spanning in of
als het echt te bont gaat schakelt de thermische beveiliging in.

*edit*
Als die wisselaandrijvingen ook 18V ac kunnen verdragen weet ik betaalbaar
120VA ringkern trafo's (zo lang de voorraad strekt ?)
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/ringkerntrafo-18volt-6-6amp-120va.html
Ik ben zelf gestaag met een variant op de EDITS booster aan het bouwen en gebruik
er daar in 4 stuks.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: LouisH op 21 December 2014, 17:15:43
Net nog even geprobeerd: de werking van de aandrijving is niet O.K. als hij in de wissel is geschroefd. Maar op dezelfde manier aangesloten en dan los in de hand is de werking 100%. De kracht is zo te voelen meer dan voldoende, om de zeer licht bewegende wissel heen en weer te bewegen. Het kan bijna niet anders of ik zie iets simpels over het hoofd. Ik blijf het volgen.

groet
Louis
 
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 21 December 2014, 17:36:58
Klopt Louis, bij mij juist hetzelfde. Ik zit ook aan mezelf  te twijfelen, vandaar dat ik het hier naar voren breng. Maar het feit dat ik er ook een goed werkende bij heb, en ik alles juist hetzelfde doe met de overige 3, waarvan er ook nog eens een maar half werkt, denk ik toch dat er een slechte partij in omloop is...

@Calimero, de wet van Ohm ken ik. Wel een goede tip om de spanning even te meten tijdens de bekrachtiging... Maar kan me haast niet voorstellen dat dat een probleem is. Maar meten is weten. (als je weet wat je meet...  ;))

Mooie tip van die ringtrafo. Is zeker interessant, al moet ik toe geven dat ik nergens de bedrijfsspanning kan vinden van die aandrijvingen...  :-\ Dacht eens gelezen te hebben van 12 tot 24 Volt, maar het staat nergens... Niet in de gebruiksaanwijzing, niet op de site van Roco en niet op de aandrijvingen zelf...  ???
Maar maak me sterk dat ze 18V zouden moeten kunnen slikken...
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 December 2014, 17:46:18
Kan het zijn dat de aandrijving scheef in het wissel zit, waardoor er iets klemt? Als je de ingebouwde aandrijving met de hand probeert heen en weer te zetten, voel je dan ergens weerstand?
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: santerdam op 21 December 2014, 17:52:14
@yuri : De test laat duidelijk zien dat het probleem niet in de wissel zelf zit. De voedingsspanning is krap, wellicht iets te laag bij belasting.

@Calimero : Leuke trafo, maar 120VA zonder kortsluitbeveiliging is vragen om problemen. Dat ding laat alles in rook opgaan, dik 6A is (onbeveiligd) veel te veel.

@LouisH : Jouw opmerking doet me denken aan een kleine vervorming van de aandrijving als die vastgeschroefd is. Het je de schroefjes heel strak aangedraaid ? Kun je eens testen met de schroefjes een tikje losgedraaid en kontroleer of de aandrijving wel netjes vlak ligt.

Sander
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 21 December 2014, 18:08:11
Hallo Sander,

Die voedingsspanning is aan de lage kant... Ok, daar kan ik mee leven. Dan zou hij bij een trafo met een hogere spanning wel moeten werken. Welke trafo kan je aanraden? En welke spanning is wenselijk?

Ik heb trouwens net even geprobeerd te meten of er spanningsval is tijdens bekrachtiging, maar ik denk dat mijn (goedkope) metertje dat niet aan kan. Die heeft meer tijd nodig. Hij geeft zelfs meer aan, maar daar geloof ik niet in.
Wel, en dat is wat frustrerend, is het probleem tussen de twee wissels nu omgedraaid... De goede aandrijving geeft nu problemen, en de slechte doet het goed... Ik snap er niets meer van...

Hoe dan ook, ik zou het toch eerst met een hogere spanning willen proberen voordat ik de boel terug stuur.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: santerdam op 21 December 2014, 18:27:00
Yuri,

Omdat de goede en slechte wissel nu weer veranderen, denk ik ook een beetje aan een externe oorzaak. Hoe schakel je de wissels ? Doe je dat bijvoorbeeld met zo'n groen schakelkastje ? Die dingen hebben vaak de meest prullerige kontaktlipjes.

Welke spanning geadviseerd wordt weet ik niet. Mijn baan wordt digitaal geschakeld en de decoder regelt voor mij de spanning.

Sander
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Calimero op 21 December 2014, 18:27:23
@Calimero : Leuke trafo, maar 120VA zonder kortsluitbeveiliging is vragen om problemen. Dat ding laat alles in rook opgaan, dik 6A is (onbeveiligd) veel te veel.

Ben ik met je eens !
Maar het is mogelijk wel een mooi ding voor extern gevoede wissel/schakel decoders ?
Ik begreep dat daar ook vaak iets van een voeding bij zit (of wenselijk is) zodat er geen
of minder "dure" digitale stroom voor nodig is.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 21 December 2014, 18:58:45
Yuri,

Omdat de goede en slechte wissel nu weer veranderen, denk ik ook een beetje aan een externe oorzaak. Hoe schakel je de wissels ? Doe je dat bijvoorbeeld met zo'n groen schakelkastje ? Die dingen hebben vaak de meest prullerige kontaktlipjes.

Welke spanning geadviseerd wordt weet ik niet. Mijn baan wordt digitaal geschakeld en de decoder regelt voor mij de spanning.

Sander

Ik heb even "snel" een bedieningspaneel in elkaar gegooid. Het gaat nu om een tijdelijk baantje, dus dit was het meest praktische. Voor het schakelen zelf gebruik ik een schakelkastje van Piko. Maar de bijgeleverde aansluitingen heb ik in de verpakking gelaten, dat is prut. Ik heb de draden in vergulde contactpinnen gesoldeerd, en de passing is strak. Wel gaan ze daarvandaan naar een Fleischmann contactpaneeltje om het iets eenvoudiger te maken de boel te wisselen, en het semi-permanente paneel ook na kerst in ere te kunnen laten. Hier een plaatje:

(http://i703.photobucket.com/albums/ww38/yuri166/Alfa%20166%20MB%20Pictures/20141221_183730_zps4518bbe0.jpg)

Ik zag bij Conrad deze trafo: https://www.conrad.nl/nl/bv06035-krachtige-transformator-24-va-404293.html (https://www.conrad.nl/nl/bv06035-krachtige-transformator-24-va-404293.html)
Of is 24VAC weer te veel van het goede?
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: santerdam op 21 December 2014, 19:11:03
Yuri,

Die Conrad trafo lijkt mij niet geschikt. De uitgangsspanning is 12V of 24V. De 12V is te laag en de 24V is beslist te hoog. Zoals ik al schreef, ik weet niet welke spanning geadviseerd wordt - je zult moeten wachten op een reactie van een ander.

Vermoedelijk is deze Conrad trafo beter :
Zie https://www.conrad.nl/nl/bv01089-krachtige-transformator-30-va-404290.html

maar eerlijk gezegd lijkt Conrad erg duur met de trafo's. Op de modelspoor beurzen koop je voor veel lagere prijzen.

Sander
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: LouisH op 21 December 2014, 19:14:32
Het lijkt er op dat het probleem bij mij is opgelost  ;D. Ik heb de zwarte draad nu aangesloten op de rode (i.p.v. de gele) aansluiting van mijn Marklin 32 Va trafo. Als ik de snelheidregelaar precies halverwege zet dan is de werking perfect (meerdere keren getest). Als ik de snelheidsregelaar verder zet dan is het probleem weer terug. Het lijkt er dus op dat het een kwestie is van de juiste spanning.

Ik hoop dat ik zo op een duidelijke (wegens gebrek aan technische kennis wellicht ook kinderlijke) manier heb aangegeven wat volgens mij het probleem is.

Misschien heeft u er iets aan.

groet
Louis
   
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 21 December 2014, 19:23:03
Dank Louis,

Kan je eens meten bij welke spanning(sbereik) de aandrijving goed werkt? En bij welke spanning niet meer?

@santerdam, ik zal inderdaad eens op een beurs moeten komen neuzen. Komt er helaas te weinig van. Ik wacht even af welke spanning als beste geadviseerd wordt.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: LouisH op 21 December 2014, 19:32:04
Sorry Yuri166, maar ik beschik niet over een spanningsmeter.

groet
Louis
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 21 December 2014, 19:33:39
Er is bij Roco enige tijd geleden een foutje gemaakt met de bedrading van het kleine draadje met de twee stekkers.
Er is een verkeerde aansluiting bij de kleine stekker, ik denk dat het nu ook zo is.
Mogelijk is er nog oude voorraad geleverd of er is nog voorraad geweest bij de winkel.

De zwarte draad moet bij beide aan de middelste aansluiting zitten en daar is soms een ander kleur aan gesoldeerd.
Meet de draden maar eens door en kijk of beide middelste met elkaar verbonden zijn

Doe er een foto bij van een fout gesoldeerde aansluiting

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foute_aansluiting_goline_wissel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foute_aansluiting_goline_wissel_1.jpg)


Gr Piet
DutchRoco
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 December 2014, 19:57:43
Piet, ik veronderstel dat dat kleine stekkertje dan kortsluiting maakt bij 1 wisselstand.
Dan zou Yuri kunnen kijken wat er gebeurt als dat stekkertje niet ingestoken is.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 21 December 2014, 20:11:07
Klaas,

er is geen kortsluitng maar er werk dan maar een van de twee spoeltjes in de aandrijving en het afschakel contact werk niet goed in de aandrijving waardoor een geratel kan ontstaan, is afhankelijk van welke kant er wordt geschakeld

B.v.  de zwarte draad zit aan beide spoelen en de rode bv links en de groen rechts zwarte is gemeenschappelijk.

gr piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 21 December 2014, 21:40:36
Bedankt voor de info Piet!

Ik had toch even een eureka-moment. Maar de ontnuchtering volgde snel. Na even meten was al snel duidelijk dat het goed zit. Los van het feit dat ik de grote stekker er al afgeknipt heb, zit de zwarte draad op de kleine stekker wel degelijk aan het middelste pinnetje...

Ik ga toch inzetten op een hogere spanning. Dus als iemand de optimale spanning weet...?
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 21 December 2014, 22:54:37
Yuri166.

zoals ik al aangaf, eerst doormeten voordat je de stekker er afknipt.

Het het begin verhaaltje nog even doorgelezen (had ik eerst niet gedaan, stom van mij) en wat mij is opgevallen dat je een trafo gebruik waar wisselstroom uitkomt 16Vac.
De wissel aansturing die Roco normaal gebruikt hebben een gelijkstroom uitgang (interne gelijkrichting).
Door de Vac aansturing gaat hij ratelen, zet er een paar diode tussen (gelijkrichter)  en dan zal het probleem zijn opgelost

Maak maar eens een proefopstelling met b.v. 2 batterijen van 9 volt met een paar drukknopjes en dat zal werken, vele malen uitgeprobeerd.
De zwarte middelste draad is de plus en de min loopt via de andere kleuren
Zie bijgevoegde tekening

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselschakelaar_met_bat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselschakelaar_met_bat.jpg)
Gr Piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 21 December 2014, 23:49:29
Piet, je bent mijn held van vandaag, en omdat het al zo laat is, ook die van morgen...  ;D

Ik heb de boel nu even aangesloten op de DC kant van de trafo... Maar, dat maakte niets uit...
Even meten, en met de draaiknop in volle uitslag, levert de trafo 16VDC, terwijl er op het dataplaatje 12VDC staat... Met het verhaal van Louis in het hoofd, heb ik de knop een stuk terug gedraaid, en,... jawel, alles werkt naar behoren...  (y) Even meten, en hij levert 12VDC! Helemaal gelukkig.

Morgen snel maar even een 12VDC beltrafootje halen, en een nieuwe aandrijving, want die ene die maar naar een kant werkt, is echt stuk, en gaat dus terug. Maar dat is geen oplossing voor de kerst.

Dus, iedereen super bedankt voor het meedenken.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 December 2014, 23:58:44
Morgen snel maar even een 12VDC beltrafootje halen,
Bestaan die, 12V en dan ook nog DC?
Met een echte beltrafo kon je nog wel eens een rare verrassing tegenkomen. Dat zijn "zachte" trafo's. D.w.z., onbelast kan de spanning wel 2 keer zo hoog zijn, bij nominale belasting is de spanning gelijk aan wat op het typeplaatje staat, en trek je nog meer stroom, dan stort de spanning helemaal in elkaar.
Dat komt omdat beltrafo's foolproof moeten zijn. Je kan hem secundair kortsluiten, en dat kan je jaren zo laten staan zonder dat je zekering overbelast raakt en zonder dat hij in brand vliegt.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 22 December 2014, 00:11:12
Ja, goed punt... 12V zijn ze er zeker... maar DC...
Maakt niet uit, ik vind wel iets. Universele netvoeding oid... Komt wel goed.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Calimero op 22 December 2014, 00:26:50
12V dc is prima uit 16V dc te halen met een 7812 (tot 1A).
Een LM317 zou ook kunnen maar daar komt ietsje meer bij kijken (wel tot 1,5A).
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 December 2014, 09:57:00
1A is voor de meeste wisselspoelaandrijvingen net niet genoeg. Bovendien is een spanningsregelaar overbodige luxe.
Wat mij in het hele verhaal verbaast is dat het in een bepaald spanningsbereik werkt, maar bij een hogere spanning niet meer. Dat wil er bij mij eigenlijk niet in.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 22 December 2014, 10:33:34
Klaas,

Ben het met je eens, dat het bij een hogere spanning niet meer werk snap ik ook niet.
Als het echt veel te hoog is zou de spoel kunnen doorbranden maar dat is weer een ander verhaal.
Heb veel uitgeprobeerd met deze aandrijving maar tot 25 volt nooit problemen gehad.

Gr Piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 22 December 2014, 10:40:09
Yuri166,

Of die ene stuk is?
controleer het nog maar eens goed, deze gaan bijna nooit stuk

Kijk ook eens in het volgende draadje, daar staat ook veel over de wisselaandrijving.
Onderwerp is al vaker aan de orde geweest

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41978.15.html


Gr Piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: LouisH op 22 December 2014, 11:18:41
Ik heb het nog eens getest en het is niet veranderd:

Op mijn Marklin 6647 trafo (32Va) zit een gele en een rode aansluiting. Volgens de gebruiksaanwijzing is de gele aansluiting voor "constante spanning van 16 volt, voor wissels en verlichting etc." en de rode voor "rijstroom, 0 tot 16 volt, 24 volt momentschakeling". De bruine is de retourleiding voor geel en rood.

Met deze wetenschap sluit ik de Roco 61195 dus aan op geel en bruin, maar dan doen zich de problemen voor zoals eerder beschreven (trillen etc.). Sluit ik de boel aan op rood en bruin, dan is de werking 100%, mits de rijregelaar is afgesteld op 110 tot en met 160 km/h. Daaronder en daarboven komen de problemen weer terug.

Mijn wissels worden geschakeld met de Viessmann 5549.

Zoals u merkt ben ik niet erg technisch, maar anders als hierboven weet ik het niet te omschrijven. In ieder geval heb ik besloten mijn wisselaandrijvingen niet terug te sturen.

groet
Louis

   
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 22 December 2014, 11:55:28
Louis,

Het trillen wordt veroorzaakt door de wisselspanning, trafo van Marklin is wisselspanning en als je nu zorgt dat de wisselaandrijving gelijkspanning krijgt dan is dat opgelost.
Of dit via de 5549 kan weet ik niet, ken deze (intern) niet omdat ik ze niet gebruik maar met een gelijkrichter (diode) ertussen moet het kunnen.

Gr piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 22 December 2014, 12:09:36
Yuri166,

Of die ene stuk is?
controleer het nog maar eens goed, deze gaan bijna nooit stuk

Kijk ook eens in het volgende draadje, daar staat ook veel over de wisselaandrijving.
Onderwerp is al vaker aan de orde geweest

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41978.15.html


Gr Piet

Thanks, interessant draadje. Gaat vooral over wel of niet digitaal, dat is bij mij niet aan de orde omdat ik analoog rij. Maar staat zeker voor de toekomst bruikbare info in vwb led-indicatie.

De kapotte aandrijving... Zal hem nog over de spoelen meten, maar denk dat ze niet goed is. Kan natuurlijk altijd een keer gebeuren. In ieder geval doet ie het niet in een richting, en de aansluiting is goed. Het zijn vaak of juist oude of nieuwe dingen die kapot gaan/zijn... Alles er tussen is meestal betrouwbaar. Deze is nieuw... dus...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet goed begrijp dat het bij een hogere spanning niet werkt. Ik kan alleen maar vast stellen. En ik ben niet de enige met die ondervinding. Ik ga straks even een 12VDC voedinkje scoren. Al is het maar voor tijdelijke oplossing. Maar zie niet in waarom het straks ook geen permanente oplossing kan zijn. Als het werkt, werkt het...
Ik zal wel laten weten hoe of wat het geworden is, wellicht dat het voor een ander, Louis, ook een oplossing kan zijn.

Verder, ik ben wel technisch onderlegd. Ben monteur van beroep, maar electronica hoort niet tot de dagelijkse werkzaamheden, de basiskennis is er wel, maar zit soms diep weg gestoken. De suggestie van Calimero gaat mijn pet op dit moment even te boven. Komt wel weer in orde, maar moet me daar eens op mijn gemak in verdiepen. Op dit moment probeer ik alleen het treinbaantje rond de kerstboom op tijd aan de gang te krijgen...  ;D
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 22 December 2014, 12:11:55
Louis,

Het trillen wordt veroorzaakt door de wisselspanning, trafo van Marklin is wisselspanning en als je nu zorgt dat de wisselaandrijving gelijkspanning krijgt dan is dat opgelost.
Of dit via de 5549 kan weet ik niet, ken deze (intern) niet omdat ik ze niet gebruik maar met een gelijkrichter (diode) ertussen moet het kunnen.

Gr piet

Ik heb het gisteren met gelijkspanning geprobeerd, en daar trilde hij ook als de spanning te hoog was... Pas toen ik de regelaar terug draaide tot ongeveer 12VDC, werkte het naar behoren.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 22 December 2014, 13:19:07
Louis,

Als ik het allemaal goed heb begrepen dan gebruik jij een trafo van Marklin 6647.
Daar kun je de uitgang spanning mee regelen, zoals je al aangeeft en terug draai naar 12 volt (DC ?)
De uitgang van de trafo 6647 heeft geen DC Maar AC
Zie de info op de transformator Rode vierkantje daar staat AC
Waarmee heb je de DC spanning gemeten en waar?

Mogelijk zie ik het verkeerd, maak het eens duidelijk met b.v. een afbeelden hoe jij het aansluit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/marklin_trafo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/marklin_trafo.jpg)

Gr Piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Station W op 22 December 2014, 13:22:07
Als ik het dus goed begrijp is de crux dus:
1. Je moet DC stroom gebruiken (DC = gelijkstroom)
2. Je moet het spanningsniveau vrij precies op 12V houden

Wat mij een beetje dwars zit is dat we met een datasheet van de 61195 het probleem onmiddellijk hadden kunnen tackelen maar op het www kan ik hier niks van vinden.

Dat je DC moet gebruiken is een val waar ouwe rotten natuurlijk keihard intrappen, maar het is begrijpelijk gezien de moderne digitale aansturing.

Wat een gedoe om een wissel om te zetten

Groeten Henk
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 22 December 2014, 15:04:47
Henk,

citaat,  Je moet het spanningsniveau vrij precies op 12V houden

Is beslist niet zo gevoelig, bij mij werkt tussen de 14 en 24 volt DC zonder problemen en mogelijk kan het nog wel iets ruimer.

Het is niet zo moeilijk en ook niet zo'n gedoe

Kijk maar eens in het andere draadje daar heb ik een paar  tekeningen gemaakt waarmee je ook de spanning van de rails (digtaal) kun halen, heb nog wel een paar voorbeelden als het moet.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41978.15.html

Gr Piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 22 December 2014, 16:11:37
Ik ben het er mee eens dat Roco deze gegevens wel eens op de verpakking of in de handleiding mag zetten. Of bij de technische gegevens op hun website, of ergens... Maar door helemaal niets voor te schrijven werk je Murphy in de hand. Vandaag of morgen kom er iemand op het idee om ze op 220 aan te sluiten, en al zijn 327 aandrijvingen op zijn geweldig grote baan, gaan in een steekvlam op in rook. Daar ze nog binnen de garantie vallen, is het een leuke claim...

Hoe dan ook, ik heb net een universele netvoeding gehaald die gestabiliseerd 12VDC geeft, en 2.25A aan kan. Snelle test gedaan net, en alles werkt als een tierelier. Dus voor nu is voor mij het probleem opgelost. Op een na dan, want die gaat nog steeds maar een kant op. Heb de spoelen even door gemeten, maar die geeft op een spoel een open verbinding. Kan een los contact zijn, kan een kapotte eindstandschakelaar zijn, of weet ik veel wat, in ieder geval intern in de aandrijving. En die ga ik niet zelf open maken zo lang er garantie op zit. Hij zal dus terug moeten. Nu alleen zien dat ik er voor de kerst nog een te pakken krijg... Alle winkels hier in de omgeving van Antwerpen zitten zonder... Iemand een suggestie? Of heeft er iemand een liggen hier in de buurt die ik over kan nemen?
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Station W op 22 December 2014, 16:29:32
Mooi dat het opgelost is.
De plaatjes van Piet (uit 2012) laten duidelijk 16V gelijkstroom zien stom dat ik dat niet eerder zag.
Bij gelijkstroom is het spanningsniveau dan waarschijnlijk ook niet zo kritisch.

Voor kerst krijg je via de post natuurlijk geen nieuwe wisselsteller meer.
Evengoed toch prettige feestdagen gewenst.

Groeten Henk
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 22 December 2014, 16:44:50
Klopt. Dat plaatje met die twee 9V batterijen heeft me op het goede spoor gezet. Al is dat dan natuurlijk 18V, maar ach...
Toch... Ik heb de rijspanningsuitgangen van de trafo geprobeerd om de gelijkstroom te leveren, en bij 16VDC gaf het nog steeds problemen... Wellicht is die spanning niet afgevlakt waardoor klapperen een mogelijkheid blijft. Het is een oude trafo, uit mijn eerste startset uit 1980, maar hij doet het. Hoe dan ook, na terugdraaien van de snelheidsregelaar = spanning, werkte het wel gewoon goed toen de uitgangsspanning 12VDC gaf. Dus vandaar nu voor deze spanning gekozen. Schakelt ook iets minder bruut, bijkomend voordeel zeg maar.

Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Marcel Kirkels op 22 December 2014, 16:53:29
Hallo allemaal,

Ik heb dit hele draadje met verbazing gelezen. Ik heb zelf een elektrotechnische opleiding gevolgd met aansluitend MTS elektronica. (is wel allemaal erg lang gelezen)maar snappen waarom het in eerste instantie niet werkten doe ik ook niet.
Heb ik straks ook deze problemen ???. Ik heb net 7 geoline wisselaandrijvingen besteld die ik aan ga sturen middels een roco 10775 wisseldecoder. Als ik goed ben ingelicht krijgt deze wisseldecoder de spanning van de rails. 16V DC. Of heb ik voor deze wisseldecoder ook een aparte voeding nodig?

Grt Marcel.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Ronald Halma op 22 December 2014, 16:57:23
Nee, dat gaat gewoon werken :) geen problemen creƫren als er nog niks aan de hand is.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 22 December 2014, 17:03:52
Nee, bij digitale aansturing zal het allemaal niet zo'n probleem zijn denk ik.
Ik denk dat het vooral speelt met een externe voedingsbron.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 December 2014, 17:31:37
Wellicht is die spanning niet afgevlakt ....
De de spanning van de gelijkspanningsuitgang van een treintrafo is nooit afgevlakt.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: santerdam op 22 December 2014, 17:37:55
@Marcel : De Roco 10775 wisseldecoder heeft geen extra voeding nodig - je kunt er zelfs geen extra voeding op aansluiten. De decoder krijgt uitsluitend spanning via de railsaansluiting. En dat is geen 16V DC maar een digitale spanning. De decoder heeft intern een gelijkrichter en je zult effectief ongeveer 18V DC op de wisselaandrijving zetten.

@Yuri : De wisselaandrijving heeft echt niet in de gaten of je een interne of externe voeding gebruikt. Belangrijk is een voeding die een flike stroomstoot kan leveren zonder dat de spanning inzakt. Daarom hebben decoders vaak een fikse condensator aan boord.

Sander
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 22 December 2014, 20:20:41
@Yuri : De wisselaandrijving heeft echt niet in de gaten of je een interne of externe voeding gebruikt. Belangrijk is een voeding die een flike stroomstoot kan leveren zonder dat de spanning inzakt. Daarom hebben decoders vaak een fikse condensator aan boord.

Sander

Ik ging er min of meer van uit, niet gestaafd op enige vorm van kennis overigens, dat de decoder de spanning van de rails zou "bewerken". De condensator doet dat. Los van de stroomstoot zal het ook de spanning afvlakken.
Bovendien ga ik er van uit dat het geoline spul voor digitaal gebruik is ontworpen, dus dat zou niet voor problemen mogen zorgen. De analoge toepassing is wat "lomper", en aan meer variabelen onderheven, zo blijkt, en dat kan kennelijk toch voor problemen zorgen...

Hoe dan ook, ik heb door mijn vraagje veel bijgeleerd in korte tijd. Waarvoor dank allen.  (y)
Ik probeer feedback te geven, maar sla soms de plank mis... Gewoon zeggen, als ik onzin uit kraam...  ;D
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 22 December 2014, 20:25:03
Yuri,

Je bent nooit te oud om te leren, dus gewoon vragen en het voordeel is dat domme vragen niet bestaan, domme antwoorden eigenlijk ook niet maar dat komt omdat deze meestal te overhaast worden gegeven zonder eerst na te denken.

Gr Piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: LouisH op 23 December 2014, 07:41:16
Louis,

Als ik het allemaal goed heb begrepen dan gebruik jij een trafo van Marklin 6647.
Daar kun je de uitgang spanning mee regelen, zoals je al aangeeft en terug draai naar 12 volt (DC ?)
De uitgang van de trafo 6647 heeft geen DC Maar AC
Zie de info op de transformator Rode vierkantje daar staat AC
Waarmee heb je de DC spanning gemeten en waar?

Mogelijk zie ik het verkeerd, maak het eens duidelijk met b.v. een afbeelden hoe jij het aansluit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/marklin_trafo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/marklin_trafo.jpg)

Gr Piet


Piet,

Ik heb geen DC spanning gemeten, ik zou niet weten hoe dat moet. Ik heb de wisselaandrijving op de rode aansluiting gedaan en het werkt gewoon. Maar alleen met de snelheidsregelaar tussen 110 en 160 km/h, anders werkt het niet.

Mijn vraag is of het kwaad zou kunnen om het zo in gebruik te nemen ? Anders ga ik dezelfde trafo halen als Yuri166, dan is het ook opgelost.

groet
Louis 




Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 23 December 2014, 09:06:20
louis,

Mogelijk heb ik een berichte van jouw en Yuri door elkaar gegooid, daar wordt over 16volt DC gesproken (sorry)

Ik zou bij gebruik van deze trafo de uitgang gelijkrichten met een brugcel of 4 diode.
Beter is het om gewoon een trafo te nemen met een vaste uitgang spannen en evenentueel gelijkgericht op 16 volt DC, ben je van alle problemen af.

Een trafo met minimaal 2A bij 16 volt heb je wel voldoende aan of je zou meerdere wissel gelijk willen schakelen dan heb je meer uitgang nodig maar meestal schakel je ze na elkaar en dat is dan voor iedere wissel maar een kort moment zodat dan de uitgang de 2A niet te boven gaat.

Gr Piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: LouisH op 23 December 2014, 10:59:09

Piet,

Ik ga voor een andere trafo, ik zal je info meenemen naar de winkel en dan zullen ze wel ergens mee komen.

Bedankt voor je reacties tot nu toe.

vr groet
Louis
 
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: p.heinst op 23 December 2014, 11:26:54
Louis,

Geef in de winkel even duidelijk aan dat je uiteindelijk ongeveer 16 volt DC (gelijkspanning) moet hebben, dan weten ze daar waarschijnlijk wel wat je nodig hebt.

Gr Piet
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Yuri166 op 23 December 2014, 21:26:06
Nou... het baantje ligt...

... maar de wissels zijn handbediend...

Alles ging goed, tot ik de draden wilde verlengen... Eerst een, en even testen... Deed dus niets... Korte draadjes er weer aan, en nu werkte ook deze wissel maar een kant op...  :o
Met mijn stomme kop de verlengde draden ook even aan een andere wissel gehangen, en hetzelfde verhaal...  :o :o

Nu dus nog maar een wissel die werkt. Die ga ik maar inlijsten denk ik... Snap er even niets meer van, maar ga me er nu niet meer druk in maken. Al zou ik natuurlijk wel graag weten wat er aan de hand is, en wat ik verkeerd heb gedaan...
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: LouisH op 24 December 2014, 06:40:02
Die van mij zijn weer onderweg naar de leverancier in Duitsland. Probleem opgelost. Ik ga verder met universele wisselaandrijvingen voor montage onder de tafel.

@ allen: bedankt voor de bijdragen
@ Yuri166: veel succes verder

groet
Louis
 

 
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Marcel Kirkels op 30 December 2014, 20:33:49
Hallo allemaal,

Vandaag 7 wisselaandrijvingen van roco gekregen en een wisseldecoder 10775. Alles ingebouwd en gelijk testen. Mijn standaard wissels links of rechts werken perfect echter mijn hele Engelsman en driewegwissel geven bij het omzetten een ratelend geluid ???. Wissel gaat wel om maar dit lijkt mij niet de manier. Ik heb de draden doorgemeten en de middelste draad zit gewoon in het midden aan beide zijde. Als ik de aandrijvingen uit de wissels haal werken ze wel naar behoren. Iemand een idee hoe dit kan? Kan het iets te maken hebben met de extra stekkertjes om de hartstukken mee te polariseren ???. Bij de standaard wissels heb ik die niet aangesloten. Losnemen van de stekkertjes in de Engelsman en de driewegwissel helpt niet. Wisseldecoder krijgt gewoon spanning vanaf de rails.
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: santerdam op 30 December 2014, 20:45:24
Marcel,

Hoe schakel je de hele Engelsman en driewegwissel ? Heb je de beide aandrijvingen als aparte wissels ingesteld en schakel je die ook beiden afzonderlijk ?

Sander
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Marcel Kirkels op 30 December 2014, 22:05:21
Sander,

Beide wissels hebben ieder een eigen aandrijving en aansluiting op de wisseldecoder. Engelsman is uitgang 1 en 2 en de driewegwissel zit op uitgang 3 en 4. Gelijk schakelen kan volgens mij niet met de Multimaus.

Grt Marcel
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: maartens op 23 January 2019, 12:39:49
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foute_aansluiting_goline_wissel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foute_aansluiting_goline_wissel_1.jpg)

Ik poets even een oud draadje af....
Ik ben een oude baan aan het afbreken en een nieuwe aan het bouwen. De Roco Geoline wisselaandrijving kent 2 aansluitingen. Een voor de aandrijving en een voor de polarisatie. Daarzitten minieme kleine stekkertjes in met dunne draadjes. De gaan dus kapot.
Op bovengenoemde foto zie ik een oplossing. Ik kan dit soort stekkertjes maken en gebruiken.
Kan iemand me vertellen welke stekkertjes passen?

Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 January 2019, 13:04:22
Het is me niet duidelijk wat je bedoelt. Je laat twee verschillende typen zien, over welke gaat het?
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: maartens op 23 January 2019, 13:22:15
Ik bedoel het stekkertje dat in de aandrijving gaat (noem je dit niet een headerpin strip oid).
Titel: Re: Geoline wissels elektrificeren
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 January 2019, 13:43:56
Je geeft zelf al bijna het antwoord, wat je nodig hebt is een male header. Verkrijgbaar bij b.v. Conrad (https://www.conrad.nl/zoeken?search=male%20header&searchType=regular)
Je moet wel even letten op de rastermaat (RM), dat is de onderlinge afstand tussen de pennen.