BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Michel van den Hof op 19 December 2014, 00:09:56

Titel: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 19 December 2014, 00:09:56
Hallo allen,

Na veel omzwervingen tussen ideeën/schalen/landen/voorbeelden, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, voor de door mij gewenste enigszins realistische en ruimtelijke setting, aangewezen ben op N spoor, dus na pak 'm beet 30 jaar wil ik de draad weer op pakken waar de laatste baan gebleven was ...... in 1:160. De baan zal echter wel heel anders worden. Veel realistischer, ruimtelijker, langer, gestrekter, smaller, en absoluut geen spaghetti aan sporen. Ook zal de baan digitaal worden met een combinatie van software besturing en hand besturing.

NAM-sterdam, een samentrekking van NAM en Nieuw-Amsterdam, zal gebouwd worden in de inpandige garage van 6,85 x 2,70 meter. De baan zal gebouwd worden in een holle vorm, met in het midden een vrij grote radius en naar de zijdes progressief knijpend qua radius. De baan wordt ook relatief ondiep, in het midden iets dieper dan naar de zijdes. Aan beide zijdes verdwijnt het spoor buiten beeld. Het draait daar terug naar 2 schaduwstations/keerlussen, die in de uiterste achterhoeken van de ruimte gesitueerd zullen zijn.

Iets rechts van het midden zal het station Nieuw-Amsterdam gesitueerd zijn, naar rechts zal het spoor verdwijnen richting Emmen. Aan het linker uiteinde zal NAM Schoonebeek laadstation te vinden zijn, terwijl het spoor naar Coevorden-Mariënberg-Zwolle/Almelo links tussen station en de NAM buiten beeld verdwijnt. Het station van Nieuw-Amsterdam zal ook een VAM laadstation voor de regio Emmen-Coevorden huisvesten.

De periode waarin e.e.a. zich afspeelt is 1955-1965, maar in tegenstelling tot de werkelijkheid is de stamlijn al wel geëlektrificeerd.

Personenvervoer wordt afgewikkeld met Piko Hondekop-2 stellen in zowel de bloedneus kleurstelling als de creme snor kleurstelling. Op ma/vr overdag passeren de personentreinen elkaar in Nieuw-Amsterdam, in de avonden en weekenden, bij de lagere frequenties, vinden in Nieuw-Amsterdam geen kruisingen plaats. Tijdens de ma/vr spitsen en zaterdag overdag rijden de treinen met 3 stellen, in de ma/vr dal met 2 stellen, in de ma/za avonden en zon-/feestdagen met 1 stel.

De NAM heeft voor haar olietreinen 55 (Liliput) ketelwagens ter beschikking. Hiervan zijn 4 stammen van 13 wagens gevormd en 3 reserve wagens. De komende lege olie trein en vertrekkende volle olietrein passeren elkaar telkens op het emplacement van Nieuw-Amsterdam. Tractie wordt gevormd door 2x Mesu 2000 in groen of 2x Piko 2200 in bruin in de oer-uitvoering zonder demper. 2 keer in de week komt er een VAM trein het regionale vuil ophalen. Tractie is hier ook 2x Piko 2200 in bruine oer-uitvoering. Een enkele buurtgoederentrein heeft als tractie 1x Piko 2200.

Digitaal systeem en software moet ik me nog in verdiepen. Een ontwerp/sporenplan hoop ik zo spoedig mogelijk te kunnen tonen.

Voor zo ver de eerste voorstelling van NAM-sterdam.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: haes op 19 December 2014, 06:57:19
Hi Michel,

Ook ik wil de NAM uitbeelden in N(finescale code 40 rail) en ik heb de plaatjes van google earth aan elkaar geplakt voor een goed overzicht.
Ik heb twee vragen voor je:
Hoe ga je het laadstation bouwen(complete zelfbouw?) en de brug over het Stieltjes kanaal? Heb je daar tekeningen van?

Gr Hans
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 19 December 2014, 10:59:45
Hallo Hans,

Hallo Hans, Ik moet over die beide zaken nog nadenken en onderzoek doen. Kan ik nu dus nog helaas niets zinnigs over zeggen. Ik overweeg mijn spoor te gaan leggen met Atlas code 55 rails. Erg mooie slanke wissels. Weet alleen niet of het er Nederlands genoeg uit ziet, in vergelijking met Peco. In Amerika, maar ook bij www.rd-hobby.de, is die Atlas rails erg gunstig gepreisd, in vergelijking tot Peco code 55. Zijn jouw plannen verder ook al ergens te volgen?

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: mass am see op 19 December 2014, 13:49:44
Hallo Michel,

Ben erg benieuwd Bas en ik wonen in de buurt van Nieuw Amsterdam Schoonebeek en rijden er regelmatig langs (de brug over het stieltjeskanaal) richting Emlichheim.



mvgr Evert en Bas
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: haes op 19 December 2014, 14:03:45
Nee de vorderingen zijn nog niet te volgen. Het materieel is wel al aanwezig: 2x 2400 2x2200 en 1x 2000, Dg, en de oliewagens va zowel minitrix als van lilliput.
Ik maak de baan modulair, maar wil eerst het station van Hellendoorn afmaken. Gisteren een paar uur bezig geweest met alleen maar draadjes trekken(hoezo minder draad bij digitaal)..
Dus dit project ligt nog te wachten op uitvoering.

gr Hans
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 19 December 2014, 14:49:43
Dank jullie wel voor de eerste positieve reacties.

Ik hoop zeer binnenkort met Anyrail de baan te ontwerpen. Gebouwen, bruggen, sporenplan, schaalverhouding, ergens zal e.e.a. vast geweld worden aangedaan, maar ik hoop iets enigszins realistisch te kunnen bouwen, dat zonder letterlijk naar het voorbeeld te kijken, een hele aannemelijke omgeving uitbeeld.

De elektrificatie is natuurlijk al de grootste verbuiging van de werkelijkheid, maar ik kan nu eenmaal niet om de Piko Hondekop heen en net zo goed niet om de NAM ketelwagens, de Mesu 2000 en de hele mooie Piko 2200. Match dat in het oude tijdbeeld dan maar eens in een setting op een nevenlijn, met relatief beperkt verkeer.

Een grote hoofdbaan is me te duur aan realistische materieel behoefte. Dit geeft juist een mooie rustige landelijke sfeer.

Ik bezit al 24 stuks Liliput 265968 en zoek er nog 5 bij, om 2 stammen van 13 uit te beelden, die gedraaid de andere 2 stammen uitbeelden, met 3 wagens in Schoonebeek op reserve. Van de 8 gewenste 2200'en heb ik er pas 1. De 2 stuks Mesu 2000 haal ik op in Houten op 17-1. Dat zijn volgens mij de 2009 en 2011. Morgen ontvang ik mijn 1e Piko Hondekop groen-creme. Daar zoek ik er nog 4 van. Van de bloedneus versie wil ik er 3 aanschaffen.

Van de VAM wagens heb ik er nog geen enkele. Het is me nog niet duidelijk of alleen grijze in aanmerking komen, of ook de groene. En alleen het oude type wagen, of ook het nieuwere kantelbak type. Heeft iemand hier een idee van? De periode waar het om gaat is grofweg 1955-1965.

Ja Hans, digitaal is heel leuk, maar minder draad een fabel voor alleen heel simpele banen zonder enige vorm van automatisering, beveiliging, etc. Welke 2400'en heb je? Welke Dg? Heb je ook foto's? Is jouw 2000 al digitaal? Zelf gedaan, of zo gekocht? Hoe rijdt hij? Heb je hier ook uitgebreide foto's van? Ik ben ook geïnteresseerd in foto's van de onderkant van het model en van het binnenwerk.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: mass am see op 19 December 2014, 14:53:58
Hallo Michel,

Maar de periode i987 tot 1995 einde van het olietransport was de spoorlijn al geëlektrificeerd en dan kan je nog net 2400 tot mei 1887 inzetten en daarna 2200 6400.


mvgr Evert 
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 19 December 2014, 15:22:48
Evert,

1955-1965 is bepaald aan de hand van de groene 2000'en, de 2 versies groene Hondekoppen, de bruine oer-2200'en en de Liliput eigen NAM wagens (niet de VTG huur wagens).
Daar wil ik dus VAM wagens bij matchen en wat wagens voor een gemengde buurtgoederentrein.
Dat de elektrificatie er toe nog helemaal niet was boeit mij als incorrect feit verder niet.

Ik zou wel graag willen weten wanneer de oude VAM wagens ook groen werden en wanneer de VAM kantelbak wagens kwamen.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: knutselaar op 19 December 2014, 19:22:11
Dat is ook toevallig.Sinds een paar maanden woon ik in Nieuw Amsterdam. Nu is het een Arriva lijntje met comfortabele treinen.Het ziet er nu heel anders uit dan het tijdperk waar jij in bouwt. Ga je ook typische gebouwen in de buurt van het station N.A.nabouwen, zoals b.v.de silo en de molen van Veenoord, de brug over de Vaart en de naastgelegen spoorwegovergang?Er zijn kortgeleden diverse loodsen achter het station afgebroken. Ik zal je blijven volgen. Veel succes, Richard 
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 19 December 2014, 19:34:56
Hallo Richard,

In al de punten die je opnoemt moet ik me nog verdiepen. Deels zal ik dat vast wel gaan benaderen, deels een eigen keuze maken. Ligt ook aan de (on)mogelijkheden, verkrijgbaarheid van zaken en aan beschikbare info. Ik ben er zelf nog nooit geweest, voor zo ver ik weet.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 19 December 2014, 19:48:24
Op 10-12-2014 heb ik bij MTE aangeschaft:
- 1x Piko 40440 (NS 2297)
- 24x Liliput 265968 (NAM ketelwagen 803)

Op 18-12-2014 heb ik via Marktplaats aangeschaft:
- 1x Piko 40290 (NS Hondekop groen-creme)

Op 19-12-2014 heb ik bij Treinenshop Heerenveen aangeschaft:
- 1x Piko 40440 (NS 2297)
- 2x Liliput 265968 (NAM ketelwagen 803)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: sander1985 op 19 December 2014, 20:02:56

ben benieuwd hoe lang dit plan duurt....
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 20 December 2014, 01:21:31
Op 20-12-2014 heb ik bij N-Spoor Store aangeschaft:
- 4x Fleischmann 845201 (Set van 3 VAM type 1 wagens in grijs)

Met deze 12 wagens zal ik de VAM trein uitbeelden, die 3 lege wagens komt brengen en 3 volle mee retour neemt.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: haes op 20 December 2014, 09:56:31

. Welke 2400'en heb je? Welke Dg? Heb je ook foto's? Is jouw 2000 al digitaal? Zelf gedaan, of zo gekocht? Hoe rijdt hij? Heb je hier ook uitgebreide foto's van? Ik ben ook geïnteresseerd in foto's van de onderkant van het model en van het binnenwerk.

Mvg, Michel
Michel,

Ik heb de 2400-en van 3DBldr(Fred Hornung)op een lifelike chassis. Voorlopig een blauwe en een bruine, maar er komt nog een bruine bij, De 2000 is nog niet digitaal, kan je laten doen bij Picommit of zelf, maar ik heb de Tran decoder nog niet in huis. Analoog rijdt hij al goed, zij het met redelijk wat lawaai. Ik heb een paar foto's geplaatst in het draadje nieuwe aanwinsten een paar maanden geleden.De DG is ooit een bouwsetje in messing geweest van Jan Dul en is nu te verkrijgen bij Phildie of je kan die van Fred nemen op shapeways
Gr Hans
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 20 December 2014, 11:27:44
Dank je Hans. Ik ga op speurtocht .....
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: obb70 op 20 December 2014, 12:53:07
Geweldig plan  (y) Maar een vam laadstation in nieuw amsterdam klinkt niet zo realistisch, aangezien Wijster op een steenworp afstand ligt...
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 20 December 2014, 12:58:14
Dank je.

Ach, ik vind het gewoon leuke wagens en zo'n laadstation staat ook leuk. Blijft toch een modelbaan en geen verkleinde werkelijkheid. Die zal namelijk op wel meer punten geweld worden aangedaan. Zoals compressie, onderdelen weg laten, te vroege electrificatie en een spoorbaan in een vrijwel constante bocht. VAM laadstation Nieuw-Amsterdam is er voor de hele regio Emmen/Coevorden.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: obb70 op 20 December 2014, 14:29:58
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in!! Je kunt natuurlijk altijd nog argumenteren dat het vuil naar Nuenen wordt afgevoert om een of andere rede  ;D
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 20 December 2014, 17:53:37
(Y) :D
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 21 December 2014, 22:08:05
Hier het schematische baanplan van het zichtbare deel van NAM-sterdam.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24_bits_200perc_NAM_sterdam_55_65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24_bits_200perc_NAM_sterdam_55_65.jpg)

De blauwe sporen zijn geëlektrificeerd.

Het schaduwstation links - Zwolle/(Almelo) - zal bestaan uit ongeveer 6 á 8 opstelsporen en een keerlus.
Treinen kunnen al naar gelang de behoefte via de keerlus "omgedraaid" terug keren, of zonder de keerlus dus "niet gedraaid" terug keren.

Het schaduwstation rechts - Emmen - zal bestaan uit 3 opstelsporen en een keerlus.
Treinen keren in principe "niet gedraaid terug (want Emmen is een kopstation).
Maar voor testdoeleinden kan door gebruik te maken van beide keerlussen rond worden gereden t.b.v. testen, inlopen, etc.

De VAM trein zal bedient de verbinding Zwolle - Deventer - Almelo - Nieuw-Amsterdam v.v.
In Zwolle wordt deze oostelijke portie gecombineerd met die uit (c.q. gesplitst van die naar) het westen.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Spoors op 21 December 2014, 22:56:36
Welicht handig om Spoorwegjournaal nr. 151 (http://www.metamedia.be/spoorwegjournaal/mailing/151/mailing-nl.htm) en nr. 152 (http://www.metamedia.be/spoorwegjournaal/mailing/152/mailing-nl.htm) eens op te zoeken. Daar hebben artikelen over het sporenplan rond Nieuw-Amsterdam en de olieverlading in Nieuwe Schoonebeek in gestaan.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 21 December 2014, 22:59:47
Op Sporenplan.nl staan de sporenplannen van 1965 en 1985. Die heb ik naar eigen behoefte en voorkeur aangepast/licht versimpeld.

Die 2 Spoorwegjournaal nummers 151 en 152 zou ik wel willen nabestellen, maar ze wijzen alleen op de mogelijkheid van het nemen van een abonnement.
Ik kom niet veel verder om de losse nummers eventueel te bestellen.
Als iemand de bladen of de artikelen over Nieuw-Amsterdam en NAM Schoonebeek voor ter beschikking heeft, houdt ik me aanbevolen.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 22 December 2014, 14:03:16
Op 21-12-2014 heb ik op eBay aangeschaft:
- 1x Uhlenbrock 65060 Intellibox Basic met Roco 50VA transformator

Op 22-12-2014 heb ik bij N-Spoor Store aangeschaft:
- 3x Piko 40292 (Hondekop met bloedneus)

Op 22-12-2014 heb ik via Marktplaats aangeschaft:
- 1x Liliput 265968 (NAM ketelwagen 803)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 27 December 2014, 03:26:36
Allen,

Hier het baanontwerp, zoals ontworpen in Anyrail. De ruimte is 6,5 x 2,5 meter. De baan wordt gebouwd langs 3 zijden en is in feite een hele brede U, waar je zelf tussen staat. De ruimte tussen de baan is 4,5 meter breed in 2,0 meter diep. Het zichtbare deel van de baan is aan alle 3 de zijden 0,5 meter diep. De rand aan de voorkant van de hoeken heeft een radius van 0,5 meter. De radius van de achterwand van de hoeken is 1,0 meter. Aan beide uiteinden van de baan is de radius van de achterwand 0,25 meter. De achterwand links en rechts zichtbaar op de tekening is hier ingetekend met rails.

De 2 schaduwstations zullen qua spoorhoogte wat (moeten) zakken om onder het zichtbare deel door te kunnen. Het schaduwstation links is Zwolle/Almelo. Dit wordt standaard tegen de klok in bereden. Het buitenste spoor is voor de personentreinen. De 2 sporen daarnaast voor de goederentreinen. Het binnenste spoor blijft in beginsel vrij op rond te kunnen rijden (testen, inrijden, etc). Het schaduwstation rechts is Emmen. Hier wordt standaard het meest rechtse spoor op gereden om kop te maken. Een eventuele 2e trein doet dit op het 2e spoor van rechts. Misschien geef ik dit spoor nog wel een omloop mogelijkheid voor b.v. kerende goederentreinen. De lus wordt in principe alleen gebruikt voor testen, inrijden, e.d.

In verband met de beschikbare ruimte is het station Nieuw-Amsterdam niet kaarsrecht, zoals in het echt, maar lopen de sporen in een relatief grote radius, die richting Emmen wat knijpt. Aan de noordkant is een spoor voor het VAM overlaadstation. Tussen het station en de aftakking naar Schoonebeek ligt een brug. Richting Schoonebeek volgt nog een 2e brug. Omwille van de beschikbare lengte is het omloopspoor weggelaten. Treinen gaan vanaf Nieuw-Amsterdam altijd geduwd naar Schoonebeek.

Vragen of opmerkingen, ik hoor het graag.

Mvg, Michel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_Anyrail_v10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_Anyrail_v10.jpg)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: henkoia op 27 December 2014, 12:20:05
Als klein jochie heb ik heel wat van deze olietreinen vanaf het land van mijn opa, in de verte voorbij zien rijden.
Jeugdsentiment dus. Daarom blijf ik dit draadje met belangstelling volgen.
Sporenplan spreekt mij trouwens ook aan! Succes verder!

Groet, Henk
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 27 December 2014, 15:10:31
Dank je Henk voor je steun en interesse.

Na afgelopen 2 weken ontelbare telefoontjes en emails, door zelf speuren en ook aan de hand van tips, zat ik nog steeds op dood spoor. Overal was de Piko 40290 al lang en breed uitverkocht. Hoe zeer "men" ook zei er "daar en daar" nog wel 1 gezien te hebben.

Vanmorgen, nadat ik een doos in ontvangst mocht nemen met 3x Piko Hondekop bloedneus er in en 12x VAM wagen grijs (van N-spoor Store), heb ik toch ook nog maar de laatste tip nagebeld, die afgelopen Kerst werd geopperd.

Huider in Heerhugowaard "zou" er nog 1 hebben. Ja, ja ........ Gebeld en ........... ze hadden er inderdaad nog 1. Zelfs 2x gewoon en 1x al digitaal. Alle 3 dus gelijk maar gereserveerd en er vanmiddag onmiddelijk heen gereden. Dat maakt de 5 benodigde compleet, want dit zijn nummer 3 t/m 5 en nummer 2 wordt a.s. maandag naar me opgestuurd.

;D ;D ;D ;D  Resultaat van heden middag:

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/27/96b97e735e0ce8e1c32af19340537eed.jpg)

Happy man!!!! ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Rieks op 27 December 2014, 15:56:20
Hoi Michel,

misschien heb je hier  (http://www.nols-maatschappij.info/) wat aan.of deze (http://www.stationsweb.com/mts.asp?rec=21)

Mvg Rieks
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 27 December 2014, 15:58:59
Hartelijk dank Rieks. Ga ik zeker gebruiken.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 28 December 2014, 15:42:04
Ik heb het baanplan moeten aanpassen. De minimum boog radius van de Piko Hondekop, indien je met koppelstellen wilt rijden, is 480 mm. Dat was in de schaduwstations niet het geval. De schadwustations zijn hier nu op aangepast. Ik heb gelijk een paar andere kleinere aanpassingen gedaan, voornamelijk baan ligging en gebruikte radii. Dat was ook deels om aan te kunnen sluiten op de schaduwstations. De achterwand is dientengevolge ook wat opgeschoven aan de uiteinden van de baan.

Hier 3 verschillende versies, gemaakt in Anyrail, t.w. alleen het zichtbare deel, alleen het niet zichtbare deel en met alle sporen er op zichtbaar.

Mvg, Michel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V20_visible_tracks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V20_visible_tracks.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V20_hidden_tracks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V20_hidden_tracks.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V20_all_tracks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V20_all_tracks.jpg)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Ad_M op 28 December 2014, 15:48:07
FF nog een vraagje tussendoor Michel, hen je nu alle Hondenkoppen compleet of mis je er nog een?
Heb dit niet op kunnen opmaken tussen hier en het N forum?

Mvg,
Ad
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: jowi op 28 December 2014, 16:28:02
Er zitten bij de hondekoppen een korte en een lange koppeling toch? Of is de lange niet mooi? Want daar kun je toch wel wat krappere bochten mee nemen in tractie?
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 28 December 2014, 16:36:12
Hallo Ad,

Ja, ik heb nu alle 8 gewenste Hondekoppen weten te bemachtigen.
3x groen met bloedneus, gisteren ontvangen van N-Spoor Store.
5x groen met creme snor, 1x voor Kerst via Marktplaats, 1x via het N-spoor Forum (wordt maandag naar me verzonden) en gisteren dus de laatste 3 bij Huider weg gekaapt.

Hallo Jowi,

De gebruiksaanwijzing geeft bij normaal koppelen een minimum radius van 480mm.
Bij gebruik van de vreemde lange koppelstang, onder de eigenlijke koppelingen door, die dan, of los elkaar niet raken, of er zelfs af moeten (dat weet ik niet), is de minimum radius 360mm.

Ik ga er functionele Tomix koppelingen opzetten.


Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 29 December 2014, 01:40:43
Ik was nog niet helemaal tevreden met de loop van sommige delen van het zichtbare gedeelte, en dan vooral de verdwijnpunten. Dit in combinatie met het eerste deel van beide schaduwstations, waar de inleidende sporen exact boven de sporen lagen van de lagere laag. Dat is hier niet meer het geval. Zo is de loop van de sporen misschien ook iets duidelijker. De forum afbeeldingen zijn wel wat kleiner dan de originelen, dus ik hoop dat e.e.a. duidelijk genoeg is. Ik heb ook maar wat kleur toe gepast. Kijkt toch wat leuker/natuurlijker. De buiten vorm van de baan heeft allemaal afgeronde hoeken. Ooit op een show, staat dat wel zo netjes afgewerkt.

Volgende stappen worden de hoogtebepalingen en het in Anyrail inbrengen hiervan. Dan zal ik ook eens kijken of er duidelijke 3D screenschots mogelijk zijn.

Mvg, Michel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V30_A_visible_tracks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V30_A_visible_tracks.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V30_B_hidden_tracks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V30_B_hidden_tracks.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V30_C_all_tracks.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V30_C_all_tracks.jpg)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Bart spruitje op 29 December 2014, 11:27:32
Hoi michel,

Ziet er strak uit. Mooie flow in de hele baan.
Enige is dat ik het schaduwstation door zou trekken onder mijn hoofdbaan gedeelte door, dus van links naar rechts. Heb je meer rijlengte en je verdwijnt links met een trein en komt rechts weer tevoorschijn.

Succes met de hobbyruimte vrij maken, wordt ook nog wel een projectje op zich (y) (y).

Gr bart
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: jowi op 01 January 2015, 15:31:54
De gebruiksaanwijzing geeft bij normaal koppelen een minimum radius van 480mm.
Bij gebruik van de vreemde lange koppelstang, onder de eigenlijke koppelingen door, die dan, of los elkaar niet raken, of er zelfs af moeten (dat weet ik niet), is de minimum radius 360mm.
Ik heb nu 2 hondekoppen in consist (tractiemode) rijden, en de korte koppeling, hoewel mooier, redt het inderdaad absoluut niet in te krappen bochten. Ook over bepaalde (rechtdoor bereden!) wissels lijkt deze korte koppeling de boel soms te laten ontsporen, op 1 of andere manier. De lange stang rijd prima, overigens kunnen bij de lange stang de rode sierkoppelingen blijven zitten.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: jowi op 01 January 2015, 23:30:57
Ik begrijp waarom de korte koppelingen de boel lieten ontsporen op een wissel. De voorste wagen gaat na he wissel een (te) krappe bocht in, de koppeling trekt dat niet en daardoor kantelt de wagen erachter een klein beetje, waardoor er een wiel nét op de wissel uit zijn rail gezet wordt... met de lange koppeling is het geen probleem... echter de lange koppeling is voor het mooie weer iets té lang ;D het lijkt net alsof de beide stellen niet gekoppeld rijden maar gewoon op hele korte afstand van elkaar. Eigenlijk zou er een tussenmaatje moeten zijn. Ik denk dat ik of de lange koppeling iets korter maak, of de korte koppeling iets langer ;D
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 02 January 2015, 04:37:43
Ik werk met de minimum boogstraal van 480mm in mijn schaduwstations. Zichtbaar sowieso met nog ruimere boogstralen. Dus de korte koppeling past gewoon en staat heel mooi. Ook zijn bijna alle zichtbare bochte hol en niet bol. Dat helpt ook voor het effect. Zo blijven de bakovergangen bij de balgen ook mooi dicht.

Alleen ga ik wel de rode koppelingen allemaal vervangen door de Tomix "Scharfenberg", want die kunnen met een klik systeem aan- en afkoppelen. Ik laat binnenkort wel zien hoe.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: jowi op 02 January 2015, 10:56:15
De korte koppeling kan veel nauwere bochten aan dan 480mm hoor. Alles groter dan R2 (ca. > 220-240mm) rijd ie gewoon doorheen, al is groter wel beter (en mooier!).
De lange koppeling is met alle bochten gebruiken.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Ad_M op 02 January 2015, 17:21:52
Alleen ga ik wel de rode koppelingen allemaal vervangen door de Tomix "Scharfenberg", want die kunnen met een klik systeem aan- en afkoppelen. Ik laat binnenkort wel zien hoe.
Ben heel benieuwd Michel, zit met twee gekoppelde Lintjes met het zelfde "probleem"
Ik kijk er naar uit

Mvg,
Ad
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 04 January 2015, 23:40:54
Hallo allemaal,

Ik heb nog een 9e Hondekop nodig, en heb het aanbod van Scaletrading gehad, om het eerste geleverde Piko N-spoor Hondekop model van ze over te nemen, inclusief een bijbehorend certificaat dat het om het 1e model gaat. Hier ben ik ze zeer erkentelijk voor. Maandag ga ik het model ophalen, inclusief een aantal op voorraad liggende reserve kortkoppelingsmechanismen. Die ga ik gebruiken om met de bevestiging van de Tomix koppelingen te experimenteren.

Ik heb zaterdag bij N-spoor Store mijn aantal VAM wagens met 3 uitgebreid tot 15. Ik heb al mijn beoogde treinen opgemeten qua lengte, inclusief extra benodigde spoorlengte voor om te lopen locomotieven. Het emplacement van Nieuw-Amsterdam moet de treinen en hun beoogde rangeerbewegingen natuurlijk wel kunnen verwerken. Vooral de VAM trein heeft dan nogal wat lengte nodig, en hierom moest het emplacement richting Emmen worden opgerekt. Dit is gelukt.

Het sporenplan van de schaduwstations is ook aangepast en praktischer geworden. De sporen lopen nu onder de hele baan door en de 2 schaduwstations Zwolle/Almelo en Emmen liggen nu midden onder de baan, en zijn allemaal behoorlijk langer geworden.

De voorste 3 sporen zijn Zwolle voor de personentreinen. De 3 omlopen met 3 stellen zullen elk omgedraaid, met andere stelnummers zichtbaar, als 3 omlopen met 2 stellen weer tevoorschijn komen. Als ze weer binnenkomen, worden ze weer omgedraaid en komt het 3e stel er weer aan. Zo lijkt het of er 6 omlopen zijn. Tijdens de spits komen er om en om 3 stellen en 2 stellen treinen langs. De 3 stellen zijn dan de sneltreinen, de 2 stellen de stoptreinen. In Nieuw-Amsterdam passeren die 2 type treinen elkaar.

De 3 sporen daar achter zijn Zwolle/Almelo voor de goederentreinen. De 2 stammen NAM wagens zullen ook telkens gedraaid worden en daardoor 4 stammen uitbeelden. De loc's zullen om die reden ook steeds wisselen voor de stammen. Het 4e spoor is voor de VAM trein, het 5e spoor is voor de NAM treinen en het 6e spoor voor de buurtgoederentrein.

Het 7e spoor geeft het eindpunt Emmen toch nog een keermogelijkheid, om rond te kunnen pendelen voor testdoeleinden, in beide richtingen via het zichtbare deel. Ook is er de mogelijkheid om van Zwolle via het schaduwstation door te rijden naar Emmen en rond te kunnen blijven rijden over de hele baan.

Het spoor 8 is eindpunt Emmen voor de personentreinen, terwijl de sporen 9 en 10 voor de buurtgoederentrein zijn, incl. omloop mogelijkheid.

Spoor 9 is het spoor naar/van Emmen, spoor 10 is het keerlus spoor van Zwolle/Almelo naar het zichtbare deel. Tussen de sporen 9 en 10 zit een overloop die het mogelijk maakt om rond te blijven rijden van Emmen via het schaduwstation door te rijden naar Zwolle en rond te kunnen blijven rijden over de hele baan.

Er kunnen 2 treinen continue tegen elkaar in blijven rijden door elkaar te passeren via het station en elkaar in het schaduwstation te passeren via spoor 7 in de ene richting en via de sporen 9 en 10 in de andere richting. Beide schaduwstations Zwolle/Almelo en Emmen worden daarbij bewust NIET aangedaan.

Richting Zwolle/Almelo verdwijnt de treinen links boven uit beeld. Het spoor loopt naar links onder om via 3,5x rond in de helix op -210mm op schadustation hoogte uit te komen. De treinen gaan direct het schaduwstation binnen. Bij vertrek gaan ze buitenlangs om de hele baan heen om weer bij de helix uit te komen.

Richting Emmen verdwijnen de treinen rechts onder uit beeld. Het spoor loopt dan via 3,5x rond in de helix om op -210mm schaduwstation hoogte uit te komen. Via rechts, boven en het keerpunt links boven komen de treinen dan in het schaduwstation Emmen uit. Na kopmaken rijden ze de zelfde route terug.

Deze sporen versie is inmiddels 4.0 en ik ga er voorzichtig van uit dat dit het definitieve sporenplan is.

Ik vermoed overigens dat ik 2 keerlus modules nodig heb en die denk ik beide het best te kunnen plaatsen na de overloop in de sporen 9 en 10 van het schaduwstation, in de kering richting schaduwstation Emmen en in de bocht er omheen van Schaduwstation Zwolle/Almelo naar de helix toe.

Mvg, Michel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V40_A_zichtbare_sporen___kleur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V40_A_zichtbare_sporen___kleur.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V40_B_verborgen_sporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V40_B_verborgen_sporen.jpg)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 10 January 2015, 17:09:25
Tadaaaaa ..........
Mijn 28e NAM 803 wagen in N, Liliput 265968.

(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/10/84adac020e89325e1accf0e589339ba3.jpg)

Nog maar 1 te gaan nu.
Ook die had ik kunnen scoren, maar was me te duur.
De 1e t/m 24e voor €13,50 p/st.
De 25e en 26e voor €15,00 p/st.
De 27e voor €20,00.
En nu de 28e voor €21,00.
Dan ga ik voor de 29e echt geen €34,95 neer tellen (en ik had ook nog maar €32,65 op zak).

De 29e komt vast van Internet voor €24,95.
Of met verzendkosten, of gelijk met een grotere bestelling zonder verzendkosten.

Verder veel gesnuffeld maar nog geen budget.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Martin Hornis op 10 January 2015, 22:51:24
Tadaaaaa ..........
Mijn 28e NAM 803 wagen in N, Liliput 265968. ... Nog maar 1 te gaan nu.
Bij de proefrit op 22 april 1954 met de  nieuwe 2401 + 2402 waren een meetwagen en 32 oliewagens aangekoppeld. Dus nog 3 te gaan?
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 11 January 2015, 00:26:36
Bij de proefrit op 22 april 1954 met de  nieuwe 2401 + 2402 waren een meetwagen en 32 oliewagens aangekoppeld. Dus nog 3 te gaan?
Nee helaas, geen 2400'en op mijn baan (alleen een stuk of wat 2200'en en twee 2000'en) en ik beredeneer mijn benodigde NAM vloot ketelwagens anders.
De NAM vloot was 55 stuks ketelwagens in totaal.
Ik creëer 2 stammen van 13 stuks (dus 26 modellen), die allebei ook nog 180 graden gedraaid op komen draven.
Daarmee beelden ze dus 26+26=52 wagens uit.
Op het emplacement van Schoonebeek zet ik de overige 3 neer als reserve wagens.
3+26=29, ik heb er nu 28, dus nog 1 te gaan.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: hans nahon op 11 January 2015, 01:43:50
De NAM vloot was 55 stuks ketelwagens in totaal.
Het is me niet duidelijk waar deze info vandaan komt. De NAM had 23 wagens van de "Liliput-serie": NS 500801 - '823 [P]
Bovendien hadden ze 30 Amerikaanse wagens (500824 - '853) en twee series Belgische wagens (25 resp. 30 wagens: 500854 - '878 en 500879 - '908).
Mocht je al je wagens van verschillende (juiste) nummers willen voorzien, dan houd je er nu dus al 5 over... ;)

- hans -
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 11 January 2015, 03:11:13
Het is me niet duidelijk waar deze info vandaan komt. De NAM had 23 wagens van de "Liliput-serie": NS 500801 - '823 [P]
Bovendien hadden ze 30 Amerikaanse wagens (500824 - '853) en twee series Belgische wagens (25 resp. 30 wagens: 500854 - '878 en 500879 - '908).
Mocht je al je wagens van verschillende (juiste) nummers willen voorzien, dan houd je er nu dus al 5 over... ;)

- hans -

Ik heb de info hier vandaan : http://www.nols-maatschappij.info/Industrie/NAM.htm (http://www.nols-maatschappij.info/Industrie/NAM.htm), alleen naar ik nu begrijp, verkeerd geïterpreteerd.  ??? >:(

Citaat
Voor het vervoer van de olie koopt BPM 23 tankwagens. Het zijn zogenaamde Einheits Leicht Kesselwagen (ELK/EKW) van het type Deutz-Westwaggon. Om de vloot verder uit te breiden neemt men ook 30 Amerikaanse over. In 1948 en 1949 worden in België 55 stuks nieuwe tankwagens gekocht. Voor en in 1969 zijn alle eigen wagens aan het eind van hun levensduur gekomen en afgevoerd naar de sloperij. Ter vervanging huurt de NAM, sinds de afvoer van de eigen wagens, exemplaren bij VTG. Met het afnemen van de oliewinning gaan er steeds meer wagens terug naar de verhuurder. Na de laatste rit in 1996 gaan de laatste exemplaren retour eigenaar.

Ik ging er n.l. vanuit de de genoemde BPM wagens duidelijk ouder zouden zijn/lijken dan die Amerikaanse en dat de moderner ogende 55 uit Belgie het model van Liliput zijn en dat de BPM wagens en de Amerikaanse wagens door de Belgische vervangen zijn. Jammer maar helaas dus. Ik las het alsof vanaf 1948/1949 de hele vloot dus uit 55 wagens van de Liliput variant waren. Dikke pech dus wat dat betreft. Ik weet alleen niet hoe ik dat nu op ga lossen, als ik het al op ga lossen. Het is tenslotte "my trainset". Er rijden i.p.v. vanaf 1987 in miijn periode (grofweg '55-'65) toch ook al Hondekoppen in groen, want het baanvak is al geëlektrificeerd.

Aangezien het Liliput model dus blijkbaar het BPM (ELK/EKW) model is, zijn de ex-Amerikaanse en Belgische NAM tankwagens ook in model in N? Als ik al bij kan en ga kopen (en dan evt. wat Liliput wagens maar weer verkopen), dan wordt de vloot zeker niet alle (blijkbaar) 108 wagens groot.

***
Note aan de moderatoren.
Deze kleine discussie mag van mij overigens best verplaatst worden van dit topic naar mijn topic over de baan NAM-sterdam.

***
Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Bert van Gelder op 12 January 2015, 14:00:41
Samengevoegd.
Druk volgende keer graag op "meld dit bericht aan moderator", dan zien we het sneller. Kan ook bij je eigen bericht.

Gr, Bert
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 12 January 2015, 15:14:04
Bert,

Ik had ook gemeld met die knop en de reden ingevuld. Ik vroeg me ook al af waarom er geen reactie kwam.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Peter van der Leek op 13 January 2015, 07:19:54
Waarschijnlijk in de periode dat de mail niet werkte. Die doet het weer en dus kunnen we weer on-topic ;)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 13 January 2015, 07:24:46
(Y)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 15 January 2015, 22:27:02
OK, terug naar NAM-sterdam, het baan ontwerp.

Ik heb besloten dat werken met stellen/treinen die
EN aan twee kanten verschillend genummerd zijn
EN dus links om en rechts om 2 verschillende treinstellen/treinen kunnen uitbeelden
EN daarbij ook nog steeds om en om moeten splitsen en combineren
niet gaat werken c.q. te ingewikkeld is om fijn automatisch en/of handmatig uit te gaan voeren.

Ik heb dus besloten dat elk stel gewoon 1 nummer krijgt, wat inhoudt dat ik voor uitvoering van de geplande dienstregeling niet met 9 stellen uit kan, maar er 15 nodig heb.
Dat betekent (hopelijk voor ze uitverkocht zijn) dat ik nog 6 Piko groene bloedneus Hondekop stellen (in N) bij zal moeten gaan kopen.
De vloot van 15 stellen, om 6 treinen samen te kunnen stellen, zal bestaan uit 9 groene bloedneuzen en 6 groene met creme snor.
De 9 groene bloedneuzen zal ik deels aanpassen, zodat ik 2 stuks originele bloedneus heb, 3 stuks bloedneus met creme 1e Klas streep en 4 stuks bloedneus met creme 1e Klas streep en creme typhoon rooster.
Al met al gaat de variatie aan kleurvarianten er dus op vooruit.

In een andere topic ben ik aan het speuren naar info omtrent de kleurstelling variaties van de Hondekoppen in de periode 1961-1964.
Ik hoop een kloppende keuze te kunnen maken van 15 stelnummers uit de serie 321-365, met de bewuste kleurstelling verschillen/variante, in de zojuist genoemde periode.

Het baanplan is aangepast op de situatie rond de 15 stellen, maar ook beter aangepast aan operationele mogelijkheden.

Dit is baanplan versie 5.0, en ik hoop de definitieve.
Het zichtbare deel is nauwelijks veranderd in de laatste wijzigingen.
Het emplacement Nieuw-Amsterdam is vooral opgelengd in de richting Emmen, zodat de beoogde treinstammen goed uit de voeten kunnen met de spoorlengtes.

Het schaduwstation is vrij vol met sporen en wissels, voor veel mogelijkheden.

Waar het spoor richting Zwolle/Almelo uit beeld gaat, draaien buiten beeld 3 sporen van links boven naar links beneden.
Dit is bedoeld als wachtstation voor maximaal 2 treinen richting Nieuw-Amsterdam.
Links onderaan is een tweesporige spiraal, die bereden zal worden al dubbel enkelspoor, dus klimmen en dalen kan over beide sporen.
De spiraal maakt 6,5 volle cirkels en gaat van niveau 0 mm naar niveau -390 mm.
Op niveau -390 gaat de dubbele spiraal over in een aantal overloop wissels.
Midden voor liggen 3 sporen voor goederen treinen en daarvoor 3 sporen voor losse loc's.
Iets verder naar rechts liggen nog 2 kopsporen voor losse loc's.
Deze situatie is bedoeld om loc's te wisselen.
Alle goederentreinen, met desgewenst nieuwe loc's er voor, rijden weg via een keerlus rechtsboven en komen dan uit bij 3 goederen wachtsporen voordat ze de dubbele spiraal weer in gaan.
Boven de goederentrein sporen ligt een vrij doorgang spoor en daar boven liggen 6 kopsporen voor de 6 verschillende stammen Hondekop treinen.
In totaal 3 treinen met 2 stellen en 3 treinen met 3 stellen, waarbij van alle 3 de 3 stellen-treinen een enkel los stel ook nog als trein te zien zal zijn op de stille momenten.

Waar het spoor richting Emmen uit beeld gaat ligt rechts onder ook een 6,5 cirkel spiraal, waarna de treinen naar midden boven gaan en kopmaken.
Voor de buurtgoederentrein is er een omloop mogelijkheid voor de loc('s).
Er is ook voorzien in een een keerlus links bovenin, zodat het mogelijk is om continue rond te rijden van Nieuw-Amsterdam naar Emmen, door de keerlus, terug naar Nieuw-Amsterdam, door naar Zwolle/Almelo, door de keerlus, weer naar Nieuw-Amsterdam, enz.
Dat kan met 2 treinen tegelijk die elkaar dan steeds boven passeren in Nieuw-Amsterdam, en steeds van richting wisselen.
Het kan ook met 2 treinen die beide in hun eigen richting blijven rijden, door niet via beide keerlussen te gaan, maar elkaar beneden te passeren via de goederen wachtsporen.

Het ontwerp is gemaakt met Anyrail.
De versie met groene en grijze ondergrond is in Paint bijgewerkt.
De 3-D versies zijn een Anyrail export .dae file, zichtbaar gemaakt in SketchUp.

Mvg, Michel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50_A_zichtbare_sporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50_A_zichtbare_sporen.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50_A_zichtbare_sporen___kleur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50_A_zichtbare_sporen___kleur.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50_B_verborgen_sporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50_B_verborgen_sporen.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50_C_alle_sporen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50_C_alle_sporen.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50___3D_van_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50___3D_van_boven.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50___3D_van_boven_en_van_voren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50___3D_van_boven_en_van_voren.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50___3D_van_voren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NAM_sterdam_V50___3D_van_voren.jpg)
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Hans Wolbers op 16 January 2015, 00:49:06
Hey Michel,

Gezien dat Piko voor dit jaar weer een nieuwe Hondekop variant in n-spoor heeft aangekondigd? Misschien past die ook in je plannen, geen idee. Kijk maar eens op www.scaletrading.nl en dan de startpagina.

Maar jij (of eigenlijk je treinen) kunnen straks goed sporen....

Hans
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 16 January 2015, 05:15:26
Hoi Hans,
Weet ik. Is met L-sein en NS vishaak logo. Te nieuw voor mijn periode.

Wel jammer dat de duurste sporen uit het zicht liggen; maar je moet wat over hebben voor een gevarieerde dienstuitvoering ......
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Hans Wolbers op 16 January 2015, 11:27:46
OK. Jammer. Even speuren in Rijswijk dus komend weekend.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 16 January 2015, 14:01:01
Hans, nog even geen budget.

Ik moet binnenkort eerst 2 stuks Mesu/Taco Models NS 2000 modellen in N afnemen.
Hiervan zijn er maar 30 gebouwd en het is een handgebouwde zelf ontworpen messing kit.
Voor het zelfde geld heb je daar 3,5 Hondekoppen voor.

Maar de behoefte kan toch nog anders uit gaan pakken als de zojuist genoemde 15 stellen. Mogelijk ga ik het toch met 9 stellen, dubbel genummerd, doen, maar met een veel simpeler opgezet schaduwstation, want dit vind ik alles overwegende toch wel erg over de top/groot/duur, voor laten we wel wezen, slechts 6 personentreinen en 4 goederentreinen.
Aan de hand van opbouwende opmerking, gedaan op het N-spoor Forum, en dus ook zelf e.e.a. overwegende, vraag ik me toch af of het schaduwstation met 42 wissels (t.o.v. een zichtbaar deel met een enkele sporige lijn, bescheiden station en laad/los faciliteit voor NAM en VAM, met slechts 8 wissels en 1 halve Engelse wissel) niet erg over de top is, om 10 treinen "makkelijk" inzet gereed te kunnen opstellen, plus de rondrijdt optie en de aan beide zijde keren optie.
Dit kost naast 42 wissels namelijk ook 42 servo's, servo decoders, vele meters rails, veel draad en veel bezetmelders.

Ik overweeg toch weer 2 losse kleine schaduwstations, links en rechts achter/onder de zichtbare baan.
Ook met het oog het mogelijk zo bouwen dat de baan (in zo min mogelijk delen) naar shows toe kan.
Een pure 2 verdiepingen baan is daar heel slecht geschikt voor te maken.
Neem het midden van de baan.
Zichtbaar slechts 1 spoor (precies t.h.v. de brug over de Verlengde Hoogeveensche Vaart) en verborgen 14 sporen.
Maak daar maar eens een fijne storingsvrije bak-overgang .........
Als ik de baan in 2, 3 of 4 delen weet te bouwen, met de brede linker en recht poten als 1 geheel, en de schaduwstations daar op, heb ik relatief weinig sporen op bak-overgangen en ook nog een maar op een niveau.

De bak-overgang in het midden, precies waar de Verlengde Hoogeveensche Vaart loopt, kan ik juist daardoor goed camoufleren.
De brug met het stukje spoor wordt dan los uitneembaar en het water leg ik eerst als 1 geheel van kant tot kant ook los op z'n plek, over de bak-overgang-naad.
Links kan het zelfde met de bruggen over (ja de hoofdlijn ook!!!), en het water van, het Stieltjes kanaal.
Alleen rechts moet ik dan nog bezien hoe ik een naad zo veel mogelijk camoufleer.

Als varianten kan ik schaduwstations half onder de baan ontwerpen, maar ook alleen achter de baan. Dan moet ik voor thuis de bereikbaarheid er van wel veiligstellen.

Ook overweeg ik nog om de baan breder te maken, meer naar links en meer naar rechts dus, en 1 schaduwstation aan de onderzijde.
Wel rekening houdend met de ruimte betreden, vanaf de onderzijde, rechts van de linker poot.
Dat zal dan onder het schaduwstation door moeten.
Kies ik uiteindelijk die optie, dan is een show eigenlijk een no-go, want ergens onderdoor als publiek om te kunnen kijken is vragen om ellende.

Ook twijfel ik bij die laatste variant om dan de baan niet een U kort-lang-kort te laten zijn, maar het ontwerp met de klok met te draaien en een U lang-kort-lang te laten zijn.

Al die opties die nu in mijn hoofd zitten verdienen het om uitgeplozen/uitgewerkt te worden, dus terug naar de tekentafel ........

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: jowi op 18 January 2015, 14:13:14
De 3-D versies zijn een Anyrail export .dae file, zichtbaar gemaakt in SketchUp.
Mooie tip! Erg leuk om in 3D in je model te kunnen rondkijken (y) heel inzichtelijk!
Maar... hoe heb je de verschillende lagen in anyrail getekend, gewoon alles boven elkaar in 1x? Of werk je met anyrail 'layers' ?
Ik teken in anyrail mijn 3 lagen nu even als aparte files om maar niet in de war te raken.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 21 August 2015, 22:38:32
Hoi Jowi,

Erg late reactie. Excuses daarvoor. Had je vraag niet gezien. Baanplan al lang geleden overboord gegooid, zoals wel bekend.  ;)

Dit is getekend in 1 laag, en alle rail overgangen heb ik een hoogte voor ingevoerd.
Een helix/spiraal is heel makkelijk te maken. Hoogtes, aantal keren rond en/of stijgingspercentage ingeven.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: mass am see op 22 August 2015, 13:47:32
Hoi,

Ok zeker  pb niet gelezen  (met foto's ) ;D


Mvgr Evert.
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 22 August 2015, 14:06:31
Van wanneer Evert?
Ik weet dat ik er een aantal gehad heb en bij mijn weten ook op gereageerd heb.
Ik kwam mijn topic met zoeken bij toeval tegen en zag er het nieuw symbool bij staan.
Zo doende.

Mvg, Michel
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: laurent op 26 August 2015, 02:59:58
Dit gezien, of genoeg hondekoppen kunnen bemachtigen? http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65279.0.html
Titel: Re: NAM-sterdam in N - Nieuw-Amsterdam & NAM Schoonebeek met een twist, '55-'65.
Bericht door: Michel van den Hof op 26 August 2015, 04:22:46
Ik had er meen ik 10, maar heb het project afgeblazen en weer naar Brits 00 geswitcht. Al even geleden hoor. Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Mvg, Michel