BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Tjalling op 17 December 2014, 21:52:32
-
Hallo,
Zoals ik al eerder had laten vallen begint het tijd te worden over een volgend project na te denken.
Toen bleek dat er een aantal (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62145.msg3221523821.html#msg3221523821) mensen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62199.msg3221523311.html#msg3221523311) plannen heeft voor een h0m baan, was mijn interesse gewekt.
Als inspiratie gelden dit keer de Franse smalspoorlijnen, die voor modelbouwers een geniale combinatie zijn van grote kunstwerken, karakteristiek rollend materieel en compacte sporenplannen.
Als voorbeeld een paar vakantie-foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Busje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Busje.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/StationFr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/StationFr.jpg)
Bij de h0-baan hebben we gemerkt dat de keerlussen toch wel lastig zijn om te organiseren. Gelukkig is dat bij de h0-baan, mede door de hulp van Martin en Digirails goed opgelost, maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Vandaar dat ik ben gaan broeden over en plan dat als keerlus gebruikt kan worden. Een bijkomend voordeel is dat deze opzet ook als geheel zelfstandige baan gebruikt kan worden.
Plannen zijn bij altijd wat vaag, onderweg moet er nog een hoop ingevuld worden, en kan er het nodige aangepast worden.
De h0-baan is op zich redelijk strak, bij dit ontwerp heb ik geprobeerd binnen de maten van standaardbakken een wat speelsere opzet te maken. Het zou mooi zijn als de hoek linksonder (=publiekszijde) afgerond kan worden, en ik was op zoek naar een oplossing om een zo vloeiend mogelijke achtergrond zonder weer complete bakken op te moeten slaan. De achtergrond is in dit plan een golvende plaat van 2 meter lang, en ongeveer 30 cm dik.
Plaatje!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanFransH0m.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanFransH0m.jpg)
Er moet nog een hoop ingevuld worden, en van een aantal zaken heb ik wel een beeld, maar geen goede foto's. De streek ben ik ook nog niet uit, ondanks dat de foto's hierboven vrij zuidelijk zijn genomen. Al met al een aardig project om eens mee te beginnen.
Eerst moet Bahnübergang Burgstraße (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54378.msg3221522694.html#msg3221522694) af.
Groet,
Tjalling
-
Leuk plan, zou het persoonlijk zo niet maken. Maar das persoonlijk. Zal het
weekend mijn idee van de hoek/eindbak tonen. Al kan ik je nu al vertellen
dat jij meer ruimte om te bouwen hebt op jou manier. Je fries contructie
moet je wel even aanpassen nu, dat gaat op zeker doorhangen.
-
Hoi Steef,
De constructie moet sowieso aangepast worden, daar hoort ook de ondersteuning van de fries bij.
Heb jij een voorkeur voor welk eind (rechts of links) je wilt gaan bouwen?
Groet,
Tjalling
-
Ik pak rechts wel, jij hebt al getekend. Ik moet nog ;)
-
Ok (y)
-
Boeiend. Welke boogstralen hou je aan (wil je ongeveer aanhouden 8))?
-
40cm minimaal, volgens norm zou het 36 cm zijn, maar lijkt toch te krap voor groter materieel.
Groet,
Tjalling
-
Ik had persoonlijk ook graag voor Tillig gegaan, en dan de ruimste boogstraal
aanhouden. Zodat ook b.v trammetjes of lange goederenwagens kunnen rijden.
Denk dat mijn nog te bouwen Tp lok ook wat ruimte wenst in een boog..
-
Ah. Frans smalspoorgereutel. Nice (y)
Leuk ontwerp, heeft potentie! Zou die huizenrij (of een paar i.i.g.) zeker doen; geeft mooi coulissen effect. Kijk wel nog even goed naar de goederen- en draaischijf/locloodsspoortjes. Als je bijv. een De Dion ND wil keren op de draaischijf kun je met geluk nog net één goederenwagen voor het station kwijt.
Als je ook met De Dion OC1 of OC2's wil gaan karren zul je best wat ruimte in de bogen nodig hebben idd...
-
Hoe groot is die boogstraal van Tillig?
Wat mij betreft staat alles nog open. Met een straal van 40 cm kom ik goed uit op 2 bakken. Dat wou ik even uitgetekend hebben.
Groet,
Tjalling
-
Ik had persoonlijk ook graag voor Tillig gegaan, en dan de ruimste boogstraal
aanhouden. Zodat ook b.v trammetjes of lange goederenwagens kunnen rijden.
Denk dat mijn nog te bouwen Tp lok ook wat ruimte wenst in een boog..
Dito hier. De rijtuigen die ik ga laten rijden zijn ongeveer 20cm lang, en qua mogelijke tractie moet je denken aan een 1CC mallet locomotief, een 1D sleeptenderloc of een 2C2 tenderloc.
Eelco
-
Ik heb in de planning staan om dit weekend de boel uit te gaan zoeken.
Dan zal ik alles posten in het H0m draadje.
-
Grootste radius Tillig = 353 mm.
Groet,
Tjalling
-
Heren, ik wil me er niet al te veel mee bemoeien, maar het lijkt me wel van belang in het kader van de 'open normering' van de BNLS baan een aantal afspraken op voorhand vast te leggen, ook rekening houdend met een flexibele inzet van modulebakken. Zoals Tjalling prima weet ben ik momenteel de primus inter pares vwb het mechanica deel voor de HO baan. En dus, om de boel open en kiss te houden, Wil ik jullie daar graag bij ondersteunen zodat er daarna lekker wild ontworpen kan worden. Ik hoor en zie hier allerlei dingen voorbij komen die denk ik prachtige resultaten kunnen opleveren, maar er zijn nogal wat afwijkingen tov de normale HO baan, waarmee dan ook de identiteit onder druk komt te staan. Maw, bezint eer ge begint. Leg vast hoe de BB's er uit zien inclusief hartafstand van de rails vanaf de voorzijde, hoe een eventueel onzichtbaar retourspoor komt te liggen, welk type rails wordt toegepast, wat de norm boogstralen zijn, enz enz. En, doe jezelf een lol en verzin geen wilde constructies om friezen overeind te houden, maar vraag in voorkomend geval advies aan onze 'Haus Schreinermeister'. Verder is het van belang dat ook beginners in deze substandaard mee kunnen doen, dat is nu eenmaal het gedachtengoed van de hele BNLS modulebaan. Uiteraard prachtige initiatieven, en beslist geen blokkades of wat dan ook, maar wel graag eerst een doordacht plan, waarbij bv ook rekening wordt gehouden met de diverse opstellingsmogelijkheden
Walter
-
Hoi Walter,
Kijk eens hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62095.msg3221521752.html#msg3221521752), en hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62095.msg3221521829.html#msg3221521829) .
Een aantal punten die je aanhaalt zijn daar besproken. Zaken als BB's zijn nog niet ter sprake geweest, maar het lijkt me dat daarvoor de uitgangspunten van de bestaande baan aangehouden worden.
Verder ga ik er van uit de bakken bij Martin te bestellen, en zal met hem overleggen wat de technische mogelijkheden zijn mbt de fries. Ik voorzie daar weinig problemen mee, het vraagstuk is vergelijkbaar met een dubbele bak.
Een van de redenen dit ontwerp zo te maken, is om te voorkomen dat er weer veel moeite gedaan moet worden om algemene keerlussen te regelen en op te slaan. Door de in het eerdere draadje aangehaalde idee om een retourspoor achterlangs te laten lopen zijn er vrij weinig mogelijkheden te spelen met de opstelling.
Beginners kunnen met een rechte bak zonder problemen tussengevoegd worden.
Type rails, boogstralen, profiel van vrije ruimte en hart-op-hart afstanden zijn nog niet vastgesteld.
Groet,
Tjalling
-
Walter, laat dat kiss maar zitten, het kan veel simpeler.
En volgend mij heb ik nu al 3x geschreven dat de normen van de
H0 bakken worden aangehouden. Enige verschil is het achterlangs rijden.
Op die manier kun je er ook thuis mee spelen. En een keerlus is
sowieso een waardeloos idee, maar dat is mijn bescheiden mening..
Wacht nu eerst maar eens af. In het weekend zal ik wat posten in het H0m draadje.
Tjalling.
353 is te krap, maar op te lossen met flex.
-
Mee eens. Ik was gewoon nieuwsgierig wat Tillig levert. Flrx is sowieso veel mooier.
Groet,
Tjalling
-
Allemaal prima jongens, we wachten het af!
Walter
-
Ik vind het een leuk plan, Tjalling!
salut
Hendrik Jan
-
Zo, boek met inspiratie is binnen! (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62471.msg3221531598.html#msg3221531598) (y)
Op de beurs in Rijswijk overleggen met Martin over de constructie van de bakken, kan het hele geheel concreet worden.
Groet,
Tjalling
-
(y)
-
Mooi!
Jan
-
Dank u!
Dit project gaat verder, maar niet onder de noemer van de BNLS-modulebaan.
Deze week heb ik nog wat wissels gekocht, zodat ik eens kan kijken hoe eea uitkomt.
Groet,
Tjalling
-
Deze week heb ik nog wat wissels gekocht.
Zag het op MSM ;)
-
Wisseltjes binnen, vandaag naar Houten geweest, en weer een stap verder (y)
jaren geleden heb ik op de beurs in Houten een kap gekocht van een Billard A80. Deze wil ik in gaan zetten op deze module, maar dan moet er een aandrijving onder. Vandaag heb ik een goedkoop onderstel van een N-spoor lok weten te scoren. Dit ziet er veelbelovend uit.
Het onderstel met op de achtergrond de kap:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billard1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billard1.jpg)
Het N-onderstel lag al meteen helemaal uit elkaar ;D
Met een Faulhaber motor lijkt dit toch wel een goed idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billard2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billard2.jpg)
Met de kap er op is er wel wat te zien van de motor, maar niet heel erg veel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billard3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billard3.jpg)
Eventuele alternatieven worden ook erg ingewikkeld, dus dit lijkt de weg te zijn.
De constructie van de draaistellen is goed te gebruiken. De asafstand is vrijwel op schaal voor dit type treinstel, en de diameter van de wielen is ook goed. Beide assen aangedreven, met een slimme bajonetsluiting-achtige constructie om het draaistel vast te zetten. Een heel eind uitelkaar gehaald onderstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/billard4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/billard4.jpg)
Het enige wat ik eigenlijk nodig heb, zijn langere assen. De assen zijn 1,3 mm dik. Heeft iemand een idee waar ik assen kan vinden?
Een alternatief zal zijn om dikkere assen toe te passen, en op zoek te gaan naar passende tandwielen......
In ieder geval weer genoeg te prutsen (y)
Groet,
Tjalling
-
Zo'n kapje had ik in het MSM ook gezien bij Peter. Leuk spul!
Het hoeft morgen niet klaar, als je maar op schiet ;) ;D
-
Je hebt er een volger bij
grtz,
Samuel
-
Leuk dingetje Tjalling,uit elkaar kan ik ook heel goed,maar dan.......... ::)
Ben benieuwd.
Wel heel leuk om te doen natuurlijk.
We gaan het zien,
Grt. Jan.
-
Tof ding die Billard. De RTM reed er ook mee maar helaas zijn die op de schroothoop geëindigd. Zeer karakteristiek, zie ik graag rondtuffen t.z.t..
-
Hallo,
De RTM heeft inderdaad een aantal van deze railbussen gehad. In Frankrijk zijn ze ook vrij veel in gebruik geweest. Op de lijn die ik als inspiratie gebruik, "Les Chemin de Fer Départementaux du Tarn" heeft vanaf 1954 een aantal tweedehands machines gereden. Omdat ik deze kap al had, was dat één van de selectie-criteria voor een voorbeeld.
Ondertussen zitten denken over langere assen. Ik heb vrij veel smalspoormateriaal van Bemo, naar Duits voorbeeld. Een groot deel daarvan heeft assen die voor h0e (9mm) en h0m (12 mm) geschikt zijn. Vandaag eens gekeken, en het blijkt dat deze assen de juiste diameter hebben (y) Dus gauw een wagonnetje van z'n assen ontdaan, en gaan proberen.
De eerste as is voorzien van het tandwiel, en van de wielen uit het N-onderstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billard5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billard5.jpg)
Dit ziet er velbelovend uit, en heeft als voordeel dat ik gewoon verder kan ;D
Groet,
Tjalling
-
Zoals een wijs man hier op het forum ooit eens zei: "Een project zonder aandrijving is geen project"
Eerste prioriteit voor de Billard is zorgen voor een werkende aandrijving. Dat is, inclusief stroomafnemers.
Om stroomafnemers te maken heb ik de onderplaat van het draaistel vervangen door een stuk printplaat, en dat op maat gemaakt. Daar vervolgens stroomafnemertjes op gefabriekt van 0,3 mm fosforbrons. Om te kijken of dit gaat werken de motor even met secondenlijm vastgezet, en provisorisch twee draadjes gesoldeerd. In de definitieve versie komt er een decoder tussen.
De moer op de voorkant zit daar als tegenwicht: Dat is dus ook nog een puntje van aandacht.
Omdat de meesten van jullie liever filmpjes kijken dan tekst lezen:
FILMPJE! (http://youtu.be/SzdXqNNrLCY)
Mijn gedachte is nu, om de voorkant van het onderstel te verzwaren met wat lood, en dan de bodem van het treinstel van kunststofplaat te maken: het lijkt er op dat het motordraaistel met extra gewicht op de voorkant zwaar genoeg is om goed te functioneren.
Het lijkt de goede kant op te gaan, en daar ben ik erg blij mee ;D
Groet,
Tjalling
-
Mooie constructie met die assen (y)
Ik heb zelf al jaren zo'n Billard met bijwagen liggen....
(Zijn ooit nog nodig voor een Corsica-baantje....)
Mvg,
Tis
-
Goed bezig (y)
mvg Joop
-
Zoals een wijs man hier op het forum ooit eens zei: "Een project zonder aandrijving is geen project"
Hebben we zo iemand hier dan op BNLS? Kijk d'r van op......
-
Als je goed zoekt, vind je nog wel eens wat ;D
Het is wel erg zoeken :-\
Groet,
Tjalling
-
Hmmmmmmm, smakelijk! Weer smalspoor en nu in het prachtige Frankrijk. Mooi thema Tjalling, om je vingers bij af te likken.
-
Hallo Tjalling,
De kunststof opbouw is volgens mij jaren geleden door Mougel gemaakt. Ik meende dat er ook een aanhanger was. De destijds meegeleverde aandrijving was 'bagger'.
Wat mij verwondert is dat je zo'n relatief grote motor toepast. Wil je beide draaistellen aandrijven of loopt het tweede draaistel gewoon mee?
Groet, Rob
-
Hallo Rob,
Die motor heb ik zo liggen. Alleen dit draaistel wordt aangedreven, dat is genoeg om een rondje te rijden. Een kleinere motor ligt volgens mij nog steeds (storend) in beeld. Het wormwiel ligt vrij hoog in dit draaistel, en juist bij dit type railbus komt dat rottig uit.
Ik heb wel een alternatief zien liggen, waarbij de motor echt in de bodem weggewerkt is, maar dat is vrij prijzig en moet ook omgebouwd worden.
Toen ik deze kap kocht, werden ook de kappen voor de aanhangers verkocht, die heb ik er toen niet bijgekocht.
Groet,
Tjalling
-
Bij mijn weten zijn de motorwagens met twee verschillende neuzen uitgebracht en daarnaast inderdaad een bijwagen. Anyway, zie plaatje.
Overigens staat ie met Interfer / Mougel aandrijving super hoog op de poten, dus eigen aandrijving maken lijkt me een goede keuze.
Ben benieuwd!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INTa80d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INTa80d.jpg)
-
Het is inderdaad de rechterkap.
Vanavond eens aan het meten geweest om het onderstel te bouwen. Op basis van een tekening op een Frans forum ga ik er van uit dat de afstand tussen de bovenkant spoorstaaf en de onderkant van de bak 30 cm is.
Met een provisorisch in elkaar gezet geheel ziet het er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/billard6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/billard6.jpg)
De wielen zijn eigenlijk 1 mm te groot, icm de grote flenzen oogt dat nog een beetje raar. Misschien/ hopelijk wordt dat beter met draaistelzijkanten.
Wat denken jullie, klopt de hoogte zo een beetje?
Groet,
Tjalling
-
Leuke dingen (y) (y) (y)
Zal je mail ook eens zoeken, ben toch weer met bakken bezig..
-
Het zien er wel OK uit (y)
Mvg,
Tis
-
Lijkt me goed zo.Ziet er prima uit.
Ik hoor de dieselmotor al brommen ;)
Grt. Jan.
-
Vind het er meer dan goed uitzien (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Omdat dit project nog in de kinderschoenen stond, heb ik het overhoop gehaald en de reeds gedane voorbereidingen gebruikt voor deelname aan de minibaantjes wedstrijd van het Modelspoormagazine.
Voorlopig vervolg van deze bouw is hier (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23737.msg327536.html#msg327536) te volgen.
Groet,
Tjalling
-
Bedankt voor de link, ik ga het daar volgen. (y)
Leuk je weer gesproken te hebben in Rijswijk.