BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Catweazle op 16 December 2014, 08:22:09

Titel: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
Bericht door: Catweazle op 16 December 2014, 08:22:09
Ik heb al sinds 2007 een redelijk simpele baan, een soort opgevouwen hondenbot met 3 inhaalsporen.  Ik ben destijds voor simpel gegaan omdat ik nieuw begon. Toendertijd gekozen voor een digitaal eenrichtingsverkeer baan. Inmiddels loopt alles al jaren tevreden met koploper en drie treinen.
Ik heb destijds voor de vorm wel extra wissels aangelegd bij mijn station maar die worden niet gebruikt en zijn geisoleerd aangelegd ( zie groene cirkels baanplan).
Ik denk er over na om tweerichtingsverkeer te gaan gebruiken om de boel wat dynamischer te maken dat kan sowieso natuurlijk, kwestie van koploper verder inregelen maar daarbij wil ik de wissels in de groenen cirkels ook gaan inzetten. Het principe van een simpele keerlus begrijp ik en ook hoe je e.e.a gedigitaliseerd om kan/moet polen als een trein in dat baanvak een keerrondje maakt.
Als je kijkt naar mijn baan dan onstaan ompoolproblemen in baanvak 5 via de wissels in de groene cirkels. de rode pijlen geven aan hoe het eenrichtingsverkeer nu loopt.
Trein komt van 10 naar 5 of 12 naar 5 en vice versa. De rode pijlen geven aan hoe het eenrichtingsverkeer nu loopt.
Hoe los ik dit technisch op en waarmee en hoe kan ik e.e.a aansluiten.

Graag advies
Edwin

Topic over mijn baan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.150.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7489.150.html)
Baanplan:(http://www.edwinbaart.nl/trein/keerlus.jpg)

Titel: Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
Bericht door: Remunj op 16 December 2014, 08:40:16
Inmiddels loopt alles al jaren tevreden met koploper en drie treinen.
Apart. Pas had je met deze baan een probleem omdat het niet goed liep  ???

Maar je oplossing is heel simpel.
Zorg dat je stationssporen (1, 5 en 6) allemaal gelijk gepoold zijn.
En breng in de blokken 9 of 10 (linker keerlus) en in blok 4, 11 12 of 13 (rechter lus) een keerlusschakeling aan en je bent klaar.
Klassiek hondenbot "probleem"  ;D
Titel: Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
Bericht door: rjr op 16 December 2014, 09:44:36
Het probleem wat hij had was juist bij het rijden in twee richtingen. En hij heeft aan dat het al jaren tevreden loopt als 1 richting.

maar de oplossing is inderdaad simpel, niet denken in keerlus als echte lus. Een keerlus mag ook rustig op een recht stuk zitten.

Dus zoals hierboven aangeven, en hier ter illustratie een tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_2.jpg)

Heb hier de keerlus getekend in 9 en 11. Maar mag dus ook in 10 in plaat van 9, en in 4, 12 of 13 in plaats van 11.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
Bericht door: Catweazle op 28 December 2014, 08:32:19
De laatste week me nog wat verder verdiept in keerlus theorie met wat documenten en andere draadjes hierover en samen met jullie adviezen een plaatje gemaakt. Toch heb ik denk ik nog niet alles begrepen. ::)
In onderstaande figuur heb ik een keerlussectie in 10 en 12 gepositioneerd en alle stations blokken geisoleerd gelijk gepoold.
Stel een trein rijdt nu van 10 via wissels A en B naar blok 5. Door de keerlus hardware wordt blok 10 netjes omgepoold en kan de trein doorrijden. Na blok 5 kan de trein, via wissel C  rechtdoor naar 11 of via de wissels C en D naar 12. Maar hoe krijgt blok 12 nu een seintje dat hij juist gepoold moet zijn? Blok 12 zou immers nog verkeerd gepoold kunnen zijn omdat er net een trein vanuit die richting naar het station is gereden.
Andersom ontstaat deze situatie natuurlijk ook en tevens als een trein uit 11 in 5 komt en via wissels B en A  door zou rijden naar 10.

Ik zie door de ++++ en  ____ de rails niet meer. Een denkfout of theorie tekort.

(http://www.edwinbaart.nl/trein/keerlus2.jpg)


Titel: Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
Bericht door: Bas, Dordrecht op 28 December 2014, 08:39:31
Er zijn keerlusschakelingen die op het kortsluitingsprincipe werken, maw zodra hij merkt dat er een kortsluiting onstaat, poolt hij meteen om en kan je trein zonder haperingen naar binnen rijden.

Persoonlijk zou ik eerder een systeem kiezen waarbij er een detectiespoortje zit. Dat merkt dus dat er een trein vanuit richting X aankomt, en zorgt dan dat de keerlus zonder kortsluiting bereden kan worden. Zelf had ik alle digitale componenten van LTD. Hier een voorbeeld van hoe het systeem werkt:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:ab_ksm_sg

Onafhankelijk dus van het gekozen systeem speelt het geen rol dus vanuit welke richting de trein het laasts is gekomen.

Groeten vanuit Zwitserland

Bas
Titel: Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
Bericht door: Rob Ellerman op 28 December 2014, 10:28:41
Je vind ook een prima keerlusschakeling bij Digikeijs, de DR410. Zie www.digikeijs.nl (http://www.digikeijs.nl)

Grtz,
Rob
Titel: Re: Hulp vraag: Baan dynamischer maken
Bericht door: SBBcargo op 28 December 2014, 11:29:34
Edwin,
Voordat je een keuze maakt voor de keerlus sectie bepaal je wat het langste blok is.
Dus rechts OF blok 13, OF blok 4, OF blok 11, OF blok 12. Een keuze tussen 1 van die blokken.
Links is het OF blok 10 OF blok 9.
Door jouw blauwe streepjes dacht ik, ik zal het nogmaals proberen duidelijk te maken  ;D  Nu het blok op zich:
+-------+ +-------------------+ +------+
       S1                      B                              S2
S=stop meld secties, B= bezet meld sectie.
Als binnen B je langste trein past, geen probleem, deze maak je dan toot keerlussectie.
Als je langste trein daar niet in past dan geef ik je de overweging om de keerlus sectie in zijn geheel uit S1+B+S2 te laten zijn en als doorrij blok in koploper op te nemen. Dus er zal dan nooit een trein stoppen in dit blok. Dit is een zwakte bod, ik weet het, maar om mee te beginnen ..... :D.
Verder, als je langste trein kleiner is dan je keerlus sectie zou ik gaan voor een detectie module bvb LDT of Rosoft. In het andere geval voor een snelle reactie module bvb DR of Lenz.
Nog een advies: niet denken, maar doen. De makers van die modules hebben daar lang over nagedacht  :D. Gewoon de handleiding volgen en dan komt het goed  (y)

Marius