BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 14 December 2014, 15:49:46

Titel: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 14 December 2014, 15:49:46
Mede forumgenoten:
Met de uitbreiding van mijn rollend materieel ontstaan voor mij vreemde fenomenen. Het overkomt me nu geregeld dat een trein mijn stationsemplacement oprijdt, waarna na stop een kortsluitings waarschuwing komt. Of (vaker): als er elders een storing geweest is, of de Intellibox is even standbye is geweest, dat de zaak niet meer wil herstarten wegens een kortsluiting melding. De remedie: enkele loks op het emplacement even optillen, en een- voor een weer op de rails zetten.

Korte beschrijving van de hardware: HO baan, gestuurd met koploper die een Intellibox-I aanstuurt. De Intellibox voorziet de baan via 2 Boosters (Uhlenbrock P4) van stroom. Eén voor de vrije baan en de schaduwstations (11 & 7 sporen), de andere voor het stationsemplacement& depot.
Het gekke is, dat het fenomeen altijd op het stations emplacement is. Op het emplacement staan 10-15 loks (perronsporen, depot), maar: er rijden er hooguit 2!

De vraag is dan ook: hoeveel stroom gebruiken stilstaande digitale treinen? Kan dit zoveel zijn dat een booster een 10-15 stilstaande treinen niet aankan qua stroomvoorziening?
Graag adviezen.
Met vriendelijke groet
Nico


Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Timo op 14 December 2014, 16:03:54
Wat betreft het inschakelen kan de stroom even wat hoger zijn omdat er nog wel her en der een condensator zit. Zeker als je nog extra condensator aan de decoder hebt gehangen (of een powerpack) is de inschakelstroom hoog.

En dan het gebruik in stilstand. Als je alle functies uit hebt staan zal dit in de orde van mA zijn (<10mA). Maar staat het licht nog aan komt dit er natuurlijk nog bij. Zitten er gloeilampjes in kan dit aardig optellen. Maar ook bij LEDjes nog wel eens omdat nogal wat fabrikanten de LEDje parallel hebben staan (gaan ze eerder branden bij analoog). Voor front en sluitverlichting kan dit dan ook al wel 100mA zijn. En heb je nog interieurverlichting telt dit ook op natuurlijk. met LED is het niet zo veel maar met gloeilampen wel. En hoe doe je de voeding van wissel/sein decoders? Uit losse voeding of van de baanspanning?

Wat het ook nog kan zijn is dat er nogal een voltage verschil is tussen de twee boosters. Ik weet zo even niet uit me hoofd of de P4 boosters een gereguleerde uitgangsspanning hebben of juist een ongereguleerde. Als je ongereguleerd zijn of als je gereguleerd zijn maar niet hetzelfde zijn afgesteld heb je een spanningsverschil tussen de 2 secties van je baan. Al je deze overbrugt met een loc kan het zijn dat een booster meer gaat leveren om de lage spanning van de andere booster gelijk te trekken. En dan kan er dus ook best wat stroom lopen.


Timo
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: M@rk op 14 December 2014, 18:50:33
Ik heb +/- 50 locs op de baan staan en diverse wagons met sluitverlichting en een paar met binnen verlichting, dit alles op de voeding uit de Ecos (4A)
Bovenstaande fenomeen komt bij mij nooit voor
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Wim Ros op 14 December 2014, 19:23:46
Nico,

Zou dit probleem eerder zoeken in hoe het een en ander is aangesloten zo te lezen heb je meer de power genoeg.

Kijk of er treinen toevallig een booster sectie overbruggen, en of de common-ground op de juiste wijze is aangesloten. Zal niet met het aantal treinen te maken hebben maar meer met de aansluitingen e.d.

Groetjes
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 15 December 2014, 22:00:32
Als ik nou mijn gehel emplacement ontruim, dan zou er geen stroom mogen lopen uit de booster. De wissels zijn nl apart gevoed. Seinen idem.
Kan ik de stroom die uit de P4 komt meten? Die moet dan ongeveer (of helemaal?) gelijk aan nul (0) zijn toch?
Hoe sluit ik daar een multimeter aan en kan die digitale stroom meten?
Nico
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 December 2014, 23:28:04
Je kan digitale stroom meten als je een meetinstrument hebt dat True RMS stroom kan meten. De kans dat je zo'n meter bezit lijkt me overigens vrijwel nul, want als je zo'n meter wel zou hebben, dan had je de vraag niet gesteld. ;)

Een alternatief is dubbelzijdig gelijkrichten, dan kun je stroom meten op het gelijkstroombereik van je multimeter.
Gaat eigenlijk net zo als digitaal spanning meten, en dat staat op mijn website (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet), linker schema.
Het rechter schema met enkelzijdige gelijkrichting werkt niet bij stroommeting.
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Calimero op 15 December 2014, 23:36:36
Het dichtste dat je hobbymatig voor leuk geld richting True RMS komt is
een analoge meter. Die sampled niet en is traag (gemaakt).
Er wordt wel eens te makkelijk en te snel gedacht dat een digitale multimeter
beter is dan een analoge maar dat is verre van waar  ;)
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 December 2014, 23:44:39
Het is maar de vraag of die analoge meter de frequentie van de digitale stroom kan bijhouden. Zelf denk ik van niet, maar is het proberen waard.
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Calimero op 15 December 2014, 23:50:42
Tot zo'n 100kHz is vaak niet zo'n groot probleem ;)
Terwijl bij een digitale meter de koek vaak al op is bij 400Hz.
(moet je al een goeie hebben !)
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: roadster36 op 15 December 2014, 23:56:26
Probleem lopen wij met Oosterbeek/Rhenen ook wel eens tegen aan.
Een paar sound 3700en die rondrijden en nog wat ander spul dan krijgen we heel soms ook kortsluit melding.
Maar dan rijdt het, dat dan weer wel.
Booster roco 50 VA
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 16 December 2014, 22:29:21
Vanavond wat zitten experimenteren: de (loconet) gestuurde Uhlenbrock Power 4 boosters kunnen een stroomverbruik indicatie geven: Als je Loconet programeren in de intellibox activeert, en dan LNCV optie 7, dan geevt hij een percentage (1-100) van het vermogen aan. Geen idee of dit linear is of niet, maar het geeft in ieder geval een indicatie.... Eenvoudiger dan de optie zoals door Klaas geschetst. ;)
http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/english/I96EEA64-028.apd/Bes63240e.pdf

Als ik mijn emplacement geheel leeg maak, waarbij de secties dus nog wel via de bezetmelders op de P4 zijn aangesloten, dan geeft de intellibox bij deze LNCV waarde 3, naar mij vertaald als 3% van 4A stroom. De temperatuur kun je trouwens ook aflezen in gr C (dit was 33gr).
Niet geheel onaardig schat ik in. uiteraard gebruiken de bezetmelders wat stroom. Er loopt in ieder geval geen grote (lek)stroom.
Nu een voor een mijn loks erop gaan zetten kijken of daar een boosdoener tussen zit.
Wordt vervolgd.

Nico
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Timo op 17 December 2014, 16:51:28
naar mij vertaald als 3% van 4A stroom.
Kleine toevoeging, de Power 4 levert, ondanks dat zijn naam misschien anders doet vermoeden, geen 4A maar 3,5A.

Citaat van: Ulhenbrock
3.3 Output Power
The Power 4 output voltage depends on the tr
ansformer used and the load on the
electric circuit. When using a normal m
odel railway transformer with 16V output
voltage the maximum no-load potential at the track is 20V.
Volgens mij is de P4 een common ground type booster zonder regulatie (maak ik op uit de tekst). Wat dus kan is dat de uitgangsspanning van een booster wat inzakt onder last, hoeft niet eens in de buurt te komen van die 3,5A). Zodra een loc, met het van sectie 1 naar sectie 2 rijden, beide boosters even verbindt kan het zijn dat er kort veel belasting wordt gevraagd van de booster omdat deze dit verschil in spanning niet wil en daardoor in kortsluiting schiet.

Dus wat voor trafo hangt er aan je Power 4?


Timo
Titel: Re: Stroomverbruik stilstaande loks op emplacement
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 18 December 2014, 21:39:53
@timo: het in de eerste bericht beschreven fenomeen treed niet op als er een trein van booster 1 naar booster 2 rijdt. Verbinding tussen de 2 boostersecties is maar op 2 sporen, en daar is geen trein op die momenten.
Verder als aanvulling: ik gebruik 2 identieke 70VA viessmann trafo's om de boostersecties te voeden.

Nico