BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Thai-Bundesbahn op 12 December 2014, 19:28:14
-
Beste hobbyisten,
Ik loop tegen het volgende aan. Ik ben bezig mijn wissels te configuren op mijn Esu ecos 2. Dat lukt op zich prima, alleen de 3 weg-wissels krijg ik niet voor elkaar. Deze wissels hebben dus 2 aparte aandrijvingen. In de handleiding staat niet vermeld hoe het moet en op het Esu forum heb ik het ook niet kunnen vinden. Wel een filmpje op YouTube gevonden (Engels) maar dat is nog al vaag. Wie o wie kan mij helpen.
-
Kun je zo'n wissel niet zien als 2 heel kort op elkaar geplaatste 2 weg wissels ?
Plaatje : https://www.conrad.nl/medias/global/ce/2000_2999/2100/2140/2145/214569_BB_00_FB.EPS.jpg
De lange tongen moet je dan als de eerste zien (links af , of de rest) en
de korte tongen als de 2e wissel (recht door of rechts af).
Als je de ruimte hebt kun je een 3 weg wissel ook vervangen door 2 gewone.
Eerst de links afbuigende en daarna de rechts afbuigende.
Zo kun je ze denk ik (zonder ervaring !) ook programmeren ?
-
@ Calimero
Bedankt voor het meedenken. De wissels liggen al in mijn baan en kunnen dus niet vervangen worden.
Ik zoek iemand die dus ervaring heeft met het programmeren van een driewegwissel op een ecos.
-
Ik zeg ook niet dat er iets vervangen moet worden, ik zeg alleen
dat je het mogelijk als 2 "normale" wissels kan benaderen.
-
Als je de ruimte hebt kun je een 3 weg wissel ook vervangen door 2 gewone.
Eerst de links afbuigende en daarna de rechts afbuigende.
Ik denk ik citeer maar even naar aanleiding van jou reactie. Kan natuurlijk aan mijn leesvaardigheid liggen ;D. Beetje tegenstrijdig vind je ook niet Calimero?
Ondertussen is het probleem opgelost. Op het scherm van de Ecos wordt een drieweg-wissel aangemaakt en krijgt de naam zoals hij gecodeerd is. Daarna dient men een tweede 3 wegwissel aan te maken zodat beide wissel-aandrijvingen zich als "master" en "slave " gaan gedragen. De "slave" zal trager reageren als beide wissel-aandrijvingen aangesproken moeten worden. Ik heb de vertraging wat hoger gezet zodat beide wisselaandrijvingen netjes na elkaar schakelen (indien nodig bij sommige wisselschakelingen).
-
Dat vervangen was theoretisch bedoeld om een beeld te krijgen
hoe zo'n 3 weg wissel eigenlijk opgebouwd is.
En ik begrijp dat ik er niet heel erg ver naast zat ?
Behalve dan dat hij niet 2 namen hoeft te krijgen.
-
@Ronald,
Het ging mij om de configuratie van de 2 componenten binnen de Ecos. Misschien kan ik je beter even dit video filmpje kijken. Dan begrijp je wat ik bedoel.
https://www.youtube.com/watch?v=fwm58s8qlNU
-
Ik snap nog steeds niet wat je nou zo tegenstrijdig aan mijn verhaal vond.
Het was een algemeen verhaal zonder dat ik op een specifieke centrale doelde.
En ik blijf er bij dat ik er al met al niet heel ver naast zat.
2 gewone wissels zou je ook als master en slave kunnen benaderen als je ze
direct aan elkaar knoopt.
Omdat ik geen voorkennis van centrales heb heb ik een algemene technische
benadering proberen te schetsen wat je mogelijk anders liet denken en op die
manier dan zelf de werkelijke oplossing kon verzinnen.
Nu blijkt wel uit het filmpje dat jouw centrale daar een enigzins specifieke aanpak
voor kent waarbij de onderliggende aanpak van de fabriekant toch redelijk strookt
met mijn verhaal.
*edit*
Misschien kan een ander hier nog even op inhaken voordat het is welles/nietes
verzandt ?
-
Beste Ronald, misschien moet je gewoon even rustig je reacties teruglezen dan begrijp je wat ik bedoel met tegenstrijdig.. Verder vind ik het niet de moeite waard om hier nog verder over te discussiƫren.
Ik kan alleen maar bevestigen dat als men geen kaas hebt gegeten hebt van centrales de discussie erg lastig gaat worden. Zelf moet ik ook nog een hoop leren en daar maak middels dit forum dankbaar gebruik van. Jouw creatieve oplossing om "theoretisch" 2 wissels aan elkaar te knopen gaat dus niet op. Tijdens het veranderen van een bepaalde wisselstand komen niet altijd beide wisselaandrijvingen in actie. Maar goed .... zoals ik al zei, het probleem is opgelost, en alles werkt nu perfect (y). In ieder geval toch bedankt voor jouw input Ronald.
-
Het werkt nu en dat is het belangrijkste !
*edit* na 3x terug lezen:
Ik zie het nog steeds zo dat ESU intern ook met 2 apparte 2-weg wissels
werkt maar daar een UI bij geschreven heeft zodat de gebruiker toch een
3-weg wissel ziet. Dat verklaart gelijk ook het master/slave verhaal.
Daarmee is gelijk mijn verhaal niet tegenstrijdig meer(of ik begrijp je nog
steeds niet).
Lees vooral ook mijn verhaal nog eens terug en kijk of het enig hout snijdt
als je rustig de tijd neemt om te snappen wat ik nou eigenlijk zeg.
Het blijft in ieder geval een feit dat een 3-weg wissel uit 2 2-weg wissels
bestaat die in elkaar verweven zijn en op die manier dichter op elkaar zitten
dan met 2 2-weg wissels ooit mogelijk is en dus een ruimtebesparing opleveren.