BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Manx op 10 December 2014, 22:34:52
-
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom er als onwetende beginner niet uit.
Is het mogelijk om 2 aparte analoge gelijkstroom banen (elk met een trafo) met elkaar te verbinden? Op baan 1 trafo 1 gebruiken en op baan 2 trafo 2. Op baan 1 de loc in het rangeerstation zetten en dan de loc uit baan 2 naar baan 1 sturen. Kan zoiets?
-
Ja, dat kan. Wel de banen elektrisch van elkaar scheiden (met bijvoorbeeld kunststof isolatierailverbinders op de scheiding) en zorgen dat de rijrichting op beide banen hetzelfde is op 't moment dat de trein van het ene naar het andere gebied rijdt.
-
Ja hoor, zo heb ik vroeger ook gereden. (Niet echt met twee banen, maar met twee ovalen binnen elkaar)
Er is alleen een gevaar waar je goed rekening mee moet houden: houd de twee banen goed geisoleerd en voorkom dat de twee trafos tegen elkaar in werken (bijvoorbeeld wanneer een trein contact maakt met beide banen en daardoor er 1 elektrisch circuit van maak).
Het veiligst maak je je rangeer spoor lang genoeg dat je trein er in het geheel in kan en geisoleerd is van beide banen.
Vervolgens neem je een dubbele wisselschakelaar en verbind je dit spoor met een baan tegelijk.
Je kunt de verbinding tussen twee banen ook zien als een variant op het keerlus probleem. Daar zijn diverse automatische schakelingen voor die je kunt gebruiken.
-
Bedankt Reinier & Jeroen
(...)Vervolgens neem je een dubbele wisselschakelaar en verbind je dit spoor met een baan tegelijk(...)
Sorry, dit begrijp ik niet. Hoe ziet dit er dan uit?
-
Ik bedoel een schakelaar waarmee je beide rangeer spoorstaven tegelijk schakeld. Of beiden naar baan 1 of beiden naar baan 2.
Als je zeker weet dat je trafos netjes gescheiden zijn (zijn ze meestal wel, maar pas op dat je nergens per ongeluk een mooie lus via aarde maakt) kun je ook met een enkele schakelaar werken en maar 1 railstaaf onderbreken.
-
Dag Manx,
Ik(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2065.jpg) heb zo'n schakeling op mn huidige analoge baan toegepast. De rangeersporen zijn volledig geïsoleerd van de hoofdbaan en worden met trafo 2 aangestuurd. Ik heb daarbij als extra optie 2 gewone lichtschakelaars tussen gezet waarmee ik naar keuze trafo 1 of trafo 2 het rangeerterrein kan aansturen. Het komt wel eens voor dat een trein het station niet via het hoofspoor kan passeren en moet uitwijken naar de route via het rangeerterrein. In dat geval schakel ik de aansturing met de lichtschakelaars om van trafo 2 naar trafo 1.
In de foto zie je tussen de trafo's de lichtschakelaars zitten. Tis een oplossing van een betonboer, maar t werkt...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2065.jpg)
-
Jongens, niet zo moeilijk! Dat zijn al met geavanceerde oplossingen. Het is maar gelijkspanning. Gewoon trafo 1 aan baan 1 en trafo 2 aan baan 2. Op de grens tussen de twee banen moet je er voor zorgen dat de twee banen gescheiden zijn. Makkelijk dat dit met geïsoleerde railschoentjes. Wel je van de ene van naar de ander zet nu in beide delen de rijregelaar ongeveer gelijk en gaan. Blijft de loc staan op het moment dat deze over de scheiding gaat zien de draden van een trafo omgedraaid, deze wisselen.
Dit is echt de basis die ook in de verschillende boekjes van de verschillende fabrikanten wordt uitgelegd. Kamer dat hiervan niets in de encyclopedie staat.
Timo
-
Op onze clubbaan doen we dit al jaren. Bloksysteem met vaste spanning op de hoofdbaan en binnen de stations en rangeerterreinen een eigen trafo.
Zorgen dat de rijrichting gelijk staat, en gaan met die banaan.
Je kunt alleen problemen krijgen met sommige locs met diagonale stroomafname. B.v. Lima locs, die nemen stroom af linksvoor en rechts achter. Als dan het voorste draaistel op de ene trafo staat en het achterse op de andere, dan is er geen gesloten circuit meer en valt de loc stil.
De botte oplossing is: zo hard rijden dat hij over de stroomloze situatie heen schiet.
De elegante oplossing: aan één zijde de spoorstaven niet isoleren.
-
Bedankt voor jullie reacties. Het is me duidelijk.
-
Ik heb tussen mijn 2 omlopen de overloopwissels en de sporen richting het rangeerterrein voorzien van isolerende lassen. Daardoor is het voor mij zelfs mogelijk om de binnenste omloop, die tussen de buitenomloop en het rangeerterrein zit, digitaal te laten rijden terwijl de buitenomloop en het rangeerterrein analoog rijden.
Kwestie van de binnenomloop omschakelen van aansturing door de trafo naar aansturing via de Multimaus.
Uiteraard wel zorgen dat het park rijdend materieel om de binnenomloop digitaal kan rijden en alleen de (dure dubbele drieweg) schakelaar omzetten als de stroom naar trafo's en Multimaus uitgeschakeld is dmv de hoofdschakelaar/noodstop. En uiteraard opletten dat de wissels niet naar de overloopsporen leiden.
Groet Peter,
-
Mijn oude analoge baan bestond uit drie banen en een rangeer terrein. Die waren gewoon gescheiden door kunststof raillassen op de overgangen. Vaak zelfs tussen de twee wissels in. Je kon zo op elke baan twee treinen laten lopen en nog rangeren. De treinen liet je dan in het station stoppen door de rail daar ter plekke met een schakelaar te onderbreken, de kon de tweede trein (snellere) via het inhaalspoor passeren en kon het zo weer een aantal rondjes door kachelen (y). Verder kon je tussendoor op je "gemak" rangeren ;D. Ging altijd prima (y).