BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Milan op 10 December 2014, 14:40:56
-
Beste allen,
Ik wil toch even snel een mening over mijn baanplan bij elkaar krijgen. Derhalve ik hier al een tijd op heb zitten broeden lijkt het me goed om ook 3e er naar te kijken.
Ik had de volgende eisen,
- Grote treinen laten rijden >2m
- Veel recht op beperkte ruimte.
- Omgeving schiphol-Rijsenhout.
- Enkel spoor om het wat spannender te maken.
- Klein industrie spoortje.
- Niet te veel wissels i.v.m. kosten
Ik denk dat ik er redelijk uit ben gekomen maar sta open voor suggestie.
Wat vinden jullie er van?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan.jpg)
-
Leuk en eenvoudig plan.
Geef je ook even de maatvoering aan en of de baan langs alle kanten te bereiken is.
Eventuele puntjes van mogelijke verbetering ;)
Ik zou het schaduwstation voorzien van overloopwissels zodat je trek-duw trein kan laten terug keren, nu gaan al je treinen door de keerlus. Die overloopwissels kunnen een plekje vinden in het rechte deel van je stijgspiraal.
Zeker zorgen dat je 2x dubbelspoor voldoende begint te zakken na het kruisen van de rivier om voldoende hoogte te hebben om met een realistische diepte onder de weg te verdwijnen naar je schaduwstation
In je schaduwstation misschien meer sporen voorzien en de wisselharpen aan de bocht laten aansluiten en het aftakkend spoor gebruiken om je bocht te vervolledigen. De hoek zou ik ook niet gelijk nemen met de baanrand, maar eerder rekening houden met de gebruikte wisselhoek (15°) of eventueel zelfs met de achterkant van je baan gelijk leggen dan krijg je plaats vooraan om je keerlus te leggen en moet die niet omhoog winden.
-
veel recht op bepertkte ruimte is goed gelukt.
Treinen >2m kunnen er wel rijden. Ik vraag me alleen af op ze wel op het station passen? En op de industriesporen?
De zig-zag aan de oostkant van het station is behoorlijk 'heen en weer'. Dat zou iets 'getemperd' kunnen worden als je aan zou sluiten op spoor 3 van het station, dus de wissels bij station oost precies aan de andere kant leggen. Misschien een poging waard het eens te tekenen om te zien of dat gaat en hoe het staat?
De lange oostlus bij het schaduwstation vraagt om een extra hoogtenivo, dat maakt de bouw iets complexer. Wellicht kunnen de 2 zuidelijke sporen van het schaduwstation al eerder naar zuid afbuigen (als het past), dan een bocht naar oost, noord, west en uiteindelijk aansluiten op de noordkant van het schaduwstation? Dan is die lange lus met het extra hoogtenivo eruit.
-
Bedankt voor jullie reacties,
Ik zal inderdaad kijken of ik die zigzag niet anders kan maken. Vind het niet mooi als lange treinen hier doorheen gaan. Heb het al een beetje proberen op te vangen door er hoogte verschillen in aan te brengen.
Ik heb ook even hierbij een overzicht van de meters spoor. Het station op de onder verdieping zal een kopie van station Schiphol worden. Er moet inderdaad zoals je zegt een keer spoor in komen voor de industrie treinen.
Treinen van >2m kunnen inderdaad niet stoppen op het station. Dit is een mijn geval een ICR en een Thalys.
E1 Doorrijden 6.95 m
L1 Doorrijden 2.23 m
L2.1 Doorrijden 3.35 m
L2.2 Afremmen en optrekken 5 m
L3 Doorrijden 3.85 m
R1 Doorrijden 1.98 m
R2.1 Doorrijden 3.66 m
R2.2 Afremmen en optrekken 5.1 m
R3 Doorrijden 3.59 m
R4 Afremmen en optrekken 3.07 m
RA1 Afremmen en optrekken 2.71 m
RA2 Afremmen en optrekken 3.51 m
S1-s1 Afremmen en optrekken 1.76 m
S1-s2 Afremmen en optrekken 1.45 m
S1-s3 Afremmen en optrekken 1.23 m
S2-S1 Afremmen en optrekken 2.67 m
S2-s2 Afremmen en optrekken 2.65 m
S2-s3 Afremmen en optrekken 2.65 m
S2-s4 Afremmen en optrekken 2.67 m
W-m1 Doorrijden 1.61 m
W-s1 Afremmen en optrekken 1.06 m
W-s2 Afremmen en optrekken 1.07 m[/li][/list]
Hierbij ook even een overzicht van mijn treinen met lengtes
Thalys 2,44m
ICR 2,32m
ICM-4 1,15m
Plan V 0,6m
Plan T 1,15m
Plan F 0,59m
Goederen 1 0,51m
Goederen 2 0,73m
DE 2 0,513m
Vrim 1,04m
Ik zal ook even gaan kijken naar een oplossing voor de keerlus en de bocht na het station.
Alvast bedankt,
-
Goederenvervoer op de Schiphollijn? Is in werkelijkheid not-done ivm de veiligheidseisen aan de Schipholspoortunnel :P
Wel zijn er plannen (geweest) voor bloemenvervoer met elektrische tractie tbv de veiling in Aalsmeer. Past heel goed in jouw omgeving.
Was iets met de oude post/bagagerijtuigen (ex-DB) van de Overnight Express in reguliere internationale treinen of daarvóór met oude motorposten en postwagens. Deze zijn in model goed verkrijgbaar, je zult alleen eigen logo's of huisstijl moeten verzinnen. Wel iets moderners dan de bloemetjes-reclames van Lovers indertijd ;)
Voor de verdere aankleding van een laad- en losplaats zijn genoeg vrachtwagenmodellen te vinden van Nederlandse bloemenvervoerders. Ook heftrucks, pallets, rolcontainers etc.
T is maar een idee ::)
-
@SimonST,
TOP idee!!! deze ga ik zeker toepassen combinatie met het rijdend verkeer op de weg. Zal via MCC aangestuurd worden dus is goed te realiseren. Koelvrachtwagens zijn hier natuurlijk zeer geschikt voor.
-
Ik heb even snel een update gemaakt van de zigzag,
Weet niet of dit er beter op wordt :P
Lengte van spoor S1-S1 heb ik namelijk wel nodig voor mijn station. Deze heb ik al reeds laten uitsnijden uit mdf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_variand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_variand.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_toekomst_test.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_toekomst_test.jpg)
Hier ook een foto van het stationsgebouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_Model_jpeg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_Model_jpeg.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_2_66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto_2_66.jpg)
-
Zo dat is een indrukwekkend gebouw, zeker een eyecatcher
-
Neef ... da's een zeer mooi bouwwerk!
De zigzag is al een heel stuk minder zo. Zou nog minder kunnen als de laatse wissel een linksaf wissel zou kunnen worden? Daarmee kan die slinger omhoog er nog uit. Wordt dan bijna hetzelfde als aternatief 1, met verlengd dubbel spoor.
Ruud.
-
Misschien is dit iets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/minderslinger.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/minderslinger.jpg)
Roelco
-
Ja dat is zeker een beter idee dan een rechtse wissel te gebruiken. Heb hem meteen even aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_variand_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_variand_3.jpg)
-
Zo'n modern gebouw schreeuwt om dubbelspoor.
Ik zou zeggen: nog even doorplannen.
groeten
Hendrik Jan
-
Ik denk dat ik toch even een combinatie van bijden ga maken. Met als basis de laatste versie. Enkel plaats ik een linkse wissel op de plaats waar nu de bocht begint. Hierdoor komt spoor S1-S1 dubbel binnen vanaf de start van de bocht. Ik denk dat dit wat natuurlijker oogt als het daadwerkelijk gemaakt gaat worden. Ook een voordeel is dat S1-S1 langer wordt en ik het stations gebouw op zijn originele plek kan neerzetten.
-
Gewoon een ideetje ter inspiratie misschien?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_variand_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_variand_3_1.jpg)
Groet,
Michel
-
Ik zit zo eens even naar je stijgings percentage te kijken van uit je schaduw station.
2.6% en de binnenbocht als stijgend spoor en dan die bocht.
Als ik er van uit ga dat de blokjes in je tekening 10x10cm zijn dan krijg je volgens mij:
2.6% stijging+ krappe binnenbocht (r1?)+ lange treinen (2mtr) = problemen??
Of ik moet het verkeerd zien?
Zou daar toch nog eens naar kijken.
mvg Richard
-
2,6% en een R1 bocht? 2 meter lange treinen? Hopelijk heb je zware locs die deze klus moeten klaren. Ik heb een r3 liggen met 2,5 % En niet elke loc met een 2 meter lange sleep vind dat fijn kan ik je verklappen.
-
@ Thai-Bundesbahn, @moonshine73
Ik heb 2 treinen van 2 meter,
één is een Mehano Thalys, die ik aan het ombouwen ben.
De ander is een 3526 met nieuwe 5 sterren motor.
Voor de Marklin trein ben ik niet echt bang. Voor de Mehano durf ik het niet te zeggen. Anders moet ik er toch een tweede motorwagen achter zetten.
De rest van de treinen zijn allemaal rond de 1,15 meter. Of denken jullie dat dit wel een probleem gaat geven?
@tothebeach Leuk idee, out of the box denken ;). Zal even kijken hoe dit uitkomt met stijgingspercentages.
-
Ik heb nog even zitten stoeien met wat oplossingen,
wat vinden jullie van deze combinatie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_variand_3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_milan_variand_3_2.jpg)
Tevens wil ik kijken hoe ik het industrie gedeelte leuker kan maken. Vindt die twee opstel sporen toch wel een beetje aan de saaie kant.
-
Leuk baanplan, het station lijkt een beetje op alphen aan de rijn, moet je maar ff kijken op sporenplan.nl
-
Hallo eeeeeh Neef? Is dat je echte naam?
De Mehano Thalys zal probleemloos door de R1 bochten gaan. Een R1 2,6% helling op durf ik even niet te zeggen, dat zal je uit moeten proberen. Een tweede motorwagen is wel een goed idee.
-
Hi Neef,
Leuk baantje, blijf je volgen.
groet
Harald
-
Dat stationsgebouw is indrukwekkend! Heb je het op iets bestaands gebaseerd? Ik kan me op het moment niet iets voor de geest halen. Als je zelf de architect uit hebt lopen hangen is het goed geslaagd!
Reinout
-
Bedankt voor je reactie,
Ik heb inderdaad een bestaand ontwerp verschaald en iets anders ingedeeld, beter goed gejat dan slecht bedacht ;-P,
Het is gebaseerd op:
Gare TGV de Liège-Guillemins
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20110330_arau_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20110330_arau_4.jpg)
Nu is dit station veel te groot voor in je kamer neer te zetten dus heb ik hem iets aangepast. Ook is de vorm heel mooi maar zeer lastig te maken. Lukt wel maar dat gaat me jaren werk en heel veel geld kosten om alles 3d te laten uitprinten. Ook heb ik er een station gebouw van gemaakt in plaats van een hal. De perrons zijn dan ook iets anders maar nog wel in de zelfde stijl.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled2_1.jpg)
Heb alles ingetekend in AutoCAD en vervolgens laten uitsnijden door een ander bedrijf. (zelf een bouwpakketje gemaakt).
@Thai-Bundesbahn
Neef is mijn achternaam ;-P
@obb70
Lijkt er inderdaad op. Ik heb het sporenplan alleen gebaseerd op station Schagen. Is een klein regio stationnetje in Noord-Holland met drie sporen.
Ga vandaag even kijken naar een nieuwe oplossing voor het industrie gebied. Hier ben ik nog niet te vrede over. zeg maar gerust is saai en niet realistisch.
-
Hi
Mooi modern ontwerp, al vind ik de gebogen lijnen van architect Sybold van Ravesteyn (huis architect van de NS) ook heel mooi.
groet
Harald