BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: kawaaad op 08 December 2014, 21:26:28
-
ik heb de intentie om mijn wisselaandrijving omgedraaid te monteren(HO), heeft iemand hier ervaring mee positief of negatief??
mvg aad
-
ik heb dat ooit op mijn oude baan gedaan.
Even nadenken volgens mij moest ik wel wissel openmaken. Dat was wel een issue aangezien de veren er uitsprongen. zal eens kijken of ik nog foto s heb.
gr
martijn
-
geen foto s maar wel een ander topic gevonden.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=2424.0
handig google
groet en succes Martijn
-
Vroeger ook gedaan, heel simpel. Links aan rechter wissel en rechts aan linker wissel. Werkt ook prima.
-
ik heb dat ooit op mijn oude baan gedaan.
Even nadenken volgens mij moest ik wel wissel openmaken. Dat was wel een issue aangezien de veren er uitsprongen. zal eens kijken of ik nog foto s heb.
Openmaken? Ik heb in een grijs verleden ook wel eens fleischmann wissels gehad en daar trok je simpelweg het hendeltje uit en dat klikte je omgekeerd weer terug. Vervolgens de elektrische aandrijving er omgedraaid op klikken en klaar ben je. Zoals middenonder in dit document: http://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6070_200903.pdf
Wel de rechter aandrijving dan voor een linker wissel gebruiken en andersom, zoals mijn voorganger ook al opmerkte.
-
Ja ik vergis mij ik heb hem een keer opengemaakt omdat er wat las zat.
groet
Martijn
-
Volgens mij hoef je de aandrijving niet voor de andere wissel te gebruiken, omdat de Fleischmann aandrijving 2 aansluitpunten heeft. Dus je kan een aandrijving voor een linker wissel gewoon op zijn kop monteren. Hoef je geen rechter aandrijving voor te kopen.
Gr, Bert
-
Dat kan, maar 'vroeger' moest het wel. Die aandrijvingen zijn wel eens aangepast meen ik, maar ik zit niet meer zo in de Fleischmann-rails. Al een jaar of 25 niet, trouwens ;)
-
Klopt, de oude aandrijvingen hadden maar aan één kant de mogelijkheid om het hendeltje in te steken, de latere hebben aan beide kanten zo'n insteekmogelijkheid en kun je dus zowel voor rechtse als linkse wissels gebruiken, en dus ook omgedraaid.
-
Dag Aad,
Ik heb geen ervaring met het omkeren van de wisselaandrijving. Je hebt het dan over de aandrijvingen die je aanklikt op het wissel. Oudere typen hebben de rechtse of linkse variant die je dan moet uitwisselen indien je omgekeerd wilt aansluiten. Nieuwere typen zijn geschikt voor links en rechts daarmee kun de aandrijving zonder meer omkeren.
Maar ik zou er niet aan beginnen. Met omgekeerde aansluiting is handbediening niet mogelijk. Als je de aandrijving wilt laten vrrdwijnen zijn er op dit forum veel voorbeelden te zien. Alleen het schuifje om het wissel om te leggen is dan nog zichtbaar.
Succes ermee.
-
Hier ook nog wat info
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54375.msg3221409739.html#msg3221409739
-
Goede ervaringen mee. Het hendeltje omdraaien en de aandrijving ondersteboven monteren. Je hoeft er tegenwoordig geen rekening meer te houden of je een linkse of een rechtse koopt (ze zijn voor links en rechts te gebruiken want ze hebben 2 aansluitingen). Het enige is wel dat je een stukje plaat moet uithakken omdat ze dieper liggen. Daarna plak ik er een stukje tape over zodat er geen ballast in de aandrijving kan komen. En dan afwerken met ballast en je ziet er niks meer van. Alleen je kan hem niet met de hand bedienen, maar dat vind ik geen probleem.
Groeten,
Rick
-
Volgens mij kan je wel met de hand bedienen. Heb dit wel eens gelezen op het forum. Die gene had het palletje/pennetje verlengt en zo gebogen dat deze weer boven de grond kwam.... Of zeg ik nu iets geks :-\ :-\ :-\
-
Dan zou ik wel willen weten hoe jij of diegene die dat gedaan had, de boel gemaakt heeft. Het klinkt namelijk erg interessant. Fleischmann wissels willen nog wel eens blijven steken. Net als bij de echte Nederlandse Spoorwegen! ;D Dan is het handig de wissel weer handmatig aan de gang te krijgen. ;)
-
Daarom ben ik dus overgestapt naar servo aandrijving, is veel betrouwbaarder.
maar als je analoog rijd misschien niet een goede keuze
-
Weet haast wel zeker dat iemand op dit forum dit gedaan heeft. Weet alleen niet meer wie :-\
-
Goede ervaringen mee. Het hendeltje omdraaien en de aandrijving ondersteboven monteren. Je hoeft er tegenwoordig geen rekening meer te houden of je een linkse of een rechtse koopt (ze zijn voor links en rechts te gebruiken want ze hebben 2 aansluitingen). Het enige is wel dat je een stukje plaat moet uithakken omdat ze dieper liggen. Daarna plak ik er een stukje tape over zodat er geen ballast in de aandrijving kan komen. En dan afwerken met ballast en je ziet er niks meer van. Alleen je kan hem niet met de hand bedienen, maar dat vind ik geen probleem.
Groeten,
Rick
Voor mij geld eigenlijk hetzelfde, Alleen ik teken de wisselaandrijving af en zaag hem er helemaal uit de plaat en dan tape erover Dan kan je hem altijd nog van onderen bedienen.
Groet John
-
@John dat Is ook een optie
-
Beste forumgenoten,bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik ga mijn aandrijvingen dus omgedraaid plaatsen en uitzagen in mijn plaat. bedankt allemaal!!
mvg aad
-
Effe nog weer terug komen op dit draadje.
Heb het beloofde antwoord terug gevonden in het draadje van Ruud, Schwarzburg-Neuffen-Bahn pagina 4
Het berichtje kwam van Besselspoor:
Leuke sfeerbaan! Die typisch Duitse bergsfeer blijft toch heel herkenbaar, vooral de mogelijkheid om in de hoogte te werken biedt veel variatie.
De aankleding is erg leuk gedaan!
Voor je wisselspoelen heb is misschien nog wel een tip: ik maakte altijd wat weer ruimte vrij (3 à 4 cm) rond de wisselaandrijving zodat deze gewoon ondersteboven geplaatst kon worden. Dan afgedekken met een dun plaatje wat met scenerymateriaal werd gecamoufleerd: aan het nokje van de bediening een draadje metaal geplakt wat weer omhoog boog tot de oppervlakte zodat in geval van nood handbediening mogelijk was: bij grotere nood was er ruimte om de hele spoel er weer af te halen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoel_ondersteboven_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoel_ondersteboven_1.jpg)
Groet,
Patrick