BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Delftinhetklein op 20 September 2007, 12:18:56
-
Op dit moment ben ik bezig fotomateriaal te verzamelen van station Delft en omgeving. Dit met het idee om dit na te gaan bouwen in Ho in het tijdsbeeld van rond 1965 (mijn geboortejaar).
Het is een groot project zeker als je bedenkt dat het stationsgebouw bijna een meter en het emplacement 12 meter in schaal is! Daarom zal ik nooit in welke schaal dan ook alles na kunnen bouwen. Wel wil ik diverse accenten na maken. Zoals de goederenloods, douaneloods, seinrelaishuis, ploegbergplaats, bruggen en enkele huizen etc etc
Ik heb al diverse bouwtekeningen bij de gemeente kunnen bemachtingen en heb deze in AutoCAD verwerkt. Bezoek aan het archief in Utrecht staat ook gepland.
Het zijn de kleine dingen die het levendig maken. Naar die sfeerbeelden ben ik op zoek. Zelf natuurlijk al tig Mb aan foto's geschoten en met Googlen al vele foto's tegen gekomen en oude ansichtkaarten willen ook helpen, maar misschien heeft één van jullie toevallig een oud plaatje van op of rond het station liggen of weet een goed adres voor meer.
Mocht je materiaal hebben maar niet digitaal dan graag een mailtje naar mijn box dan zoeken we naar een andere oplossing.
Bedankt alvast!
Groet Erwin
-
Hallo Erwin,
Ik weet niet zeker of je er iets aan hebt.
Maar misschien heb je iets aan dit boek:
link (http://tessa.dobdenhaag.nl/alswww2.dll/APS_CAT_IDENTIFY?Method=CatalogueExplore&DB=Catalogue&ExploreType=Title&Stem=%7B%20%224000%22%7B%20%20%22TEXT%22%3D%22%40Vervoer%20in%2C%20naar%2C%20van%20Delft%20%2F%20%5BA%2EP%2EA%2E%20van%20Daalen%5D%22%20%7D%7D&Style=Portal2&SubStyle=&Theme=&Lang=DUT&ResponseEncoding=utf-8&Parent=Obj_348931190292517?Style=Portal2&SubStyle)
Met vriendelijke groet,
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
hoe groot gaat hij wel worden
gr.jan
-
@Michel bedankt voor de link van het boek, ga het direct bij ons in de bieb aanvragen.
Had al vele fotoboeken bekeken (en gescand ;)) maar dit is weer een nieuwe voor mij.
@Jan, ja hoe groot gaat ie dan wel worden? Nou, de zolder heeft een werkbare ruimte (ex schuine kant en kasten etc)
van 6x4mtr. Te klein dus voor een heel emplacement. Ik wil in 5 modules gaan werken van ongeveer 100 bij 80 cm.
De breedte van de modules zal varieren (golven) om geen strakke lijnen te krijgen. Dit ingegeven door vele Amerikaanse modelvoorbeelden.
Door middel van de modules hoop ik ook transportable te zijn en losse onderdelen als project te kunnen zien.
Groot voordeel lijkt mij ook dat je er omheen kan lopen en werken.
Het zal ook geen "rond" rijbaan worden. Zit wel te denken om beide uiteinden middels "kale" bakken verbindbaar te maken.
-
Het zal ook geen "rond" rijbaan worden. Zit wel te denken om beide uiteinden middels "kale" bakken verbindbaar te maken.
Waarom aan beide uiteinden geen keerlussen???? Oogt misschien meer realistischer, doordat dan de trein in de richting waar hij naar toe rijdt ook weer terug komt.
Verder een super idee..!!!! Misschien nog leuk om een stukje van tramlijn 1 ook mee te pakken en het busstation als de ruimte het toe laat ;D 8)
mvg,
Matthijs
-
Mathijs,
Zit inderdaad te stoeien met het idee van lijn 1. Je had toen een interessantte keerdriehoek omdat de buitenlijnmateriaal maar één kant op kon rijden.
Alleen het busstation was toen nog niet zo groot als nu en was alleen een bushalte voor de deur.
Het stationplein in schaal is bijna 1mtr breed exclusief station en sporen dus dat zal iets kleiner moeten worden.
Grt Erwin
-
Mathijs,
Zit inderdaad te stoeien met het idee van lijn 1. Je had toen een interessantte keerdriehoek omdat de buitenlijnmateriaal maar één kant op kon rijden.
De oude buitenlijners konden juist wel twee kanten op. De keerdriehoek is volgens mij pas begin jaren zestig aangelegd, toen er PCC's naar Delft gingen rijden. Hij is gebruikt tot in 1994, toen lijn 1 werd doorgetrokken naar Tanthof.
Arjen (die toen nog heeft staan kijken hoe de laatste tram werd gedriehoekt, waarna meteen de snijbrander in de aansluiting ging)
-
Ha Erwin,
Ik neem aan dat je al wat foto's in je collectie hebt. Zou je wat kunnen laten zien? Ik ben wel benieuwd hoe alles er vroeger heeft uitgezien.
Het emplacement dat er nu ligt is eigenlijk onzinnig groot in verhouding met het gebruik...
En Arjen, Tot waar liep de lijn eerst voor hij naar Tanthof werd doorgetrokken? Ik woon er namelijk zeer dichtbij, maar het ziet er hier uit alsof die tramlijn hier al vanaf het begin ligt. Sterker: ik wist er niet eens van. Leuk!
Trouwens, dat luchtspoor dat er ligt (en gaat verwdwijnen), hoelang ligt dat er al? Was dat er al in de jaren '60?
Groet,
Michiel
-
Tot waar liep de lijn eerst voor hij naar Tanthof werd doorgetrokken? Ik woon er namelijk zeer dichtbij, maar het ziet er hier uit alsof die tramlijn hier al vanaf het begin ligt. Sterker: ik wist er niet eens van. Leuk!
Trouwens, dat luchtspoor dat er ligt (en gaat verwdwijnen), hoelang ligt dat er al? Was dat er al in de jaren '60?
Groet,
Michiel
De tram eindigde bij het station. Het spoor lag toen nog midden op de Westvest, niet tegen het water aan (pas ten tijde van de verlenging is het verlegd). De trams draaiden de keerdriehoek op, de eindhalte was vlak voor het station en je kon goed zien aan het plaveisel dat er wel eens eentje te ver was doorgeschoten. Van daar reden ze achteruit leeg terug naar een opstelspoor op het einde van de Westvest waar je ook kon instappen voor de terugrit.
De verlenging naar Tanthof was trouwens al gepland toen de Voorhof en de Buitenhof werden gebouwd, er zijn toen tijdelijk bomen neergezet op de vrijgehouden middenberm van de Papsouwselaan, de Nijhofflaan en de Buitenhofdreef... toen ze alsnog de tram wilden aanleggen kwamen er protesten omdat die bomen weer moesten worden gekapt...
Het luchtspoor is volgens mij in 1965 geopend. Op perron 1 van het station zit een gedenksteen in de muur gemetseld met de juiste datum. Daarvoor lag er een gracht op de plek van het huidige viaduct. Het spoor lag er naast, op wat nu de westelijke rijbaan is van de Phoenixstraat. De tram lag dus ook oostelijker, met beide sporen aan dezelfde kant van de molen.
Arjen.
-
hier een foto op het peron
http://www.spoorzolder.nl/station_perron1_gedenksteen_bouw_viaduct.jpg
-
Heren,
Even een reactie op Arjen Dijkgraaf. De situatie voor de bouw van het spoorviaduct in Delft was de ligging anders was dan hij beschrijft. De spoorbaan lag op maaiveld op de plek van het huidige viaduct. Dan kwam het water, vervolgens nog een strook met tuinen en huizen en dan de Phoenixstraat met in het midden de tram in de straat. Societeit Phoenix had vroeger een tuin aan de andere kant van de straat aan het water.
mvg,
Wout Jansen
-
@Arjan,
Je hebt gelijk met je reactie dat het materiaal voor de PCC twee kanten op kon. Inderdaad werd de PCC in 1961 geintroduceerd. Mijn vriendin is geboren in 1967 en toen was het viaduct afgebouwd. Dus die tijdsperiode moet het gaan worden '65-'67.
@ Michiel,
Het aantal foto's is te veel om bij dit bericht te posten, ook moet ik nog ff experimenteren hoe dat gaat. Zal morgen even de foto's op mijn site zetten hoewel dat tijdelijk zal zijn ivm copyrights van derden.... link volgt.
-
De situatie voor de bouw van het spoorviaduct in Delft was de ligging anders was dan hij beschrijft. De spoorbaan lag op maaiveld op de plek van het huidige viaduct.
Je hebt nog gelijk ook, ik heb jarenlang verkeerd zitten kijken :( . De verwarring komt doordat begin jaren 60 het water is gedempt. Toen is de spoorlijn tijdelijk naar die plek verlegd om op het oude tracé het viaduct te kunnen aanleggen.
Arjen.
-
Zoals belooft een link met een beperkt aantal foto's
http://home.tiscali.nl/trikroniek/Delft/index.htm
Groet Erwin
-
Mooie foto's...!!!!!!
mvg,
Matthijs
-
Op zoek naar informatie over het station te Delft kwam ik dit boek tegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/delft_boek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/delft_boek.jpg)
Het boek is deze maand voor slechts 10 euro te verkrijgen bij het Archief te Delft.(adres: Oude Delft 169)
Het boek is als herinnering opgemaakt aan de wijk en zijn bewoners, op het rond het station.
Voor een ieder die de kaalslag wil volgen is dit (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=138987) misschien wel een leuk forumthread
Of anders op de gemeente site (http://www.spoorzonedelft.nl/)
Grt Erwin
-
Ik heb van de zomer een aantal foto's gemaakt van het weegbruggebouwtje.
Intresse? Stuur ff een pb met je mailadres, stuur ik ze naar je door.
Steef
-
@ Steef
Je hebt een mail. Als het goed is heb ik ook de bouwtekeningen van het weegbruggebouwtje uit het gemeente archief. Maar wat plaatjes zijn altijd welkom.
Grt Erwin