BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: gvandersel op 20 September 2007, 08:49:13

Titel: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
Bericht door: gvandersel op 20 September 2007, 08:49:13
Hallo,

Ik ben bezig in schall N om mijn wissels om te bouwen van de fabrieks aandrijving naar een Fulgarex motor gestuurde aandrijving. Gewone en 3 wegwissels lukken al, echter met het engelswissel heb ik wat problemen. Het probleem is dat ik beide tongen niet verbonden (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EngelswisselAandrijving.jpg)
krijg (Groene lijn in afbeelding). Dit moet een stevige verbinding zijn daar hiermee de beide tongen bewogen worden, maar tevens elektrisch geisoleerd, daar de beide tongen aan de verbinding een verschillende voeding hebben.

Wie heeft er suggesties, waarmee ik verder kan.

Groeten,

Gerard van der Sel
Titel: Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 September 2007, 19:12:23
Even een paar vraagjes om het beeld helder te krijgen.
Wat voor wissel is dat?
Waarom zitten er maar 4 tongen in? (een engels wissel heeft normaal 8 tongen)
Zitten die tongverbindingsstangen er dan nog niet in?
Titel: Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
Bericht door: gvandersel op 21 September 2007, 08:25:02
Klaas,

Het is een N engelswissel, merk fleischmann. Veel engelsewissels  in schaal N hebben deze constructie. De tong stuurt hier actief de trein een bepaalde kant op.

Tongverbindingsstangen:
Er zit een schuif onder het wissel dat er voor zogt dat de tongen of alle 4 tegen de rail liggen (kruis) of van de rail af staan (gebogen stand engelswissel).
Diit schuifje bedient alle 4 de tongen, en ik wilde graag naar twee tongen.

Groeten,

Gerard.
Titel: Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 September 2007, 23:52:02
Aha, het is dus een z.g. schaarbeweging, waarbij je kiest tussen beide rechte rijwegen of beide kromme rijwegen.
En die wil je ombouwen naar een parallelbeweging, daarbij is er steeds maar 1 rijweg mogelijk.
Ik heb eigenlijk geen idee van de constructie van die dingen. Zitten er misschien per kant twee schuifbielsen in die je kunt koppelen zodat ze dezelfde kant op bewegen in plaats van tegengesteld?
Op dit moment ben ik eigenlijk even overvraagd. Als er niemand komt met een briljant idee kan ik volgende week op de club eens kijken of er ergens zo'n wissel rondslingert.
Titel: Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
Bericht door: MRP_Peter op 22 September 2007, 06:01:03
@ Klaas: Dergelijke engelse wissels zijn verkrijgbaar in de treinenzaken,doch Fleischmann heeft dergelijke wissels niet.
Het ons bekende Peco heeft dergelijke engelse wissels wel,deze werken volgens een dergelijk principe, maar goed, Peco past niet echt goed bij Fleischmann denk ik, tenzij je van ' sleutelen ' aan de wissels houdt om alles goed passend te krijgen.


Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Fulgarex motor aansluiten op engelswissel (schaal N)
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 September 2007, 08:03:58
Peter,

ik denk dat er inderdaad behoorlijk aan dit wissel gesleuteld moet worden om de schaarbeweging te verbouwen tot een parallelbeweging.
Aanvankelijk was ik te veel uitgegaan van de constructie van H0-wissels met een schaarbeweging, maar kennelijk zit een N-wissel heel anders in elkaar.