BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: hooidonk op 05 December 2014, 15:48:35

Titel: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 05 December 2014, 15:48:35
Hallo,

Ongeveer een half jaar geleden kwam ik een gehavende BR82 van Piko tegen op marktplaats. Ik was eigenlijk meteen gegrepen door de looks van deze relatief onbekende serie en vind het nog steeds een van de mooiste tenderlocs die de DB gehad heeft. Ik vind het altijd leuk om ouwe zooi weer op te lappen, zodat het weer paradepaardjes worden. Dus na een poosje twijfelen de verkoper gemaild en de deal rond gemaakt. Hij is toen zelfs al een keer op het forum voorgesteld: klik (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56380.msg3221459023.html#msg3221459023)

In de zomer ligt de modelspoor redelijk op z'n gat bij mij, maar nu het weer kouder wordt en ik door een griepje aan huis gebonden ben, vond ik het een goede gelegenheid dit beestje weer eens uit de kast te pakken.

(http://i319.photobucket.com/albums/mm450/hooidonk33/DSC06610.jpg) (http://s319.photobucket.com/user/hooidonk33/media/DSC06610.jpg.html)
De eerste indruk van het model is goed, Piko heeft de vorm en uitstraling goed geraakt. Ik dacht een tenderlokje in huis te halen, maar naast een v200 is het toch nog een hele lummel!
(http://i319.photobucket.com/albums/mm450/hooidonk33/DSC06591.jpg) (http://s319.photobucket.com/user/hooidonk33/media/DSC06591.jpg.html)

Maar als je het model beter bestudeerd, valt toch het hoge plastic-fantastic gehalte in negatieve zin op. Vooral het onderstel heeft echt een plastic glans en het model voelt broos aan. Het model had onder andere last van kromme koppelstangen en toen ik die weer in model wilde buigen, kwam ik er achter dat het hele drijfwerk van kunststof is..

Ik had van Erwin al een keer de onderdelenlijst gekregen en heb die eens doorgespit om te zien wat er allemaal mist aan deze machine. Het meest in het oog springt het gedeelte onder de rookkamer, waar nog twee trappetjes horen te zitten. Maar rondom missen nog een hoop frutsels en ik wil er ook een ander machinistenhuis op zetten. De br82 heeft twee types gehad en ik vind de andere mooier..

Toen was het tijd voor een testrondje en dat viel me toch wel tegen. Het model rijdt erg schokkend, maar vooral een bocht komt hij bijna niet door. Ik vermoed dat de oorzaak in het drijfwerk ligt, wat gewoon niet helemaal lekker zit, maar als ik voel hoeveel speling daar in zit, kan ik me bijna niet voorstellen dat dat zo in de weg zit en als je met de hand aan het vliegwiel draait, voel je nergens een zwaar punt.
Zijn er misschien mensen met dit zelfde model die deze zelfde ervaring hebben?

Het onderstel bestaat uit twee delen, die in verticale richting ten opzichte van elkaar kunnen scharnieren. Het wormwiel sluit aan op as 3 en 4 en via tandwielen worden as 1 en 2 aangedreven. De laatste as wordt aangedreven via de koppelstangen. De voorste koppelstang zitten enkel vast aan as 1 en 3, de achterste aan as 3 en 5. As 2 en 4 zitten niet vast aan het drijfwerk.

(http://i319.photobucket.com/albums/mm450/hooidonk33/DSC06600.jpg) (http://s319.photobucket.com/user/hooidonk33/media/DSC06600.jpg.html)

De bovenbouw zorgt voor zowel het gewicht als de stevigheid in het frame. Toen ik een testrondje maakte zonder bovenbouw, waggelde hij echt als een dronken eend over de rails, zo erg dat zelfs de loodplaatjes die ik er voor het gewicht op had liggen, er af vielen.

Ik zit nog met de gedachte zitten spelen al die plastic onderdelen van loop- en drijfwerk er af te halen en te vervangen voor wielen en het drijfwerk van Roco.  En dan ook de aandrijving op dezelfde manier als Roco; 1 as met een worm aandrijven en de rest via de koppelstangen. Ik heb er eens een Roco BR43 bij gepakt en de wielen en grote delen van het drijfwerk komen overeen. Alleen de radstand is anders, waardoor de koppelstangen niet bruikbaar zijn. De radstand van een br50 heb ik ook opgezocht, maar die komt nagenoeg overeen met die van de 43.

(http://i319.photobucket.com/albums/mm450/hooidonk33/DSC06606.jpg) (http://s319.photobucket.com/user/hooidonk33/media/DSC06606.jpg.html)
drijfwerk Piko br82

(http://i319.photobucket.com/albums/mm450/hooidonk33/DSC06603.jpg) (http://s319.photobucket.com/user/hooidonk33/media/DSC06603.jpg.html)
drijfwerk Roco br43

Mochten mensen hier nog tips over hebben, houdt ik mij aanbevolen. Ik ga nu eerst nog wat proberen of ik wat kan testrijden zonder drijfwerk, benieuwd of hij daar beter van gaat lopen. Ik houd jullie op de hoogte! Waar het mij om gaat is of het wel de moeite is om hem op te knappen of dat hij beroerd blijft rijden. De onderdelen van Piko zijn niet duur, maar alles bij elkaar loopt het toch nog aardig op.

Groetjes,
Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 05 December 2014, 16:38:32
Alvast een update:

(http://i319.photobucket.com/albums/mm450/hooidonk33/DSC06614.jpg) (http://s319.photobucket.com/user/hooidonk33/media/DSC06614.jpg.html)

Het drijfwerk er af gesloopt en het ding rijdt als een spreekwoordelijke trein..  (y)

Zag met loshalen dat de geleidestang waar de schuif van het ventiel overheen loopt naast z'n opname zat, maar dat bleek niet het probleem.


Groetjes,
Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Floris Dilz op 05 December 2014, 18:03:59
alle assen worden via tandwielen aangedreven bij dit ding toch? Op zich een prima systeem, maar als er een as uit is geweest en die is 1 tandje versprongen teruggezet loopt t voor geen meter, kijk daar eens heel goed naar, op de foto's waar het drijfwerk er nog op zit oogt t niet helemaal fris. OOk zit t achterste deel van de koppelstang onderstebopven (links en rechts verwisseld denk ik)
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Ruud K op 05 December 2014, 19:13:13
Ik vind de 82 ook een heel mooie loc en heb er zo eentje gehad. Probleem was bij mijn exemplaar de stroomafname. Die was heel slecht. Kan aan mijn exemplaar hebben gelegen, maar ook aan de constructie. De wielen zitten nl allemaal star in het frame, kunnen niet verticaal bewegen en daardoor zijn niet steeds alle wielen in contact met de rails. Dat wreekt zich. Ik hoop al jarenlang op een fabrikant die wel een model met 'verende' assen maakt, zoals Flm, Roco, Trix of Brawa.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: ex44 op 05 December 2014, 19:46:23
Nou, ik heb dan weliswaar niet de BR 82 van Piko, maar wel de BR 94 van Fleischmann (eerste levering), en als ik één lok heb waar alle vijf (5) assen star in het frame liggen (in de verticale as), dan is het die wel. En die loopt als een zonnetje over alles heen, knikken in de rails, wissels, krappe bochten al dan niet met verkanting, mijn BR 94 vertrekt er geen spier om.
Aan starre assen (verticaal) hoeft het dus niet te liggen. Misschien wel aan de stroomafnamebasis (hoewel die bij mijn 94er ook niet zo uitgebreid is).
Maar ik ben wel benieuwd naar wat nog anderen voor ervaringen met de Piko BR 82 hebben.  ;) :D
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: sneek op 05 December 2014, 19:55:05
Ik heb er twee rijden en die doen het, ook met kunststof drijfwerk, uitstekend.
Inbouwen van LED's in de frontseinen, machinistenhuis en drijfwerkverlichting moet ik nog eens doen. En dan natuurlijk de modellen ultiem weathering, maar of dat zo fraai wordt als dit spoor 1 model dat is behandeld door Becasse http://becasse-weathering.blogspot.nl ? ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2027.jpg)
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Bob R. op 05 December 2014, 20:07:18
Ik Heb een Piko BR 82, de huidige productie. Geweldige rijeigenschappen.
Ook op onze winterbaan met veel te krappe bogen.
Jammer dat ze van die slappe plastic drijfstangen heeft en ook nog glimmende zilver.
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: brutus1 op 06 December 2014, 01:20:20
Toen de 82 van Piko uitkwam heb ik die gelijk al aangeschaft ergens halverwege de jaren '90. Stevig en kittig model.
Het plastic rood was toen voor mij de aanleiding om de kwast ter hand te nemen. Een iets donkerder rood en matter gaf al een behoorlijk resultaat.
Ben best tevreden met het model en de rijeigenschappen zijn ook oke.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_10791.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_10791.jpg)
Foto nog op mijn vorige baan. De stoom  is natuurlijk een Photoshop bijdrage.

gr.

Brutus
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Silvolde op 06 December 2014, 11:45:50
@hooidonk

Hallo Marten,

Ik lees met interesse je bijdrage hier. De Baureihe 82 is inderdaad een prachtige naoorlogse loc. Ik ben in het gelukkige bezit van een weliswaar oude bouwdoos en heb bij Holger Gräler andere wielen besteld. Vanzelfsprekend wordt ook de aandrijving en uitrusting (Led's) aangepast. Het artikel inspireert mij wel om ook dit model te gaan bouwen.

Klopt het trouwens dat op één van de foto's een drijfstang verkeerd gemonteerd zit?

Groet, Rob
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 06 December 2014, 18:10:18
Hallo allemaal, bedankt voor jullie goede bijdragen!

Ik vind het fijn om te lezen van Bob en Sneek dat het model wel goed kan rijden, dat geeft me weer moed met hem door te gaan.  (y)

@Floris,
Je kan nog wel eens een punt hebben. Alleen as 1 en 3 zitten met zowel tandwielen als koppelstangen aan elkaar vast en vooral op de foto zonder drijfwerk valt op dat die niet dezelfde stand lijken te hebben. En inderdaad zitten de achterste koppelstangen op z'n kop...zo loopt de olie er uit..  ;D

@Ruud en 44
Even los van wat beter is, de assen zitten wel vast in het frame, maar het frame zelf kan iets knikken tussen de 2e en 3e as. Daartoe zit een veer onder de ketel, die zorgt dat de middelste wielen druk houden. Alleen de constructie zit zo stroef in elkaar, dat het effect compleet in het water valt..  ;D
Met de hand is dit voor elkaar te krijgen, maar daarvoor moet je veel meer kracht zetten dan de lok met z'n gewicht en z'n veertje voor elkaar kan krijgen.
Deze lok pakt stroom van de buitenste vier assen, de middelste heeft een antislipbandje. Onderin het doosje van deze lok vond ik een bonnetje uit 2002. Volgens mij is de constructie van het onderstel door de jaren heen hetzelfde gebleven. De onderdelensite van Roco geeft tenminste voor de oude en jongere modellen dezelfde artikelnummers voor de framedelen weer. Als ik het model weer eens uit elkaar heb, zal ik er nog eens een plaatje van schieten.
Ohja, dat bonnetje.. Waar ik het locje van kocht, kwam hier een heel eindje vandaan. Maar het bonnetje onderin het doosje van van de speelgoedwinkel hier uit het dorp.. Zo is het wereldje maar weer klein..  ;D Helaas wist de man niet meer van wie hij hem toen gekocht had.

@Sneek en Brutus1
Prachtig he, die werkjes van Michiel (Becasse). Voor je gevoel kun je er zo heen lopen, maar dat is natuurlijk wel spoor1..
En ik moet zeggen dat ik de loc van Brutus ook goed geslaagd vind! Zeker de moeite om de rode delen op deze wijze aan te pakken. Weet je nog welke kleur rood je hier voor gebruikt hebt? Het enige is dat de witte letters op de bufferbalk wegvallen, maar als je de grootbedrijffoto's ziet, zijn die toch niet meer te zien..
Jouw loc heeft ook het machinistenhuis wat ik bedoel. Met een iets terugvallende deur, een ander dak en niet die rare ronde buis er voor langs.

@Rob,
Leuk om te lezen dat dit je weer inspireert het model te gaan bouwen! Ik wist helemaal niet dat hier ook ooit bouwdozen van gemaakt waren. Heb jij bij  Holger Gräler Weinert wielen besteld? Ik ben eerlijk gezegd best benieuwd naar je model en vorderingen daarmee. ;-)

Vwb de koppelstangen, inderdaad zitten de achterste ondersteboven...scherp gezien!  (y)

Ik probeer er van het weekend nog wat tijd aan te besteden.

Groetjes,
Marten


Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Ruud K op 06 December 2014, 18:29:03
Nu ik hier de ervaringen lees van anderen met deze Br 82, begin ik toch weer te twijfelen. Zal ik het toch nog eens proberen met dit model? Dank voor het delen van jullie ervaringen.

Groet,
Ruud

Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: brutus1 op 06 December 2014, 22:05:45
@Sneek en Brutus1
Prachtig he, die werkjes van Michiel (Becasse). Voor je gevoel kun je er zo heen lopen, maar dat is natuurlijk wel spoor1..
En ik moet zeggen dat ik de loc van Brutus ook goed geslaagd vind! Zeker de moeite om de rode delen op deze wijze aan te pakken. Weet je nog welke kleur rood je hier voor gebruikt hebt? Het enige is dat de witte letters op de bufferbalk wegvallen, maar als je de grootbedrijffoto's ziet, zijn die toch niet meer te zien..
Jouw loc heeft ook het machinistenhuis wat ik bedoel. Met een iets terugvallende deur, een ander dak en niet die rare ronde buis er voor langs.

Beste Marten,

Voor de rode kleur is het een mengsel van mat en zijde-mat rood en een minimaal snufje mat zwart van Humbrol . Dit laatst om de kleur dieper te krijgen. Ligt mengen met wat terpentine voor het vloeien. De tekst op de bufferbalk kun je weer vrij krijgen door direct met wat terpentine de verf weer weg te halen. Of afplakken met een plakbandje. Wel na het verven direct verwijderen om verkleving te voorkomen. Het mengen vraagt wel wat tijd om uit te proberen.....en op het juiste mengsel te komen. Voorbeeldfoto' s helpen hierbij ongeacht het type loc. Was een standaard rood bij de DB.
Je zult zien dat de plastic glans verdwenen is. Een probleem waar de meest stoomlocs, ongeacht het merk,  mee te maken hebben.
Opgezette leidingen hebben vaak hetzelfde probleem maar dan in zwart. Met matzwarte verf is hier ook een realistischer beeld te verkrijgen evenals bij eventuele opgezette remleidingen en stoomverwarmingsleiding die bij dit model dacht ik niet aanwezig waren. Deze loc werd uitsluitend voor rangeerdiensten gebruikt.

Succes en groet,

Brutus


Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Silvolde op 06 December 2014, 22:57:51
@Marten

Allereerst een klein stukje geschiedenis omtrent M+F. De al lang ter ziele zijnde Duitse firma Merker  & Fischer  (M+F) heeft  ‘aan het eind van de vorige eeuw’ het model van de BR82 als messing bouwpakket (en compleet gebouwd model) in h0 uitgebracht. Exacte verschijning weet ik even niet omdat ik op dit moment niet thuis ben. M+F was een kleinserie fabrikant uit Fürstenfeldbruck, Zuid-Duitsland, die naast kleinserie modellen op schaal N, h0e, h0m en h0 ook het huistijdschrift M+F Journal uitbracht. Hierin werden vanzelfsprekende de eigen modellen en het origineel besproken alsmede de modellen van de grootserie fabrikanten.  Nadat M+F haar activiteiten als kleinserie fabrikant in Duitsland had beëindigd zijn de h0 activiteiten deels naar Grandspot/DJH onder de naam M+F/UK overgegaan; enkele smalspoormodellen (V22 dieselloc en de Wismarbus) zijn door Bemo overgenomen terwijl het M+F Journal in het Eisenbahn Journal omgedoopt werd.

Het merendeel van de M+F modellen is qua detaillering uitermate goed voor de vitrine, de rijeigenschappen veelal bedroevend. Voor het grootste deel is dit veroorzaakt door de keuze voor witmetalen wielen. De relatieve zachtheid van het materiaal – een tin/antimoon legering – en het centrifugaal gietprincipe resulteerde in maatafwijkingen die vooral bij locs met drijfstangen problemen gaven. Daarnaast was de legering gevoelig voor vuil wat de stroomafname negatief beïnvloedde. En kreeg je kortsluiting dan konden de wielen ‘vierkant’ worden.  Niet alleen de NS is daar in de herfst mee behept….

Terug naar het M+F  bouwpakket.  Ik bouwde destijds voor een winkel gelijkstroom modellen om naar wisselstroom om en kreeg een slecht gemonteerd model van de BR82 toegeschoven. “Kun jij hier nog iets van maken” was de vraag. Doordat het model vrijwel volledig uit messing was vervaardigd en met seconden lijm was gemonteerd was de demontage niet moeilijk. Een pan kokend water, een scherp mesje en enig geduld deden wonderen.
Na de onderdelen gereinigd te hebben en heb ik de loc in elkaar gesoldeerd en uiteindelijk een prachtige zijdemat gespoten finish gegeven. Van de hierboven omschreven afwijkingen was bij dit model niets te merken. Daar bleef het echter bij. De bouwpakketten waren niet meer te krijgen of er werden astronomische prijzen voor gevraagd. M+F/UK heeft na de overname dit model ook nog in een sterk gewijzigde uitvoering als bouwpakket uitgebracht waarbij veel messing onderdelen in witmetaal uitgevoerd zijn. Daarna bleef het stil…
Kleinserie fabrikant Fulgurex heeft jaren daarna een fantastisch model met Canon klokankermotor uitgebracht wat mijn budget ruim oversteeg. Toen Piko de BR82 uitbracht stonden mijn modelbouw activiteiten op een laag pitje. Het bleef echter kriebelen….

Vrij snel nadat ik een BR65, één van de vijf andere nieuwbouw DB locs bemachtigde, kreeg ik de mogelijkheid om uit een nalatenschap  een M+F BR82 bouwpakket over te nemen. Ter vervanging van de originele witmetalen spaakwielen kwamen de volgende mogelijkheden in aanmerking:
1.   Verchromen/vernikkelen van de originele M+F wielen.
2.   Wielsets van Witteyer uit het Teichmann assortiment.
3.   Te rade gaan bij Holger Gräler.

Een oppervlaktebehandeling (harding) van de originele wielen geeft weliswaar een verbetering maar behoudt de voor vuil gevoelige oppervlakte structuur en verandert niets aan de eventuele gietafwijkingen van de drijfstangkrukken. De Teichmann BR82 Rohlingen zijn helaas niet meer beschikbaar zodat ook deze mogelijkheid weggestreept kan worden.
Holger Gräler kan als alternatief een RP25 wielset op basis van Weinert BR50 wielen leveren.  Ik heb derhalve voor de laatste optie gekozen.

Mijn plan is om de loc een uitnemende loopcultuur te geven, vanzelfsprekend met een kortkoppeling mechaniek & LED verlichting en als het kan met ‘sound’ uit te rusten. Rijeigenschappen zijn voor mij maatgevend. Omdat er geen BR82 meer rijvaardig is heeft het geluidsspectrum van zowel de BR23 en de BR65 als basis gediend.

Omdat de BR82 in een aantal verschillende uitvoeringen gereden heeft zijn foto’s onontbeerlijk. Eisenbahn Journal heeft destijds een BR82 / BR83.10 Sonder Journal uitgebracht. Daarnaast heb ik nog een aantal zwart/wit foto’s en een artikel uit de Miba. Mocht je hiervoor interesse hebben stuur dan even een PM.

Marten, ik ben benieuwd naar jouw vorderingen, mede naar aanleiding van de suggesties van onze forum collega's.

Groet, Rob
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: brutus1 op 07 December 2014, 13:51:41
Beste Marten,
nog een paar afbeeldingen gevonden van mijn verder opgepimpte 82.
Sinds midden jaren 90 is er inmiddels op internet (GOOGEL-afbeeldingen) alle info voor het grijpen.
Het blijkt dat de 82-008 nog steeds voorhanden is waarvan voldoende afbeeldingen je kunnen helpen met het verbeteren van het model.
Omdat ik niet zo' n mooi airbrush setje heb gebeurd alles nog met de kwast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3975.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3975.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3971_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3971_2.jpg)
het aanbrengen van de slangen en deze goed op kleur brengen helpt al veel aan het realistischer beeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3968_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3968_1.jpg)

Gr.

Brutus
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Ruud K op 07 December 2014, 13:58:18
Als je nu alle rode onderdelen heel lichtjes met wat zwarte poeder aantipt/bewerkt, krijgt die loc een topuitstraling.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: sneek op 07 December 2014, 14:16:19
En tevoren nog even de zilverkleurige zijkant dan de wielbanden in de rode kleur zetten!
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: ex44 op 07 December 2014, 17:08:31
Citaat
Deze loc werd uitsluitend voor rangeerdiensten gebruikt.

Dat kun je zo niet zeggen. Weliswaar was de BR 82 bedoeld om op den duur met name de T16 (BR 94) te gaan vervangen en werd de lok vooral ingezet voor het zware rangeerwerk, maar niet uitsluitend. Ook in de "Streckendienst" heeft ze haar mannetje gestaan, zelfs voor Eilzüge. Zie ook de hiervoor al genoemde Sonderausgabe van Eisenbahn Journal.
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: brutus1 op 07 December 2014, 21:19:15
Als je nu alle rode onderdelen heel lichtjes met wat zwarte poeder aantipt/bewerkt, krijgt die loc een topuitstraling.

Groet,
Ruud

Prima, gaat gebeuen. Je bedoelt gewoon gewoon kleurpigment wat in de verfwinkel verkrijgbaar is. Heb ik al eens toegepast maar vond het wat kleverig aanvoelen na afloop.

Gr.

Brutus
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Reinout van Rees op 07 December 2014, 21:35:11
Ik heb laatst een modelbaan-voorbeeld gezien waar ze het bw Siershahn voorstelden om na te bouwen. Daar zaten foto's bij van de BR82 die daar af en toe met vier machines aanwezig was. Niet zozeer om te rangeren, maar meer om over de Brexbachtalbahn naar het rijndal te rijden met redelijk zware goederentreinen.

Op deze pagina staan wat foto's: http://www.eisenbahn-kurier.de/startseite/251-wirtschaftswunder-baureihe-82 (http://www.eisenbahn-kurier.de/startseite/251-wirtschaftswunder-baureihe-82).

(Brexbachtalbahn? Ja dat ding waarvan er op elke eurospoor/rail/enz wel een standje staat met "Die Brex".)

Reinout
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Silvolde op 07 December 2014, 22:52:43
Reinout, bedankt voor de tip. Ik kende het boek niet en heb het gelijk besteld.
Er heeft ooit in het Eisenbahn Journal een aankondiging ("onder voorbehoud") van een VHS film gestaan. Na bevestiging ontving ik een DVD van de Baureihe ...182. Ergo deze maar weer geretourneerd. Ik vermoed dat er te weinig filmmateriaal beschikbaar was.

Groet, Rob
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 08 December 2014, 20:58:23
Hallo allemaal,

@RuudK
Ik zou het leuk vinden als je het er nog een keertje ging proberen!  (y)
Staan er zat op ebay.de, uit m'n hoofd zijn de 50047 en 50048 de meest recente uitgaven.

@Silvolde
Zo, wat een verhaal zeg en ook op wat voor manier je aan zo'n bouwpakket kunt komen!
Ik heb eens op die firmanaam gezocht en vond zowaar ergens een stukje over iemand die ook met zo'n loc bezit was, zag er goed uit.
Mooi om te lezen hoe serieus je de bouw aanpakt.
Ik heb vaker gelezen over mensen die problemen hadden met het rijden op dat soort gegoten wielen.
Hoe hard je die wielen ook maakt, de open structuur staat garant voor vuil en problemen.
Ik hoop dat het met de Weinert wielen beter gaat!
Zijn bij dit bouwpakket de assen gecompenseerd? Of zitten ze vast in het frame?
Ik ben erg benieuwd naar je vorderingen!
En je ontvangt een PB voor de foto's  ;)
Ik heb inderdaad ook wel verschillen gezien, onder andere bij de rookkast, bij sommige zit daar aan de bovenkant nog vanalles opgebouwd.

Zelf zit ik nog te dubben of ik de wielen en het drijfwerk zal vervangen voor een fijner set.
Onder andere de br95 van Fleischmann heeft dezelfde wieldiameter en radstand, dus op zich zou je daar wel wat mee kunnen.
Alleen het is lastig een keer zoiets te vinden, een los onderstel zou het mooiste zijn.



@Brutus1
Ik vind je loc echt heel mooi geworden, zeker als ik hem vergelijk met het ding wat hier in huis staat.
Die van jou leeft veel meer.
Ik ga eens wat proberen met verschillende soorten verf, ben benieuwd of ik hem wel net zo mooi kan krijgen als die van jou.
Je hebt me in ieder geval een paar goede tips aan de hand gedaan en laten zien hoe hij kan worden!  (y)
Klein puntje nog wat me opviel, als je er toch nog wat aan gaat doen...die twee diagonale balken onder de rookkastdeur zijn volgens mij bij de meeste locs zwart geweest.
De loc krijgt er nu net een beetje een raar snoetje van..  ;)

@44
Ik heb even wat plaatjes bij de buren geleend, voor degene die die uitgave niet hebben:

(http://www.abload.de/img/unbenannt-1w738.jpg)

(http://www.abload.de/img/unbenannt-2xbdk.jpg)

(http://www.abload.de/img/19720109_082021-15g073.jpg)
alledrie bron: drehscheibeforen.de

Mooi hè?  :D

Groetjes,
Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Reinout van Rees op 10 December 2014, 13:31:12
Op een ander forum zag ik een link naar foto's uit 1972 van een 82 met speciale trein (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7208725). Vooral foto 4 met de scheerschuim-look :)

Reinout
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Ruud K op 10 December 2014, 13:36:06
Wat een schitterende foto's van die loc!

En ja, ik ga het nog een keertje proberen met deze loc. Op eBay heb ik er intussen eentje gekocht, dus die komt binnenkort.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Ruud K op 10 December 2014, 13:41:32
Prima, gaat gebeuen. Je bedoelt gewoon gewoon kleurpigment wat in de verfwinkel verkrijgbaar is. Heb ik al eens toegepast maar vond het wat kleverig aanvoelen na afloop.

Hangt misschien een beetje van het gebruikte pigmentpoeder af. Je kunt ook met verdunde verf werken, maar dat is onherroepelijk. Poeders kun je er zo weer afvegen of afspoelen. Poeders bevallen mij erg goed en geven een mooi resultaat. Je kunt het beste pigmentpoeders uit de hobby/spoorwinkel gebruiken, dus van Noch, Artitec of Vallejo.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Silvolde op 10 December 2014, 19:29:33
@Reinout

Dank je voor de link. Schitterende foto's die een welkome aanvulling op mijn verzameling zijn.

Groet,
Silvolde
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 10 December 2014, 21:53:33
Leuk die link, Reinout!
Ik heb het even uitgezocht, maar de laatste foto van mijn post daarboven, is van dezelfde rit.


Zo, snelle actie Ruud!  (y)
Leuk om te horen, welk nummer is het geworden?

Groetjes,
Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 20 December 2014, 19:59:11
Zo, vanavond de loc maar eens omgetoverd in een hele grote puzzel..  :-\

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06623_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06623_1.jpg)

Zo kunnen de rode onderdelen een schilderbeurtje krijgen en alles even goed nalopen.
Er zat inderdaad een as een tandje versprongen, wat het schokkerige lopen verklaart.

Gr. Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: ex44 op 20 December 2014, 20:07:31
Kijk, daar hou ik van.  :D

Het aantal onderdelen lijkt me wat klein, of komt dat omdat ze zo'n eind uit elkaar liggen?
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 20 December 2014, 20:12:22
Tsja Jan, dat is een techneutenkwaal denk ik..  ;D

Dat het aantal onderdelen zo klein is, ligt aan allebei een beetje denk ik.
Op zich valt het aantal onderdelen best mee, een deel is ook op de bovenbouw blijven zitten en het drijfwerk was er al af, dat scheelt ook..

Gr. Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Silvolde op 22 December 2014, 14:37:27
Hallo Marten,

Die puzzel valt best mee, zeker als je techneut bent...Gewoon gestaag verder gaan. Ik weet niet of je een verfspuit hebt maar daarmee kun de plastic look aardig wegwerken.

Het EK boek is een welkome aanvulling op mijn literatuur. Het bevat geen details over ieder specifiek nummer zoals depots waar ze hebben dienstgedaan en buitendienststelling enz. maar veel foto's tijdens de bouw. Daarnaast veel foto's met verschillende voorverwarmers en de lampen voor. Kortom een aanbeveling.

Prettige kerstdagen gewenst.

Groet, Rob 
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: sneek op 22 December 2014, 15:20:38
Het boek is in herdruk momenteel weer leverbaar bij EK-verlag. Bij de Eisenbahn Journal is jaren terug ook eens een mooi speciaalnummer verschenen over de West-Duitse BR82 en de Oost-Duitse equivalent BR83.
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 22 December 2014, 22:34:36
Hallo Rob,

Ik geloof ook best dat t goed komt met 'm!
Vandaag kreeg ik bericht van Erwin dat de onderdelen binnen zijn, dus met een beetje mazzel zijn ze nog voor de Kerst hier.

Gisteren heb ik even een proefstukje gespoten met een mooie donkerrode kleur die ik nog had liggen, maar ik denk dat die toch nog te licht is.
Er ligt hier nog wel ergens een airbrush, maar ik heb daar nooit schik mee kunnen krijgen.
Vooral het schoonmaken en overgieten van verf wordt bij mij altijd een kliederboel..  :-\
Vandaar dat ik vaak teruggrijp op spuitbusjes.

Fijn dat je blij bent met je boek!
Het 'voorstukje' op de site ziet er ook veelbelovend uit.
Misschien dat ik hem zelf ook nog een keer bestel.
Voorlopig heb ik in ieder geval nog leesvoer genoeg toegeschoven gekregen over deze serie..  ;)

Jullie ook fijne feestdagen toegewenst!

Groetjes,
Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 03 January 2015, 23:01:05
Even een kleine update, tussen alle projectjes door heb ik ook nog verder gewerkt aan deze loc.

Het chassis en de wielen zijn rood gespoten om van de plasticglans af te komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150103_190434.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150103_190434.jpg)
Voor...


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150103_213141.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20150103_213141.jpg)
Na...

Het spuitwerk op zich is redelijk netjes geworden, alleen nu hij weer even herenigd is met zn bovenbouw en tussen een aantal andere stomers staat, valt hij in het kunstlicht helaas wat oranje uit.
Ik zal morgen bij daglicht eens een foto maken.

Het pakketje van Erwin met de reservedelen is ook binnen gekomen, dus hij kan straks weer compleet gemaakt worden.
Alleen ik had een onaangename verrassing met het machinistenhuis.
Ik had het andere type besteld omdat ik die mooier vind, maar die mist het onderstuk.
Ik vermoed dat dat deel bij het andere type meegegoten is met de watertanks.
Is er iemand die dit kan bevestigen?

En verder zit ik nog te dubben over het drijfwerk.
Het liefst bouw ik er een metalen drijfwerk op van Fleischmann of Roco, maar zie die maar eens te vinden.

Groetjes,
Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Floris Dilz op 04 January 2015, 12:20:27
een metalen drijfwerk is niet persé mooier hoor... vaak is t gewoon gestanst plaatmetaal, heet dat kunstofspul toch een stuk meer detail.
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: hooidonk op 04 January 2015, 14:42:48
Hallo Floris,

Nee dat klopt, een metalen drijfwerk is zeker niet altijd mooier.
Qua detail is het plastic drijfwerk van deze Piko zeker niet verkeerd.
Maar het metalen is vaak ranker en steviger.
Ik zal deze eerst eens een ander kleurtje geven, benieuwd hoe het dan oogt.


Verder zojuist wat foto's gemaakt van hoe de loc nu is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06642.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06642.jpg)
achterkant

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06643_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06643_1.jpg)
voorkant

De wielbanden moeten nog schoongemaakt worden.
Op deze foto's is ook goed te zien dat het onderstel niet star is, maar een knikpunt heeft in het midden.
Normaal wordt met name de middelste as door middel van een veer onder de ketel tegen de rails gedrukt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06659_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06659_1.jpg)

En de neuzen bij elkaar met een Fleischmann broeder.
Het viel met trouwens op hoeveel overeenkomsten de br82 en deze Fleischmann br65 hebben (machinistenhuis, waterkasten, leidingwerk).

Het kleurverschil tussen de locs is in werkelijkheid beter te zien dan op de foto, maar de exacte kleur is moeilijk met de camera te vangen.
Sowieso is het van te voren met de kleur kiezen moeilijk in te schatten hoe het totaalplaatje er uit komt te zien.
Nu in het daglicht valt de oranje kleur eigenlijk wel mee en ga ik toch twijfelen.

Het verschil in machinistenhuis heb ik ook nog even op de foto gezet.
De oude is een volledig huis, de nieuwe houdt op onder de vensters.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06655_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06655_1.jpg)

Wel maf, had niet verwacht dat er verschil in zou zitten.

Groetjes,
Marten
Titel: Re: Oude Piko br82 (50043) opknappen
Bericht door: Silvolde op 04 January 2015, 15:29:02
Hallo Marten, je bent lekker bezig.

Vreemd trouwens dat Piko het machinistenhuis zo verschillend heeft uitgevoerd. In het Miba artikel (9/2000) staat een foto met beide versies.

Zelf ben ik nog met een aantal andere klussen bezig voordat ik aan mijn modellen kan beginnen.

Groet, Rob