BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: opa-bullcat op 04 December 2014, 23:26:34
-
Hallo, ooit ben ik op het forum eens een stukje veerstaal tegen gekomen wat in een speciale vorm was gebogen een soort wortel trek teken met een V erin, weet iemand waar dat foto'tje staat soms ?
Ik verneem het graag, ben er nu aan toe gekomen namelijk.
-
Was het dit?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57723.msg3221442394.html#msg3221442394
-
Hallo Ed, nee het zag eruit zoals op onderstaand plaatje, dus met een beveiliging erin zodat je de wissel niet gelijk uit de baan trekt mocht het mis gaan.
(http://info.gsf.nl/cdb/ddb/Onderbouw/Wiskunde/Lj2/plaatjes/h1/wortelteken.gif) <<-- hier leek het op dus.
-
Hans, ik denk dat je iets bedoelt zoals bij de rechter aandrijving op deze foto.
Dit zijn alternatieve aandrijvingen op de modulebaan van onze club, die overigens intussen vervangen zijn door andere alternatieve aandrijvingen.
De zigzag stang op de foto is van koperdraad (2,5mm2 installatiedraad)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verendestang.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verendestang.jpg)
-
Begin vorig jaar of in 2012 heeft in de MIBA een artikelenreeks gestaan over servo's met verenstaal.
Hierin werd de wortelvorm van verenstaal uitgebreid besproken en op de MIBA-site met filmpjes toegelicht.
Misschien iemand uit de omgeving die deze MIBA's nog heeft.
Bij mij zijn ze verloren gegaan bij de watersnood in juli dit jaar
mvg Frans
-
Inderdaad Klaas zoiets bedoel ik, ik ben trouwens ook geïnteresseerd in de filmpjes Frans, ervan.
-
Zoals gezegd ben ik door de wateroverlast in juli dit jaar o.a. 6 jaargangen MIBA verloren.
In deze artikelen staan links naar de diverse filmpjes op de MIBA site.
Hoe graag ik zou willen ik kan je niet verder helpen, zoek eens kontakt met een
modelspoorvereniging, over het algemeen hebben die een flinke bibliotheek.
mvg Frans
-
Waarom wordt dit eigenlijk toegepast zo? Het zorgt voor een "elastiek" effect... wat overdreven natuurlijk, maar stel dat je een gewicht voorttrekt aan een elastiek, dan begin je eerst met kracht te zetten, waarna het elastiek uit gaat rekken en het gewicht stil blijft liggen. Pas als de rek maximaal is, komt het gewicht met een schok in beweging... dat is toch niet de manier waarop je een wissel wilt bedienen? Zeker niet icm met een servo. Je doet hiermee feitelijk de lineaire, geleidelijke werking van de servo min of meer ongedaan...?
-
Jowi, je vergelijking met een gewicht aan een elastiek gaat hier niet op. De rek in de stang wordt alleen gebruikt om het overschot aan beweging op te vangen als de aandrijving een grotere slag maakt dan het wissel. Dat is niks bijzonders, in klassieke spoelenaandrijvingen zit ook een stukje verenstaal met dezelfde functie.
-
Ok, dit maakt dus dat de positie van de hefboom op de servo iets minder kritisch afgesteld hoeft te worden, duidelijk!
-
Hallo, ooit ben ik op het forum eens een stukje veerstaal tegen gekomen wat in een speciale vorm was gebogen een soort wortel trek teken met een V erin, weet iemand waar dat foto'tje staat soms ?
Hans ik denk dat je op het nabuurforum doelt.
Dit heb ik daar gevonden klikje (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52943.msg921945#msg921945)
Is dat wat je bedoelt?
grt Piet.
-
Gewicht aan een elastiek vergelijking gaat op zich wel op. Alleen moet je als gewicht een ballon voorstellen. ;D Ballon beweegt direct tot je hem vast houdt (wissel in rond stand) dan rekt het elastiek ipv de ballon kapot te trekken.
Timo
-
Toch, een servo kan wel iets hebben, en als je hem te veel laat trekken gaat ie hoorbaar tegenpruttelen... en dan zet je hem een tikje of 2 terug. m.i. is zo'n veerconstructie dan ook icm servo's niet echt nodig? Daarnaast is een servo ook weer niet sterk genoeg om een wissel kapot te trekken... tenminste, de miniservo's die gebruikelijk zijn.
-
Bij ons op de club is het toch wel een paar keer gebeurt dat peco wissels door servo's werden gesloopt.
Erik
-
Dan zijn de servo's niet goed gemonteerd/afgesteld, Erik.
Bijna alle wissels hebben een zgn. overcenter mechanisme(ik weet niet of de peco's dat ook hebben).
Heb je een wissel met zo'n mechanisme, dan hoef je de servo alleen maar door het center heen te laten drukken, het mechanisme doet de rest.
Een servosaver zoals Hans bedoelt heeft een 2 ledig doel:
- de servo beschermen tegen krachten van buiten af opgewekt - denk aan krachten op roeren bij modelvliegtuigen - dit is bij een treinbaan niet zo heel erg van toepassing.
- de servo tot zijn eindinstelling - electonisch bepaald - laten doorlopen voorbij het mechanische eindpunt. Dit is ook niet noodzakelijk bij een juiste afstelling, zie hierboven.
grt Piet.
-
Peco wissels hebben allemaal een overcenter mechanisme. Maar bij een motorische of servo aandrijving is het veel mooier om die er uit te slopen en de aandrijving een beetje overdruk te laten geven.
Als je dat mechanisme laat zitten, dan staat je aandrijving er tegenaan te drukken tot het meegeeft, en dan gaat het wissel alsnog met een klak naar de eindstand.
-
Dank je Piet, zulke foto zocht ik inderdaad, ik heb de hele link er maar even bij gepakt die verderop in die posting stond ->> klik doen (http://members.quicknet.nl/jj.landwehr/wissel-servob.htm)
-
en dan gaat het wissel alsnog met een klak naar de eindstand.
Nogmaals ik ken de Peco's (nog) niet, maar is dat zo erg dan Klaas, dat klikje?
In het echte werk, wordt er toch ook een mechanische oplossing gelijk een overcenter gebruikt.
(http://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/wissel/stangenstelsel-wissel-closup.jpg)
Foto verantwoording www.klassiekebeveiliging.com
En die zal ook hoorbaar zijn.
grt Piet.
-
Als je een verende beveiliging wilt inbouwen richting wissels, gebruik dan geen V maar een Omega oog/loop (zoals het teken voor weerstands waarde). Dat geeft de beste verende waarde. Een beetje dit idee: _()_ De bijna cirkel dan aan de armpjes vast, onderaan zelf niet aaneen gesloten en boven juist wel de cirkel vormend.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/07/98f20add91584d620d7dc03062a7b25b.jpg)
Met vriendelijke groet,
Michel
-
We hebben het ofcenter mechanisme er wel uitgehaald. De instellingen klopte inderdaad niet, de wisseldecoder was op een of andere manier zijn instelling kwijtgeraakt.
Erik