BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: sneek op 03 December 2014, 20:32:17
-
De redder van de zijlijn
Materieelbespreking van de Voorserie VT95 railbus van Brekina
Railbussen hebben iets, ik ben er gek op. Dat klinkt gek voor een stoomliefhebber, want het waren de railbussen die in het Duitsland van de jaren vijftig de stoomtractie op heel wat zijlijnen lieten verdwijnen. Maar het waren ook dezelfde goedkope railbusjes waardoor het gros van die zijlijntjes het bestaan nog heel lang wisten te rekken.
In grote lijnen kende de Deutsche Bundesbahn twee types railbus, de éénmotorige VT95 en de met twee autobusmotoren uitgeruste grote vervolgserie VT98. Had de VT95 nog bijpassende bijwagens, de VT98 kende naast bijwagens ook stuurstandwagens waarmee driedelige garnituren waren samen te stellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0149_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0149_4.jpg)
Een advertentie (1950) van bouwer Wagonfabrik Uerdingen die de railbussen samen met bussenbouwer Büssing op de Westduitse sporen zette.
De grote series VT95 en VT98 werden voorafgegaan door een kleine proefserie uit 1950, bestaande uit 10 motorwagens VT95.9 en vijf bijwagens VB140. Deze werden in 1950 gebouwd en hadden een korte levensduur, tussen 1958 en 1963 werden ze afgevoerd, na de laatste jaren alleen vanuit het Noord-duitse Husum te zijn ingezet. Eén voorserie motorwagen overleefde als Indusi-meetwagen en wordt momenteel in Gerolstein gerestaureerd.
VT staat in de Duitse spoortaal voor Verbrennungstriebwagen, VB voor Verbrennungsbeiwagen. De stuurstandrijtuigen van de VT98 gingen als VS, Verbrennungssteurwagen, door het spoorse leven.
Geleverd door de Wagonfabrik Uerdingen in Krefeld (waar 30 jaren later onze Wadlopers het levenslicht zagen), waren ze uitgerust met simpele vrachtautokoppelingen. Vanaf 1951 werden deze haak/pen koppelingen vervangen door simpele Scharfenbergkoppelingen zoals op de serie VT95. Hierdoor konden de latere bijwagens van de VT95 ook aan de voorserie motorwagens worden gekoppeld zoals op deze foto is te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0150_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0150_8.jpg)
Op de foto uit 1958 zijn al meer modificaties te zien. Sinds 1956 zijn transfers met het DB-logo en klasse-aanduidingen op de zijwanden geplaatst. Het zielige toetertje is vervangen door een typhoon op het dak. Ook is nu al een derde frontsein aangebracht. Bemerk dat de voorserie motorwagen hier is gekoppeld met een 'dakvenster'bijwagen VS140 van de vervolgserie VT95 (model Fleischmann).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0146_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0146_7.jpg)
kenmerkend voor de railbussen is het fabriekslogo van de bouwer,de Uerdinger ruit onder de frontruiten. Onder het overhellende dak van de voorseriewagens zat de luchtinlaat voor de interieurventilatie. Ook is hier het ovale raampje in het zijvenster goed te zien.
Samen met een groepje medeliefhebbers van de Friese Modelbaan Club zijn er al verschillende railbustochtjes ondernomen door Duitsland. Door de Eifel maar ook vaak met de DGEG (de club van Duitse spoorliefhebbers) over allerhande goederenlijnen van het Ruhrgebied hebben we al heel wat afgeknetterd. Stel je voor, een vorstige schemerige morgen in een railbus op de lijnen rond Keulen. In de verte steken de torens van de Dom af tegen de koude vrieslucht. In het railbusje, spaarzaam verlicht door ouderwetse gloeilampen branden de kacheltjes. De geur van diesel en het geluid van de knetterende motor vullen het compartiment terwijl de wind tocht door de klapperende vouwdeurtjes. Over de schouder van de machinist een prachtig zicht op berijpte dwarsliggers en emplacementen vol verlichte armseinen. Dat is de sfeer van de Schienenbus, de Retter der Nebenbahnen!
Logisch dat ik dan ook alle typen in halfnul heb verzameld. De VT95's van Fleischmann en de VT98'en van Roco knetteren in verschillende samenstellingen over de modelbaan.
De aankondiging van Brekina begin 2014 dat zij met een voorserie VT95.9 en bijwagen VB140 uit zouden komen lieten er dan ook geen twijfel over bestaan; direct bestellen bij voorintekening!
In de laatste dagen van november werden de modellen uitgeleverd.
Ik stel hier de motorwagen (Art.-Nr. 64400, rond de € 100,--) en de bijwagen (Art.-Nr. 64430, rond de € 50,--) voor.
En het zijn plaatjes geworden.
Als eerste variant zijn zowel de motorwagen VT 95 903 als de bijwagen 140 703 los uitgebracht in de afleveringstoestand uit 1950 van Bundesbahndirektion Augsburg, depot Kempten (DB tijdperk 3a) en dat in gelijk- en wisselstroom.
Alle details zijn aanwezig, fraaie klinknagelrijen op de bak, het Uerdinger fabriekslogo op de fronten zelfs in reliëf en in een mooie purperrode kleurstelling.
De ramen zitten zonder naden in de sponningen en zelfs het ovale raampje linksvoor bij de machinist is nagebootst. Dat kon open, zodat de Triebwagenführer het vertreksignaal door handopsteken kon beantwoorden.
De latere series hadden deuren op alle wagenhoeken, de voorserie alleen rechtsvoor.
De opschriften staan loepzuiver op het chassis en de kap laat zich door voorzichtig uitbuigen eenvoudig openen. De baanruimer onder het chassis van de motorwagen ontbreekt niet.
Open je de kap dan kun je bestuurder en reizigers aanbrengen. Dat is een must want de wagens zijn van een warmwitte interieurverlichting voorzien. Omwille van het gloeilamplicht kun je er voor kiezen de LED's nog een klein beetje geler te kleuren, maar dat is een zaak van persoonlijke smaak.
Brekina in halfnul:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0170_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0170_2.jpg)
VT95 903 en VB140 703 in afleveringstoestand.
Het model oogt fraai, de Uerdinger ruit is natuurlijk in reliëf aanwezig op de fronten van de kap. Sierlijsten en klinknagels zijn goed getroffen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0156_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0156_2.jpg)
De kap laat zich door licht uitbuigen snel en gemakkelijk openen. De bijwagen met de flinke printplaat onder het dak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0151_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0151_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0155_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0155_4.jpg)
Draden van stroomafnemers en motor bij de VT worden door de plee geleid.
De motorwagen heeft wisselende tweepunts front- en sluitverlichting. Omdat het nu de aflevertoestand betreft is nog geen topsein voor het A-frontsein aanwezig. Op de printplaat onder het dak is een aansluiting voor een achtpolige decoder naar NEM652 aanwezig. Ik heb er maar een ESU-decoder ingeprikt (Art.-Nr. 64610, deLokPilot V4.0 M4, Multiprotocol MM/DCC/SX/M4, met 8-polige stekker volgens NEM652).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0157_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0157_2.jpg)
De bijwagen heeft ook een aansluiting voor een functiedecoder op de print. Hier heb ik een ESU-Functiedecoder Art.-Nr. 54620 LokPilot Fx V4.0, Functiedecoder MM/DCC/SX, 8-polige stekker NEM652 ingeplugd. De bijwagen kent, naast binnenverlichting alleen schakelbare rode sluitseinen aan beide wageneinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0165_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0165_13.jpg)
Op de eindpunten moest de motorwagen om de bijwagen heenrijden, er was immers geen stuurstand in de bijwagen en dus zijn frontseinen daar ook niet nodig.
Helaas zijn er nog geen digitaal bedienbare Scharfenbergkoppelingen op de markt en dus blijft het aan- en afkoppelen voorlopig handwerk.
Om de wagens te koppelen liggen koppelstangen maar ook imitatie Scharfenbergkoppelingen bij. Het daarmee koppelen van de motorwagen aan een Fleischmann VB140 bijwagen gaat niet, er zit te veel ruimte op de koppeling om de Fleischmannwagen vast te houden.
Met de koppelstangen van Fleischmann's VT95 werkt het wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0166_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0166_6.jpg)
gekoppeld en wel, de stootkussens hebben verder geen functie en hebben de rode kleur zoals dat kort na aflevering te zien was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0167_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0167_4.jpg)
De VT95.9 motorwagens reden vaak solo, er waren er immers tien tegen vijf bijwagens. Je kunt er voor kiezen de wagens uit te rusten met losse vrachtwagenkoppelingen of Scharfenberg-imitaties.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0168_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0168_9.jpg)
Tweepunts frontseinen met warmwitte LED's
De motorwagen rijdt zijdezacht door een stevige vijfpolige motor in het metalen chassis, die beide assen aandrijft. Door het metaal ligt de motorwagen stevig op de rails en dat komt een storingsvrije stroomafname weer ten goede. Het voorbeeld reed hoogstens 95 km/u. Met een goede instelling van de decoder is deze snelheid in model prima te benaderen. Zonder afregeling snort het model omgerekend met zo'n 135 k/u. over de baan.
Voor een speaker lijkt geen ruimte aanwezig, maar binnenkort zien we in internetfora ongetwijfeld lieden die iets met een LoksoundMicro decoder hebben gepresteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0172_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0172_6.jpg)
Aangename interieurverlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0171_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0171_4.jpg)
Scherpe opschriften op bak en chassis.
Valt er dan niets meer te pimpen aan deze modellen? Nou weinig eigenlijk. Alleen de rubber stootkussens van de buffertjes kunnen een zwarte kleur krijgen en de banken een groengrijze leerdoekkleur met zilverkleurige stangen bovenop de leuningen.
Een lichte vervuiling van de uitlaat met een toefje matzwart en een bruinstoffig waasje over verenpakket en wielen maken het helemaal af.
Al met al een juweel van een model en het eerste DB-model in de reeks Triebwagen van modelautofabrikant Brekina. De prijs is aantrekkelijk en daar krijg je dus een puik model voor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0173_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0173_2.jpg)
Er worden ongetwijfeld meer varianten uitgebracht. Rond de Kerst ligt de tijdperk 3b uitvoering (VT 95 905) in de winkels. Naast die gewilde tijdperk 3b uitvoering met klassecijfers etc. is natuurlijk ook de gele Indusi-meetwagen die tot in de jaren '80 door geheel Duitsland reed een aanrader.
Daarnaast reden ze bij Privatmaatschappijen (Buxtehude) en bij de Luxmburgse CFL.
We wachten het af ;-)
Grtz,
Wim
-
Mooi model en een nette prijs!
Ik zie de Luxemburgse versie nog wel eens bij mij verschijnen ;)
Groeten,
Edwin
-
Wim, dank voor deze overzichtelijke en duidelijke bespreking.
Groet,
Ruud
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2021.jpg)
Graag gedaan!
-
Hallo Wim,
bedankt voor deze duidelijke beschrijving.
Ik wil je berichtje echter aanvullen met een foto van het origineel in Gerolstein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06986.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06986.jpg)
De foto gemaakt op de sporen aansluitend aan de draaischijf sporen in Gerolstein, tijdens het 175-jarig bestaan van de spoorwegen in Duitsland, gemaakt 4-4-2010.
Verder is de serie van deze railbusjes ook al in model verschenen, welliswaar bij de kleinserie fabrikant: ModelShop uit Luxemburg.
Hieronder een foto van het setje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_17.jpg)
Ik heb dit model dubbel in mijn verzameling.
Groeten,
Christoph
-
Dag Wim,
Interessant artikel over de railbussen. Een variant op dit thema is de stra-schi bus. Brekina heeft deze ook uitgebracht en ik wil de 63010, de dc versie kopen. Heb jij die? Ik zo graag willen weten wat de rij-eigenschappen zijn van deze bus.
-
De SchiStra Bus heeft ook een metalen chassis, ligt stevig op de baan en heeft ook fantastische rijeigenschappen. Ik heb er zelf werkende koplampen en interieurverlichting plus reizigers ingezet.
Grtz,
Wim
-
Dag Wim,
Dank voor je reactie. Heb je ook actie foto's van dit wonder?
En kan ik deze bus zonder meer op een analoge baan laten rijden?
-
Zeker kan dat, hij is digitaal voorbereid maar als je de brugstekker laat zitten kun je analoog rijden.
-
Dag Wim,
Bedankt voor dit mooie verslag. Mijn verlanglijstje is weer wat langer geworden :( ;D ;D
Groet,
Tjalling
-
Ze hebben een hoge aaibaarheidsfactor, die dingetjes... Heel erg leuk...
-
Railbussen hebben iets, i
40 jaar geleden eens met zo'n ding in de Eifel een stukje mee gereden en sinds dien verliefd op die dingen. De aaibaarheidsfactor is gewoon enorm ;D
Leuk verslag met lekker veel plaatjes. Top!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2023.jpg)
Nog to do: personeel en reizigers plaatsen, interieur pimpen en kleuren en de buitenkant een hele lichte weathering geven. :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2024.jpg)
-
Bedankt, Wim. Prachtig verslag. (y)
Toch eens nadenken of Dönsdorf nog een railbus nodig heeft...
Groet,
Bas
-
Die gele railbus op de foto heeft betere tijden gekend.
-
Leuk ding, hoewel ik een VT98 eigenlijk wel mooier vind. Oogt toch wat stoerder met z'n extra lengte en (min of meer) normaal stoot- en trekwerk. Da's uiteraard persoonlijk en is geen oordeel over de kwaliteit van het model dat zo te zien prima is gelukt.
Off-topic vraagje: Ik zie erg mooie ballast en schouwpaden op de foto's liggen. Mag ik vragen welk materiaal je daarvoor hebt gebruikt?
-
Reinier,
Ballastmateriaal komt van Minitec, een Duitse firma die zeer natuurgetrouw steenslagmateriaal leverde. Ja, leverde want ze zijn gestopt, maar de productie schijnt binnenkort door een Nederlandse opvolger te worden voortgezet. Dat is http://www.sceneryproducts.nl maar op hun site is weinig nieuws over de grindhandel te vinden...
Grtz,
Wim
-
Dank je (y) Ik zal 't in de gaten houden.
-
de koppeling van de Brekina motorwagen met de Fleischmann-bijwagen hadden jullie nog te goed.
Deze combi slaat beslist geen gek figuur!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0174_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0174_3.jpg)
grtz,
Wim
-
Bedankt Wim,
Het zijn prachtige foto"s en een duidelijke uiteenzetting. (y)
Ook de scenery wat zichtbaar is, vind ik super !!
Waar kan ik meer foto's van je baan vinden ?
Groet,
Gerard.
-
Die Flm bijwagen achter de Brekina motorwagen ziet er inderdaad goed uit. Hoe heb je hem gekoppeld?
Groet,
Ruud
-
Met de Scharfenberg koppelstang van Fleischmann. Die koppelt ook iets dichter dan de Brekina, welke met de tussenafstand rekening heeft gehouden met krappe boogjes.
Te zijner tijd de koppelingen nog maar eens magnetisch maken met magneetjes van het Faller carsystem, op Drehscheibe heeft daar eens een beschrijving van gestaan. Dan is in elk geval automatisch aankoppelen mogelijk.
Grtz,
Wim
-
Dank je, Wim. Ik vermoedde dit al.
Groet,
Ruud
-
ik heb de koppeling met een siliconen slang gedaan , simpel op maat knippen.
Tevens bijwagen voor stroom voorziening gemaakt voor motorwagen .
Verbindings draden nog netjes met slang verbinden.
wil.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/P1160963_zpsa2835fa7.jpg)[/URL]
-
Wil, dat is ook een mooie en slimme oplossing!
Groet,
Ruud
-
Alleen nog een schroefkoppeling aan de haken en dan is het helemaal af. (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/435_10001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/435_10001.jpg)
-
Te zijner tijd de koppelingen nog maar eens magnetisch maken met magneetjes van het Faller carsystem, op Drehscheibe heeft daar eens een beschrijving van gestaan.
Grtz,
Wim
Hallo Wim,
als je dit draadje op Drehscheibe hebt terug gevonden, zou je dan een linkje hier willen plaatsen?
Bij de magneetjes kan je tenminste om de bijwagen heen rijden zoals in het echie gebeurde. (y)
Groeten,
Christoph
-
Dag Wim,
Dank voor je reactie. Heb je ook actie foto's van dit wonder?
En kan ik deze bus zonder meer op een analoge baan laten rijden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0180_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0180_5.jpg)
Hier dan de beide busjes op rails...
grtz,
Wim
-
Heerlijk, dit kleine spul. De passagiersbus komt ook wel eens langs op Schwarzburg. Het VW-busje is er echter nog nooit gesignaleerd. Maar wat niet is, kan nog komen ;D.
Groet,
Ruud
-
mooi verslag en ik begin ze steeds leuker te vinden. Werden er ook extra bijwagens achter geplaatst als het drukker werd of reden ze max met 1 bijwagen??
Jeffrey
-
Ha Jeffrey,
Ook met 2 wagens.... Ik heb een setje met 2 bijwagens... Achter een railbus kan eventueel ook een goederenwagen. Daar werd ook wel mee gereden.
Groet Ronald.
-
Een railbus van de Baureihe VT98 mag maximaal 5 wagens slepen. Dus combinaties met twee bijwagens en drie goederenwagens zijn mogelijk. Of een motorwagen met 5 goederenwagens of of...
Groet,
Bas
-
De bankjes en vloer op kleur gebracht en er waren op deze zondag zowaar nog reizigers voor de Retter der Nebenbahn ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2035.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2035.jpg)
Grtz,
Wim
-
Wim, wat voor kleur hebben de bankjes? Ik vraag dit omdat deze Retter binnenkort ook mijn kant uit komt ::). Op Google vind ik alleen een foto van het interieur van de 798 en daar zijn de bankjes blauw met een chromen rand erboven.
Groet,
Ruud
-
voor zover ik heb kunnen uitspitten in allerhande documentatie waren deze bankjes ook van blauwgroen leerdoek met inderdaad de chromen stangen aan de bovenzijde.
Vloer heb ik grijs (linoleum) gemaakt.
grtz,
Wim
-
Dat is duidelijk. Dank je, Wim.
Groet,
Ruud
-
letzte Fahrt....(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2041.jpg)
-
Zijn er nog tips m.b.t. websites m.b.t deze railbussen en de inzet ervan ???
Jeffrey
-
Even inbreken in deze topic :) Zag de Brekina railbus in Houten in de grote zaal staan voor €39,00..... :P
Hij was afgeprijsd van €67,00 naar €39,00 Maar ik heb spijt dat ik hem niet gekocht heb :'( :'(
Weet iemand bij wie dat was? Hij stond ongeveer in de midden van de grote zaal!
Groet,
Patrick
-
Dat is wel een superprijs! Niet gezien, anders had ik nog wel een tweede bijwagentje gekocht.
Groet,
Ruud
-
Schrik er zelf nu ook van, heb eens effe op internet gekenen.....Misschien was ie 2de hands?
Ik baal :-\ :-\ :-\
-
:D Inmiddels ook de tijdperk 3b versie binnen. De motorwagen onderscheid zich door de standaard typhoons op het dak en natuurlijk de opgezette derde frontseinen. Die brandt bij de mijne aan een kant niet, wordt dus een klusje met de soldeerbout en een andere SMD-LED.
Het DB-logo en met name de 2e klassecijfers zijn iets te klein weergegeven op de zijwand.
Ik heb er een Loksound mini in verbouwd en het wagentje bromt nu lekker over de baan.
Nu alleen op de Loksound4 nog even uitvinden hoe je AUX1 (binnenverlichting) weer aan een functietoets kunt toevoegen. Dat vind ik ook met een LokProgrammer een moeilijk klusje...
grtz,
Wim
-
Hoi,
Yep, ook hier binnengekomen :D
Paar fotootjes van o.a. een iets uitgebreidere digitalisering ;) :P
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/IMG_3451.JPG)
... Eerst de bijwagen. Simpele aangelegenheid :) Een Digikeijs NanoFD (http://www.digikeijs.nl/dr80015-locomotive-function-nano.html) en een NEM plug uit de rommeldoos. De NanoFD heeft standaard al de correcte mapping (y)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/IMG_3452.JPG)
... omdat ik een ietwat uitgebreidere sein-besturing wilde: Per cabine de seinen aan en uit, zodat bij aangekoppelde bijwagen daar geen seinen branden, moest er eigenlijk wel een LoPi 4 in ( 2 x front, 2 x sluit plus binnenverlichting ).
'Probleempje is, dat Brekina dit niet voorzien heeft, dus de draadjes naar de sluitseinen 'opgespoord' en van de print losgesoldeerd. Met een externe 10kOhm weerstand ( de zwarte buisjes ) aan AUX1 en AUX2 aangesloten. Bleef nog de binnenverlichting... zie twee foto's verder ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/IMG_3453.JPG)
... de LoPi uit z'n jasje gehaald, alle draden er afgesoldeerd, onder de print geplakt en....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/IMG_3454.JPG)
... de draadjes door de gaten bedoeld voor de MTC21 connector gevoerd en aan de onderkant weer aangesoldeerd.
Omdat AUX3 onversterkt is, en de hele print voorbereid is voor een versterkte uitgang om de binnenverlichting te sturen, een klein versterkertje gebouwd met een BC847 en een 4K7 weerstand in SMD.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/IMG_3455.JPG)
... bijwagen achter, sluitlicht aan de motorwagen uit.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/IMG_3456.JPG)
... de frontseinen uiteraard wel aan ;)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/IMG_3457.JPG)
... de motorwagen los, nu wel sluitseinen
(http://www.sleutelspoor.nl/img/diversen/IMG_3458.JPG)
... en natuurlijk frontseinen :D
Verder gelijk maar wat passagiers en twee 'Wagenfuehrer' er in geknutselt :)
Er fraai modelletje, redelijke prijs, loopt mooi en ziet er gewoon koddig uit 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
Bedankt voor deze fijne beschrijving Karst, nu komt er hier ook sluitlicht in de duisternis! (y)
-
Nog niemand met een VB141 met een fietsenrek erachter?
-
hier zojuist de CFL versie ontvangen.Makkelijk een wit licht bij te plaatsen in de bijwagen.Er is plaats op het plaatje voor een SMD led boven de rode.
-
Waarom een wit licht in de bijwagen?
Deze wagens waren volgens mij alleen bedoeld als bijwagen en niet geschikt als stuurstand.
Groeten,
Christoph
-
omdat deze hier op een zijlijntje gaat rijden als heen en weer.Dan is het mooier als aan de voorkant wit licht en achteraan rood brand.Is mss niet volledig natuurgetrouw maar een belgisch compromis voor een mooi luxemburgs stelletje :)
-
Koop dan de VT98 variant.. Die hadden wel stuurstandrijtuigen..
Michael