BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans Grasmaijer op 30 November 2014, 15:38:48
-
Tot ca. 1970 verkocht Fleischmann het 550 "prima lux" treinverlichtingssysteem. Ultra korte golf, moest aangesloten worden aan een normale treintafo met condensatoren en smoorspoelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141130_212136.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141130_212136.jpg)
Nu is dit wel erg ouderwets, maar wie weet is er iemand die dit nog heeft. Ik ben benieuwd of het de moeite waard is om op zoek te gaan bij bv ebay naar een set. Ik ben wel erg Fleischmann minded dus als er iemand is die hier (goede) ervaring mee heeft dan ga ik serieus op zoek. Maar info over een modernere versie voor het laten branden van binnenverlichting is ook welkom. Voordat ik het hele baanvak van ballast ga voorzien zou ik graag weten of ik nog extra aansluitingen moet gaan maken voor de constante binnenverlichting.
-
Kijk eens op de site van Klaas
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/ (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/)
waarschijnlijk reageert hij zelf ook wel want hij kan je er alles over vertellen.
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/schema.jpg)
Simpel maar effectief. Hier meer: http://modeltreinbaan.nl/?p=1874
Groet Jaap
-
Beste Jaap, dit is een anti knipper schakeling. Als de railspanning weg is dan gaat het licht ook uit (zodra de C ontladen is)
-
Frits, kijk eens hoe groot die condensator is. Dat is een z.g. supercap, die houdt het wel even uit.
-
Je kan er ook een accu inleggen................volgens mij wilde de topic starter een wisselspanning op de rails zetten om zodoende de verlichting te voeden.
-
Als je in ieder rijtuig een 1 farad goldcap zet, gaat er bij het inschakelen van de baan een fikse laadstroom lopen. Volgens mij meer dan de beveiliging van een doorsnee rijtrafo wenst te leveren.
Zogenaamde hoogfrequente treinverlichting is nog vrij lang geleverd. Klaas is volgens mij een jaar of tien geleden begonnen met een printje van Conrad. Maar ik ken nu geen fabrikanten meer. Schema's zullen er vast nog wel zijn te vinden.
-
Ik ben inderdaad begonnen met een bouwpakket van Conrad. Dat was een sinusoscillator met Wienbrug, als ik me goed herinner. Geen idee of ik het schema nog ergens heb. Ik heb die weg als vrij snel verlaten.
Het principe van de klassieke HF-verlichting is dat je de HF-spanning en de rijspanning als het ware op elkaar stapelt. Het idee van mijn systeem is dat je de HF-spanning en de rijspanning in de tijd achter elkaar zet. Er is dus óf HF-spanning, óf een rijpuls.
Wie er het fijne van wil weten, kijk op mijn website onder het hoofdstuk Permaloog.
-
Beste forumlezers,
Vroeger had je de fa. MEC uit Cuyk.
Van deze firma heb ik destijds een kit voor hoogfrequent spanning gebouwd. Deze firma is al lang geleden gestopt maar zijn hoogfrequent module is destijds uitgebreid besproken geweest in Railhobby.
Desgewenst wil ik wel tussen mijn oude Railhobby's gaan zoeken. Stuur eventueel maar een PB.
Groet,
Coen.
-
Dag Klaas,
Ik zie dat ik een vrij ingewikkeld thema heb aangesneden. Ik had jouw post "permaloog" al eens gelezen maar dit reicht ueber meien Horizont.
Ik blijf zoeken naar dat Fleischmann system. En als het met dat Fleischmann system niet kan omdat het niet meer te verkrijgen is, dan rest mij 2 opties: owel status quo te accepteren, of met batterijen gaan werken hoewel ik dat wel erg simplistisch vind. :-\
-
Is dit misschien iets ? :
http://www.mondial-braemer.eu/epages/63982632.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63982632/Products/6000
Is nog altijd leverbaar voor analoge banen, en wellicht moderner dan wat Fleischmann ooit op de markt had.
Prima Lux werd in 1967 geintroduceerd; op elektronica-gebied is dat zowat de Middeleeuwen.
In diverse (elektronica-)hobbybladen zijn in de jaren '70 en '80 ook wel zelfbouw schakelingen voorgesteld. Op zich waren die niet zo moeilijk, en wellicht nog wel ergens op internet te vinden.
Kijk ook eens op www.conrad.nl; misschien hebben zij ook wel iets.
-
het getoonde schema is simpel en goedkoop, antiknipper en constante verlichtin ineen. Alleen is de verlichting pas constant vanaf ongeveer een volt of 6,5. Dat is 5 volt van de spanningsregelaar en een volt of 1,5 voor de gelijkrichter. Onder de 6,5 V volgt de regeling gewoon de baanspanning met dus een verlies door de regeling. Pas daarboven blijft hij mooi constant. Maar de loc start vaak bij een volt of 3,5 (4) en een hele goeie nog lager en dan heb je dus nog zwakkere verlichting.
Carel
-
Dag Marc,
Dat is zeker iets! Ga ik onderzoeken. Bedankt voor de tip.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bei_nacht_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bei_nacht_1.jpg)
-
het getoonde schema is simpel en goedkoop, antiknipper en constante verlichtin ineen.
Maar hoeveel van die schakelingen kan je op een baan hebben voordat de beveiliging van de trafo bij het opstarten gaat protesteren? Het valt me ook op dat niet in een begrenzing van de laadstroom is voorzien.
-
Wat mis ik? Waarom staat dit topic ineens bovenaan?
Nu ja, dan toch mijn bijdrage maar.
Henk: er is geen gigantische startstroom. Analoge treinen rijden alleen als de knop opengedraaid wordt. Het is dus geen digitaal systeem waar altijd spanning op de rails aanwezig is en waarbij dit inderdaad een probleem zou kunnen zijn.
@ Jajo: het principeschema is goed, al zou een laadweerstand voor de goldcap en een diode tussen regelaar en goldcap geen overbodige luxe zijn. De 78xx regelaars vinden het niet leuk als de uitgang boven de ingang 'getild' wordt en hoewel het analoge treinen betreft, is de weerstand van zo'n goldcap waanzinnig laag en denk ik dat de laadstroom inderdaad best een probleem zou kunnen zijn (daarnaast vind de goldcap dat ook wat fijner)
Elex had trouwens ook een artikel 'HF-verlichting: natuurgetrouwe verlichting voor de modeltrein'. Zal wel op hetzelfde idee gebaseerd zijn, want er ging een wisselspanning met een frequentie van een kHz of 32 of iets dergelijks de baan op om lampjes en dergelijke te laten branden bij stilstand. Heb het tijdschrift nog wel, maar is zelfbouw.
-
Een tijd terug heb ik een deel van mijn analoge materieel omgebouwd voor constante verlichting. Dit is alleen toe te passen bij locs en treinstellen die een stroomafnemer hebben. Heb namelijk gebruik gemaakt van ouderwetse systeem om twee treinen onafhankelijk op het zelfde spoor analoog te laten rijden (met twee trafo's) waarbij de spanning voor de verlichting via de bovenleiding en een van de spoorstaven loopt en de rijspanning via beide spoorstaven. Volgens mij een van de meest eenvoudige oplossingen.
Maarten
-
Het is alleen zo'n lullig gezicht om een panthograaf op een BR50 te zetten ....
-
...maar een smalspoor Hohenzollern 2-assige tenderloc en meen ik ook een normaalsporige "Tigerli" zijn ooit met een pantograaf uitgerust geweest!
Gr, Rob
-
Elex had trouwens ook een artikel 'HF-verlichting: natuurgetrouwe verlichting voor de modeltrein'.
Dat artikel kan ik me nog herinneren want dat heb ik ergens rond 1977 gebouwd. Is in mijn optiek een prachtige manier om constante verlichting in de wagons en loks te maken, ongeacht of de trein rijdt of stilstaat. De vraag is: Hoe kom je aan dat betreffende artikel?
-
...maar een smalspoor Hohenzollern 2-assige tenderloc en meen ik ook een normaalsporige "Tigerli" zijn ooit met een pantograaf uitgerust geweest!
Gr, Rob
Klopt:
(http://schienenfahrzeuge.netshadow.at/bahngalerie16_500/2005_12_20_604.jpg)
Plaatje gelinkt van Schienenfahrzeuge.at
Allie
-
Ik word hier misschien (waarschijnlijk ::) ;D) volledig afgeknald, maar een optie is het gebruiken van Märklin (K-)rails. Daarop kun je ook 2-rail ("gelijkstroom" zo je wilt) rijden. Je kunt dan de verlichting voeden via de sleper. Het is een afweging of je dat wilt. Die puntcontacten zijn voor de purist minder fraai, maar misschien vind je dat minder erg omdat de technische mogelijkheden er wel groter door worden.
-
1200blauw, jij hebt meer lef dan ik !
Ik heb die gedachte nog gehad tijdens mijn BR50 post.
Nooit gedacht dat die post even zo goed nog een grappig plaatje opleveren zou :D
-
Henk: er is geen gigantische startstroom.
@ Jajo: het principeschema is goed, al zou een laadweerstand voor de goldcap en een diode tussen regelaar en goldcap geen overbodige luxe zijn.
en denk ik dat de laadstroom inderdaad best een probleem zou kunnen zijn (daarnaast vind de goldcap dat ook wat fijner)
@Henk en Menno, Er is inderdaad geen grote startstroom. Heb een jaar of wat geleden proeven genomen (http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html#goldcapinfo) met een aantal 1F 5,5V Goldcaps, en toen bleek dat die Goldcaps 'zelfbegrenzend' waren, veroorzaakt door de hoge inwendige weerstand. Bij het aansluiten op de voeding liep er zeer kortstondig een laadstroom die op ongeveer 245 mA lag. Bij kortsluiten van de Goldcap bleek dat de ontlaadstroom niet boven de 205 mA kwam. Dus een voorschakelweerstand is bij de 1 uF typen niet nodig, tenzij je er een groot aantal op je digitale baan gebruikt.
-
Als je de hoogfrequent unit al hebt.. hang dan tussen de geisioleerde lassen van de rails een condensator van pakweg 100 microfarad en je hebt overal op de rails verlichting Als je leds toepast moetje wel zorgen dat die beveilgd zijn met diode.
probeer het even uit op een stuk rail
-
In mijn jeugd (opleiding mts, elektronica) ooit een 50kHZ sinus oscillator gebouwd. Rond 2 op-amps is dit makkelijk te realiseren. Hierna wat versterken en klaar. Wil er met een schrijffout wel fleizman op zetten ;D. Spoelen en een condensator om het geheel aan je gelijkstroom trafo te koppelen. Neem vooral geen bloksturing of een andere vorm van automatisering, want dan krijg je binnen de kortste keren een woud aan spoelen en condensatoren. Dit is ook de reden dat het daar bij gebeleven is en ik uiteindelijk met het HCC!m systeem ben gaan rijden (Hierbij zijn de spoelen en condensatoren op de eindtrappen ingebouwd).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Zal de topic starter echt na 4 jaar nog zoekende zijn
-
..... een condensator van pakweg 100 microfarad
Meen je dat nou? Weet je wel hoe dat er uit ziet? Want het mag geen elco zijn.
-
@jerrytrein: Nee.