BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jvdscheur op 29 November 2014, 17:52:34
-
Hallo,
ik ben een absolute beginner en het lukt mij voor geen meter een leuk en niet te saai baanplan te maken voor mijn treintafel.
Kan iemand hier meer helpen ? Zijn er suggesties. Ik rij analoog, fleischmann Ho model, mag indien mogelijk graag zelfs een hoger gedeelte in de baan zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan_2.jpg)
-
Zie o.a. encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Baanplannen_N_(Groot)
Groet Jaap
-
Of kijk eens wat je van het spoor "in het eggie" na wil bouwen.
Tweede tip; plaats hier je eigen plannen en verzinsels. De meeste forumleden willen je graag helpen met ideeën en tips maar de vraag; ontwerp eens iets voor mij, levert meestal weinig reacties op. De lezers hier hebben immers geen flauw idee wat je leuk vind en wat je in model wil uitbeelden. Bovendien vergt een ontwerp maken de nodige tijd en die investeer je niet zomaar in een wild vreemde.
Kortom, laat je eigen schetsen maar eens zien. (y)
-
Ok ga ik zeker proberen. Is er een handig programma voor dat zonder kosten meer dan 50 rails aan kan ? Is het op deze grootte van de treintafel überhaupt mogelijk om op een hoogte te komen zodat het ene spoor het anderendaags kruisen ( spoorbrug ). Of is deze tafel daar te klein voor en moet ik een dergelijk idee uit mijn hoofd zetten ? Ik vin het wel leuk om rond te kunnen rijden maar kom al,heel snel weer op een simpel ovaal uit. Wat zijn er nog meer voor mogelijkheden zodat ik wel rond kan rijden maar dat het niet zon simpel ovaaltje lijkt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Untitled_5.jpg)
Zo iets. 20 minuten werk...
1 station met locloods en verzorging en een grote fabrieksaansluiting.
Neem anders hier even een kijkje vol met leuke ideeën: http://www.gleisplan.ch/index.html (http://www.gleisplan.ch/index.html)
Met vriendelijke groet,
Martijn
-
Hi Martijn,
Dank voor je hulp !! Ziet er al super uit, maar mis eignelijk het rondrijden en zou heel graag ook een hoger gedeelte in de baan willen. Ik weet dank veel vraag, maar zou zoiets überhaupt mogelijk zijn denk je. Of wil ik gewoon te veel op de beschikbare ruimte ?
-
Rond rijden kan, daar waar het spoor stopt zou je richting een schaduwstation kunnen. Met een hoger gedeelte denk ik al snel aan een zijlijn of een afgelegen aansluiting. Dan heb ik wat meer info nodig over type landschap, tijdperk, grote van je station(s) en het soort materieel waar je mee wilt gaan rijden.
Voorlopig heb ik je wilt rondrijden en hoogte verschillen waarbij de sporen elkaar kruisen.
Ik ga weer even voor je stoeien.
Met vriendelijke groet,
Martijn
-
Martijn, ik vind het echt super dat je zoveel moeite wilt doen. Het liefst wil ik nog niet aan een schaduwstation denken. Want dan kom ik ook al gelijk in iets van een klimspiraal terecht etc. En ik ben echt een beginner. Heb de tafel dus als klaar, gewoon een vaste plaat in deze afmetingen. Kan natuurlijk wel wat omhoog , zou ik zelfs leuk vinden. Heb nog verder geen idee van tijdperk en materieel. Ben onlangs weer begonnen met mijn zoontje met deze hobby maar heb dus wel wat hulp nodig om een leuke start te kunnen maken. Fijn dat je hulp biedt. Een beetje berglandschap zou ik ook leuk vinden zodat we ook iets van een tunnel nodig gaan hebben, en nogmaals ergens een leuke brug op de baan zou top zijn.
-
Leuk ook een beginner. Feest der herkenning. ;D
Ben zelf vier maanden bezig geweest met een plan. Heb er eindelijk eentje: Kornberg, die staat een klein stukje onder jouw topic.
mvg,
Martijn
-
Martijn heeft inderdaad een leuk baanplan gemaakt. Er valt me echter een specifiek ding op : Op veel plaatsen gebruik je kleine railsstukjes om de zaak passend te maken. In het algemeen duidt dat erop dat je bij het ontwerp geen rekening hebt gehouden met de geometrie van de rails. Die vele kleine railsstukjes betekenen veel extra verbindingen en dat vergroot de kans op slechte kontakten. Vergeet ook de extra kosten niet.
Een voorbeeld van de geometrie, in dit geval Flm Profi rails, kun je vinden bij :
Zie : http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005/H0/E/image_166.html
Blader verder via NEXT en je zult zien dat de rails een bepaalde 'grid' vormt en dan past alles zonder de opvul stukjes. Dit voorbeeld is Profi rails, maar ook voor Model rails bestaat een vergelijkbare opzet.
Sander
-
Klopt met de geometrie heb ik totaal nog geen rekening gehouden. Ben alleen goed thuis in Profirails. ;)
Wel een goed moment om er even dieper in te duiken, was al aan het graven in wat dozen van zolder, Daar moeten nog wat oude Fleischmann boeken van mijn vader in liggen en de geometrie. Maar hoe die boeken eruit zien? Ik heb ze al 20 jaar niet meer ingekeken...
Ha, internet werkt sneller. Vanaf pagina 178 de geometrie van modelgleis. Hm, heb teveel stukjes gebruikt maar volgens die uitleg blijven redelijk wat kleine stukjes nodig. Dank voor de link erg handig! (y)
mvg,
Martijn
-
Sander ik snap denk ik goed waarom die geometrie zo belangrijk is. Maar hoe kan ik daar met het maken van een baanplan nu goed rekening mee houden, zodat ik niet steeds op die kleine passtuksjes uitkom.
-
Beste J.vd.S
Het maken van een baanplan plus het rekening houden met de geometrie is gewoon een kwestie van rustig ervaring opbouwen. Het werkt heel goed om bestaande plannen te bekijken en detail-stukken te tekenen, bijvoorbeeld in Anyrail.
Bewaar al die kleine knipsels als afzonderlijke voorbeeld-onderdelen.
Op die manier ontstaat vanzelf een gevoel voor de geometrie. Kijk ook in de Flm-catalogus - ze beschrijven alles zoals je kunt zien in mijn voorbeeld voor Profi-rails.
Daarna kun je het uiteindelijke baanplan maken door allerlei knipsels en delen van bestaande plannen samen te voegen. Gewoon een beetje van jezelf en een beetje van een ander ....
Neem gewoon een maandje de tijd, vooral niet overhaasten. Experimenteer er op los met een handig computer-programma.
Sander
-
Ik heb weer veel geleerd vanavond, dank. Maar is er iemand op dit forum die aan de hand van mijn tafelgrootte kan aangeven of het plan wat ik heb überhaupt realiseerbaar is. Ik wil namelijk op deze tafel rond kunnen rijden, in eerste instantie zonder schaduwstation. Daarnaast wil ik graag met een gedeelte van het spoor omhoog, het liefst zodat ik met een spoorbrug over een ander spoor heen kan. Of vraag ik nu teveel tov mijn tafel. Daarnaast is het zo dat ik anyrail heb gedownload. Daar kun je max 50 rails leggen. Nu kan ik natuurlijk wel anyrail kopen waardoor dit onbeperkt wordt, of is er een slimme manier om met dé demoversie ook uit de voeten te kunnen ? Graag jullie advies en reacties.
-
Met stijgingen wordt lastig omdat je toch de ruimte nodig hebt om te stijgen. Je hebt toch al 8 centimeter hoogte verschil nodig, bij een stijging van 2,5 % heb je dan al 3.5 meter nodig.
Over anyrail:
Ik heb het zelf ook en het heeft zijn geld al meer dan terugverdient.
Zo kan je ook zonder restricties tekenen en uitproberen totdat je tevreden bent.
Zelf heb ik het sporenplan van Bonn hbf al eens nagetekend omdat ik dat leuk vond.
-
De vorm van je tafel 'vraagt' bijna om een dubbelgevouwen 'dogbone'. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59820.0.html) Zelf ben ik net begonnen met de aanleg van een dergelijke layout:
Wat betreft ontwerp software zou je ook SCARM eens kunnen proberen. Dat is gratis en het heeft vrijwel elke bestaande rail bibliotheek aan boord. Het is misschien even wennen in het begin, maar er zijn een aantal youtube filmpjes die handige opstart tips geven. (https://www.youtube.com/watch?v=avyh4bRntfQ)
-
Dank Rudy, ik ga Scram zeker proberen, ziet er super uit. Denk dat jij ook degene bent die de tutorials op YouTube hebt gezet. Heb ze net allemaal bekeken, dat moet lukken. Klopt het dat er 9 tutorials zijn ? Of zijn er nog meer ? Ik hoef in Scram niet zoals bij anyrail mijn tafel te tekenen? Ik moet gewoon op de afmetingen van het bord letten dat ik niks groters creëer dan mijn tafel ?
-
Ja J, een aantal SCARM tutorials zijn inderdaad door mij gemaakt. Ik weet niet meer uit m'n hoofd of het er 9 zijn, maar veel meer zijn het er zeker niet.
Je kunt je tafel in scarm tekenen via menu edit - draw baseboard, maar het hoeft niet.
Je kunt ook een plaatje als ondergrond gebruiken via menu view - background image.
Succes met ontwerpen!
-
En wat vinden jullie van dit plan ? Schieten maar, ik sta overal voor open;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan_3.jpg)
-
Hoi J. Dat heb je vlot gefixed! Begint al heel aardig te lijken zo. Een paar dingen vielen me op.
1. De layout bevat een lus: de verbinding tussen de wissels linksboven en rechtsboven. Ik weet niet of dat bewust is, of per ongeluk?
2. Ik zou proberen de S-curve, bij de wissel rechtsonder, te vermijden. Misschien kan de wissel omgedraaid worden, rechtdoor naar boven, linksaf naar beneden?
3. Ik vroeg me af wat de functie van het zijspoor bij de S-curve is? Het lijkt me net iets te kort voor een 'beetje' trein om er te kunnen stoppen, waarmee vrijwel elke mogelijke functie, station, industrie, inhaalspoor, vervalt. Misschien is het mogelijk het lang genoeg te maken om er te kunnen stoppen?
-
Hi Rudy,
wat vind je van deze aanpassing, realiseer mij dat er twee keerlussen in zitten. weet eigenlijk nog niet hoe ik dat technisch moet oplossen met Fleischmann analoog rails, maar daar is vast iets voor ? Wat vind je verder van mijn layout. Denk dat er zonder die keerlussen ook niet zoveel mogelijkheden zijn om op deze tafel rond te rijden. Zijn er meer mensen op dit forum die daar iets zinnigs over kunnen zeggen ? Wat vinden jullie van deze layout ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan1.jpg)
-
Als je het spoor vanaf de wissel rechtsboven naar linksonder weghaalt ben je in ieder geval van het kortsluitspoor af en kn je gewoon rondjes rijden zonder problemen.
-
Voor rond rijden zijn op zich natuurlijk geen keerlussen nodig. Als je het verbindingsspoor (2e spoor van bovenaf geteld) weglaat, heb je geen keerlus meer, maar kun je wel gewoon rondjes rijden.
edit: wat mijn voorganger dus ook zegt.
-
Hm, twee mensen waren mij voor met de opmerking over de keerlus. ;)
Ik vraag mij wel af wat je wil uitbeelden. Je hebt niet een heel groot station, maar wel veel opstelsporen en dáárdoor weer weinig ruimte om een aansluiting uit te beelden. Of wil je daar je treinen stallen?
Mvg,
Martijn
-
Ik heb wat opstelsporen getekend voor het beeld nu. Ik vind het alleen erg lastig om iets te ergdenkend waardoor ik alleen maar rondjes kan rijden. Vind op zich die kerels niet zo erg, dat is toch ook technisch oplosbaar ? Wat zou ik evt nog anders kunnen met een dergelijke model tafel? Vind het denk ik ook niet zo leuk als er niet tenminste een spoor rond loopt. Ben een beginner, dus alle hulp is welkom.
-
Hoi J,
Ik vind het een grote vooruitgang. Dat stuk dubbelspoor en de S-curve eruit halen is geweldig mooi opgelost zo!
Wat betreft de lus ... het is een keuze. Als alternatief zou je kunnen kijken of je dat spoor als derde spoor langs de andere twee naar rechts beneden kunt laten lopen en nog voor de bocht aansluiten. Dan heb je een 3 sporig station, de lus is er uit, en er kan waarschijnlijk een trein meer op je baan rijden.
Eventueel zou je het tweede spoor linksboven in de bocht niet hoeven te laten aansluiten, maar kan je nog een heel stuk tweesporig blijven, tot onderaan, langs al die industriesporen, en dan onderaan laten aansluiten naar enkelspoor.
Kwestie van een paar keer tekenen, beetje varieren, en dan zien wat je bevalt en wat niet. Da's het leuke van SCARM, je kunt snel een stuk of wat variaties op een thema maken en vergelijken.
-
Inderdaad wel een goed idee om die keerlus te vermijden door er een drie sporig station van te maken. Eens kijken in scram of ik dat kan realiseren. Even voor mijn begrip, hoeveel treinen kan ik dan op deze baan tegelijk laten rijden. Sorry hoor, snap het principe nog niet helemaal, maar dat is zo fijn van dit forum, dat komt helemaal goed. Het derde spoor doortrekken zal lastiger worden om dat ik met het hoofdspoor omhoog wil, een tunnel door en een brug over. Om het effect van de brug wat te verstevigen laat ik de baan tot aan de brug dus stijgen en daarna wweer dalen. Maar feit is dan wel dat ik het derde spoor daar niet zo makkelijk op krijg aangesloten. Of zie ik dat verkeerd ?
-
Ik snap het van de verhoging en de brug. Maar dat hele enkelspoor kan blijven zoals het nu is. Het derde spoor rechts voor de bocht aansluiten aan het tweede spoor.
Dat andere dubbelspoor bedoelde ik langs het industrieterrein. Dat kan dan aansluiten beneden, vlak voor de bocht. Dus als je helemaal links over de brug naar beneden rijdt heb je in volgorde:
- enkelspoor brug en bocht zuid
- dubbelspoor omhoog, met aan de linkerzijde de industrie sporen
- bovenaan in de bocht wordt het driesporig naar het station
- rechts onderaan wordt het weer tweesporig, en meteen ook eensporig, vlak voor de bocht.
Dan kan je denk ik wel met 4 treinen rond rijden (afgezien van extra materieel wat nog op het industrieterrein / de opstelsporen staat).
-
Snap niet helemaal waar je naar toe wilt Rudy. Kan je het ook tekenen , in een kladje of iets ? Als ik het visueel heb komt het wel goed denk ik. Dank voor je meedenken.
-
Ik bedoelde zoiets (https://www.dropbox.com/s/phw9dudfcklpzzl/2014-12-01%2022.48.08.png?dl=0) (wel iets netter natuurlijk :) )
Wat me later nog te binnen schoot ... het stuk enkelspoor is erg lang. Er kan slechts in 1 richting op gereden worden, een trein in tegenovergestelde richting moet (lang) wachten. Voor iets meer dynamiek zou het mooi zijn als er halverwege een passeerspoor is. Dat zou dan in de geplande tunnel uitkomen. Misschien de tunnel verplaatsen naar de zuid bocht, brug iets naar het noorden, en direct ten noorden van de brug een passeerspoor, in de bocht, op hoogte? Of de tunnel in de west bocht?
-
Dat idee van Ruby vind ik een mooie verbetering. Keerlussen vind ik zelf op zo'n tafel niet direct nodig. Wel zou ik minder opstelsporen gaan doen. Ten eerste omdat het kortste opstelspoor wel heel erg (wellicht zelfs te) kort is en ten tweede omdat je dan meer ruimte over voor scenery (zoals een laadperron ofzo).
-
HI Rudy,
ik snap wat je met dat derde sppoor wilt, vin dik ook goed idee. Maar heb je nu het enkele spoor alleen maar enkel laten zijn ? Zie nog niet helemaal hoe je hier nog iets aan zou willen aanpassen
-
Het was zomaar een ideetje om halverwege het enkelspoor met twee wissels een stukje dubbelspoor te maken, zodat treinen in tegengestelde richting elkaar kunnen passeren.
Dan kan er aan de zuidkant een trein het enkelspoor op en tegelijk aan de westkant ook. Iets wat nu niet mogelijk is, waardoor treinen erg lang op elkaar moeten wachten / stil staan.
De mooiste plek voor een passeerspoor is in het midden van het enkelspoor.,Dat zou dan dus de noord bocht zijn, waar je de tunnel had gepland.
-
Ik ga morgen mijn baanplan aanpassen, kom er dus op terug
-
zoiets, het lukt mij even niet om de juiste tunnelingang en uitgang te kiezen maar het idee is om de beide sporen in de tunnel te laten lopen en eventjes voor de spoorbrug er weer uit te laten komen.
Wat vinden jullie van het plan ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan2.jpg)
-
Er zou sowieso 1 punt zijn wat ik nog zou aanpassen. Het punt waar je opstelsporen bij de rest van het spoor komen is nu enkel spoor. Op de tekening van RudyB (die onder het linkje 'zoiets' staat) is dit een dubbelsporig. Dat is voor de rij-mogelijkheden een beter idee.
Nog een tip die ik je zou geven is om met flexrails te gaan werken. Dat is zeker voor de langere afstanden langs de achterwanden en bij het station mooier en rijdt over het algemeen beter (minder storingsgevoelig).
-
Zoals dit ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan3.jpg)
-
ik heb overigens in SCARM dat bij de aansluitingen van de flexrails het driehoekje blauw wordt ipv groen. Wil vervolgens wel aansluiten maar als ik dan daar met muis kom, wordt het driehoekje rood. Wat betekent dit, dat de baan toch niet optimaal ligt ?
-
Dit is meer wat ik bedoel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ding.jpg)
-
Dit dus ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan4_1.jpg)
-
J ... dit is helemaal top!
Ik zie nog 1 uitdagingetje. Dat is om bij het 3 sporige station aan de noordkant nog een verbinding te maken tussen spoor 2 en 3. Dan kan spoor 2 (middelste spoor) een tweerichtingsspoor worden.
Het inhaalspoor aan de noord kant zou iets korter kunnen. De lengte van je langste trein. Dat is een kwestie van smaak.
Ook een kwestie van smaak ... de S-curve bij het industriespoor. Als je van de bovenste wissel een rechte wissel maakt en je die eronder ondraait, dan is de S eruit.
Veel plezier met bouwen en met rijden!
-
Hi Rudy, dat van die scurve snap ik. Alleen begrijp ik het jargon over spoor 2 en 3 niet helemaal. Een klein schetstje alleen van dat gedeelte zou wonderen doen.
-
Overigens mijn naam is Johan, dat praat wat makkelijker en dank voor al je hulp afgelopen dagen
-
Hoi Johan.
Ik bedoel 1 extra wissel, aan de noordzijde van het station, die spoor 2 met spoor 3 verbindt.
Als je nu het station aan de noordzijde binnenkomt, rechtsrijdend op de noord binnenbocht, dan kan je naar spoor 1 of 2. Dat is prima.
Kom je vanaf de andere kant binnen, vanaf het enkelspoor in de zuidwestbocht, dan kan je naar spoor 3 of 2 (en ook naar 1, maar dat zou ik niet doen). Dat is ook prima.
Alleen ... het station uit, naar de noordbocht, kan je van spoor 2 niet meer rechtsrijdend op het dubbelspoor in de noordbocht komen. Dat betekent dat je nu dus eigenlijk niet vanaf zuidwest op spoor 2 moet komen, want je kunt er niet meer af! Althans niet 'normaal' rechtsrijdend.
Het staat, weliswaar slordig getekend, op de schets in een eerdere post, met rijrichting pijlen erbij.
-
dan zal dit het moeten zijn, moet zeggen ziet er super uit, en heel veel geleerd
of zijn er nog opmerkingen waar ik rekening mee kan houden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan5.jpg)
-
Hoi Johan,
Ja, dit is het ... die wissel maakt het station comleet! Ook die S-curve is er mooi uit zo.
Nog twee puntjes:
1. De nieuwe wissel maakt, zoals ie nu ligt, spoor 2 en 3 wel wat korter. Als het je zou lukken om de wissels te leggen in het horizontale stuk, vlak boven de wissel van spoor 1-2, dan zou dat heel mooi zijn. De tweede wissel kan dan misschien een 'linksaf' wissel worden, rechtdoor naar linksboven wijzend? Moet allemaal wel passen natuurlijk, misschien een beetje puzzelen, ik denk dat het kan lukken.
2. Het lijkt alsof het dubbelspoor richring zuidbocht erg dicht naast elkaar, ik hoop niet te dicht?
-
Waarom niet de 2 lussen compleet dubbelsporig maken? Dan kun je treinen tegen elkaar in laten rijden zonder steeds op elkaar te moeten wachten om op dat enkelspoor te kunnen. Of is dat juist wat je wilt?
-
Rudy, bedoel je dit ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modelbaan6.jpg)
Jowi,
dat weet ik eigenlijk niet, klinkt wellicht raar maar ben een beginner. Mogelijk ga ik jouw idee ook nog eens uitwerken. Dank in ieder geval voor meedenken
-
Yes! Dat is 'm!
Daar kunnen 4 treinen op rond rijden, 2 in elke richting, plus dan nog wat rangeerwerk op de industrie sporen. Of een pendeltje van industrie naar station spoor 2. Leuke layout geworden zo!
Persoonlijk zou ik het passeerspoor noord nog iets korter maken (wissel in de buurt van de wissels van het station) en zou ik een klein slingertje in het noord enkelspoor leggen. Dan loopt ie niet zo strak recht langs de muur, wordt het iets 'organischer', iets 'vloeiender'. Maar da's allemaal een kwestie van persoonlijke smaak.
-
In het weeken beginnen met het leggen van de rails en ontdekken wat we evt tekort komen. Daarna, ik rij analoog, me eens verdiepen in hoe ik nu de baan zou kunne opdelen in blokken en dat ik met een trafo in iedere geval twee treinen kan laten rijden zonder dat het tegen elkaar botst. Iemand suggesties hoe ik dat het beste kan doen. I er ergens een tutorial die in jip en Janneke taal uitleg hoe ik dat zou moeten aanpakken.
-
Hoi Johan,
Dat wordt een druk weekend!
Met analoog rijden heb ik geen ervaring. Ik hoop dat er goed werkende oplossingen zijn. Anders is dit misschien een mooi moment om digitaal te gaan?
-
Toch nog even een vraag. Moet ik bij het leggen van de rails rekening houden met het feit dat ik evt later zou willen omschakelen naar digitaal. Maw kan ik analoog starten en vervolgens omzetten naar digitaal. Excuses als ik jullie lastig val hoor met dit soort van beginnersvragen, maar ik vind die hulp hier op het forum super.
-
Zolang er geen keerlussen zijn (en die zijn er nu niet meer) kan je de baan leggen zoals ie nu getekend is en kan je er digitaal met meerdere treinen op rijden. Er hoeven geen geisoleerde secties te zijn.
Wanneer je ook PC besturing wilt toevoegen om volautomatisch rijden mogelijk te maken, dan hangt het er vanaf hoe je de blok bezetmelding / treindetectie wilt doen. Met stroommeting heb je dan wel geisoleerde secties nodig, met reed switches of optische detectie niet. Die geisoleerde secties zijn dan op dat moment nog wel aan te brengen, hoef je nu nog geen rekening mee te houden.
Digitaal rijden met meerdere treinen is eigenlijk gemakkelijker te realiseren dan analoog. Alleen ... je moet wel investeren in een paar spullen, bijvoorbeeld een Roco / Fleischmann z21.
-
Als je analoog 2R wil gaan rijden, moet je elk stukje spoor waar je in een andere richting wil kunnen rijden dan het aansluitende dubbelzijdig isoleren (de verbinding in de 2 railstaven onderbreken).
Dan moet elk stukje spoor naar een bedieningstableau gebracht worden waar je met een wipschakelaar de richting bepaald.
In functie van het aantal treinen dat je wil laten bollen, zal je alles moeten opsplitsen in 1 of 2 stroomkringen die elk hun deel van de sporen voor hun rekening nemen.
Als je de exploitatie beperkt tot ongeveer 4 treinen kom je er met 1 gelijkstroom voeding wel uit.
Naast de wipschakelaar voor de richting zet je een pot-meter waarmee je de uiteindelijke spanning op het gerelateerde spoordeel regelt en dus ook de snelheid van je trein.
Door dan je treinen te volgen kan je ze van het ene vak naar het andere brengen aan een "ongeveer" gelijke snelheid.
De wissels bedien je gewoon via een wisselstroomtransformator en eenvoudige wipschakelaars met een neutrale stand.
Succes.
PS: digitaal rijden is wel een heel stuk eenvoudiger dus
-
Niet zozeer een tip voor of analoog of digitaal rijden,maar als je de baan toch gaat maken,dan zou ik er om de 50cm ofzo stroomdraadjes aan je rails solderen en dan een ringleiding aanleggen onder je baan.
Dan boor je kleine gaatjes naast je rails waar de draadjes gesolderd zijn en voer je die draadjes door dat gat.
Vervolgens sluit je de draadjes aan op die ringleiding en die zet je onder stroom.
Reden voor dit gedoe ?
Betere stroomvoorziening over je gehele baan ;)
En zoals al gezegd,dit werkt voor zowel analoog als digitaal rijden (y)
-
vandaag al lekker begonnen met het leggen van de rails. Mis natuurlijk wat wissels, maar dat wist ik dat dat zou gaan gebeuren. Inmiddels bijna zover dat ik ze bij iemand kan overkopen en dan kunnen we weer verder. Mijn plan is om hem eerst helemaal te leggen, en te gaan testen. Vervolgens de rail stuk voor stuk solderen aan de ringleiding die ik uiteraard ook helemaal nog moet maken. En een gedeelte van de baan moet omhoog natuurlijk want wil een brug op de baan. Dus de komende tijd al van alles en nog wat te doen. Hartstikke leuk zo. Heb ook nog flink wat rails over, voor de toekomst als ik ooit een schaduwstation zou willen maken. Maar dat zien we tzt wel. Moet alles nog leren dus stap voor stap. Wat voor dikte draad kan ik het beste gebruiken voor de ringleiding. en kan ik daar de wisselbedrading dan gelijk op solderen ?
-
Hoi,
Wat voor dikte draad kan ik het beste gebruiken voor de ringleiding. en kan ik daar de wisselbedrading dan gelijk op solderen ?
De ringleiding voor de baanspanning (analoog / digitaal) kan je uitvoeren in minimaal 1 mm2, 1,5mm2, 2,5mm2. De 2,5mm2 is installatiedraad. Zelf gedaan in 1,00mm2 en 1,5mm soepel draad. (zie bouwdraadje: wereldbolletje). Wil je stukken schakelen om treinen te laten stoppen zal je deze naar een centraal punt moeten laten lopen en niet aansluiten op de ringleiding.
Bij analoog rijden heb je geen echte ringleiding voor de wissels nodig. Deze moet je toch dan eventueel via een schakelaar laten lopen. Je hebt dus allemaal draden naar een schakeltableau (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_schakeltableau) lopen. Daar schakel je de wissels. Je kan dan wel een ringleiding maken voor de verlichting op de baan.
Bij digitaal is het iets simpeler doordat je dan twee centrale voedingsleidingen laat lopen, één voor de baanspanning met het digitale signaal en één voor de wissels en verlichting. Bij digitaal worden de wissels via een (wissel)decoder aangestuurd. Die plaats je normaal gesproken in de buurt van de wissels. De draden blijven dan kort :) De meeste wisseldecoders sluit je aan op de twee ringleidingen. Dan krijgt hij de commando's via de baanspanning (daar is het digitale signaal aanwezig) en de spanning voor het omzetten van de wissels via de andere ringleiding. Zie ook: Centrale voedingsleiding (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding)
Succes!
Groet Ronald.
-
Wil je stukken schakelen om treinen te laten stoppen zal je deze naar een centraal punt moeten laten lopen en niet aansluiten op de ringleiding.
Snap niet helemaal wat je hier bedoelt Ronald, ben een beginner, sorry ;)
-
Als je bij analoog twee treinen op de baan zet gaan ze bij het open draaien van de transformator tegelijk rijden. Wil je bijvoorbeeld ergens een lok tijdelijk parkeren moet je dat stuk stroomloos (geen spanning) maken. Dus met een schakelaar daar de stroom afschakelen.
Groet Ronald.
-
Dank Ronald
-
Ik zou gelijk alles goed voor digitaal voorbereiden, en zowieso liefst om de
50 cm een railaansluiting aan de rails maken. Als je je baan later wil laten besturen Door een computerprogramma als iTrain, is het ook goed om de baan in verschillende secties en blokken in te delen. Dat geeft als je analoog rijdt meer mogelijkheden maar zeker ook als je digitaal gaat rijden. In elk geval zorgen dat je er voorlopig goed bij kan, mocht je nog geen definitieve beslissing hebben gemaakt. Het Dynamo systeem van Digi MRC is erg gaaf, daarmee kan je zowel analoge als digitale treinen door elkaar tegelijkertijd op de baan laten rijden, al dan niet bestuurd door iTrain. Loks met sound dat is bijvoorbeeld erg mooi digitaal. Maar ik kan me voorstellen dat je niet direct al je Loks digitaal wil laten inbouwen, en alle digitale extra componenten kosten nou eenmaal ook weer geld. Voor weinig geld vind je op marktplaats al een digitale Fleischmann of Roco Multimaus centrale, en voor rond de 100 euro heb je al een Z21 centrale waarmee je al je digitale Loks en wissels kan bedienen via je smartphone of ipad. Je kan met die centrale ook al je digitale decoders programmeren en uitlezen. Er zijn uiteraard ook duurdere en andere mooie oplossingen zoals de Esu Ecos centrale.
Als je je baan nog wil veranderen of uitbreiden raad ik je graag aan de demo van wintrack 11 of 12 te downloaden. Daarmee kan je exact op schaal en op de afmetingen van je tafel een baan ontwerpen. Je kan ook rekening houden met stijgingen en doorrij hoogtes, en ook bijv. Flex rail tekenen. Je kan met de demo niks opslaan maar je kan wel een zo groot mogelijke print screen maken. Het is dan een PNG bestand wat je makkelijk weer kan vergroten, waardoor je toch je railnummers en ontwerp goed kunt zien. Heel veel succes!!
Groeten, Jake
( je kan hier de bouw van mijn baantje zien; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53117.30.html)