BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jowi op 29 November 2014, 13:11:11
-
Ok, niet echt een groot probleem, maar nu ik weet dat anderen er geen last van hebben, ben ik toch wel benieuwd. Ik heb hier 2 stuks Piko NS 2297, voorzien van Uhlenbrock 73140 decoders, die beiden op lage toeren een vreemd motorgeluid geven. Nu heb ik ook al een tijdje een Piko Hondekop, met dezelfde decoder, en die maakt ook dit geluid. Ik dacht dan ook dat dit 'normaal' was voor de motoren die Piko gebruikte... maar zoals gezegd, anderen hebben hier geen last van en zijn verbaast als ik dit geluidsprobleem meld :) Nu is het vermoeden dat dit misschien aan de decoder kan liggen? Spelen met diverse motor settings (cv53/54 etc) maakt weinig tot geen verschil. Als ik CV53 heel hoog zet is het geluid bij kruipen bijna weg, maar dan rijdt ie op normale snelheid erg beroerd.
Ik heb een filmpje gemaakt waarop het geluid goed te horen is. Ik ben benieuwd wie het herkend, maar vooral naar mensen die dit niet bekend voorkomt, en welke decoder zij dan gebruiken! Nogmaals, mijn Piko Hondekop maakt exact hetzelfde geluid.
Eenmaal op toeren is het wel minder maar mooi stil worden ze niet...
https://www.youtube.com/watch?v=iew9chYVv9I&feature=youtu.be
-
Mijn ervaring is dat huilenbrok decoders het beste samen werken met Piko motoren
-
Motorola op de decoders geheel uitgeschakeld, en alleen op DCC ingesteld?
Dat is de eerste belangrijke stap meen ik.
Mvg, Michel
-
Ja, ze staan op DCC only. De setting DCC+Motorola is huilen met de pet op... daar was ik gelukkig al achter!
-
Mijn Piko modellen maken precies het zelfde geluid, is dat zo erg dan?
Ik vind het niet storend, alle treinen maken toch geluid?
Ik gebruik ook Uhlenbrock decoders :)
Wat mij wel opvalt is dat als je de 2200 van piko volgas laat rijden dat hij zich onrustig gaat gedragen.
Trouwens al mijn treinen die een decoder hebben (wat voor 1 dan ook) maken een zoemend geluidje :).
Groet,
Raymond
-
Nogmaals, het punt is dat er andere bezitters van de 2200 en hondekop zijn die dit geluid blijkbaar NIET hebben, en zij gebruiken zo te zien GEEN uhlenbrock decoders.
En dit is ook geen zoemend geluidje, dit is een soort haperend gepiep op lage toeren. Op normale snelheid is het niet aanwezig.
Dus... wie heeft er een Piko N hondekop of NS 2297, en GEEN uhlenbrock decoder? En hebben jullie dit geluid dan nog steeds, of niet?
M.a.w. ik probeer te weten te komen of dit aan de motor/constructie ligt, of aan de decoder...
-
Het kan kloppen hoor, sommige treinen rijden gewoon niet mooi met sommige decoders. Ander merk decoder er in en het probleem is over (soms ff uitproberen).
-
Piko heeft er een handje van ontstoorcondensatoren toe te passen tussen motorleiding en lokmassa. Dat gaf ieder geval bij mijn oudere Hondenkoppen problemen met het rijgedrag. Ik heb ze er uit geknipt behoudens de C tussen de 2 motordraden.
Of dat ook voor de 2200 geldt weet ik niet.
Gr, Ben.
-
@ johan
hoi johan
inmiddels ben ik in het bezit van 4 x mat 54 van piko n
in den beginne ook een uhlenbrock decoder ingezet; idd een storende piepend geluid
op aangeven van ANW uit Medemblik in alle mat 54-en een HO(!) decoder geplaatst, een ZIMO ZIMX630P16
functioneren uitstekend en zonder vervelende bijgeluiden, zowel op lage als op hoge toeren!
deze past echter niet in de 2297; hiervoor heeft ANW een ZIMO ZIMX623 meegestuurd
moet ik nog uitproberen, maar ik ga er van uit dat deze ook ok is
hoop dat je hier wat aan hebt!!
henk
-
Ja, het wordt me steeds duidelijker dat die Uhlenbrock icm met deze Piko motor, geen goede combi is!
Ik zit met smart te wachten op de Tran decoder... duurt lang... Ik zal picommit nog maar eens vragen waar dat ding blijft want dit schiet niet op!
-
Wat ik in het filmpje hoor lijkt mij gewoon de omwentelingen van de motor op lage toeren en de bijbehorende ankerlkleef. Laatste zie je ook terug in het ietswat schokkerig rijden. Zo ver ik me kan herinneren doen mij Piko (H0) taurussen dit ook. En hier zit een LoPi 2 in. De overbrenging die Piko gebruikt had wat groter gemogen.
Timo
-
Ja, het wordt me steeds duidelijker dat die Uhlenbrock icm met deze Piko motor, geen goede combi is!
Ik zit met smart te wachten op de Tran decoder... duurt lang... Ik zal picommit nog maar eens vragen waar dat ding blijft want dit schiet niet op!
heb inmiddels de 2297 met zimo mx623-decoder een uurtje laten rijden, werkelijk grandioze rijeigenschappen en geluidloos!
henk
-
Wat ik in het filmpje hoor lijkt mij gewoon de omwentelingen van de motor op lage toeren en de bijbehorende ankerlkleef. Laatste zie je ook terug in het ietswat schokkerig rijden. Zo ver ik me kan herinneren doen mij Piko (H0) taurussen dit ook. En hier zit een LoPi 2 in. De overbrenging die Piko gebruikt had wat groter gemogen.
Het schokkerige in het beeld komt meer door youtube, in het echt is dat een stuk minder. Niet supersoepel maar ook niet zo erg als op het filmpje.
Als ik bijv. CV53 verhoog van 40 (standaard voor Uhlenbock) naar bijv. 120 dan is het geluid ook bijna weg... maar dan rijd ie op snelheid weer slecht.
-
Nouwja, aan je camera dan, YouTube introduceert niet schokken zo. En dan nog, het schokken komt overeen met het geluid wat me het vermoeden geeft dat dit gewoon klopt. En dat is wat mijn loc's ook doen. Soms als je dingen fotografeert of filmt valt je pas dingen op die je met het oog nog niet gezien had.
Ben niet zo bekent met Uhlenbrock decoders naar kennen die naar één parameter om de motor af te regelen?
Timo
-
Ik zit met smart te wachten op de Tran decoder... duurt lang... Ik zal picommit nog maar eens vragen waar dat ding blijft want dit schiet niet op!
Decoder is nog steeds niet binnen... dit is de eerste en ook laatste keer dat ik iets bij picommit bestel.
En het ding staat gewoon op de website op voorraad, maar dat is dus een lokkertje.
-
Tran decoders geven ook dergelijke geluidseffecten...... :-[
Om die reden koop ik geen tran decoders meer, althans
als er ook een Kuhn zou passen.
-
Oh... ik had juist begrepen dat de Tran en Zimo dat juist niet deden...
Nou ja, als de tran het ook niet lekker doet, knutselen we wel een plux 12 connector aan een Kuehn.
-
Hoi Johan ,
dat vind ik interessant worden daar ik op twee tran's alles met kuehn hier heb .
Kon eigenlijk ook niet vinden waarom er een plux 12 decoder erin moest .
Ik wacht dus af of je het lukt met een kuehn decoder . ;D (y)
mvg Sjaak
-
Misschien gewoon de PLuX12 decoder van Piko er in prakken?
-
De Piko decoder is een Uhlenbrock, alleen dubbel zo duur, met een andere naam er op.
-
Ik ben (hopelijk op zeer korte termijn) in de markt voor 6 tot 8 stuks van de Piko #40440, NS 2200 in oer uitvoering, de bruine 2297 zonder demper. Uiteraard moeten ze dan, hoogstens op 1 na, vernummerd worden. Wie verkoopt hier transfers of geëtste nummerschilden in N voor? Staat die ook in Houten?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Misschien wil Ger Knijff wel wat doen in die richting of misschien heeft ie ze al?
-
Hi Michel,
je kan een telefoontje plegen naar MCH Hilversum, die had een aantal liggen. Verder kan je bij Phildie ook de geëtste nummer schilden bestellen voor de 2200
gr Hans
-
Dank je Hans. Ga ik achteraan. Staat Phildie op Houten?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Phildie staat niet op de gewone beurs, maar wel bij Rail bijvoorbeeld
gr Hans
-
OK, dank je.
Heb de Phildie gevonden. Bonus is een decal setje voor de ontbrekende bies aan de voorkant van de cabine. Er worden 8 nummers geleverd, voor 7,50 per setje.
De keuze van de nummers vind ik een beetje jammer, niet gevarieerd genoeg in mijn beleving.
De 2201, 2215, 2225, 2261, 2264, 2299, 2310 en 2350.
De 1e en laatste van de serie (niet erg waarschijnlijk dat die elkaar met regelmaat tegenkomen)
2 die eindigen op een 0.
2 die eindigen op een 1.
2 die eindigen op een 5.
2 in de 60 serie.
1 die uit 2x 2 cijfers bestaat.
1 die uit 3x de 2 bestaat, en hoe kan het ook anders, de 2225.
Ik moet ze in het echt zien om van de kwaliteit overtuigd te raken, want de foto's zijn onduidelijk.
De kans is groot dat ik zelf ga ontwerpen en dan of laten etsen of printen.
Mvg, Michel
-
Weet iemand hier online goede foto's van 2200'en in oer uitvoering zonder dempers?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
De kans dat de 2201 en de 2350 elkaar tegenkwamen is toch echt precies even groot als de kans dat willekeurig welke andere twee locs uit deze serie elkaar tegenkwamen.
Maar ik ken meer mensen met deze afwijking. ;D ;)
-
Helemaal waar. Maar op een baan vind ik het herhaal effect bij die nunmers irritant worden. Zal mijn afwijking dan wel zijn ..... ;) :P
Met vriendelijke groet,
Michel
-
En dan ook nog eens 6 die met 22 beginnen en 2 die met 23 beginnen. :P
Tinus
-
LOL ......
-
Weet iemand hier online goede foto's van 2200'en in oer uitvoering zonder dempers?
Met vriendelijke groet,
Michel
Op het UA staan er nog meer, maar dit is er al vast een:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/166560
Marco
-
Hallo Michel, ik heb nu de 2284 en 2257 rondrijden(via MCH) en heb nog een setje liggen voor de 2225 (van Phildie)
De etsjes van MCH zijn prachtig en goed te lezen, maar geldt ook voor die van Phildie
gr Hans
-
Nu EINDELIJK een Tran plux 12 binnen... maar helaas. Het rare motorgeluid blijft. Het is wel iets minder, maar niet weg. Dus het zal wel typisch zijn voor deze soort motor die Piko gebruikt... heel apart. Motorfreq aanpassen maakt geen verschil.
Daarnaast ben ik absoluut niet onder de indruk van de Tran decoder. Met de default settings (en ook na een reset) laat je de lok rijden, en na 10 a 20 seconden stopt ie abrupt, terwijl de lichten blijven branden (dus geen contactverlies!) blijft dan 1 a 2 seconden stil staan en rijd dan met een sprong weer verder, en na 10-20 seconden herhaalt zicht dat... heel irritant.
Nogmaals, standaard af fabriek settings. Heb al wat geprobeerd met motorfrequentie maar ik krijg het niet weg... is dit een bekend fenomeen?
-
Volgens de NEN norm (meen 658) is de PluX 12 stekker niet symmetrisch met de print, en voor de print gelden maximale maten. Als je de print smaller maakt, kan dat maar aan 1 kant van de stekker, want door de asymmetrische plaatsing van stekker kan de print aan de andere kant niet smaller.
De Uhlenbrock decoder is smaller gemaakt dan de maximale maat, en hierdoor is de stekker wel symmetrisch op de print.
Piko brengt die zelfde decoder onder eigen naam op de markt, tegen een beduidend hogere prijs.
Piko heeft hun decoder ruimte aangepast op deze afwijkende smallere decoder.
Zelfs als de ruimte in een Piko model wel net iets breder is als de maximale decoder maat, dan nog past een standaard PluX 12 decoder niet.
Doordat de stekker in het model symmetrisch in de ruimte zit en de standaard Plux decoder de stekker asymmetrisch op de print heeft, past het toch net niet.
Ik vraag mij af of de als Piko gelabelde decoder bepaalde standaard instellingen heeft, of zelfs andere firmware, die beter met de Piko motor samenwerkt.
Heeft iemand de Uhlenbrock en de Piko decoder al eens 1 op 1 vergeleken?
Misschien is het een kwestie van CV instellingen van de Piko copiëren op de Uhlenbrock decoder?
-
Dat asymmetrische zag ik bij de Tran ook, hij zit inderdaad niet strak recht boven de stekker... hij past ook maar nét in de kap van de 2200, hij hangt als het ware iets over.. ik heb er uit voorzorg een dun plastic folie overheen gezet omdat ik bang ben voor sluiting tegen de metalen kap.
-
De gebruiksaanwijzing van de 2200 wijst er HEEL EXPLICIET op dat het weliswaar een PluX 12 aansluiting betreft, maar dat hij NIET conform NEN is!!!!!
Bij eerdere Piko modellen zijn eigenaren hier namelijk pas achter gekomen toen een andere dan Uhlenbrock/Piko PluX12 decoder net niet bleek te passen.
Eigenlijk zou Piko namelijk de ruime iets breder moeten ontwerpen, en de stekker asymmetrisch plaatsen.
Maar vanwege de eigen Piko/Uhlenbrock decoder kunnen ze dus met iets minder ruimte wegkomen, en daarbij een symmetrisch geplaatste stekker.
Hoezo 1 duidelijke nieuwe norm ............. :-\
-
Zoals ik al zei, dit geluid is ook typisch voor een tran......
Ik ban ze langzamerhand een voor een uit omdat ik een hekel heb aan
dat geluid. Ik hoor het bij ALLE merken, Flmn, Roco, minitrix en arnold.
Vervangen door een Kuhn en probleem weg.
(jaja, ik weet het plux heeft kuhn niet)
Blijkbaar is de motorsturing elektrisch niet gelijk.
Misschien wordt het eens tijd om de scoop er eens op te zetten voor
vergelijkend waren onderzoek...
-
Zoals ik al zei, dit geluid is ook typisch voor een tran......
Ik weet het, maar ik hoorde ook van anderen dat de tran juist de oplossing zou zijn, dat het juist typisch voor de uhlenbrock was... dus ja wat moet je dan, gewoon proberen dus... ik zal eens een stekkertje aan een kuehn bouwen, kijken wat dat doet.
Iemand nog een idee waarom die tran om de 10 seconden een paar seconden stil blijft staan met de lichten aan en dan weer doorrijd etc?
-
Ja Kühn met Plux12, en dan niet asymmetrisch zoals kan en mag, maar net iets smaller en dan symmetrisch, zodat het in moderne Piko N modellen met kleine decoder ruimtes past, dat zou heel mooi zijn ......
Zelf heb ik nog nooit Kühn gebruikt, maar veel N gebruikers zweren er bij, en je hoort er nauwelijks iets negatiefs over.
Wordt de motor uitgang op de Tran niet telkens overbelast na die 10 seconden?
Klinkt vreemd, maar het herhaalpatroon lijkt daar wel op.
In de Mesu 2000 schijnt alleen de kleinste Tran te passen, in de tank.
Voor dat ik geld aftik voor 2 van de loc's wil ik eerst weten of ze digitaal goed en betrouwbaar lopen.
En of Tran idd. de enige optie is.
-
Ik ben over het algemeen heel tevreden met kuehn. Heeft ook af en toe wel zijn nukken, maar icm wat modernere motoren, heel goed.
Ja die tran, overbelast zeg je, maar wat moet ik me daar bij voorstellen, en wat is er aan te doen?
-
Kun je meten hoeveel de motor trekt aan ampère?
Is er lekstroom/kortsluiting?
Loopt hij goed met een andere decoder?
Hoe loopt hij zonder de kap er op?
-
Hij liep netjes met de uhlenbrock (op het geluid na...)
Zonder kap moet ik even proberen morgen.
Verbruik/lek, geen idee, hoe meet ik dat?
-
In een ander (N) forum heeft iemand aangegeven dat hij er een mx623p12 van Zimo in heeft gezet.Kan iemand bevestigen dat de Zimo gaat passen?
Uhlenbrock: 14,9x8,6x2,4
Zimo: 20x8,5x2,5
Als ik lees dat Piko de norm ietsie heeft opgerekt( verkleind) dan weet ik het zo net niet.
-
Ik heb de 2200 even kaploos gereden, maar ook dan stopt ie om de zoveel tijd abrupt, om dan na een paar seconden weer verder te rijden. Heb gekeken of de contactpennen wel goed strak zitten, beetje bijgebogen zodat ze beter klem zitten, maar helpt allemaal niet...
Aangezien het zo lang duurde voor ik deze decoder kreeg had ik ondertussen bij een andere shop een tran besteld, die komt hoop ik vandaag of morgen ook binnen, eens kijken of die ook dat effect heeft, immers de decoder zelf kan natuurlijk ook gewoon defect zijn...
Inmiddels rijd ik maar even met de uhlenbrock, maakt echt wel stukken meer lawaai, wat dat betreft is de tran wel degelijk stiller qua motorgeluid.
-
Piko heeft in de decoder breedte en de plaatsing van de stekker over de breedte verdeeld, e.e.a. anders gedaan dan de norm, namelijk symmetrisch geplaatst. Maar als de Zimo zelfs 0.1 mm smaller is, kan ik me niet voorstellen dat de stekker daar asymmetrisch op geplaatst is. De grotere lengte kan mogelijk wel een probleem zijn. Meten is weten. Ik ga op zoek naar foto's of tekeningen van de Zimo decoder. De Zimo site heeft die meestal wel heel duidelijk. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Zimo staat goed aangeschreven, veel beter dan Uhlenbrock decoders.
-
De lengte van de print is geen probleem in de 2200, die kan wel 4cm worden als het moet. Het gaat vooral om de totale breedte... die is beperkt.
Met de tran gaat de kap er ook merkbaar moeilijker op... de decoder klemt tegen de zijkant (vandaar de plastic folie die ik er tussen doe)...
-
Als ik morgen mijn eerste Hondekop binnen krijg, al voorzien van de Uhlenbrock, dat model ook maar eens in het onderzoek meenemen. Misschien moet het indien passend dan de Zimo MX623P12 gaan worden. Maar eens 1 bestellen ergens en proberen.
-
Probleem opgelost :) met dank aan Rob Bisschop van Bisschop Modelbouw (y)
Wat blijkt... er moet een condensator van de print afgehaald worden. Die condensator zorgt voor problemen bij de Tran DCX51P12 maar ook bij de Zimo MX623P12.
Nu de condensator weg is, rijd de Piko 2200 met de Tran helemaal goed. Het om de 10 a 20 seconden stoppen en doorgaan is over, en hij rijd ook stiller en soepeler.
Ook de Uhlenbrock heeft er profijt van, die rijd ook iets fijner, met iets minder herrie, maar produceert nog steeds dat irritante gejengel bij lage toeren. De Tran doet dit overigens ook, maar dan moet je je oor bijna op de lok leggen om het te horen... bij de Uhlenbrock hoor je het op meters afstand.
Het gaat om deze condensator:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko_condensator.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko_condensator.jpg)
Uiteraard op eigen risico!
Daarnaast past de Tran decoder eigenlijk nét niet... hij is net iets te breed, maar vooral te hoog. Achterop de Tran zit een component die tegen het dak klem komt te zitten, waardoor de kap net niet goed dicht kan. Ik heb de decoder iets smaller gevijld (voorzichtig!) en ook dat componentje iets afgevlakt (daar gaat je garantie...) en nu past ie ook maar nét. Ik zou de Tran in ieder geval afraden als decoder voor deze Piko 2200 series.
-
Dank je jowi. Die condensator gaat er dus uit. Ik wil erg graag een Zimo MX623P12 uit proberen, in combinatie hier mee. De Zimo heeft een adviesprijs van €27,-. Bij Grootspoor kost hij €26,-. Echter kost verzending bij hen altijd €9,50. Dat maakt 1 decoder wel erg duur. Staat Grootspoor op de beurs in Houten? Op Houten of in een Nederlandse winkel "zo maar" tegen Zimo decoders aanlopen zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Hier is het voorlopig vooral ESU, Uhlenbrock en Lenz wat de klok slaat.
-
Piko heeft er een handje van ontstoorcondensatoren toe te passen tussen motorleiding en lokmassa. Dat gaf ieder geval bij mijn oudere Hondenkoppen problemen met het rijgedrag.
;)
Gr, Ben.
-
Die constatering is 1, maar aangeven om welke het dan gaat zodat het probleem ook wordt opgelost, is 2...
Kun je aangeven om welke condensator(en) het gaat bij de hondekop van piko? Want dan wil ik daar ook iets aan doen.
-
Bij DCC moeten er tussen decoder en pickups en tussen decoder en motor geen electronica componenten zitten ter ontstoring, onderdrukking of reguliering.
Dit stoort de werking van de decoder en communicatie tussen decoder en motor, vooral op het vlak van zuivere BEMF correctie, wat zich juist op de lage snelheden wreekt.
Alle taken die gedacht waren op de printplaat ter ontstoring e.d. zou je weg moeten (kunnen) nemen d.m.v. het wegnemen van de dummy plug.
Fabrikanten moeten al die componenten daar ook op zien onder te brengen.
Graag zou ook ik ervaren waar in de Hondekop e.e.a. te vinden en verwijderen is.
Mvg, Michel
-
Je ziet 3 condensatoren aan de motor gesoldeerd zitten. Twee zitten tussen motorleiding en lokmassa en die moet je wegknippen. Bij de nieuwere Hondenkoppen o.a. de BeNeLux versie zitten ze op op de print en met een draadje van de print naar weer de lokmassa.
Gr, Ben.
-
Ik wil me nergens mee bemoeien maar, Ben jij rijd toch H0?
Het gaat hier om een N-spoor model :)
Zeg het maar even om misschien misverstanden te voorkomen ;) :)
Groet,
Raymond
-
Ik kan lezen. ;)
Ik gaf aan dat Piko er een handje van heeft condensatoren toe te passen die het rijgedrag c.q. de motorregeling negatief kunnen beïnvloeden. H0 of N, wat maakt dat uit. Het was een tip, meer niet.
Gr, Ben.
-
Ben,
Alleen raakt je beschrijving hier kant nog wal. Wij maar zoeken in onze N schaal/spoor Hondekoppen. Het gaat vooral ook om de probleem combi van de standaard Piko motor in de N 2200 en N Hondekop samen met de Uhlenbrock/Piko PluX12 decoder. Met beide heeft de H0 Hondekop en zijn kenmerken van componenten helemaal niets van doen. Dit vertroebelt alleen maar de discussie, de adviezen en de eventuele oplossingen. Ik snap dat het goed bedoeld is, maar toch .....
Mvg, Michel
-
Ik refereerde inderdaad aan de h0 Hondenkoppen wat wellicht verwarring geeft. Dat was niet mijn bedoeling, excuus maar de boodschap blijft hetzelfde. Aansturing van een N motortje is niet anders dan en h0 motortje.
Ik zal me verder niet moeien in dit topic. ;)
Gr, Ben.
-
Snappen we Ben. Evengoed bedankt dus, we ploeteren verder ........... en komen ooit boven!!!! ;) ;D
Mvg, Michel
-
Bij DCC moeten er tussen decoder en pickups en tussen decoder en motor geen electronica componenten zitten ter ontstoring, onderdrukking of reguliering.
Dit stoort de werken van de decoder en communicatie tussen decoder en motor.
Dat is wel erg kort door de bocht. De standaardconfiguratie van condensator over de motorpolen en spoeltjes naar de motoraansluitingen op de decoder levert hoogst zelden problemen op en nooit met alle decoders. Het lijkt me de moeite waard om eens te kijken of Piko hier inderdaad een afwijkende configuratie heeft gebruikt met extra condensatoren. Ik zie dat als je de dummyplug verwijdert, dat er dan al een condensator weg is. Als dat de condensator over de motorpolen is, waarvoor zijn dan eventuele andere condensatoren?
-
ALLE condensatoren tussen decoder en motor moet er voor en filtervrije/storingsvrije werking van BEMF uit. Zit er toch nog iets tussen, dan verstoort dit een zuivere BEMF compensatie vanuit de decoder, wat zich juist bij hele lage snelheden wreekt. Ik heb op beurzen voor mijn vereniging DEMU genoeg "probleemgevallen" gerepareerd, die heerlijk reden, maar niet heerlijk kropen. De verstorende condensatoren er uit en ......... hé presto !?!? Zelfs het meest beroerd kruipende/stotterende oude model met primitieve motor werd een zijdezacht kruipend model.
-
ALLE condensatoren tussen decoder en motor moet er voor en filtervrije/storingsvrije werking van BEMF uit.
Er zullen wel geen fabrikanten zijn die condensatoren tussen een gelijkstroommotor en de motoraansluiting op de decoder plaatsen. Kennelijk wel tussen motor en chassis en die bedoelt Ben.
-
Die zijn er helaas zat. Geldt zeker voor wat oudere modellen.
-
Even toelichten. Een condensator laat geen gelijkstroom door en zit dus nooit in serie met een gelijkstroommotor - tussen motor en decoder - geschakeld.
De standaardconfiguratie is:
1. Een condensator die tussen beide motorpolen zit geschakeld. Ik denk dat dat de condensator op de dummyplug is. Die verdwijnt bij dit model dan bij digitaliseren.
2. Een spoeltje in ieder leiding tussen motor en motoraansluitingen van de decoder. Dat zijn denk ik die twee grijze rondjes.
Deze configuratie is vast niet bevorderlijk voor de motorregeling, maar levert in de praktijk zelden problemen op. Ik ken een enkele model waarbij sommige decoders moeilijk doen, maar dan niet alle decoders.
Ben noemt dan nog de mogelijkheid van meer ongebruikelijke condensatoren tussen motor en chassis. Geen idee of Piko dat hier gedaan heeft, maar mocht geen enkele decoder een bevredigend resultaat geven dan is het de moeite waard deze optie even te bekijken. Niet meer en niet minder.
Succes met de experimenten.
-
Duidelijk. Dank je. Doen we!!
-
Zojuist een Tran in een Piko N Hondekop / koffiemolen gedaan, en inderdaad... ook deze stop nu om de zoveel tijd abrupt en rijdt dan na een seconde weer hard door. Dus daar zal inderdaad ook een condensator dwars zitten.
-
Ik heb contact gehad met iemand die een Zimo Mx623p12 in zijn n-spoor 2200 heeft gezet zonder al te veel moeite en met mooie rij- eigenschappen. Hij heeft wel component c4 verwijderd.
(http://edwinbaart.nl/trein/piko.jpg)
-
Zie vorige pagina 8)
In de Piko hondekop 40280 is het C1 die weggehaald moet worden. Zit bovenop de print van de motorbak, goed zichtbaar en bereikbaar.
Ding rijd dan echt stukken rustiger en soepeler! Ik noemde het eerder nog een koffiemolen maar dat is nu niet echt meer zo :)
Plaatje voor de liefhebber:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4796_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4796_2.jpg)
-
Aha!!
In het begin reed de 2297 perfect met de zimo, maar later meer met horten en stoten.
Hoe worden deze componenten verwijderd? ???
Alvast bedankt voor de uitleg.
Groet
Henk
-
Als je wat handig bent met een (fijne!) soldeerbout en wat litze, dan zuig je eerst wat overtollig soldeer weg, en dan kun je met een pincetje het condensatortje beetpakken, met wat handigheid soldeer je hem dan los. Desnoods zijde voor zijde. Gebruik een flinke loep of beter nog een stereo microscoop.
Er zijn ook speciale bouten voor smd componenten te desolderen. Of met een brandertje.
Of grof geweld, wegbreken :o of een grote klodder soldeer erop en dan de boel kapot smelten maar dat zijn paardemiddelen...
-
Dank je wel Johan, daar ga ik heeeeeel voorzichtig aan beginnen!
Groet, Henk.
-
de ontstoorcondensator die er voor analoog gebruik in is gezet, vormt
voor een deel van het motor signaal die de decoder maakt een kortsluiting.
Daarom moet ie eruit.
Wat je eigenlijk ook zou moeten doen, is de spoelen overbruggen, echter heb je daar
weinig last mee. Dat zijn L1 en L2 van de foto. Die zouden er ook af mogen en
overbrugd worden.
Omdat de decoderfabrikanten allemaal een iets andere implementatie hebben
gekozen krijg je het effect dat de ene decoder niet goed werkt, en de andere wel.
Maar de hoofdoorzaak zit bij de fabrikant trein, Piko dus in dit geval, want die
condensator + spoelen zouden eigenlijk op de dummy-decoder print moeten zitten die je
verwijderd als je een decoder wilt inprikken.
Slechte zaak, koop je voor 125 euro een lok, moet je er zelf mee aan het solderen
om hem digitaal goed aan het werk te krijgen. Geen plug en play dus, maar
plug and pray...
Puntje van aandacht dus voor de fabrikanten!
Gelukkig hebben we tegenwoordig een forum.......
-
Ik heb net op ebay 2 stuks plux 12 verloopjes besteld van Esu (51969). Eens kijken of ik dat ding zo kunnen modden dat ik er een Kuehn n45 ofzo op aan kunnen sluiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/esuconverter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/esuconverter.jpg)
-
Zojuist 1 van de 2200 met een D&H 12A uitgerust, moet zeggen dat hij nu erg stil en heel fijn en 'smooth' rijd (y)
De decoder is ook zeer smal en symmetrisch, dus geen problemen met de ruimte. Aanrader!
-
Ik kan morgen avond (eindelijk) mijn voor de Kerst bestelde Zimo decoders op het postagentschap ophalen. De postbode trof uiteraard weer niemand thuis vandaag. Ben benieuwd hoe ze zich tot de Uhlenbrock verhouden. Of ik de D&H ook nog ga proberen hangt van de resultaten af. Wordt vervolgd.
-
Voor de liefhebbers; Piko kan nu ook reserveonderdelen leveren voor deze modellen.
Ik heb meteen de geluidsdemperkast besteld om te kijken of ik een iets modernere versie van de 2200 kan maken, tevens de printplaat van de Cargo versie, zodat ik de bruine 2200 van omgekeerd L sein kan voorzien (althans, dat is de bedoeling :) )...
-
Ik heb de Piko recentelijk uitgeprobeerd met een Uhlenbrock decoder. Geen motorgeluid, maar ook geen aandrijving. Wel knipperende lichten. Na een beetje rondneuzen op fora blijkt dit als gevolg van een kortsluiting op te treden. Dit zal dan ongetwijfeld door de eerdergenoemde condensator zijn ontstaan. Ik heb het nog wel bij de leverancier nagevraagd, maar die hult zich vooralsnog in stilzwijgen.
Weet iemand hoe je dit probleem bij Uhlenbrock kunt opheffen ? (Afgezien van vervanging door een Zimo)
Groeten,
Pieter
-
De Uhlenbrock moet zonder sluiting passen... decoder misschien kapot? Het gedag heeft niet met de condensator te maken, de uhlenbrock functioneert verder prima als de codensator blijft zitten.
Anders voor de zekerheid een dun stukje plastic oid over de decoder leggen voor je de kap terugplaatst?
-
Ik heb contact gehad met iemand die een Zimo Mx623p12 in zijn n-spoor 2200 heeft gezet zonder al te veel moeite en met mooie rij- eigenschappen. Hij heeft wel component c4 verwijderd.
(http://edwinbaart.nl/trein/piko.jpg)
Zal het verwijderen van dit ding (C4) het rijgedrag op wissels ook verbeteren?
Op mijn baan stotteren de 2200en bijna op alle wissels (soms ook gewoon ineens stil staan), de andere loc's hebben er geen last van, ik maak gebruik van de Uhlenbrock decoder Plux 12.
P.S.
Hebben meer mensen last van dit euvel of ben ik nou de enige?
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd (wielen polijsten, contactstrips strakker zetten) maar niets helpt ::)
In het begin dacht ik het zal wel met inrijden te maken hebben maar ze hebben nu wel aardig wat rondjes gemaakt!!!
Het begint nu toch wel heel irritant te worden dat gestotter >:(
Groet,
Raymond
-
De mijne is fluisterstil en rijdt zeer soepel met een zimo decoder, ingebouwd door ANW-modeltreinen medemblik. Ik neem aan dat ze C4 hebben verwijderd. Je zou ze eens kunnen contacten voor advies.
-
Ik heb er 2, de ene heeft heel veel moeite met rijden, staat vaak stil, lijkt alsof ie erg vuil is of geen contact maakt... maar is gewoon mooi schoon. De andere rijdt vele malen beter en heeft amper last van wat dan ook... heel raar.
-
Ik heb inmiddels de dempers van de cargoversie binnen (en de printplaten met omgekeerde L sein).
Weet iemand wat de juiste kleur moet zijn voor de demper?
Ik zie op foto's ook dat niet alleen de demper, maar ook het dak van de cabine, deze kleur heeft, klopt dat?
De huidige 2297 heeft een bruin dak.
-
Niemand verder?
Ik vond op het forum wel wat topics, het dak zou antraciet moeten (Revell 09) en de demper is men het niet helemaal over eens; lichtgrijs, aluminium. Op foto's lijkt het alu te zijn. Ik ga denk ik maar proberen met Revell 99 (alu).
Dan nog een vraagje voor degene met de Cargo versie, kan iemand vertellen waar de het extra kachelpijpje nu precies zit? Als het goed is rechts naast de demper (gezien vanaf de achterkant/cabine)? Iemand een detailfoto?
Ook ga ik de losse printplaten eens goed bestuderen, Rob Bisschop vertelde al eerder dat er wellicht veel meer 'anti motorstoring' componenten zoals de 2 spoelen, verwijderd kunnen worden. Die zouden het rijgedrag ook wel eens negatief kunnen beinvloeden. Eens kijken of ik eea kan achterhalen.
-
Ik heb mijn N spul verkocht, maar heb vlak daarvoor met de 2200 een vergelijkend testje gedaan, tussen een Uhlenbrock 73140 PluX12 decoder en een Zimo MX623P12 decoder.
Bij langzaam rijden met de Uhlenbrock geeft de motor een heel luid hinderlijk pulserend geluid, klinkt niet bepaald gezond ook.
Met de Zimo is de loc on de gelijke omstandigheden echter fluisterstil.
De loc was verder geheel origineel.
Mvg, Michel
-
Ik heb in mijn beide 2200 een plux12 D&H decoder, rijdt ook stukken beter en zonder rare bijgeluiden. Alleen op de langzaamste snelheid, wat overigens met de D&H stukken langzamer is dan met de Uhlenbrock ( je ziet hem bijna niet bewegen, zo langzaam) heb ik nog steeds wat van dat pulserende geluid.
-
Ik heb geprobeerd het aansluitschema van de Piko 2200 te achterhalen. Volgens mij ziet eea er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tCad1_Piko2200.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tCad1_Piko2200.png)
Het stuk links van de motor met C4, L1 en L2 is een redelijk standaard filter, wat compleet weg zou kunnen?
Wat het spulletje aan de rechterkant van de motor nou moet voorstellen? ik weet ook niet exact waar het gnd stukje nu precies aan vast zit, maar het zit verbonden aan een lange metalen schroef waarmee de print op het frame vastzit. Ik vermoed dat dit het frame zelf is, maar ik begrijp niet de reden er achter.
-
Hallo,
Gisteren toch maar 2 nieuwe Zimo MX623P12 gekocht, daar heb ik echt geen spijt van!!!
Ik heb er al 1 in de bruine 2200 gezet en de C4 eruit gehaald, en wat cv's aangepast.
Hij rijd nu echt stukken beter, al blijft hij toch nog een heel klein beetje stotteren (op wissels) maar dat is nog wel door de vingers te zien :)
Ik ben benieuwd hoe de rode 2200 het gaat doen, deze rijd (ook analoog) zo wie zo beter dan de bruine.
Ik ben weer helemaal blij met mijn 2200jes, bedankt voor de tips allemaal!!!
Groet,
Raymond
-
Niemand verder een idee over het schema, waar het stuk a/d rechterkant v/d motor voor dient (er van uit gaande dat ik het goed getekend heb uiteraard)?
-
Het RC netwerk lijkt mij een snubber circuit om inductief opgewekte pulsen te onderdrukken.
-
Even gegoogled, ik denk dat je gelijk hebt :) lekker laten zitten dan maar.