BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sven op 17 September 2007, 22:31:30
-
Ik zie op de Peco site dat voor spoor 0 er twee soorten rails bestaan, maar wat is het verschil?
- UNIVERSAL FINE CODE 124 BULLHEAD TRACKAGE SYSTEM
- UNIVERSAL FINE CODE 143 FLAT BOTTOM TRACKAGE SYSTEM
En is er voor Magic train (0e) ook rails te verkrijgen dat op schaal is?
-
Beste Sven,
De geometrie van beide railprogramma's is gelijk, het verschil zit puur in het gebruikte profiel. Bullhead (BH) is een typisch Engels railprofiel met een bolle onderkant. In feite heeft de rail twee bovenkanten. Het is ooit ontstaan uit de gedachte dat je de rails zou kunnen omdraaien (in het grootbedrijf natuurlijk) als ze aan de ene kant versleten zijn. Voor de constructie van BH rails zijn redelijk grote railstoelen nodig.
Flatbottom (FB) is het op het Europese vaste land gebruikelijke vignol profiel, met een vlakke onderkant dus. De railstoelen van dit materiaal zijn dan ook kleiner. Tenzij je een Engelse baan gaat bouwen, kun je beter voor FB kiezen. Nadeel is wel dat er minder keuze in railmateriaal is bij Peco. Zoals de codering al aangeeft is BH code 124 iets lager dan FB code 143.
Als alternatief kun je kijken naar de rails van Lenz. Of natuurlijk zelf bouwen met bouwsets van Wenz, Hegob of Hassler. Voor 0e verkoopt Peco kant en klare rails die op schaal zijn.
groeten,
Huib Maaskant
-
En wat nou de grap is, toen men de Bullhead rail wilde omdraaien bleek deze zodanig beschadigd door indrukken van de zetels dat de rail feitelijk onbruikbaar was. Bye bye leuk idee.
-
Hartelijk dank voor de duidelijke antwoorden. Wat een hoop kennis is er hier toch bij elkaar!
-
Voor 0e kan je ook terecht bij Micro Enginering, maar dat is weer US 0e AKA 0n30 (zitten meer en langere dwarsliggers onder ).
Voor de rest exact dezelfde geometrie als Peco 0e
-
Als je mooie O of Oe sporen wilt hebben, moet je eens bij Wenz modellbau kijken: http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store.sf/?ObjectPath=/Shops/Shop00671 (http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store.sf/?ObjectPath=/Shops/Shop00671)
Aanstaand weekend zijn ook weer de KS Modellbahntage in Stromberg (Duitsland). Ik rijd er dit weekend eens naar toe, daar is veel Oe te zien.
Meer info bij http://www.ks-modelleisenbahnen.de/html/ks-modellbahntage.htm (http://www.ks-modelleisenbahnen.de/html/ks-modellbahntage.htm)
KS verkoopt zelf trouwens ook veel Oe en On30 , ook het Micro engineering railmateriaal. http://www.ks-modelleisenbahnen.de/ (http://www.ks-modelleisenbahnen.de/)
Gr.
Lucien
-
Voor 0e kan je ook terecht bij Micro Enginering, maar dat is weer US 0e AKA 0n30 (zitten meer en langere dwarsliggers onder ).
Voor de rest exact dezelfde geometrie als Peco 0e
Nou...volgens mij niet helemaal, ik dacht dat Peco 0e rail code 100 is, Micro Engineering On30 rail is in ieder geval code 83.....
-
Hallo Sven
Voor mijn module baan heb ik voor Peco Bull Head rail gekozen vanwege.
Het railprofiel is lager
De FB rails hebben erg moderne railbevestigingen (voor mijn tijdperk)
De HSM hebben op sommige trajecten ook bull head rail gehad.
En als je naar de rails kijkt, zie je erg weinig verschil.
Op de GROOTE module baan van onze spoor 0 promotor ligt ook Peco BH rail.
-
Hoi Sven
Zet deze vraag eens uit op het spoornulforum.
Er zitten mens die je vast kunnen helpen met deze vraag
Hier is de link van het forum
http://www.xsbb.nl/phpbb/index.php?id=spoor0nl
Groetjes Edwin1974
-
Citaat van: Marijn op 18 september 2007, 23:25:15
Voor 0e kan je ook terecht bij Micro Enginering, maar dat is weer US 0e AKA 0n30 (zitten meer en langere dwarsliggers onder ).
Voor de rest exact dezelfde geometrie als Peco 0e
@ Ron: de geometrie is exact hetzelfde, alleen zijn de uiteinden van de wissles bij ME langer uitgevoerd dan de Peco's. En natuurlijk code 83 tegenover 100.
gr.
Lucien