BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: guest9985 op 24 November 2014, 16:34:04
-
Dag allemaal,
Heeft iemand ervaring hoe je het beste deze loc kan digitaliseren?
Ik heb wel een oud draadje uit 2009 gevonden, maar dat wil bij mij niet - ik krijg het machinistenhuisje niet los.
Nog even vermelden dat deze loc 2e hands aangekocht is - er staan een stoker en een machinist in.
Loc zit ook in OVP met een blad erbij hoe je de kappen eraf krijgt en andere informatie.
BR58 - Roco 4112 - bedrijfsnummer 58 1556
Eerst getest hoe de loc analoog loopt - dat gaat heel goed.
Onderdelen blad 43203 laat wel zien dat de bovenkant van de tender los zou moeten, maar ik zie niet hoe.
Ik hoor het graag.
Groet, Martin.
-
Je kent deze link? http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/roco_br58/roco_br58.html
Reinout
-
Daarin staat trouwens Im Führerhaus befindet sich eine kleine lange Kreuzschlitzschraube, diese wird gelöst und gibt dann die anderen Elemente frei. Hier bei dieser war die Schraube angerostet und musste aufgebohrt werden. Das Loch wird später mit Knetmasse verschlossen..
Dus... in het machinistenhuis moet een schoef zitten. Die losdraaien en het hele zooitje komt in onderdeeltjes uit elkaar.
In het op die website beschreven geval zat de schoef vastgeroest en moest 'ie uitgeboord worden. Niet erg, want kennelijk wordt de decoder in de vuurkist verstopt en daarvoor moet hetgeen waar de schoef in zit toch weggehaald worden.
Ik ga binnenkort met een br57 aan de slag. Beschrijving staat op dezelfde site.
Reinout
-
ik heb pas een analoge BR58 van Roco omgebouwd:
inderdaad schroef middenin de cabine, boven de vuurkist. Als je deze losdraait komt het hele machinistenhuis eraf. Dan kan je een stuk van het gewicht dat daar zit verwijderen en daaronder mooi een decoder plaatsen. IN de tender is geen plaats.
Voordeel van deze lok is dat de stroomafname door de tender makkelijk is te isoleren. Ik heb ervoor gekozen de stroomafname door de loik te doen, decoder in de lok zelf dus en dan 4 verbindingen naar de tender: 2 voor de motor (hiervoor de reeds aanwezige contacten gebruikt) en 2 (blauw en wit) voor de verlichting op de tender. Je hoeft dus maar 2 draadjes te trekken tussen lok en tender. Het nadeel van géén stroomafname door tender is laag.
Een BR58 heb ik in verleden ook omgebouwd, maar daarbij decoder wel in de tender ingebouwd, inderdaad vlgs genoemde site van pfeiffer.
grtz
Nico
-
die 58 1556 is er een van de oudste serie 58'ers van roco, ik heb er hier zoeen staan en daar zit die schroef in het machinistenhuis dus niet in. Omdat het ding sowieso gemold zou worden maar es wat zitten wrikken en hakken en breken en bij die oude locs zit de hele zaak gewoon gelijmd. subtiel uit elkaar schroeven kun je dus vergeten. (wat er op die site beschreven staat zijn nieuwere oplages van die loc en die zitten nogal anders in elkaar)
Ik heb nu de ketel open, machinistenhuis en ketelfront zitten gelijmd dus die blijven gewoon zitten.
In t kort hoe ik t gedaan heb:
schroef tussen de eerste en tweede drijfas losgehaald en eruit gehaald, bovenbouw van de loc aan de voorkant iets opgetild en iets naar achter geduwd, achter zit ie met 2 haakjes op het framne geklemd en die komen dan los.
Dan kun je (bij de mijne wel in elk geval) de onderkant van de ketel eruit trekken (zit gelijmd)
Dan zie je in de rookkast een soort schotje zitten met wat contactjes en 2 draden naar het onderstel voor een rookgenerator, dit schotje kun je met wat gewrik uit de ketel trekken, daarna het gewicht eruit wurmen, dat moet echt met enig geweld en de kans dat je daarbij de lichtgeleider van het toplicht molt is vrij groot (bij mij sneuvelde ie snel). Als je de boel toch uit elkaar haalt en de decoder in de ketel zet gewoon een extra ledje of lampje achter het toplicht, geen ramp...
Nu heb je de ketel vrij en kun je er een decoder in bouwen, draden kun je afvoeren door de onderkant van de vuurkist, gewoon een gat boren, en je zult het gewicht in de ketel moeten vervangen door wat strookjes lood of er stukken vanaf gaan zagen, maar das klotewerk.
Wat de tender betreft, schroefje vooraan de tender los, kap vooraan omhoog trekken tot achter de haakjes loskomen. Staat me bij dat dat de eerste keer wat moeizaam was... desnoods dus even een handje helpen met wat wrikken met een schroevendraaier.
-
@Reinout,
Die link stond in dat draadje uit 2009 - had ik al bekeken.
Maar - waar is nu die schroef?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR58.jpg)
Martin.
Oeps - Floris en ik waren tegelijk aan het tikken. Ik ga eerst zijn beschrijving even volgen.
-
Hallo,
Voor mij heb ik de Roco BR58 de 581556 liggen, inderdaad zonder schroefje in het machinistenhuis. In de tender aan de voorzijde bij de aansluiting van de motor zit een plaatje met een spoeltje en een diode. Moeten deze beide verwijderd worden.
mvg,
Wilfred
-
Hallo Martin,
Ik heb destijds een aantal BR58 locs van de eerste versie voor 3-rail ac omgebouwd waarbij ik het omschakelrelais in de ketel heb ondergebracht. Volgens heeft het ketelfront twee 'klauwtjes' die in een uitsparing van de ketel grijpen. Met enig gecontroleerd 'geweld' moet het front uit het machinistenhuis te verwijderen zijn. Ik moet nog ergens het eerste Roco report hebben waarin deze loc beschreven is.
Groet, Silvolde
-
Martin,
Heb je al gekeken bij http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/roco_br58/roco_br58.html (http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/roco_br58/roco_br58.html)?
Helemaal onderaan staan twee plaatjes met demontage instructies.
m.vr.gr.
Gerard
-
bedankt voor het delen van de info hoe deze lok te openen,heb de lok-tender koppeling vervangen kan nu weer rijden,heel erg bedankt!!!!
-
wie o wie weet of deze lok standaard voorzien is van een rookgenerator???
-
Als je een paar berichten terug het uitgebreide verhaal van Floris Dilz goed leest, dan lees je dat er een generator in kan. Die zat er dus niet standaard in.