BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ivanzon op 21 November 2014, 23:31:20

Titel: Diesellocs als stationaire generator?
Bericht door: ivanzon op 21 November 2014, 23:31:20
Zijn er ooit buiten de Sovjet unie diesel locomotieven gebouwd die af fabriek geschikt zijn om als stationaire generator gebruikt te worden?

In het spoorweg museum van Sint Petersburg staat een locomotief waar die optie is ingebouwd (een M62 die bij de Molodets raket trein hoort. De kabelaansluiting zit in het kastje achter het nummer op de neus) maar is dit ooit op andere locomotieven toegepast?
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: guest7823 op 21 November 2014, 23:32:04
Kreupele Marie !!

Groeten,

Kniesoor
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: guest7823 op 21 November 2014, 23:34:27
Ehhhh en NS 6400-en om ingeval van oorlog als gen-set voor treinverwarming ed dienst te kunnen doen. Moesten in die configuratie dan wel getrokken worden door een andere 6400 omdat dan al het vermogen naar de trein ging en de tractie installatie werd losgekoppeld.

Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Karst Drenth op 21 November 2014, 23:35:27
Geen idee,

Weet wel dat de DE-5 motorwagens als zodanig werden gebruikt om de U-booten van de Kriegsmarine te demagnetiseren  :o :o :o
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: guest7823 op 21 November 2014, 23:48:54
Oh ja, die. Was ik vergeten  :-[
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Dirk J op 21 November 2014, 23:52:08
Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen

Toen op Koninginnedag een bezoek per trein aan Friesland werd gebracht, waren er 3 6400'en in de koninklijke trein. Twee waren er voor tractie, en de derde was inderdaad als generatorlok in gebruik. Daartoe is deze wel eerst omgebouwd, en later weer teruggebouwd. Het is niet een kwestie van een knopje omzetten.
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: guest7823 op 22 November 2014, 00:16:46
Het is niet een kwestie van een knopje omzetten.
Heb ook nooit gedacht of beweerd, maar .... bedankt voor de aanvulling / verduidelijking  ;)

Vraag me nu ineens af: heeft er op de 22/2400 iets vergelijkbaars gezeten?? Naar mij bekend is niet, maar de 22/2400 zijn gebouwd in een tijd van "de vijand luistert mee" terwijl de 6400-en in een tijd gebouwd werden dat iedereen allang wist dat de vijand acuratere en recentere informatie had als wij.

Voorbeeld: mijn ex-schoonvader was behoorlijk betrokken bij de bouw van de Rotterdamse Metro. Voor hun waren de BB-kelders aan de koppen van de perrons letterlijk en figuurlijk een zwart gat. Maar dat wil dus niet zeggen dat ze d'r niet zijn.
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Jan-Peter op 22 November 2014, 00:41:25
Hoi,

Bij de Duitse Wehrmacht waren de D311 specifiek voor dit doel gebouwd. Eerst met het grote spoorgeschut naar de inzet lokatie, daarna als energie centrale voor hetzelfde geschut.

Overigens zijn er meer voertuigen met dubbel doel gebouwd of gebruikt. De Sovjets hadden ook mobiele kerncentrales, en onze eigen houten klompen (Mijnenvegers Dokkum klasse) hebben enige malen als drijvend electrischeteit centrale in de Antillen tijdens onderhoud aan de stationaire centrale gelegen.

Jan-Peter
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: guest7823 op 22 November 2014, 01:30:46
onze eigen houten klompen (Mijnenvegers Dokkum klasse)
Hmmmmm ,Dokkum klasse -> K. Norel -> jeugdsentiment.

Kniesoor is je dankbaar voor deze onverwachte herinnering  (y)
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: NS2200 op 22 November 2014, 02:51:13
Vraag me nu ineens af: heeft er op de 22/2400 iets vergelijkbaars gezeten?? Naar mij bekend is niet, maar de 22/2400 zijn gebouwd in een tijd van "de vijand luistert mee"
Dag Paul,

Van 2200en is mij niets bekend, maar er zijn wel een aantal 2400en die als generator dienst hebben gedaan. Waar ik het precies vandaan heb, weet ik niet meer, maar ik heb foto's van ambulancetreinen gezien met daarop 2447, en 2459. Of de gehele serie generator kon spelen is mij niet bekend, maar zou ik eigenlijk ook graag willen weten.

Van de 6400 serie zijn 6461 t/m 6475 geschikt voor generatordiensten.

Groet,

Iwan

Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Paul vR op 22 November 2014, 05:27:56
http://www.haya.qc.ca/storm.htm
Kijk hier eens. In 1998 heeft CN diesels in het midden van Montreal geparkeerd als noodgenerator na een ijzelstorm van een aantal dagen. Grt Paul v R
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: V200-G2000 op 22 November 2014, 07:52:28
Ehhhh en NS 6400-en om ingeval van oorlog als gen-set voor treinverwarming ed dienst te kunnen doen. Moesten in die configuratie dan wel getrokken worden door een andere 6400 omdat dan al het vermogen naar de trein ging en de tractie installatie werd losgekoppeld.

Volgens mij ook een paar keer gebruikt bij de koninklijke trein (IC rijtuig) op diesellijnen
Het is ook in de reizigersdienst gebruikt tussen Hilversum en Utrecht. Weet niet meer precies waarom en wanneer, maar ik dacht ivm werkzaamheden.
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Sicco Dierdorp op 22 November 2014, 08:06:57
Van 2200en is mij niets bekend, maar er zijn wel een aantal 2400en die als generator dienst hebben gedaan. Waar ik het precies vandaan heb, weet ik niet meer, maar ik heb foto's van ambulancetreinen gezien met daarop 2447, en 2459. Of de gehele serie generator kon spelen is mij niet bekend, maar zou ik eigenlijk ook graag willen weten.

Zie een bepaald boek over de serie, een boek dat jij gezien je gebruikersnaam eigenlijk zou moeten hebben  ;D ;D
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: V200-G2000 op 22 November 2014, 09:00:32
En dat met die 6400'en was inderdaad met werkzaamheden. Zie deze foto en beschrijving van ons aller Sicco:
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5166835933/
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Arno V op 22 November 2014, 09:19:29
Tja Sicco, dat boek wil ik ook wel.  Maar meer dan 100 eurie voor een gebruikte.... ??? Wanneer komt de 2e druk? Sorry mods, beetje of topic ;D
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Sicco Dierdorp op 22 November 2014, 09:38:58
Uitverkocht binnen 3 maanden en prijzen tot 175 euro, maar er is blijkbaar niet voldoende interesse voor....  :o ik kan er ook niks aan doen. Ik heb blijkbaar geen verstand van de boekenwereld  :D Wie ze heeft, koester je exemplaar zou ik zeggen.
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Hans Reints op 22 November 2014, 12:59:34
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rd_4_159.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rd_4_159.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rd_4_160.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rd_4_160.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rd_4_162.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rd_4_162.jpg)

Deze trein gebruikte in totaal drie 2400-en. Twee voor de energie bij stilstand, en twee als trekkracht en de derde voor de energie. oefening in Roosendaal
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Jeronimos op 22 November 2014, 15:47:55
Even voor mijn eigen duidelijkheid:

Totaal drie loks. Bij stilstand leverden 2 daarvan dus energie, de derde deed niets.. Bij rijden leverden 2 tractie en 1 energie.
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Hans Reints op 22 November 2014, 17:33:37
Ja, zo was het en niet anders. Ik stond er bij en keek er naar ;)
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Thom op 22 November 2014, 17:49:01
Ik kan me niet echt voorstellen dat die 2e energie lok steeds na een rit omgebouwd werd naar spannings leverancier, dat is nog wel even werk.

Is het niet zo lok voor en achter voor tractie om kopmaken te vereenvoudigen en 1 voor de energievoorziening ?
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Hans Reints op 22 November 2014, 19:14:09
 :-[ :'(
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Thom op 22 November 2014, 20:07:55
t'Was maar een vraag hoor ...? No offence...
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: NS2200 op 23 November 2014, 03:17:19
Zie een bepaald boek over de serie, een boek dat jij gezien je gebruikersnaam eigenlijk zou moeten hebben  ;D ;D


:)

Sicco, daar heb je een punt, maar ik heb helaas je boek door omstandigheden nooit kunnen bemachtigen.  :)

Als je info hebt, hoor ik het graag.

Iwan
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: laurent op 30 November 2014, 19:56:04
Is het niet mogelijk om de energielok als stuurstand te gebruiken?
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: timtrein op 30 November 2014, 21:51:59
Dat is bij de 6400 wel ooit bedacht / geprobeerd, maar erg eenvoudig was dat kennelijk niet want het is nooit voorgekomen.
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: Miljoenenlijn op 30 November 2014, 22:19:40
Ik kan me niet echt voorstellen dat die 2e energie lok steeds na een rit omgebouwd werd naar spannings leverancier, dat is nog wel even werk.

Is het niet zo lok voor en achter voor tractie om kopmaken te vereenvoudigen en 1 voor de energievoorziening ?

Staat het misschien in de boeken van de 2200 en of 2400 ,of het boek 2200,2300/2400,2500,in dit laatste boek staat ook de zusterserie s in over de hele wereld,

gr.

Jo
 
Titel: Re: Diesel locs als stationaire generator?
Bericht door: roco op 30 November 2014, 22:47:38
Was er niet een 450er in het Rotterdamse als zodanig in dienst ?

gr Jos
Titel: Re: Diesellocs als stationaire generator?
Bericht door: Dpc Fo op 01 December 2014, 13:21:08
Bedoel je niet de 2801 (nĂ¡ haar buitendienststelling) in Dordrecht Zeehaven? (kreupele Marie, inderdaad Paul B.  ;))
Titel: Re: Diesellocs als stationaire generator?
Bericht door: dennie op 01 December 2014, 14:06:36
Toen op de lijn heerlen sittard bovenleidings werkzaamheden waren moeten er ook een setje6400 gereden hebben.
Ik weet alleen niet meer wanneer,zou in de 80/90 jaren geweest moeten zijn