BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 22:41:55

Titel: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 22:41:55
Beste allen,

Voor een Bemo-baantje ben ik bezig in het schaduwstation een (dubbelsporige) keerlus te ontwerpen. Bij het uitzoeken van de verschillende leveranciers ben ik o.a. de xtreme keerlus tegen gekomen. Deze heeft een aantal secties nodig om een treinstel te detecteren. Echter, mijn wisselstraat is vanaf de eerste wissel 'vol' met wissels, waardoor ik de ompoolsecties eigenlijk niet kwijt kan. Kan ik toch de xtreme keerlus toepassen in onderstaand baanplan?

Rijrichting is niet belangrijk, mag 2 kanten op, mag ook één-richtingsverkeer zijn (daar gaat voorkeur naar uit, met de eerste wissel normaal in de rechtdoorstand, dus met de klok mee de keerlus berijdend).

Er zijn verder nog 2 opstelspoortjes voor trekduw-materieel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bemo_Keerlus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bemo_Keerlus.jpg)

Alvast dank voor de reacties!

Gr, Bert
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: santerdam op 21 November 2014, 22:49:14
Bert,

De keerlus-sectie's hoeven niet perse te beginnen bij de eerste wissel. In jouw geval kun je de beide bogen zien als keerlus. Je hebt dus twee keerlus-systemen - iedere keerlus-module neemt 1 boog voor zijn rekening.

Sander
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 22:51:11
Dan heb ik 2 keerlus modules nodig, begrijp ik. Ik probeer echter een oplossing met één module, indien mogelijk.

Dank voor je reactie!

Gr, Bert
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: hubertus op 21 November 2014, 22:54:18
Ik zou in dit geval helemaal geen keerlusmodules gebruiken, maar gewoon de hele boel ompolen gelijktijdig met het omzetten van het meest linkse wissel.
Dus een relais gelijktijdig met dat wissel schakelen.
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 22:58:16
Hoi,

Dan had ik toch de rest van het sporenplan er bij moeten tekenen, denk ik. Dat is een enkelsporig baanvak, gevolgd door, juist, een andere keerlus. Echter daar heb ik wel ruimschoots ruimte om de ompoolsecties aan te leggen.

Ben bang dat jouw oplossing niet gaat werken..

Dank voor je reactie!

Gr, Bert
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Dirk J op 21 November 2014, 23:01:19
Ik denk juist dat Hubertus het meest logische voorstel heeft gedaan. Waarom denk jij dat het anders is?
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 23:11:18
Mmm, omdat ik de materie niet helemaal begrijp, denk ik. Misschien heb je gelijk, ik laat me graag overtuigen.

Een trein komt van links, gaat rechtdoor over het eerste wissel, wordt gedetecteerd in het buitenste of binnenste spoor, en dan wordt de eerste wissel (en het niet getekende, enkelsporige lijntje links van de wissel) omgepoold, bedoel je? Maar waar zouden dan de bezetmeldpunten moeten komen, gelijk aan het begin van de binnen- of buitenbocht?

En de binnen- en buitenbocht zijn ook nog opstelsporen. Op elke (binnen- of buiten)-bocht hoop ik 2-3 treinen kwijt te kunnen, die elke keer een plekje verder opschuiven. Verandert dat de mogelijkheden nog?

Gr, Bert
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Dirk J op 21 November 2014, 23:14:59
Het relais wordt gekoppeld aan het wissel helemaal links boven. Het relais schakelt alles dat zich rechts van datzelfde wissel bevindt. Als ik zo gauw goed tel zijn dat vier wissels, twee lussen en twee opstelsporen. Je maakt daartoe in totaal vier isolaties, direct rechts van het genoemde wissel links boven.
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Dirk J op 21 November 2014, 23:17:38
Ten overvloede: er is géén detectie nodig. Je neemt een bistabiel relais dat  gelijk met het wissel omschakelt. Staat het wissel rechtdoor, dan heeft de gehele lus een vast te stellen polariteit; staat het wissel afbuigend, dan heeft de gehele lus de tegengestelde polariteit.
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Karst Drenth op 21 November 2014, 23:33:50
Dat is een enkelsporig baanvak, gevolgd door, juist, een andere keerlus. Echter daar heb ik wel ruimschoots ruimte om de ompoolsecties aan te leggen.

Kunnen treinen vanaf dat enkelsporige baanvak tegelijkertijd de keerlussen inrijden ? Als dat niet geval is ( er bevind zich dus maar 1 trein in het baanvak ! ) kun je het enkelsporige baanvak op 1 module aansltuiten als 'keerspoor' en de beide lussen vast bedraden. De bij de inrij wissels zijn dan de B en D secties, de eerste railstukken beide voeden uit de A en E secties. Het enkelspoor is sectie C. Of nog simpeler, een 'kortsluit' oplossing waarbij het enkelspoor inclusief wissels wordt gevoed door de module.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 23:35:35
Ik begin het te begrijpen, denk ik: ik neem een wissel decoder, op de uitgang dus een aandrijving EN een bistabiel relais, en dan de rest laten ompolen via dat relais.

Maar ik heb ook bezet/terugmeldpunten nodig voor de computerbesturing (verschillende blokken voor opstelplaatsen in binnen- en buitenlus). Daar zal dan ook elke keer de polariteit van om moeten polen. Kan de melder dat ook aan?

Om een of andere reden zie ik een keerlus en denk dan automatisch dat je een keerlus module nodig hebt. Waarom dan nu niet...

Alvast dank weer, gr,

Bert
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 23:38:03
@Karst: in dat enkelsporige stuk tussen de keerlussen kan zich maar één trein bevinden.

Het volledige spoor plan is nog niet klaar, anders had ik het even geplaatst.

Ik ga ook jouw oplossing even beredeneren..

Alvast dank!

Gr, Bert
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Wim Ros op 21 November 2014, 23:40:01
Bert, neem maar even rechtstreeks contact met mij op dan leg ik het uit hoe het met een relais in zijn werk gaat.
Geen zin in overloze discussies.

Groetjes
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Karst Drenth op 21 November 2014, 23:41:09
De oplossing met een relais is DE klassieke oplossing, die altijd werkt met maar 1 voorwaarde: Het wissel MOET altijd geschakeld worden en MAG NIET opengereden worden.
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 23:46:40
Karst, Wim,

Wederom dank. Open rijden gaat niet gebeuren, tenzij de software me in de steek laat.
Ik ga de opties eens even bekijken, een sporenplan tekenen, en een paar Pb's versturen.

Allen dank, ik laat morgen weten wat het gaat worden

Dank voor de hulp.

Gr, Bert
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Dirk J op 21 November 2014, 23:47:13
Het ompoolverhaal klopt zo inderdaad.

De bezetmelders: wat voor type gebruik je daar? Als het exemplaren zijn met een opto coupler uitgang hoeft het geen probleem te zijn.

Automatisch denken, ach, dat is menselijk. Doordat je een enkelsporige baan hebt hangt de lus achter een wissel, en dan kan deze oplossing met een relais. Onder de door Karst genoemde voorwaarden.
De meeste keerlussen zijn om op een dubbelsporige baan te keren, zonder wissel. Dan heb je wel een keerlusmodule nodig.

En de uitleg van Wim kun je rustig vertrouwen. Hoewel ik die hier of in de encyclopedie ook wel zou willen zien :)
Titel: Re: Keerlus, dubbelsporig, korte ompoolsecties mogelijk?
Bericht door: Bert van Gelder op 21 November 2014, 23:55:15
Melders zijn idd van opto-coupler type. Mooi dat dat dan ook kan.

Ik ga Wim ook even een berichtje sturen, zal eerst even huiswerk maken (baanplan en electrisch schema maken)

Met dank Dirk!

Gr, Bert