BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: GerardvV op 20 November 2014, 23:13:42
-
De DR80010 wordt als verlichtingstrip gebruikt met aansturing van front-en sluitseinen van de motorloze Fleischmann Sprinterbak.
De handel netjes gemapt en alles werkt prima, vooruit rijdend als motorloze bak branden de sluitlichten (de motorloze bak rijdt dan immers achteruit) en achteruitrijdend de frontlichten net zoals bij een stuurstandwagen hoort, wat dit dus eigenlijk ook is.
Vol goede moed de motorbak gedigitaliseerd met een lopi 4 dcc, ook dit werkt goed zoals je mag verwachten.
Echter blijkt dat, zodra je de motorbak op de rails zet en je gaat rijden, bij de DR80010 in de motorloze bak de leds voor de binnenverlichting kort fel gaan branden en de front en sluitseinen andersom gaan branden. Zet je de motorbak weer stil dan keert de ingestelde situatie weer terug. Het maakt niet uit of je voor- of achteruit rijdt met de motorbak, bij de DR80010 is het effect hetzelfde.
Haal je de motorbak van de rails of zet je hem stil dan is dit effect bij de DR80010 niet te imiteren.
Andere loks met een Lopi 4 op de rails geeft hetzelfde effect. Loks met andere decoders geven dit effect op de DR80010 niet behalve, gek genoeg, een oudere lokdecoder van Digirails.
Iemand enig idee waar dit rare effect aan kan liggen en hoe dit op te lossen is?
Groet,
Gerard.
-
Sprinters hebben normaal een meerpolige sterker tussen de bakken. Hoe hen je die nu gebruikt? Als je van twee decoders gebruik maakt mag die alleen de rijspanning doorvoeren. Klinkt alsof de sluit en frontverlichting van het motorloze deel nog via de stekker gekoppeld zijn met de LoPi.
Timo
-
Sorry, vergeten te melden, beide bakken volledig electrisch ontkoppeld behalve dat ze beiden op de rails staan ;D en zoals beschreven doet het effect zich ook voor als ik andere loks met een Lopi op de baan zet.
-
Heeft de LoPi 4.0 RailCom aan staan ??
-
Als dat standaard aanstaat wel, niet bewust aangezet.
-
Staat standaard aan.
CV29 bit 3 = 0 is uit
-
Bedankt voor de reacties tot nu toe, railcom ga ik eens proberen als ik vanavond weer thuis ben.
-
Railcom aan of uit zetten geeft geen merkbaar effect.
In tegenstelling tot mijn eerste omschrijving van het probleem;
Het wisselen tussen front- en sluitseinen doet zich alleen bij de motorloze bak met de DR80010m voor als deze geduwd wordt, dus de frontseinen in de motorloze bak branden. Zodra de de motorbak met de lopi4 achterwaarts gaat rijden, dus de motorloze bak geduwd met frontseinen aan, wisselen de frontseinen van de motorloze bak met DR80010 naar sluitseinen.
Als de motorbak met Lopi4 trekt, dus voorwaarts rijdt, en de motorloze bak dus getrokken wordt blijven de sluitseinen van de motorloze bak gewoon sluitseinen en wisselen dan niet.
Wanneer ik de motorbak op het programmeerspoor zet en de motorloze bak op de baan en ik laat de motorbak op het programmeerspoor rijden treed het effect niet op, zodra de motorbak op het baangedeelte komt wisselen de seinen van de motorloze bak van front- naar sluitsein.
-
Gerard,
het lijkt wel of de 80010 in analoog mode springt... probeer eens CV29 bit 2 = 0 op de LEDstrip. dat schakelt analoogherkenning uit.
Welk adres heeft de 80010 ? zelfde als de motorbak ?
-
Karst,
Bedankt, alle anderen ook bedankt voor het meedenken.
Dat helpt. Zonder analoogherkenning werkt alles normaal. Ik kan zonder analoogherkenning leven want bij mij zal het Sprintertje altijd digitaal rijden.
Ja beide bakken hebben hetzelfde adres.
Nu de zelfgebouwde tussenbak er electrisch tussenfrotten en verlichting geven.
Ook eens gaan kijken of ik via een relais altijd de vooroplopende bak stroom kan laten afnemen en dat via de Lopi4 kan aansturen.
Meteen bedenk ik dan ook; kan je bij de Lopi 4 via de aux 1 en 2 ook een enkele puls uitsturen voor een bi-stabiel relais met twee spoelen ?
-
Waarom wil je je alleen de voorste lagen afnemen? Heb je korte stopsecties? Anders zou ik alle assen gebruiken, komt het rijgedrag alleen ten goede.
Naar anders kan je het met de LoPi, gewoon en relais parallel aan de front verlichting. Dus geen BI stabiel relais. Pak ook liever een 12v model (+ weerstandje) dan een 5v model, lagere belasting. Een condensator aan de uitgang is dan geen lux. Wil je het licht nog kunnen dimmen kan je voor het relais gewoon en extra uitgang pakken.
Timo
-
Ja, voorlopig nog korte stopsecties. Ik heb gewoon nog een aantal bi-stabiele liggen van 12V, kan ik die ook eens gebruiken en ze passen ook nog dwars in de bak;D
-
Daarmee moet het ook kunnen. Aansluiten met de juiste weerstand. Kost je dan wel 2 functie uitgangen, lijkt me wel wat zonde. Vervolgens de in de decoder de uitgang instellen met function timeout. De uitgang schakelen met de drive forward of drive backward. Welke cv's dat zijn heb je zo gevonden met de LokProgrammer software (geen LokProgrammer zelf nodig). Hoe je dat doet is uitgebreid op het forum te vinden.
Timo
-
Ok, bedankt, ga ik eens proberen.