BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Patrick Smout op 18 November 2014, 23:02:46
-
Bij de nieuwe uitvoering van de Peco wissels kan je niet langer de stelkracht instellen langs boven maar dient dit langs de onderkant te gebeuren.
Bij de oude uitvoering was het dus mogelijk om dit te doen na het monteren van de wissel, nu moet dit voor het monteren gebeuren.
Kan er iemand, eventueel aan de hand van een foto, uitleggen hoe je dit in praktijk doet? Ik kan namelijk voor de nieuwe opbouw geen foto noch een beschrijving vinden hoe je de stelkracht aanpast.
Ik heb hiervoor ook al gemaild naar Peco maar klaarblijkelijk vind men het niet nodig om hier op te antwoorden.
(Jammer, zelfs een goed product heeft soms nood aan support)
Spijtige is alvast dat m'n 6 nieuwe wissels op de baan gemonteerd zijn en dat er eentje nukkig doet :-\.
Kan het dus zelf niet verder uitzoeken en alvorens we gaan slopen zou het fijn zijn als iemand dit kon toelichten.
mvg,
Patrick Smout
-
Welke PECO wissels?
Allie
-
Oei, had ik moeten weten.
Het gaat bij mij om de code 100 electrofrog SL-E95 en SL-E96
grtz,
Patrick
-
Google is your friend ;). Al iets verder
http://www.youtube.com/watch?v=6TJsz1hUxMc&list=PLj6rADl_xVgSNq-nnVx81Pfp7w19QPavd (http://www.youtube.com/watch?v=6TJsz1hUxMc&list=PLj6rADl_xVgSNq-nnVx81Pfp7w19QPavd)
Morgen eens kijken of dit ook van toepassing is op de nieuwe code 100.
-
Niet van toepassing dus op de code 100 spullen.
Hoeveel verschillende systemen kun je als fabrikant hanteren?
... en PECO hult zich verder in stilte, nog steeds geen antwoord ...
Uiteindelijk maar gewoon 2 nieuwe exemplaren besteld, diegene die er ligt zullen we dan wel uitbreken.
Niet echt de manier zoals het zou moeten gaan maar het lijkt erop dat dit de korste pijn zal zijn.
Je kan niet eeuwig wachten tot een fabrikant de moeite doet om een klantvriendelijke houding aan te nemen
mvg,
Patrick Smout
-
Hallo Patrick.
Waarom wil je de stelkracht instellen?
Ik heb de zelfde wissels en de veertjes verwijderd en er Tortoise ondervloer aandrijving
in gebouwd werkt al jaren perfect.
Je kunt er ook servo,s onder bouwen.
Veel succes Wim.
-
Dag Wim,
ik heb net het schaduwstation van mijn baan uitgebreid met enkele wissels. In het schaduwstation en niet zichtbare delen maak ik gebruik van de PECO aandrijvingen. In het zichtbare deel maak ik gebruik van Tortoises. In totaal heb ik meer dan 50 wissels (ongeveer 3/5 met PECO aandrijvingen, allemaal PL10WE).
Eén van deze nieuw geplaatste wissels gaat veel zwaarder om dan de andere nieuwe waardoor hij soms niet omklapt.
Veertje eruit had een oplossing kunnen zijn maar ik heb langs die kant geen decoderuitgang meer over voor een traaglopende wisselmotor.
mvg,
Patrick
-
Hoe wordt het betreffende wissel op zijn plek gehouden? Kan het zijn dat deze ook zonder zijn
aandrijving moeilijk om te zetten is?
Ik heb zelf een aantal peco code 83 wissels, deze liggen op blauwe schuimplaat en worden op de plek
gehouden met een schroefje en ringetje, wanneer deze niet lekker omgaan is het meestal zo dat rond de
stelbalk (waarin de pen van de aandrijving wordt gestoken) het wissel te strak op de ondergrond
wordt geklemd, en zo de stelbalk niet vrij kan bewegen.
Ik heb van alle wissels de veertjes laten zitten, mede omdat deze er voor zorgen dat het wissel wel
in de juiste eindstand wordt gehouden, dat doet de aandrijving niet voor je.
Gr,
Robbert Jan.
-
De rails en de wissels liggen gelijmd op een dubbelle laag parket ondervloer (1 iets hardere laag, 1 zachte laag)
Onder de stelbalk ligt er maar 1 laag (strookje vrij van ongeveer 1~1,5 cm breed).
Ik heb ondertussen het veertje eruit geknikkerd en de tongen kunnen nu gewoon vlot heen-en weer bewegen.
gr,
Patrick
-
Ik weet niet of de H0 wissels van peco structureel anders zijn dan de n wissels, maar bij de n wissels kun je de 'stelkracht', en dan neem ik aan dat je daarmee de kracht bedoeld waarmee de V vormige veer de tongen tegen de spoorstaven drukt, niet zwaarder of slapper zetten. Ik heb ook nog nooit bij peco vervangingsveren gezien, laat staan veren die zwaarder of slapper zijn? Het enige wat kan is de veer verwijderen of vervangen...
Ik haal de veer altijd weg en gebruik servo's om de wissels langzaam om te gooien, en daarmee kun je wel tot op zekere hoogte de tong harder tegen de spoorstaaf duwen.
-
Hallo Jowi,
het zou dus best kunnen dat het niet langer kan.
Met code 100 H0 ging het vroeger wel. De nieuwe code 100 zien er in elk geval ook anders uit dan de (nieuwe?) code 83 mbt constructie van de stelbalk.
Bij code 83/100 had ik in elk geval meer gelijkenis verwacht qua mechanica voor het omstellen van de wissel.
gr,
Patrick
-
Inmiddels toch een reactie gekregen van Peco met excuses voor het langere wachten.
Ik geef toe, dit siert hen.
Jammer genoeg is het niet langer mogelijk om de stelkracht van de wissels in te stellen bij de Code 100 wissels.
Zij bieden wel aan om kosteleoos enkele veren te versturen. Zou kunnen dat na vervanging het probleem opgelost is.
Stond ook nog vermeld in de mail dat zij voor HO 3 uitvoeringen van de stelbalk hebben.
mvg,
Patrick