BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: fons gribling op 14 November 2014, 22:05:27
-
In april 2013 werd ik herstarter van modelbouw. Oefende jaar lang met baanontwerp, electra, kortsluiting, solderen, isoleren, repareren, digitaliseren, decoders en rijden in H0. Met veel plezier een en ander aangeschaft van NL materieel in de periode IV-V. Ben nu toe aan nieuwe baan met meer ruimte dan voorheen. Ik rijd twee-stroom en snap er pas een beetje van maar ben in mijn eerste baan aangelopen tegen kortsluiting, klassieke keerlusprobleem.
In mijn nieuwe ontwerp zijn veel wissels ingebouwd (die alle genummerd zijn) en in ieder geval op één punt (tussen wissel 10 en 14) gaat kortsluiting ontstaan. Maar ik vrees dat het er meer zullen zijn maar dat zie ik niet. Daarvoor wil ik graag advies. Hoe kan ik kortsluiting voorkomen en als dat niet te voorkomen is welke keerlusmodules heb ik nodig en hoeveel, en waar moet ik die plaatsen. Ik wil graag werken met de module DR410 van Digikeijs.
Baanontwerp is van ANY-rail met gebruik van ROCO-line rails en wissels. De bijgevoegde baan is ingekort om het overzichtelijker te maken. Ik werk nu met de multi-mouse van Roco terwijl de Peco-wissels separaat elektrisch worden aangestuurd. Ik denk er over om over te stappen op de ESU ECoS 2.
Ik zie uit naar jullie reacties,
Fons
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FORUMbaan_grote_baan_472_x_328_ALLES_ROCO_met_ontkoppelrail.jpg)
-
Volgens mij heb je 4 keerlusmodules nodig. In de tekening heb ik met gekleurde stippen aangegeven waar ze moeten komen.
Ik heb nog zitten kijken of het met minder kan, maar dat zie ik nog niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FORUM_GdG_BAAN_MET_Y_KEERLUS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FORUM_GdG_BAAN_MET_Y_KEERLUS.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FORUMbaan_grote_baan_472_x_328_keerlusaansluiting.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FORUMbaan_grote_baan_472_x_328_keerlusaansluiting.jpg)
Volgens mij kan ik het met een.
Scheiding aanbrengen vanaf wissel 10 naar W14 / W8 en dan alles rechts van daarvan op een keerlusmodule
Of zie ik dan iets over het hoofd :-[
-
Uitgaande van de schets van Klaas denk ik dat het met twee keerlus-modules kan.
In de schets van Klaas aan de linkerkant de rode stippen weghalen en aan de rechterkant de rode en groene stippen weghalen. Vervolgens groene stippen tussen wissel 16 en 24.
De oplossing van Paul begrijp ik niet.
Sander
-
Ik begrijp de oplossing van Paul wel. Als je het stuk rechts van de rode strepen wegdenkt, dan hou je een gevouwen hondebeen over, en daar zit geen kortsluiting in.
Wat mij betreft is die oplossing de winnaar.
-
Thx 8)
-
Fons,
Je kunt ook gelijktijdig met de aandrijving van wissel 10 een dubbelpolig relais (wisselcontacten) mee laten schakelen.
Dit relais geeft dan de opstelsporen de juiste polariteit.
Dus als wissel 10 rechtuit staat kan je zonder sluiting van 8 naar 12 rijden, en met wissel 10 afgebogen rijdt je zonder sluiting van 14 naar 12.
(Moet je wel aan de linkerzijde van wissel 10 alle 4 de railsen isoleren).
Ben je voor 2 Euro klaar (y)
André
-
Wil je helemaal geen keerlus dan haal je wissel 10 weg. Dan blijft er alleen een gevouwen hondebot over.
Lever je een klein stukje functionaiteit in maar lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
-
Je kunt die functionaliteit gedeeltelijk behouden door na het weghalen van wissel 10 een verbinding te leggen van wissel 8 naar wissel 33, en een verbinding van wissel 14 naar wissel 31.
Dan heb je twee opstelsporen aan het noordelijk deel van je station, en twee aan het zuidelijk deel.
-
Beste Klaas, Paul, Sander, André en Eric.
Op de eerste plaats hartelijk dank voor jullie inbreng en oplossingen.
In mijn ontwerp-baan Gouda Goverwelle lopen de bovenste drie (in werkelijkheid maar twee) sporen van rechts naar links, van oost naar west, aangeduid van bovenaf aan met A, B en C. De onderste drie (in werkelijkheid twee) lopen van links naar rechts en van onderaf aan aangeduid met F, E en D.
Zonder de wissels 14 en 10 heb ik inderdaad een kortsluiting-vrije hondenbot maar kan daardoor alleen maar eindeloos rondjes rijden. Bovendien wil ik dat de trein die van linksonder komt van spoor E naar spoor D gaat om dan via de wissels 14 en 10 afgerangeerd te worden. Op deze wijze benader ik de werkelijkheid en de functionaliteit van station Gouda Goverwelle het beste denk ik. Aan de ander kant wil ik nog wel even nadenken over de laatste suggestie van Klaas (van 12.31.29).
De oplossing van Paul is prima want ik vermoedde dat daar iets fout zat maar wist zelf niet de oplossing. Die van Andre met een dubbelsporig relais bij de aandrijving van wissel 10 is zeer aantrekkelijk kostenbesparend. Alleen is mijn vraag hoe ik dat technisch kan oplossen, waar moet ik die dubbelpolige relais dan plaatsen?
Nogmaals dank voor jullie reacties.
groet,
Fons
-
Fons,
Als je het hebt over waar het relais te plaatsen dan zou ik zeggen, vlak naast wissel 10.
En als je wilt weten hoe het relais aan te sluiten dan moet je even doorgeven wat voor wisselaandrijvingen je gebruikt.
Met een beetje geluk kan het relais gewoon parallel aan de wisselspoelen.
André
-
Hoi Fons,
Bij de wissels 35, 37, 41 en 43 lijkt het me dat die vier stukjes rails aan de onderzijde errug kort zijn. Je zou die vier stukjes iets langer kunnen maken, zodat ook je langste loc daar om kan lopen naar een ander spoor.
-
Beste Fred en André,
Fred en André, dank voor jullie reacties.
Fred, klop dat er nog iets bij komt, waarschijnlijk G1 van Roco (230 mm) en mogelijk zelfs G1/2 (115 mm). Was al voorzien maar voor de presentatie op dit forum heb ik een aantal lengtes weggelaten. In ieder geval 'good thinking'.
André,
Wissel 10 wordt een Roco Line 42440 - WL15 met een E-aandrijving van Roco 40295. Links daarvan op het rechte stuk komt een Roco 42410 / G1 van 230 mm, links op het afbuigende deel een Roco 42428 / R10 gebogen rail. Rechts van de wissel is de elektrische ontkoppelrail van Roco voorzien, de 42419.
Met vriendelijke groet, Fons
-
Overigens,
Bij de baan in wording is de technische vraag of ik bij de Roco e-wissels en de daarbij behorende e-aandrijvingen nu daadwerkelijk een wisselschakeling al dan niet met terugmelding (Roco 10520) nodig heb of dat ik de wissels eenvoudiger kan aansluiten op de mogelijk aan te schaffen ESU ECoS 2.
Weet iemand hier iets van?
Met hartelijke groet, Fons
-
Wissel 10 wordt een Roco Line 42440 - WL15 met een E-aandrijving van Roco 40295.
De Roco 40295 is een klassieke spoelenaandrijving. Daar kun je een bistabiel relais parallel op aansluiten, b.v. de Roco 10019. Met de contacten daarvan schakel je dan de opstelsporen in de goede polariteit, passend bij de wisselstand.
-
Beste Klaas,
Dank voor de info.
Voor mij is dit alles nog geen gesneden koek want op papier snap ik het wel en kan ik ook de Roco 10520 en de Roco 10019 in de catalogus terugvinden.
Vraag 1: Is het voor jou een kleine moeite om daarvoor een aansluitschema met de wissel te tekenen omdat het me nog niet duidelijk is hoe ik dit alles kan verbinden.
Uitgangspunt is nog steeds de wissel 10 van mijn baanontwerp met de Roco Wissel 42440 en de e-aandrijving R 40295. De wissel isoleer ik aan de linkerkant met vier isolatoren en zorg er uiteraard voor dat ik spanning op het rechterdeel krijg. De e-aandrijving moet ik zowel aansluiten op de wisselschakelaar R 10520 als ook op de relais R 10019. Wat er daarna moet gebeuren weet ik dus niet.
Vraag 2: Dit rechter rangeer gedeelte wil ik ook stroomloos maken of te wel zonder spanning omdat hier ook rijdend materieel komt te staan die ik interieurverlichting heb gegeven. Is het een kleine moeite om dit tegelijkertijd aan te brengen; kan ik een soort schakelaar ergens tussen zetten. Nu heb ik één rangeerspoor via een handgeschakelde wissel. Daar komt dus alleen spanning op als de wissel afbuigt om de trein naar het rangeerspoor te laten rijden.
Met vriendelijke groet, Fons
-
Ik wil graag werken met de module DR410 van Digikeijs.
Vraag 2: Dit rechter rangeer gedeelte wil ik ook stroomloos maken of te wel zonder spanning omdat hier ook rijdend materieel komt te staan die ik interieurverlichting heb gegeven. Is het een kleine moeite om dit tegelijkertijd aan te brengen; kan ik een soort schakelaar ergens tussen zetten. Nu heb ik één rangeerspoor via een handgeschakelde wissel. Daar komt dus alleen spanning op als de wissel afbuigt om de trein naar het rangeerspoor te laten rijden.
Fons,
Even vraagje: rij je analoog of DCC, dat vermeldt je namelijk volgens mij nergens expliciet
- bij DCC zal je rijtuigverlichting het gewoon doen, ook als de loc's stilstaan
- bij analoog: ik weet niet of een Digikeijs DR410 ook met analoog werkt
-
Hoi Fons,
Je kan ook overwegen om over te stappen op andere aandrijvingen. De spoelaandrijvingen van Roco zijn nogal aan de dure kant. Je kan ook bijvoorbeeld iets met de motoraandrijvingen van Conrad of juist wat tegenwoordig helemaal in begint te komen: servo's. Het gebruik van servo's of Conrads in combinatie met de rocoline wissels is zeer eenvoudig.
Ik zag ergens staan dat je aan het digitaliseren bent. In principe hoef je bij digitaal geen stukken stroomloos te maken. De treinen luisteren toch alleen naar hun eigen adres. Over de interieurverlichting: Hebben we het dan over lampjes of ledjes? Waarom zou je willen dat het stroomloos kan worden? Warmte of stroomverbruik?
Groet Ronald.
-
Fons, kan je hier wat mee?
De spanning van de centrale sluit je links van wissel 10 aan, dus op het ovaal.
De opstelsporen worden dan omgeschakeld.
Als het verkeerdom schakelt, de draden blauw en zwart aan het spoor rechts van het wissel omwisselen.
In één van deze twee draden kun je nog een schakelaar zetten om de opstelsporen spanningsloos te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/relais_10019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/relais_10019.jpg)
-
Beste Paul, Ronald en Klaas,
Opnieuw dank voor jullie reacties en inbreng. Wat een fantastisch forum is dit!
Paul,
ik rijd digitaal. Ik wil soms geen spanning op het rangeerspoor omdat daar bijv. mijn DDM rijtuigen staan met sleepcontacten voor de verlichting. Die hoeven niet altijd aan te staan.
Ronald,
Een hele uitdaging om me meer te gaan verdiepen in servo's, nooit eerder gedaan. Wel slechte ervaring met Peco wissels en Peco e-aandrijving. Stoppen er soms mee op de gekste momenten waar je moedeloos van wordt. Als alles vastligt en vastzit moet dat niet met regelmaat tot problemen leiden. Wat zijn de positieve ervaringen met de servo's, zijn daar voorbeelden van of draadjes in dit forum?
Klaas,
Ik denk dat ik het snap en zal me daar verder in verdiepen, dank voor dit schema. Anders kom ik graag nog bij je langs.
vriendelijke groet, Fons
-
Wat zijn de positieve ervaringen met de servo's, zijn daar voorbeelden van of draadjes in dit forum?
Heelveel.... Wat ik al schreef ze zijn mateloos populair aan het worden ;) Het voordeel is bijna geen uitval, relatief goedkoop, ze kunnen heel langzaam omgaan en niet met een klap, relatief stil. Ik heb ze in mijn bouwdraadje (wereldbolletje). Ook de conrads trouwens ook. Even zoeken met de zoekfunctie wil ook nog wel eens helpen ;) Ik zag zowiezo in de Encyclopedie een heel hoofdstuk over servo's en bijhorende decoders: Servodecoders (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Servodecoders).
Dat van de rijtuigen kan ik begrijpen. Je kan eventueel de rijtuigen voorzien van een functiedecoder zodat je de verlichting kan uitzetten ;) :)
Groet Ronald.
-
Beste Ronald,
Hartelijk dank voor de info over jouw bouwdraadje (prachtig en zelfs spannend om te volgen) en de verwijzing naar de Encyclopedie zelf. Chapeau, ik wist niet dat er zoveel informatie op/in stond. Ik bleef meestal hangen bij de hoofdpagina en klikte niet altijd door. In eerste instantie vind ik het over het algemeen al snel erg technisch worden.
Op deze wijze heb ik wel lekker veel leesvoer en ga de tijd er voornemen om het te snappen en om keuzes te maken.
Met vriendelijke groet, Fons