BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Stedahult => Topic gestart door: Simplex op 13 November 2014, 12:44:23
-
Die vraag is de laatste maand al 5 of 6 keer voorbij gekomen.
Nu ik er toch mee bezig ben, even een foto roman van hoe het te doen. Solderen hé.
Wat je nodig hebt: Dremel-Proxxon of glasvezelstift (naar eigen keuze)
Slijpschijfje van 1mm dikte
Soldeerbout van 50 Watt (beter een soldeerstation)
Harskern soldeer of soldeer met soldeerpasta
Mesje
Tangetje met ronde bekken
Een boortje van 1,5 mm
Railmateriaal
Zin en tijd
Men neme een Dremel of Proxxon. Je kunt ook een glasvezelstift nemen.
Die gebruik ik dus niet, daar het sneller gaat met een klein slijpschijfje.
En dan ga je in de volgende stappen aan de slag.
Haal met het slijpschijfje de verbindings stukken tussen 2 bielzen weg,
en maak meteen de onderkant van de railstaaf wat ruw. Met het mesje
haal je de slijpbraam van je kunststof biels af.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/railsolderen001_zps929d7403.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/railsolderen001_zps929d7403.jpg.html)
Vervolgens verhit je diezelfde onderzijde met je soldeer bout.
En breng je er een klein beetje soldeer op aan.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/railsolderen002_zps97d4910d.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/railsolderen002_zps97d4910d.jpg.html)
Dan knip je twee stukjes draad van de lengte die je zelf voldoende
vind. Beide uiteinden afstrippen (5mm) en vertinnen. Buig één vertint
stuk haaks om. Dat gedeelte ga je solderen aan je railstaaf.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/railsolderen003_zpsfbda481c.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/railsolderen003_zpsfbda481c.jpg.html)
Draadje op het soldeer wat op de railstaaf zit houden, bout er tegen en het zit vast.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/railsolderen004_zpsa60a00ce.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/railsolderen004_zpsa60a00ce.jpg.html)
Leg je rail op de ondergrond, en teken af waar de gaatjes voor de draad moet komen.
Boren en je draad er doorheen steken. Bij meerdere draadjes aan b.v een wissel,
je rail schuin van achter naar voor laten zakken zodat alle draadjes makkelijk
door het plaatmateriaal heen zakken.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/railsolderen005_zpsa6fbb9b1.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/railsolderen005_zpsa6fbb9b1.jpg.html)
Tot slot je rail vast schroeven (er moet nog ballast omheen later) en er is niks meer te zien.
(http://i1342.photobucket.com/albums/o761/Stedahult/van%20alles/railsolderen006_zps20b5ca5b.jpg) (http://s1342.photobucket.com/user/Stedahult/media/van%20alles/railsolderen006_zps20b5ca5b.jpg.html)
----
Heb je Profi Rail, dan is het jammer. Daar werkt dit niet voor.
Het kan, maar dan sloop je je rail. Ikzelf zou dan kiezen om van boven naar onder
een gaatje te boren door de voet van de rail heen. 0,5 mm groot, en vervolgens
je draad in de flens te solderen. Dan kun je het nog camoufleren met verf.
Veel plezier, en brand je vingers niet ;)
-
Goede en nette uitleg hoor! Chapeau! Netjes weggewerkt. (y)
Maar is hier niet de encyclopedie voor ontwikkeld? Is het niet slimmer/handiger/interessanter om dit dan in te sturen (of wat daar ook voor moet gebeuren) zodat het daarin opgezocht kan worden? Dat is voor de (nieuwe) hobbyisten makkelijker te vinden over een aantal jaar, in plaats van dat er naar een draadje moet worden gezocht. De encyclopedie blijft immers zoals hij is, terwijl dit draadje steeds verder 'naar beneden zakt'.
Ik bedoel het positief! Dit handige stuk met tips moet juist goed bewaard blijven, het zou zonde zijn als het over een paar maanden door niemand meer wordt gelezen.
-
Misschien een rare vraag, maar kun je niet beter solderen aan de raillassen? Die kun je als het goed is loshalen van de rails, en na het solderen weer terugplaatsen.
-
Zeker bij Fleischmann Profi Rail gewoon aan de raillasssen solderen, niks aan je rails en ook onzichtbaar wegwerken door het gaatje onder de raillas te boren.
-
Nette uitleg Steef (y) Kan allemaal.... :) Solderen aan de rails of de raillas. Het is maar wat je zelf fijner vindt. Bij beide methodes zie je het niet meer na ballasten. Bij rails met bedding is het een iets ander verhaal. Dan kan de methode van Steef of een met een raillasje. Het nadeel van een raillasje is dat het contact iets minder kan zijn. En bij solderen aan rails kan je geisoleerde raillasjes gebruiken om secties te maken.
Groet Ronald.
-
Zeker bij Fleischmann Profi Rail gewoon aan de raillasssen solderen, niks aan je rails en ook onzichtbaar wegwerken door het gaatje onder de raillas te boren.
Heb ik ook gedaan, werkt prima.
(http://www.richardkrol.nl/temp/raillas2.jpg)
-
Hallo Steef,
Goeie, nette en duidelijke uitleg.
Bijna precies zoals ik het al vanaf het begin doe. Aleen je hebt de twee tegenover elkaar liggende vaste verbindingsstukjes tussen de bielzen weggehaald. Ik maak zelf de opening in de bielzen die er al zit groter door de twee 'nokjes' weg te snijden.
Deze 'openingen liggen naast de plek waar jij de stukjes hebt weggesneden. Je moet er alleen op letten dat de te boren gaatjes in de ondergrond nu niet tegenover elkaar liggen.
Maar dat moet geen probleem zijn, want je moet ze toch aftekenen op basis van de posities waar je de draadjes hebt gesoldeerd.
Voordeel hiervan is dat de structuur van de bielzenmat in tact blijft en de bielzen eigenlijk niet kunnen verschuiven. Zoals jij het doet, kunnen de bielzen verschuiven en te ver uit elkaar komen te liggen.
Verder denk ik dat aan deze uitleg veel mensen wat zullen hebben. Ben zelf ook geen voorstander van het solderen aan de zijkant van de rails; blijf teveel zichtbaar en op deze manier is er inderdaad niets meer van te zien.
Gr. Peter
-
Maar kun je niet beter solderen aan de raillassen?
Ik gebruik geen raillassen, persoonlijk vind ik het ondingen.
Het ziet er niet uit. En om het citaat van Ronald er even bij te pakken...
Het nadeel van een raillasje is dat het contact iets minder kan zijn.
Elk railstuk krijgt hier een voeding. Dat betekent voor 4 module bakken.
12 railstukken solderen en 4 wissels.
-
Voordeel hiervan is dat de structuur van de bielzenmat in tact blijft en de bielzen eigenlijk niet kunnen verschuiven.
De bielzen structuur moet juist los, om de goede maat in 1:87 te krijgen.
Zodat de bielzen op maat van het Zweedse spoor liggen. En dat is in dit
geval 0,6 mm verder uit elkaar. Dit was even een tussendoortje.
-
Dank voor de tip! nog een vraag over het draad wat je er aan soldeerd: hoe dik is dit?
-
0,5 mm is de buitenmantel, kern is 0.3 mm Jan Willem
-
Hoi Steef,
Mooie en duidelijke uitleg. (y)
Ik gebruik geen raillassen, persoonlijk vind ik het ondingen.
Het ziet er niet uit.
Hoe leg jij je rails dan? Heeft de rails een andere onderlinge verbinding, of ligt deze gewoon strak tegen elkaar? Je maakt me nieuwsgierig.
Groet,
Michel
-
Ik soldeer de draden pas aan de rails nadat die definitief zijn gelegd. Daardoor moeten ze aan de zijkant komen. Als je naderhand de rails roestig schildert en ballast aanbrengt, dan zie er bijna niks meer van. Bovendien zitten er in het grootbedrijf ook allerlei kabels aan de rails gelast, dus ik snap niet zo goed waarom onze draadje dan onzichtbaar moeten zijn.
En ik gebruik ook geen raillassen, nergens voor nodig, zo doe je dat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/110_1007.jpg)
-
En ik gebruik ook geen railassen, nergens voor nodig, zo doe je dat:
Wat zijn railassen? Raillassen bedoel je ;)
-
Hoi Klaas,
Heb jij de rails vastgeplakt?
Fietsen in België, da's steeds een stukje verdwalen.
Nu nog een laag gips erover en je hebt weer een fietspad ;)
Groet,
Michel
-
Maar is hier niet de encyclopedie voor ontwikkeld? Is het niet slimmer/handiger/interessanter om dit dan in te sturen (of wat daar ook voor moet gebeuren) zodat het daarin opgezocht kan worden?
Hoi Wekra,
Wat ook wel aardig slim en handig is; een link in de encyclopedie plaatsen, zodat dit draadje heel gemakkelijk weer te vinden is.
Kijk maar eens onderaan deze pagina (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bedrading_aan_spoorstaaf_solderen) bij "Meer informatie". :)
-
Heb jij de rails vastgeplakt?
Ja, ik lijm ze altijd vast met houtlijm.
-
Michel
Ik doe het net als Klaas, al kijk ik wel naar de biels afstand.
Dus ik leg niet twee bielzen tegen elkaar aan. Gebruik ook geen
houtlijm of andere plakmeuk om de rail vast te leggen. Dat
Doet het ballast als dat er omheen gemaakt is. Voor nu zijn het
schroeven die het geheel vasthouden.
-
Klaas en Steef,
Dank jullie wel, ik ga eens kijken of het mij ook lukt ;)
Groet,
Michel
-
Fred..... ;D
-
Dus ik leg niet twee bielzen tegen elkaar aan.
Dat doe ik ook niet altijd. Op de foto wel, dat is een constructie die in het tijdperk van de houten bielzen veel werd toegepast. Maar ik laat de railscheiding ook vaak tusen twee bielzen zweven.
Op mijn hele spoorbaan heb ik nergens raillassen gebruikt. Zoals ik al zei, nergens voor nodig. Gewoon de raileinden netjes tegenover elkaar leggen.
-
Ik weet nog steeds niet wat ik storender vind, het gebruik van subtiele raillassen of het gebrek aan lasplaten bij de overgangen waar deze raillassen weer niet gebruikt worden hmmm :(
-
Speciaal voor jou zijn er echte lasplaten (http://modellexklusiv.de/bilder/produkte/gross/WEINERT-74015-mein-Gleis-H0-H0m-Gleis-Code-75-Schienenlaschen-Messing-VE-32-Stueck.jpg) 8)
-
Ik weet nog steeds niet wat ik storender vind, het gebruik van subtiele raillassen of het gebrek aan lasplaten bij de overgangen waar deze raillassen weer niet gebruikt worden hmmm :(
Volgens mij gaat het over solderen. Lasplaten valt onder afwerking...
-
[...] even een foto roman van hoe het te doen. [...]
Kwam hier terecht door een verwijzing uit de encyclopedie. Helaas zijn de foto's niet (meer) zichtbaar.
Peter
-
@Peter J K: Wat wil je weten? Je kan het op een aantal manieren doen. De manier die ik doe is relatief "eenvoudig". Ik snij de bedding aan de onderzijde weg. Dan eventueel vertinnen en draadje er tegenaan zetten. Zie bijvoorbeeld dit draadje: Dio overwegje: Draadje aan rails solderen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87815.msg3222010248#msg3222010248). Je kan het eventueel ook op een raillasje solderen. Die kan je er dan ook makkelijk tussen zetten.
Groet Ronald.
-
Ronald,
ik ben bezig met mijn baanopbouw en daarom aan het kijken hoe ik e.e.a. het best kan doen. Ik heb al meerdere manieren gezien, ook jouw voorbeeld, en kijk ook in de encyclopedie. Daarin werd naar deze methode verwezen. Dan is het jammer, dat de plaatjes niet meer zichtbaar zijn.
Peter
-
Helaas zijn de foto's niet (meer) zichtbaar.
Dag Peter. Het is vrij eenvoudig om te doen.
Heb de moeite genomen om een foto te maken
zodat je kan zien hoe ik het doe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2E3BDCCE-B104-4037-8183-51690E0C1A27-6123746c05cbd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2E3BDCCE-B104-4037-8183-51690E0C1A27-6123746c05cbd.jpg)
-
Dank je, Steef.
Duidelijk zo.
Peter
-
Mooie sneeuw, Steef. ;)
Leen.
-
Ik doe het anders. Ik gebruik de schuiflassen die Leen bedacht heeft. Een biels van printplaat met daarop twee raillassen gesoldeerd, en een onderbreking in het midden. De stroomdraden soldeer ik dan op de schuiflas.
Gr, Hans
-
Kan ook. Maar waarom moeilijk als je gewoon 2 draden onder je railstaaf kunt solderen? Sneller en gemakkelijker kan echt niet :)
-
Nou, makkelijker vind ik het niet. Zoals eerder gemeld soldeer ik de draden achteraf tegen de zijkant van de spoorstaaf. Dan hoef ik tijdens het spoorleggen geen rekening te houden met de positie van die draadjes.
-
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor rails je gebruikt. Zelf heb ik Roco GeoLine en daar is het heel simpel. Via een van de gaatjes aan de onderkant de rail even schoonkrabben, bijv. met de punt van een vijltje, de punt van de soldeerbout in het gaatje steken en even tegen de rail houden en het gaatje opvullen met harskernsoldeer. Vervolgens wordt het vertinde draadje in het gaatje vastgesoldeerd aan de rail. Niks moeilijks aan.
-
Rails leggen.
(koperen) spijkertje er naast hameren, kop aan de rails solderen.
Onder de tafel de draad aan de spijker solderen....
Ronald Visser
-
... soldeer ik de draden achteraf tegen de zijkant van de spoorstaaf.
Dat ziet er volgens Morop niet uit, en Nem is het ook niet.
-
Volgens mij zegt de NEM niks over de manier waarop je draden aan de rails moet solderen, dus mag ik dat lekker zelf uitzoeken.
En het ziet er inderdaad niet uit, want achteraf, na roestig maken en ballasten, heb ik zelf soms moeite om zo'n aansluiting terug te vinden.
-
Ik leg eerst de rails. Dan een gaatje boren door de railbedding (zwart) draadje erdoor en ombuigen zodat deze tegen buitenzijde rails kan worden gesoldeerd (met rvs pincet draadje strak tegen de railstaaf aandrukken). Op het plaatje loopt het draadje over één biels. Had op zich niet gehoeven maar je ziet er ook zo weinig van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raillas-6123b68710f10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raillas-6123b68710f10.jpg)
-
Anton, je kunt zo'n draadje minder zichtbaar maken door het direct naast het gaatje aan de spoorstaaf te solderen.
En door een ongeïsoleerd stukje draad te nemen waar je onder de tafel een geïsoleerde draad aan soldeert.
-
Dat ziet er volgens Morop niet uit, en Nem is het ook niet.
;D ;D