BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Peter.v.L op 12 November 2014, 09:32:55
-
Goedemorgen,
Ik ben ik het bezit van twee Marklin locs, goedkopere (MyWorld) segment, mijn kinderen spelen ermee hè (y)
Nu vind ik persoonlijk dat de stroomafname nogal vaak te wensen over laat, bij lage snelheden wil de lok nogal eens bokken of, nog erger, stil gaan staan.
Heb op diverse plaatsen de baan op de spanning gezet (ringleiding), baan gereinigd met alcohol en er rijdt nu ook continue een schoonmaakwagon mee.
Het gaat al een stuk beter maar toch, de lage snelheden vind ik persoonlijk het mooist en die zijn het lastigst.
Nu las ik ergens dat men ook loks verzwaard door lood in de lok te plaatsen (of bestaand ijzer te vervangen voor lood), is dit nou alleen bedoeld voor betere trekkracht of zou dit ook gunstig effect kunnen hebben op de rijeigenschappen bij zeer lage snelheden?
Iemand ervaring hiermee?
Groet, Peter.
-
Hoi Peter,
Een loc verzwaren kan zeker de rijeigenschappen positief beïnvloeden.
Ik zag onlangs dat iemand dit deed met "liquid gravity". Ik weet niet waar het te koop is.
Op het Engelstalig filmpje kan je zien hoe het wordt gedaan. Scroll door tot 14:35
https://www.youtube.com/watch?v=c73SCFOrL4o&list=PLVjI4xOY4e3D_3JYRqnfer_DrXXcPlIU7
-
Interessant, Liquid Gravity. Zelf geen ervaring mee, maar te koop aan de overzijde bij ehattons (http://www.ehattons.com/40719/Deluxe_Materials_BD_38_Liquid_Gravity_240g_Easy_flowing_weighting_system_for_railway_rolling_stock/StockDetail.aspx) of Gaugemaster (http://www.gaugemaster.com/item_details.asp?code=DLBD-38).
Groet,
Michel
-
Lijkt op houtlijm met kleine loodbolletjes... moet zelf te maken zijn zou je zeggen. Het idee staat me wel aan, hoewel ik meer van het ouderwetse tingieten ben, maar correcte mallen zijn soms lastig te maken.
-
Hallo naamgenoot,
Ik zie dat je de rails goed schoon gemaakt hebt.
Maar heb je de lokomotieven ook goed gereinigd ?
Als er contactveertjes op de wielen slepen ,zijn die dan schoon , zonder pluisjes ,en raken ze de wielen ?
Ik ken deze Marklin treinen niet ,maar wie weet heb je hier wat aan.
Vr, Gr,
Peter
-
Het is ook belangrijk dat naast dat de wielen schoon zijn tevens de wielcontacten op vuil bekeken worden. Deze geven de stroom van de wielen door aan de motor. De wielcontacten zijn te herkennen als dunne metalen verende strips die tegen de wielen lopen. Het loopvlak van de veer tegen de wielen moet brandschoon zijn. Er moeten bijv. geen haren/stof zitten.
-
Hoi Peter,
Het kan ook een massa-probleem zijn. Ik soldeer vaak een extra draad van de massa-lip aan het motorblok naar de decodermassa. Bij draaistellocs (bv de NS 1100) lost dit al veel op.
Om welke locs gaat het?
Erik
-
Hoi allen,
Loodjes met houtlijm, lijkt me ook best een goed idee....
De locs zijn zo schoon als wat, gesmeerd (met weinig op je juiste plaats), gereinigd en gepoetst.
Voor zover ik kan zien hebben de locs geen hoofdstroom afnemers tegen de wielen maar gaat dit via de sleper en het frame via de assen, alleen de BR74 heeft contacten op de voorwielen, deze zijn keurig schoon en maken goed contact.
@Erik; het betreft de BR 89 (30000) en de BR 74 (startset 29166, vergelijkbare/zelfde type als 36740).
Groet, Peter