BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Maarten99 op 11 November 2014, 20:26:34
-
hallo allemaal,
ik ben op zoek naar een baan plan voor 2 verdiepingen. ik zou boven graag een dubbelspoor en een centraal station willen aanleggen en beneden de opstel blokken. de 2 lagen moeten beschikbaar zijn via een spiraal. de ruimte die ik heb is (l x b) 2,5m x 1,6m.
alvast bedankt,
gr maarten
-
En welke schaal wil je gaan rijden?
Als je voor schaal I gaan kun je het wel vergeten. In schaal z zal het niet z'n probleem gaan opleveren.
H0 zal al best krap worden om een dubbelspoor spiraal te maken. 1.25m X 1.25m voor een spiraal, dan hou je nog een 1.25 over. Afhankelijk van welke treinen je rijd zou je iets kleiner kunnen, maar dan nog wordt het krap.
Groet,
Roelco
-
Veel te grote plannen op te weinig ruimte.
-
Tegenvraag, wat heb je zelf al aan ideeen op papier staan?
Het wordt jouw baan. Mag je ook zelf meedenken hoe het moet worden 8)
Kunnen wij er wel op schieten.
Maar het blijft wel een beperkte ruimte die je ter beschikking hebt.
Kom maar op met je eigen ideeen en aanvullende informatie.
-
Kan best hoor.
Maar het wordt wel even puzzelen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.0.html)
Mijn eigen thuisbaan, Plankendam.
Misschien kun je iets met dit idee.
groeten
Hendrik Jan
-
Veel te grote plannen op te weinig ruimte.
Och Klaas het "centraal station" hier in Borne is niet zo groot ;) ;D
-
Veel te grote plannen op te weinig ruimte.
Als het hier om een z baantje gaat moet het toch best wel kunnen?
Even gezocht:
Er zijn schijnbaar 3 radiussen.
145 mm (D= 290).
195 mm (D= 390).
220 mm (D= 440).
met een 44 cm diameter voor de grootste boog kun je dus op een 40 bij 40 een spiraal maken. Hou je nog ruim 2 meter bij 1.2 over voor de rest van de baan.
En z is niet eens de kleinste schaal. Dus Maar hangt dus wel heel erg van af in welke schaal dit verwezenlijkt moet worden.
Roelco
-
In H0 heb ik een functionele dubbelsporige helix opgenomen. Buitendoorsnede: 110cm. Dat is inclusief de draagconstructie.
75mm tussen de lagen, netto 65mm over voor de treinen (dus na aftrek van plaat, rails en biels)
R4 piko 26 promille, al mijn treinen komen zonder problemen boven
Hendrik Jan
-
Kies voor schall N en vergeet die spiraal.
Veel banen hebben veel te veel spoor buiten het zicht. Kost veel tijd, ruimte en geld.
Probeer dat te vermijden.
Ik heb onlangs een N baan gezien om zeer beperkte ruimte, maar de indruk van de baan was groots. Mijn volgende baan wordt precies zo. Google maar eens op Kayreuth.
-
Hallo,
Allereerst bedankt voor alle reacties.
Ik gebruik schaal ho en het wordt inderdaad best krap.
Ik zit te denken aan boven meer aankleding (huisjes, heuvels, straten, etc)
En onder de baan meer spoor.
Ik zou nog van 1,65 naar 1,80 kunnen gaan.
En een dubbelspoor spiraal gaat niet lukken. Dus ik zat te denken aan boven dubbel spoor tot de spiraal en van af daar enkel.
-
Een centraal station krijg je bij H0 en deze afmetingen niet ingepast. Met 100 cm perronlengte heb je het wel gehad, dat zijn dus vier rijtuigen en een loc - niet echt centraal station-achtig. Als je uitgaat van een kopstation moet er wel wat mogelijk zijn.
Groeten Simon
-
Als je nog kan kiezen; kies dan N. Voor H0 moet je knal veel ruimte hebben.
Ik heb knal veel ruimte (300 vm huis) maar heb toch voor N gekozen. Dan kan je met flauwe bochten werken en lange stukken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1082_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1082_6.jpg)
-
hoi Maarten,
Ik heb geen idee welk thema / tijdperk je wilt gaan toepassen.
Om je te laten zien wat zoal mogelijk is, heb ik een schetsje gemaakt van een kopstation, gericht op TP III. De afmetingen zijn 250 x 165 cm. Ik heb hier nog geen rekening gehouden met zaken als bereikbaarheid, je hebt ons niet verteld hoe de kamer eruit ziet. Kun je er helemaal omheen lopen, of zitten er aan drie zijden muren? Bij dit ontwerp is in ieder geval nog ruimte voor een mangat.
Niveau 0: gaat uit van een kopstation met drie perronsporen. Een vierde spoor leidt naar een laad- en losplaats. Achter het stationsgebouw vindt je een locloods voor de lokale rangeerloc en de verzorgingssporen, Hier zou eventueel ook nog een industrieaansluiting kunnen komen. Er kan een trein worden afgehandeld met vier rijtuigen, de andere perronsporen zijn meer bedoeld voor lokale treinen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeldje1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeldje1.jpg)
Niveau -1 is het schaduwstation. Het hoogteverschil is 15 cm, het houdt niet echt over maar moet voldoende zijn. Ik heb er even vier sporen ingetekend, maar er is ruimte voor meer
(afhankelijk of er een mangat moet komen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeldje2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeldje2.jpg)
Ik heb het plan even getekend met Märklin M-Rails, maar zo'n ontwerp zal met het programma van elke fabrikant mogelijk moeten zijn.
Hopelijk heb je hier iets aan
groeten Simon
-
@simonH
over het thema, het moet een duits landschap worden. en met centraal station is 4 sporen wel genoeg. ik zit in een kamer tegen de achterwand (3 muren dus)
ik ga de baan her opbouwen maar met een totaal ander uiterlijk. de oude baan was alleen maar rails en nu met het meer een echte baan worden
gr maarten
-
ik heb dit net even snel getekend (met de muis, dus zo heel nauwkeurig is het niet... het gaat om het idee)
graag jullie reacties :)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/poging1.png
-
Voor een niet al te groot station zou het wat kunnen zijn. Meer in de categorie zijlijn/lokaalbaan. Een IC kan je hoguit door laten rijden.
En die helling naar je schaduwstation? Tsja, als je een fan van skieen bent ok, anders aanpassen want dit gaat echt niet lukken. Een stelregel is om maximaal 3% aan te houden. Kijk maar naar het voorbeeld van Simon hoeveel ruimte je daar ongeveer voor nodig hebt. En dan heb je nog maar een krappe ruimte voor het geval het mis gaat.
En geloof het of niet mister Murphy zorgt er wel voor dat het altijd fout gaat op het slechts bereikbare punt.
-
Misschien kan ik hem iets eerder laten dalen en de eerste bocht onder de tafel ook nog
-
Hoi Maarten. Om het schaduwstation een beetje bereikbaar te houden, heb je toch wel 15 cm ruimte nodig tussen de beide niveaus. 10 cm zou eventueel kunnen, maar dan kun je er bijna niet meer bij.
Zoals hierboven al geschreven, is de algemene regel dat de helling niet meer dan 3% mag zijn. Om 10 cm hoogteverschil te overbruggen, heb je dus ruim drie meter spoor nodig; voor 15 cm hoogteverschil vijf meter spoor.
Je ziet aan mijn tekening dat je voor een klein station met wisselstraat al bijna de hele breedte van je baan nodig hebt, er past nog precies één boog bij. Ik denk dat je het wel kunt redden om "rond" te rijden als je dat persé wilt, maar dan zul je wel een consessie moeten doen aan de perronlengte en het schaduwstation op een ander niveau uit je hoofd moeten zetten. In één richting lukt het wel om een helling en keerlus te maken, in twee richtingen zie ik dat niet gebeuren. Een schaduwstation op gelijk niveau kan natuurlijk wel heel goed.
Zou je eens een tekening van de kamer kunnen maken? Met muren aan drie zijden gaat de bereikbaarheid ook een belangrijke rol spelen in het ontwerp.
Groeten Simon
-
Ben toch eens even wat aan het tekenen gegaan voor je. (via demo versie van anyrail, dus zit even met max aantal onderdelen )
Voor boven baan krijg je zo iets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenlaag_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenlaag_1.jpg)
Banen even aan elkaar denken. Bij je wisselstraat zou je nog een aftakking kunnen maken voor een industrie spoor, of een opstel spoor of iets dergelijks.
De bocht links in je station werk je weg onder een stationsoverkapping.
Het station laat je vervolgens door een spiegel langer lijken, In werkelijkheid lopen je treinen dus de bocht door. Niet ideaal, en afhankelijk van waar je je overkapping laat eindigen krijg je natuurlijk beetje raar beeld omdat de wagens daar la in een bocht staan.
De wisselstraat rachts kan ook nog wel iets korter als je in het stuk er voor al een wisseling maakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternatief_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternatief_boven.jpg)
Je hebt dan minder van je kostbare lengte nodig voor je wisselstraat. Op een andere manier kun je dit natuurlijk ook doen.
Voor de beneden baan kun je op dezelfde manier je wissels al op het rechte stuk maken, je kunt dan dit idee krijgen (links is een spiegeling van rechts):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderbaan.jpg)
Je krijgt dan 2 kringen, een binnen baan met een enkele opstelsporen en een buitenbaan met enkele opstelsporen. Op station kunnen de treinen op alle sporen komen, maar een trein van de ene kant naar de andere kant laten rijden is beetje lastig. je zo de trein dan binnen moeten laten komen en een lok aan de andere kant er voor om die weer die kant op weg te laten rijden.
Geen volledig uitgewerkte baan, maar misschien wat ideeen waar je wat mee kunt.
De hoogte blijft lastig, maar een hoogte van 10 cm moet op deze manier wel lukken. heb zelf jaren met een tussen hoogte van 10 cm gewerkt. Is wat lastig, en soms moet je de voorste treinen eerst weg halen alvorens ergens bij te kunnen, maar het kan wel.
Roelco
-
ik heb even met anyrail (probeerversie) iets uitgetekend. is dit haalbaar?
boven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/poging2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/poging2.png)
beneden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos3_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos3_5.jpg)
-
Hoi Maarten,
In Anyrail is een optie om een helling toe te voegen. Overigens lijkt de helling me lang genoeg om 10 cm hoogteverschil te overbruggen.
De functie van het schaduwstation is me niet duidelijk. De treinen rijden vooruit het schauwstation in en komen achteruit rijdend het station weer binnen?
Waarom geen keerlus in het schaduwstation?
Groeten Simon
-
zo iets misschien?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos4_1.jpg)
-
Das geen keerlus maar een los ovaal ;D
Denk meer aan die vier kopsporen via een lus weer terug te voeren naar de helling.
Dan kunnen je treinen er op dezelfde manier weer uit.
Zeker bij getrokken treinen wat realistischer.
Heb je alleen treinstellen dan kan je het zo laten.
-
Als er alleen treinstellen gaan rijden dan kunnen die wissels rechts in dat schaduw spul ook foetsie,scheelt geld en opstelruimte ;D
Vanwege die genoemde wissels ga ik er vanuit dat het niet enkel treinstellen zullen zijn
;)
-
Toevallig zat ik gisteren een Model Railroaderdoor te bladeren, en daar kwam ik een baanplan tegen van 5x8 voet. Het zag er niet al te groot uit, en nadat ik had gevonden hoe een voet zich ook alweer verhoudt tot een meter, kwam ik tot de conclusie dat dit plan 1,5 x 2,4 meter omvatte.
Ik kon het niet laten om het plan over te nemen en hier en daar wat aan te passen (oorspronkelijk werd gewerkt met een fiddle yard) zodat er naar het schaduwstation gereden kan worden.
Het oorspronkelijke ontwerp is een haven, gesitueerd in de jaren 1920 in South Carolina.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HAVEN.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HAVEN.jpg)
Wat zien we? Een kade die bereikt kan worden via een beweegbare brug. Daarachter een industrieterrein waar druk gerangeerd kan worden en ook de locomotiefverzoring plaatsvindt.
Over de brug rijden ook reizigerstreinen, die stoppen bij het kleine station rechtsboven.
De rode sporen zijn niet zichtbaar.
Een trein die vooruit rijdend via het spoor rechtsonder het zichtbare gedeelte verlaat, kan alleen achteruit rijdend het schaduwstation bereiken - dit is de enige concessie die ik heb moeten doen.
Het schaduwstation is verder niet spannend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HAVEN1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HAVEN1.jpg)
Sfeerimpressie (kade, met rechts de brug en op de achtergrond het station. Op de voorgrond de aftakkende lijn, die bij mijn ontwerp naar het schaduwstation leidt)
(http://mrr.trains.com/-/media/Images/How%20To/Articles/Modeling%20Projects/2014/01/Builda5x8harborrailroad.jpg?mw=600)
bron (http://mrr.trains.com/how-to/project-layouts/2013/11/build-a-5-x-8-harbor-railroad)
Ik vond het een leuk ontwerp vanuit Amerika, die laat zien dat je ook met beperkte ruimte heel wat leuks kunt doen in H0.
groeten Simon