BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ruudns op 11 November 2014, 19:53:59
-
Ik heb op MP enkele Roco Engelse wissels 4547 voor een hele nette prijs kunnen kopen. Nu zijn het twee verschillende uitvoeringen. Één net zoals de al oude Fleischmann Engelse wissel, gewoon met één enkele bedieningsspoel. De andere uitvoering heeft aan beide zijde een bedieningsspoel.
Waarom met enkel of dubbele bediening?
Wat is de meerwaarde van deze uitvoering. Ik zelf zie eigenlijk alleen maar een nadeel, je moet nu twee kanten apart aansturen en dan ook nog uitkijken wat je aanstuurt, anders wordt de wissel open gereden.
Hoe sturen jullie deze wissel aan?
-
Het is in ieder geval in overeenstemming met de werkelijkheid. Een Engels wissel bestaat in feite uit twee in elkaar geschoven wissels en zo worden ze dus ook bediend.
-
Dat klopt Henk, maar op de modelbaan zie ik nog steeds het voordeel van deze constructie niet :-\.
Kun jij het me uitleggen?
-
Nou, als je dus een modelbaan wilt bouwen die lijkt op het grote voorbeeld. ;D
Wat betreft deze wissels ben ik het overigens met je eens hoor. Functioneel zijn het Engelse wissels, maar heel erg op het grote voorbeeld lijken ze ook weer niet. Dan kan je de aandrijving net zo goed functioneel bekijken. Maar bij beter lijkende wissels wil ik de tongen ook apart kunnen laten bewegen, zoals je in het echt ook ziet.
-
Is er een mogelijkheid om de twee spoelen tegelijk te bedienen of geeft dat problemen? En dan bedoel ik wissel problemen, niet schakel/stroom problemen.
-
De twee spoelen tegelijk bedienen gaat niet, dan kan je niet alle rijwegen instellen.
Een Engels wissel met 1 aandrijving geeft in de ene stand beide kruisende rechte rijwegen, in de andere stand beide gebogen rijwegen.
Dit noemen ze de schaarbeweging of kruisbeweging. Je ziet dan per kant twee tongen de ene kant op gaan, en twee tongen de andere kant.
In het grootbedrijf is deze constructie ook wel toegepast, maar er zaten nadelen aan. Om te beginnen worden er 8 tongen tegelijk bewogen, bij handwissels was dat veel te zwaar. En in het midden bewegen twee tongen van elkaar af of naar elkaar toe. Dat vraag te veel ruimte op een plaats waar die ruimte er eigenlijk niet is.
De uitvoering met twee aandrijvingen heet de parallelbeweging. Per groep gaan de vier tongen allemaal dezelfde kant op. Er kan ook maar 1 route tegelijk ingesteld worden. Omdat er maar 4 tongen tegelijk worden bewogen is de bediening lichter, en in het midden ontstaat meer ruimte omdat de twee tongen dezelfde kant op gaan. Feitelijk komt de ene tong daar op de plek te liggen waar eerst de andere tong lag.
-
Hmm lijkt me 1:1 boeiend om alle 8 de tongen in een keer om te leggen. De bulk van mijn collega's krijgt het al niet voor elkaar om 4 tongen in een keer om te krijgen bij een engelsman met ouderwetse (= ARBO onvriendelijke) kloot
Nachtelijke groeten,
Kapitein Kniesoor
-
Het gaat mij enkel en alleen om de "modelbaan" variant. Beide uitvoeringen hebben toch maar twee rijwegen? De kruisende rechte of gebogen rijbeweging.
Worden deze dan straks in Koploper apart benoemd?
-
Nope.
Enkele bediening: twee rijweg settings (alles kruisend / alles krom)
Dubbele bediening: vier rijwegen (vergelijkbaar met twee wissels)
Hoe moet ik dat nu uitleggen zonder plaatjes :-\
Zie een engelsman als twee wissels met de tongen bijna tegen elkaar, misschien snap je het dan beter??
Hoe Koploper d'r mee om gaat ....... geen idee
-
Ik zal er effe vier stukken recht spoor aan leggen en er een wagonnetje over duwen ;).
Wordt hij in Koploper dus als twee wissels achter elkaar ingegeven als ik het goed begrijp?
-
Hmmmm, maak "straks" wel een plaatje :-\
Troost je, ik heb 1:1 ook mensen gezien die hun vingertje, virtueel, langs de rails hielden om te kijken of e.a. goed lag. Het is misschien mijn afwijking dat ik het in een oog op slag kan zien :-[
-
In koploper heb je zowel symbooltjes voor engelse wissels met enkele als met dubbele bediening.
Maar twee wissels achter elkaar ingeven kan ook.
-
Hoi,
Ik heb ze zelf in de baan gehad. Geen probleem mee gehad ook niet in Koploper of RocRail. In ieder computerprogramma staan 9 van de 10 keer wel icoontjes voor de bediening van een hele of halve engelsman. Je moet gewoon 2 wisseladressen ingeven van de twee wisselaandrijvingen bij een hele Engelsman.
Even in de Encyclopedie gedoken en het artikel over polariseren opgedoken: Puntstuk polariserne (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren). Het aantal rijwegen e.d. kan je mooi laten zien door deze plaatjes.
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/0/0a/E10.04.02-07.jpg)
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/3/3f/E10.04.02-09.jpg)
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/9/9c/E10.04.02-08.jpg)
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/d/de/E10.04.02-10.jpg)
De moeilijkheid zal meer in het polariseren van het puntstuk zitten. De aandrijving polariseert de verst wegliggende puntstuk.
Groet Ronald.
-
Duidelijk Ronald (y).
Lekker wisseltje. Is die met de enkele bediening wel wat gemakkelijker. Eens kijken of ik hem wel ga gebruiken :-\.
Zitten er nog wisselschakelaars in deze wissel zelf die voor de puntstuk ompoling te gebruiken zijn of zijn dit alleen eindschakelaars tegen doorbranden van de spoelen?
-
Een engels wissel met dubbele aandrijving heb ik wat betrouwbaarder ervaren, omdat ook in model met één aandrijving alle tongen omzetten een hele opgave is.
Ook is het polariseren van de puntstukken bij twee aandrijvingen veel makkelijker. Roco heeft daar in de aandrijvingen inderdaad een extra schakelaartje voor aangebracht.
Polariseren van een engels wissel met enkele aandrijving lukt alleen met externe relais en dan wordt het ineens een stuk ingewikkelder.
Overigens hoeft dat polariseren ook bij de dubbele aandrijving niet. Het kan, maar is niet verplicht.
Ieder zijn voorkeur, geef mij maar de dubbele aandrijving. ;)
-
Ik vind deze met twee aandrijvingen juist veel handiger. Over het algemeen vind ik ze betrouwbaarder dan met 1 aandrijving. Bovendien zijn ze in de bediening eenvoudiger. Je bepaald met 1 aandrijving waar de trein vandaan komt, en met de andere waar hij naar toe moet.
Eenvoudig als je ouderwets met knoppen werkt.
Maar ook in een computer programma eenvoudig op te lossen, en voor een goede bediening met de muis op het scherm kun je ze zelfs als 2 losse wissels plaatsen.
Enige waar je even op moet letten is bij puntstuk polarisatie. Puntstuk verste weg moet je mee laten schakelen.
Hangt beetje af welke aandrijvingen je er bij hebt zitten. In principe zit daar een mogelijkheid voor puntstuk polarisatie in. Zitten dan 3 soldeerpunten bij de aandrijving aan 1 kant. Maar heb ook al wel eens aandrijvingen gezien waar dit niet (meer) aanwezig was.
Roelco
-
(y)